Kirjoittaja Aihe: Mangan piirtäminen/ palkat  (Luettu 18870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #60 : 13.05.2009 klo 23:15:26 »
Itse et tarjoa konkreettisia esimerkkejä mutta odotat niitä muilta?
Joo, jopa sinulta. Väitteeni perustui lähinnä lukuisiin kokemuksiini kuvitustöistä. Sarjakuvapuolelta en osaa sanoa muuta kuin että Anime (50eur) ja Japan pop (60eur) maksavat samat hinnat väri- ja mv-sivuista. Finnmanga maksaa 8euroa/sivu. Se että meille on sukeutunut viime vuosina tällaisia uusia hienoja työmahdollisuuksia on kieltämättä vaikuttanut käsitykseeni maailman menosta.
En väittänyt että kaikki lehdet pyytäisivät tekemään väriä mv:n hinnalla mutta moni lehti varmaan näin on tehnyt.
Tähän on syynä edellä selittelemäni tehostuminen. Kun väripainatus tuli laajemmin mahdolliseksi vuosituhannen vaihteen molemmin puolin, lehdet kokivat sen hinnan niin edulliseksi että halusivat tämän lisäarvon lukijoille tarjota.
Samaan aikaan (tai tästä syystä) mainostulot tai tilaajamäärä tuskin kauheesti kasvoi. Ja kun kaikki muukin tehostuu niin lehdessä on normaalia olettaa että sarjakuvan toimittaja hioo tuotantoketjuaan ja tekee ne värit siihen. Viime aikoina sapiskaa saanut ja ansainnut Hesari sentään kuulemma maksoi jotain korotusta lisääntyneestä työmäärästä kun sunnuntaisivuille tuli värit.  

Joo mut sua niin kovasti surettaa warettaminen ja isot mediatalot että toit ne tähänki keskusteluun.
Jos viitsisit lukea postaukseni... kerroin jo miksi toin waretuksen mukaan tähän keskusteluun, eikä syy ollut se että se minua surettaa.

Minusta on aika vaivaannuttavaa että yrität väittää alaa harkitsevalle taiteilijanalulle että sarjakuvilla menestyy tulevaisuudessa huonommin kuin nykyään vaikka kaikki konkreettiset todisteet (joita on käyty muissakin ketjuissa läpi) viittaavat päinvastaiseen.
Tuo on hevonpaskaa. Minulla on oikeus mielipiteeseeni, olen jopa perustellut sen.
Mutta kerro nyt ihmeessä vielä kerran, mitä konkreettisia todisteita sinulla on tulevaisuuden meiningeistä?

Minä nimenomaan lämmittelen nykyajan loistossa. Suomalaisella sarjakuvalla menee tällä hetkellä pirun hyvin mut sä et suostu sitä näkemään.
Et siis lukenut edellistä postaustani.  >:(

Mikäli tosissas oot itse unohtanu 80-90-lukujen vaihteen ja väität että mun kommentit näistä ajoista on pelkkää mutua, voin kyllä laatia sulle listan vuonna 1990 julkaistuista kotimaisista sarjakuva-albumeista. Tiedän että tehtävä ei ole vaikea koska niitä sarjakuvia julkaistiin huomattavasti vähemmän kuin vaikkapa viime vuonna.
Mitä kohtaa et ymmärrä seuraavassa lauseessa? Albumien tekeminen ei ole Suomessa työtä josta saa palkkaa. Olen yrittänyt tässä puhua ammattimaisesta tekemisestä ja palkoista (koska se on ketjun aihe!), mutta sinä et kerta kaikkiaan saa mukaan postauksiisi muuta kuin harrastajanäkökulman.

