Kirjoittaja Aihe: Walt Kelly, Pogo  (Luettu 9433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika L

• Vieras
Walt Kelly, Pogo
« : 23.06.2004 klo 18:29:34 »
Tietääkö kukaan onko Pogoa ikinä julkaistu suomeksi? Netistä ei löydy tietoa että olisi. Strippinä sanomalehdissä? Lastenkirjoja?
« Viimeksi muokattu: 25.08.2019 klo 09:51:31 kirjoittanut Lurker »

KH

• Vieras
Re:Walt Kellyn Pogo
« Vastaus #1 : 23.06.2004 klo 19:16:15 »
Ei vissiin muualla kuin Kaukoranta-Kemppisen Sarjakuvan maailmat -antologiassa muutama hassu sivu?

Älytöntä.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #2 : 23.06.2004 klo 20:24:48 »
Ei ole Sarjakuvien maailmaa lukuunottamatta suomennettu, tästä on täällä puhuttu ennenkin. Pogo on enimmäkseen ihan liian amerikkalaista kamaa, eikä voine olettaa että vuosikymmenten takaiset poliittiset viitteet enää avautuisivat suomalaisille kun ne tuskin jenkeillekään  selkenevät. Valikoima Pogoa olisi toki paikallaan, mutta kuka sen kustantaisi?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #3 : 23.06.2004 klo 21:07:24 »
Kerroin tuossa taannoin lukevani sitkeästi paksua Pogo-järkälettä, sarjan 10 ekan vuoden parhaita.

Suurin osa meni täysin ohi, vaikka mukana olivat Kellyn selitykset taustoista.

Tunsin sentään ihan itse kommunistinvainoajasenaattori Joe McCarthyn villikissan hahmossa, mutta kuinka moni nykylukija tajuaisi satiirin 50-60 vuoden takaisesta amerikkalaisesta politiikasta?

Sarja oli todella hienosti piirretty, ei voi muuta sanoa.

Laine, Jukka

• Jäsen
Vs: Walt Kellyn Pogo
« Vastaus #4 : 26.02.2008 klo 00:09:14 »
Fantagraphics julkaisee kaikki sanomalehti-Pogot täydellisenä laitoksena 12 osassa nimellä The Complete Pogo. Ensimmäinen osa tullee tänä vuonna, tosin ensimmäinen ilmoitus puhui jo viime vuodesta...

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #5 : 26.02.2008 klo 10:31:47 »
Fantagraphics julkaisee kaikki sanomalehti-Pogot täydellisenä laitoksena 12 osassa nimellä The Complete Pogo.
Oho! Ei taida olla varaa omasta kupeesta kustantaa, siispä valtio ja kirjastolaitos saavat pistää tilauslistalle. Ai kun tämän tai edes Best Of saisi suomeksi, se olisi jopa enemmän kuin complete Hal Fosterin Prinssi Rohkea, complete Alex Raymondin Flash Gordon tai complete Milton Caniff. Ja taivaalta sataa sammakoita.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #6 : 26.02.2008 klo 10:55:26 »
Haasteena suomentajalle olisi paitsi muinaiset poliittiset viittaukset, myöskin hahmojen hankala murre ja siihen liittyvät sanaleikit (gummit = government, jne).
Sekä tietysti sarjan mahtava tekstaus, jossa hypitään fontista toiseen. Tulisi tietysti tietokoneella ladottuna meillä kaikki.

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #7 : 26.02.2008 klo 10:57:51 »
Joku voisi kokeilla noita sarjakuvalehti-Pogoja suomeksi, mitä tuli Sarjakuvan maailmoissa aikoinaan. Ne ovat vähemmän aikaansa ja amerikkalaisuuteen sidottuja.

Toisaalta, ne ovat lasten kamaa, joka ei ole sinänsä paha juttu, niin ovat Barksin ankatkin.

Yhtä hienoa kuvitusta periaatteessa, mutta säkenöivimmät ideat loistavat poissaolollaan. Eikä ole fontteja ihmeteltävänä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2008 klo 11:02:18 kirjoittanut Surfin Joe »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #8 : 26.02.2008 klo 11:09:14 »
Sekä tietysti sarjan mahtava tekstaus, jossa hypitään fontista toiseen. Tulisi tietysti tietokoneella ladottuna meillä kaikki.
Pogojen tekstaus näyttää herkulliselta ja kielii melkoisesta omistautumisesta sarjakuvalleen... mutta on rönsyilevimmillään melko raskaslukuista.

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #9 : 26.02.2008 klo 11:13:07 »
No ei se koko ajan tuollaista ole. Sirkuskarhu puhuu noin aina, ja se pappishahmo puhuu fraktuuralla. Mutta ne ovat sivuhahmoja, joita on paljon.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #10 : 26.02.2008 klo 11:16:14 »
No ei se koko ajan tuollaista ole. Sirkuskarhu puhuu noin aina, ja se pappishahmo puhuu fraktuuralla. Mutta ne ovat sivuhahmoja, joita on paljon.