Kukaan ei pakota sinua tekemään ilmaista työtä! Miten sä kuvittelet tän maailman oikein toimivan? Onko joku oikeutettu saamaan palkkaa siitä että hän haravoi oman pihansa tai istuttaa sinne nättejä kukkia? Tai mikäli hän menee omatoimisesti kaupungin puistoon ja istuttaa ne kukkasensa sinne, kaupunki olisi ilman muuta velvollinen maksamaan hänelle jonkinlaiset korvaukset sekä kukista että vaivasta?
Ei pakota ei. Mutta joku tunkee koko ajan puutarhansa (netin) mukaan tähän keskusteluun. Netti = palkatonta työtä, eikä sen siten pitäisi olla kovin isossa roolissa tässä keskustelussa.

Toki mahdollisuudet vastaavanlaiseen menestymiseen ovat pienet, aika vaikea on kuitenkin kiistää etteikö koko ajan oltaisi menty parempaan ja lupaavampaan suuntaan.
Voin kiistää. Puhehan oli nettimarkkinoinnin hyödyistä, synergiaeduista yms. Minusta netti oli ammatillisessa mielessä joskus vuosina 1995-2003 huomattavasti lupaavampi ympäristö kuin mitä se nyt on. Toki tähän mielipiteeseen vaikuttaa se että olen nähnyt niin monta nurin mennyttä yritystä ja joutunut kuuntelemaan niin paljon paskapuhetta. Ja toki netti on aina ollut kiva leikkipaikka.
Ja jos taas puhe oli albumien tms. läpäreiden julkaisemisesta, niin en voi kuin ihmetellä sitä miten urpolla vastineella sivuutit Tolppasen Petrin asialliset kommentit aiheesta.

Sitten sillä ladataan ilmaista sisältöä netistä. Onpa kamalaa. Alkaako sulla joka kerta dollarinkuvat vilkkumaan silmissä kun uutta julkaisukanavaa julkistetaa ja sitte taas petyt katkerasti ku ihmiset ei käytäkään mediaa niinkuin olisit toivonut.
Näistä pettymyksistäkö nämä kaikki pessimistiset näkemykset kumpuavat? Myönteisenä asiana esilletuomasi isompi Kindleki muuttu parin rivin aikana pelkäksi warettajien apuvälineeksi. Relaa Reima. Kaikki on ihan hyvin. Kaikki tulee olemaan ihan hyvin.
Et siis usko muutokseen? Mulla ei vilku mitkään dollarin kuvat tai eurot, vaan olen kiinnostunut siitä miten nettisisällön tuottaminen lunastaisi ne lupaukset, tai edes osan niistä mitä webiin on ladattu. Nayttää siltä että ainakaan uuden Kindlen avulla se ei tule tapahtumaan, ja pahaa pelkään että sanomalehtimiehet kusevat taas miljuunia sen härvelin kanssa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #61 : 14.05.2009 klo 00:36:51 »
Juu, jos mankkaa tehdessä pitäisi aina tuntihinnasta kiinni täytyis olla aika penteleen nopea piirtäjä...

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #62 : 14.05.2009 klo 08:40:03 »
Jou! Tuota noin jos tämä on totta:Finnmanga maksaa 8euroa/sivu. Niin onkohan sopimuksen saaminen vaikeeta? kun jos tekee vaikkapa 20sivua ja 8e per sivu ja 4kertaa kkaudessa kyllä sillä kai paremmin tienaa kuin sosiaaliturvalla? Sanokaa jos olen väärässä?
Kello- viiden- tee.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #63 : 14.05.2009 klo 10:41:08 »
Jou! Tuota noin jos tämä on totta:Finnmanga maksaa 8euroa/sivu. Niin onkohan sopimuksen saaminen vaikeeta? kun jos tekee vaikkapa 20sivua ja 8e per sivu ja 4kertaa kkaudessa kyllä sillä kai paremmin tienaa kuin sosiaaliturvalla? Sanokaa jos olen väärässä?

Finnmanga ei käsittääkseni ilmesty edes 4 kertaa vuodessa. Sosiaaliturvaan on vielä matkaa.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #64 : 14.05.2009 klo 10:58:45 »
Sarjakuvapuolelta en osaa sanoa muuta kuin että Anime (50eur) ja Japan pop (60eur) maksavat samat hinnat väri- ja mv-sivuista. Finnmanga maksaa 8euroa/sivu. Se että meille on sukeutunut viime vuosina tällaisia uusia hienoja työmahdollisuuksia on kieltämättä vaikuttanut käsitykseeni maailman menosta.

Tämä kattaa mielestäni ketjun otsikoiman tilanteen aika hyvin, eli mangan teosta ei makseta niin että sillä eläisi. Ergo, kellään ammattilaisella ei ole varaa työskennellä kyseisille julkaisuille (Finnmanga nyt ei käsittääkseni koskaan ole ollutkaan muuta kuin from fandom for fandom-julkaisu). Albumeillakaan ei pääse muutaman tuhannen kappaleen myynnillä pahemmin rikastumaan eivätkä tulot niistä ole missään suhteessa työtunteihin.

Eli vastaukseni Korrolle on että ainakin toistaiseksi elanto on saatava muualta kuin mangaa piirtämällä, esm mäkkärin tiskin takana tai kuvitustöistä.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #65 : 14.05.2009 klo 11:45:15 »
Jou! Tuota noin jos tämä on totta:Finnmanga maksaa 8euroa/sivu. Niin onkohan sopimuksen saaminen vaikeeta?
Työt julkaistaan ns. jyrytysperiaatteella eli päätoimittaja kokoaa lehden tarjotuista töistä. Eli teet ensin työn, odotat seuraavaa (ja sitä seuraavaa) lehteä, ja saat palkkion jos työ julkaistaan.

Jottei syntyisi väärinkäsityksiä minusta on ihan hyvä että Anna jaksaa tehdä Finnmangaa. Harrastajalehtihän se on, mutta tällä kurin taiteilijoita kilpailluttamalla sisällön luulisi olevan parempaa kuin muulla keinoin. Lukijoiden ja kotimaisen mangan etu on tietenkin se että parhaat työt pääsevät julki.

Eipä meillä ole enää muitakaan kotimaista julkaisevia kaupallisia sarjakuvalehtiä nyt kun Myrkky (ja Mad) lopetettiin. Tai no, Akkarissa, Muumissa ja Mustanaamiossa vielä on silloin tällöin suomalaista kynänjälkeä. Olisipa kiva tietää mitä Leppänen kuittaa Mustiksesta per sivu?

EDIT: Muistetaan nyt sekin että palkkioista maksetaan verot. Freelancer maksaa palkkiosta lisäksi koko joukon muita kuluja, niin että nettopalkka on ehkä 50% siitä summasta mitä lehti maksaa.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2009 klo 11:47:05 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #66 : 14.05.2009 klo 14:36:22 »
Ehkäpä keskustelussa kannattaisi ottaa myös huomioon se tosiseikka, että Suomi on kovin pieni markkina-alue.

Ei kirjailijapuolellakaan ole varmaan kuin kymmenkunta kotimaista tekijää, jotka eläisivät kirjoista saamillaan tuloilla.

Ne loput ansaitsevat sitten romaaneillaan keskimäärin tuhat euroa per teos - jonka kirjoittamiseen on saattanut kulua useampikin vuosi. Suurin osa kotimaisista kaunokirjoista myy selvästi alle 500 kappaletta ja 1000 kappaleen myyntiä voi pitää jo tuikiharvinaisena menestystarinana.

Eli käytännössä kirjailijat elävät erilaisilla apurahoilla tai tavallisista päivätöistä saaduilla tuloilla. Eiköhän sama päde sarjakuvataiteilijoihinkin. Joten kaikki vain ahkerasti apurahoja hakemaan!