No ei niin... siksi sanoinkin rönsyilevimmillään. Suurin osahan on teknisesti aivan luettavaa, jos vain sisältö avautuu :)

Edit: Minulle Pogojen lukukokemus vastaa jossain määrin Bloom Countya - äärimmäisen viehättävää, vaikka en tajua mitään.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2008 klo 11:18:55 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #11 : 26.02.2008 klo 11:28:42 »
Bloom Countystä aiemmin täällä, ja Pogostakin. Ja täälläkin vähän.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #12 : 26.02.2008 klo 22:16:51 »
Fantagraphics julkaisee kaikki sanomalehti-Pogot täydellisenä laitoksena 12 osassa nimellä The Complete Pogo.
Mainittiinko miten nuo eroavat niistä aiemin Fantagaraphicisn julkaisemista 11 Pogo alpparista?

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #13 : 26.02.2008 klo 22:23:08 »
Mainittiinko miten nuo eroavat niistä aiemin Fantagaraphicisn julkaisemista 11 Pogo alpparista?

Aikaisemmat olivat pehmeäkantisia ja niissä ehdittiin julkaisemaan vain viiden ja puolen vuoden sarjat.

Tämä muistuttaa Complete Peanutsia, kahden vuoden sarjat yhdessä osassa. Pogo ilmestyi vuosina 1949-73. Lyhytaikainen epäonnistunut henkiinherätys oli 80-90-lukujen taitteessa. Sitä ei ilmeisesti ole mukana, tai se ja sarjakuvalehti-Pogot julkaistaan erillisinä kirjoina.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #14 : 26.02.2008 klo 22:48:42 »
Toivottavasti Fantagraphics tekee uudelle sarjalle formaatin, joka antaa Walt Kellyn upealle taiteelle tarpeeksi tilaa. Paljon yksityiskohtia, joilla pitäisi päästä herkuttelemaan muutenkin kuin luupin avulla.

Pogo on klassikko-sanomalehtisarjoista (määrittelen tämän tarkoittamaan "ennen minun aikaani") suurin suosikkini. Se on kolahtanut minulle aina paremmin kuin vaikkapa Krazy Kat. Jotain samanlaista siinä on sillä tavalla, että kummassakin sarjassa on oma maailmansa ja tunnelmansa, johon pitää ensin päästä sisälle, ennen kuin se kunnolla aukeaa. Ensimmäisen kerta-annoksen pitää siis olla kohtuu suuri.
Pogossahan ei oikeastaan tavallaan tapahdu yhtään mitään, on vain semmoisia pieniä kohelluksia ja väärinkäsityksiä. Mutta joku siinä vain on uskomattoman valloittavaa, semmoinen yleinen optimistinen naivius (joka kuitenkin sitten on oikeastaan vain pintaa, kun taustalla saattaa samalla olla selkeää poliittista satiiria) ja - tietysti, ennen muuta Kellyn virtuoosimaiset piirrokset, jotka vain paranivat vuosi vuodelta.
Olen joskus todennut, että teknisesti virtuoosimaiset piirrokset (Franquin, Moebius) saattavat joskus olla lamaannuttavia: niiden ylivertaisuus on kuin isku vasten kasvoja - sitä jää vain masentuneena ajattelemaan, ettei tuommoiseen pysty ikinä itse. Lasken Walt Kellyn piirtäjänä ilman muuta ylimpään virtuoosikategoriaan, mutta jostain syystä hänen piirrostensa katselu ei koskaan ole minulle lamaannuttavaa, vaan päin vastoin hyvin innostavaa: niissä on jotain niin positiivista ja innokasta, että ne saavat aina itsenkin innostumaan piirtämisestä. "Hitto, missäs minun siveltimeni on, nyt rupean piirtämään minäkin!"
Jos se ei tee sarjakuvasta hienoa klassikkoa, niin ei sitten mikään.

(Tykkään lujaa myös Bloom Countystä, mutta ehdottomasti enemmän teksteistä kuin piirroksista: juttujen puolesta se on minusta ehkä hienoimpia strippisarjoja mitä ikinä on tehty. Siinäkin on sama naivius/poliittinen satiiri yhdistelmä. Sarja, joka minulle taas ei aukea on Doonesbury. Ei, vaikka tunnistaisinkin, mitä poliittista tapahtumaa se on kommentoimassa - joku Trudeaun käsittelytavassa vaan yleensä jättää minulle tyystin epäselväksi, mitä se tarkalleen ottaen oikein haluaa sanoa).

P.S. Pogon hienoja tekstauksia (fraktuura, "kyriiliset kirjaimet", sirkusjulisteet, muistovärssyt korppikotkalle...) ei tehnyt Walt Kelly itse, vaan tekstaaja Ben Oda. Kunnia sille kenelle se kuuluu...