Tämä lieneekin ainoa keino saada systeemi toimimaan maassa, jossa on vain 5 miljoonaa asukasta. Tai sitten pitää suoraan suunnata katseensa ulkomaiden markkinoille, kuten osa suomalaisista sarjakuvantekijöistä on jo tehnyt.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #67 : 15.05.2009 klo 14:17:45 »
Väitteeni perustui lähinnä lukuisiin kokemuksiini kuvitustöistä ja blaa blaa blaa...

Olin suunnitellut vastaavani sulle taas niin maan perusteellisesti heti kun aikaa löytyisi mut nyt on sellanen olo etten aio tuhlata tähän jaaritteluun enää hetkeäkään kallisarvoista (hah) aikaani.

Lisäksi tajusin että olet monessa suhteessa itse asiassa aivan oikeassa ja olen vain takertunut vääriin yksityiskohtiin teksteissäsi. Aihetta pessimismiinkin on; perinteinen printtimedia (ainakin jos ajattelee vaikkapa sanomalehtiä) on internetin kurimuksessa selkeästi hätää kärsimässä eikä tämä voi olla vaikuttamatta myös sarjakuvien julkaisemiseen tai niistä saataviin palkkioihin. Sanomien soppareiden kaltaset asiat ei suoranaisesti ole syypäitä mihinkään, ne ovat oireita jostakin.

Hummm. Yhteen juttuun mun tekee vielä mieli takertua pitkässä kirjoituksessasi.

Ja jos taas puhe oli albumien tms. läpäreiden julkaisemisesta, niin en voi kuin ihmetellä sitä miten urpolla vastineella sivuutit Tolppasen Petrin asialliset kommentit aiheesta.

Vastasin mielestäni ihan asiallisesti Petrille joka itsekin oli sanonut kirjoittelevansa ihan vain oman tuntumansa pohjalta. Pitääks mun oikeasti kaivella jotain myyntilukuja ja muita dokumentteja että käsitys kotimaisten sarjakuva-albumeiden myynnistä ja sen kehityksestä selkeytyisi?

Tai no hemmetti. Äläpä vastaa mun kysymykseen laisinkaan. Todista sinä että mun allaoleva graafi on virheellinen niin mä myönnän mun vastineeni Petrille olleen urpoista urpointa ja tarjoan teille molemmille kaljat kun törmäämme seuraavan kerran.



Toiset kaljat tarjoan kun pystyt todistamaan että tällaiset, vasta viime vuosien aikana saavutetut listasaavutukset eivät ole millään tavoin parantaneet  sarjakuvan asemaa liiketoimintana:

http://www.kirjakauppaliitto.fi/?doc=216
« Viimeksi muokattu: 15.05.2009 klo 14:19:59 kirjoittanut kaltsu »

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #68 : 15.05.2009 klo 14:27:03 »
Todista sinä että mun allaoleva graafi on virheellinen niin mä myönnän mun vastineeni Petrille olleen urpoista urpointa ja tarjoan teille molemmille kaljat kun törmäämme seuraavan kerran.

Eikä sun välttis tarvitse edes todistaa asiaa dokumentein. Kelpuutan ihan sun lonkalta heitetyn käsityksesikin. Olet ollut kuvioissa pidempään kuin tuon parikymmentä vuotta ja pidän sun sanaa jopa luotettavampana kuin omaani.

Siitä vaan, anna palaa, sano että graafini on perseestä niin tervaan henkisesti itseni ja tarjoan oluset.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #69 : 15.05.2009 klo 14:48:49 »
Pahoittelen moderoinnista johtunutta häiriötä. Toivottavasti keskustelut eivät kuivu kokonaan tähän. Halusin kuitenkin selventää keskusteluja sillä monia nyt nousevia aiheita on puitu sangen kattavasti jo muualla.

Toivon että tässä ketjussa keskustellaan tästä eteenpäin mangapiirtäjien palkkioista ja palkoista (Japanissa ja Suomessa) sekä kerrotaan esimerkkejä siitä mistä tässä maailmassa saa palkkaa ja mistä (vallitsevista harhaluuloista huolimatta) ei saa.

Erotin ketjun loppupäästä oman keskustelunsa aiheesta kotimaisen mangan julkaisemisen mielekkyys. Julkaisija on siis sellainen tyyppi tai firma joka maksaa palkkioita piirtäjälle tai ainakin ottaa taloudellisen vastuun mangan painamisesta, markkinoinnista yms.

Pyydän keskittämään keskustelut aiheista: apurahat, omakustanteet, lehden tekeminen, albumin tekemisen mielekkyys, ammattiin pyrkimisen mahdollisuudet sekä muu sarjakuvan piirtämiharrastamisen taloudellinen tausta tänne: Tuleeko sarjiksilla toimeen? Kannattaa varmasti myös lukea tuo pitkä ketju, joka sisältää jo paljon painavaa asiaa.

Muutenkin kannattaa selata aluetta Julkaisu, markkinointi, tekijänoikeudet ja palkkiot Sieltä löytyy muun muassa mainio ketju töiden hinnoittelusta: Hinnoittelu/ Freelancerien suositus
« Viimeksi muokattu: 15.05.2009 klo 15:22:05 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #70 : 15.05.2009 klo 16:10:14 »
Sillälailla. Valhe, emävalhe, käppyrä...   :) Ei maar, käyhän se näinkin.

Toiset kaljat tarjoan kun pystyt todistamaan että tällaiset, vasta viime vuosien aikana saavutetut listasaavutukset eivät ole millään tavoin parantaneet  sarjakuvan asemaa liiketoimintana:
Kyllä sarjakuvan aseman parantuminen taiteena on parantanut myös sen asemaa liiketoimintana. Kaaviosi asettelu pienet vs. suuret kustantamot on aika teorettinen. Mikä on suuri ja mikä pieni? Noita kannattaisi kyllä laskea, mutta nyt en jaksa. Sen sijaan olen joskus laskenut albumien julkaisumäärät (liimaselkä, tai kirjamainen niitattu) 60-luvulta vuoteen 2004. En nyt löydä silloin piirtämääni käppyrää mutta tämä roiskaisu on silti aika tarkka. 2000-luvulle ja 60kpl pintaan tultaessa kasvu on alkanut taittua. Laskemista vaikeuttavat uusintajulkaisut ja uudet painokset. Ihan viime vuosina en ole laskenut mutta jossain +70 albumissa nyt liikuttaneen.

Pointti on se että tämä albumt käyrä ei ole kovin oleellinen palkkojen kannalta. Kuten aiemminkin totesin, ja kuten Heikkilän tutkimuskin paljastaa. Vain strippimaakari voi ansaita palkan.

Kaksi muuta käyrää ovat täysin mutua. Mielellään kuulisin kuitenkin vastaväitteitä niihinkin.

Tuo albumien myyntimäärien keskiarvo kuvaa sitä mitä Tolppanen puhui. Meillä on muutama jotka myy hulluna, jokunen jotka myy pari tuhatta, suurin osa myy vain satoja.

Mut tosiaan tämä keskustelu on minusta hieman offtopicia  :)
« Viimeksi muokattu: 15.05.2009 klo 16:13:32 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #71 : 15.05.2009 klo 16:38:00 »
Sillälailla. Valhe, emävalhe, käppyrä...   :) Ei maar, käyhän se näinkin.

Käyhän se. Koska et ymmärtääkseni teilannut käppyrääni, katson säästäneeni parisen olutta.

:)

Kaaviosi asettelu pienet vs. suuret kustantamot on aika teorettinen.

Kyllä. Käytin kuitenkin näitä teoreettisia käsitteitä koska Petri käytti niitä asiallisessa postauksessaan.

Noita kannattaisi kyllä laskea, mutta nyt en jaksa. Sen sijaan olen joskus laskenut albumien julkaisumäärät (liimaselkä, tai kirjamainen niitattu) 60-luvulta vuoteen 2004. En nyt löydä silloin piirtämääni käppyrää mutta tämä roiskaisu on silti aika tarkka. 2000-luvulle ja 60kpl pintaan tultaessa kasvu on alkanut taittua. Laskemista vaikeuttavat uusintajulkaisut ja uudet painokset. Ihan viime vuosina en ole laskenut mutta jossain +70 albumissa nyt liikuttaneen.

Perstuntumalta lukusi kuulostavat aika paikkaansapitäviltä.

Pointti on se että tämä albumt käyrä ei ole kovin oleellinen palkkojen kannalta.


Pointti tajuttu. Mun pointti oli piirun verran toisaalla mut ei se mitään.

Tuo albumien myyntimäärien keskiarvo kuvaa sitä mitä Tolppanen puhui. Meillä on muutama jotka myy hulluna, jokunen jotka myy pari tuhatta, suurin osa myy vain satoja.

Ja tästähän minäkin olin Petrin kanssa samaa mieltä. Vertasin meininkiä amerikkalaisen unelman elämiseen.

Mut tosiaan tämä keskustelu on minusta hieman offtopicia  :)

Kyllä. Lienee korkea aika laittaa pillit pussiin. Hyvää viikonloppua Reima!

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 956
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #72 : 29.07.2010 klo 17:15:26 »
Todistaakseni että en suhtaudu tulevaisuuteen täysin pessimistisesti kerron että isompi Kindle osoittaa ehkä suuntaan jossa näkyy valoa. Huolimatta sen suolaisesta hinnasta, monet lataavat tähän laitteeseen aika paljon toiveita.

Käytin tänään päivän tutkiakseni ebook-systeemejä.

Amazonin kautta julkaistussa Amazonin omaan julkaisuohjelmaan sisältyvällä ebook-julkaisulla hinta on tyypillisesti 2,99 $. Tekijän rojalti tästä on 70%. Se on rutkasti enemmän kuin perinteisissä kustannussopimuksissa (Suomen klassinen 16 2/3 %, köh köh) ja aivan järkyttävän paljon parempi diili kuin mitä Spotify tarjoaa muusikoille. J.A.Konrathilla on yksinomaan hyvää sanottavaa. Hän on julkaissut nyt ominpäin ebookkeina ne teokset, joita hän turhaan yritti saada kaupaksi New Yorkin kustannuslafkoille kymmenen vuotta sitten. Ja kauppa käy.

Tekijänoikeudesta vapaata Shakespearea on tarjolla, jos haluaa ostaa, hinta 2,30 $. Encyclopedia of 20th Century Architecture on hinnaltaan 696,90 $. Sarjakuvia on yllättävän vaikeaa löytää Kindlelle muokattuna - vielä, mutta Yen Pressin kataloogista bongasin Yaoi hentai Kindle editionin (!), joka on hinnoiteltu 10,39$.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #73 : 04.08.2010 klo 11:44:24 »
Käytin tänään päivän tutkiakseni ebook-systeemejä.
No sitten varmaan huomasit, että se näyttö on joko viralliset 1200 x 824pikseliä tai
Lainaus
my tests show 1150x776 is the exact (or very close) resolution for PDF images on the Kindle DX
.
Mikä tarkoittaa että käytännössä siihen näkymään mahtuu noin 15 senttiä korkea ja kymmenen senttiä leveä kuva. Kuvassa ei saisi olla juuri enempää yksityiskohtia kuin nykymuotoisessa sanomalehtisarjakuvassa (esim. Masi, Harald...). Tämmöisellä noin 200dpi:n tarkkuudella esim. Fingerpori (jossa on "liian ohutta viivaa") näyttäisi lähes sietämättömän kököltä ja koko strippi ei siis mahtuisi kerralla näkyviin. Näin siksi että näyttö on yksibittinen.

Mutta topiciin tämä ei liity enää ollenkaan, joten eipä asiasta enempää. Kindlespekulaatiot voisivat sopia jatkossa esimerkiksi tänne.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson