Kirjoittaja Aihe: saisko apua Photoshoppiin?  (Luettu 27501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leo Loikkanen

• Vieras
saisko apua Photoshoppiin?
« : 08.03.2004 klo 11:29:58 »
Moe. Oon saanu itelleni piirtopöydän, ja olen ahkerasti harjoitellut sillä. Haluan tietää kaksi asiaa.

1. Mikä on sopiva pikseli koko 3 ruutuiselle sarjakuva stripille? Pitäisi olla iso, jonka sitten kutistan

2. Mikä on tehokkain tapa kutistaa tiedosto pieneen kokoon, jolloin alkuperäiset mittasuhteen säilyvät?

jpan

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:saisko apua Photoshoppiin?
« Vastaus #1 : 08.03.2004 klo 12:01:58 »
Moe. Oon saanu itelleni piirtopöydän, ja olen ahkerasti harjoitellut sillä. Haluan tietää kaksi asiaa.

1. Mikä on sopiva pikseli koko 3 ruutuiselle sarjakuva stripille? Pitäisi olla iso, jonka sitten kutistan

2. Mikä on tehokkain tapa kutistaa tiedosto pieneen kokoon, jolloin alkuperäiset mittasuhteen säilyvät?

1) Julkaisetko stripin netissä vai painettuna ?
minä teen stripit 19 cm/ n.4500 pikseliä leveinä
2) Photoshopissa Image valikosta valitset image size. Siellä voit määritellä sentti- ja pikselikoon sekä resoluution (pikseliä/tuuma).

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #2 : 08.03.2004 klo 12:04:52 »
Koneella ja piirtopöydällä piirrettäessä kannattaa piirtää suoraan lopulliseen kokoon tai jos lopullinen painokoko ei ole selvillä niin pikkuisen reilumpaan. Minä en lähtisi suosittelemaan koneella piirtämisessä sitä, että ensin piirtää vaikkapa tuplakokoon ja sitten kutistaa lopulliseen mittaan (painoresoluutioissa).

Pikselimäärän saat selvitettyä, kun luot dokumentin senteissä siihen lopullisen koon hujakoille ja sitten määrität resoluution. Resoluutio pitäisi olla mustavalkoiselle (Harmaasävyissä piirretään) sellainen 600dpi, jolloin pikseleitä ei tarvise interpoloida kun muutetaan bitmapiksi.
Jos taas teet värillistä, ja lopullinen julkaisumuoto on vaikkapa sanomalehti niin 300dpi:tä on riittävä resoluutio tekovaiheessa. Ehkä joskus tarpeen vaatiessa mustavalkopiirroksen voi tehdä tarkemmalla (600dpi) ja kutistaa sen ennen väritystä kolmeensataan.

Kuitenkin nettisivuille tehtäessä ei kannata tehdä työtä suoraan nettiresoluutioon (72dpi) vaan ensin tekee vaikka 288dpi. (288= 72*4) Pienemmäksi interpoloiminen on aina vähän kinkkistä, mutta nuo 72-monikerrat saattavat auttaa. Isoa kutistusta ei pitäisi yleensä tehdä kertarykäisyllä, koska se pehmentää kuvaa liikaa.

Selventäisitkö tuota kakkoskysymystä. Tarkoitatko tiedoston pakkausta vai kuvan kutistamista?

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #3 : 08.03.2004 klo 14:01:07 »
Isoa kutistusta ei pitäisi yleensä tehdä kertarykäisyllä, koska se pehmentää kuvaa liikaa.

Pehmennystä tulee vain jos käyttää (jotain) interpolointa. Runsas pienennys voidaan tehdä nearest neighbor -skaalauksella, joka ei varmasti pehmennä mitään. (mutta saattaa tuoda omia virheitään, ollaan siis tarkkana siellä)

Photoshoppia käyttämättömänä en tiedä, mistä päin valikkoja tuo löytyy. Jossain siellä se kuitenkin on.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

MMikael

• Jäsen
« Vastaus #4 : 08.03.2004 klo 19:46:35 »
Olen piirrellyt jonkin aikaa piirtopöydä ja no photosopissaa käytän itse jos tarkoitus tulostaa niin sentti mittoja ja suoraan oikeaan kokkoon. Jos taas ei tarvi tulostaa niin isompi koko ei haittaa jos konneen muisti vain riittää "ja sitähän kuluu". Liian pientä kannataa välttää koska isontaminen on paljon vaikeampaa kuin pienentäminen

Leo Loikkanen

• Vieras
« Vastaus #5 : 11.03.2004 klo 11:15:31 »
Kiitos avusta liha nuket. oon piirrelly 940 x 333 pikseli koolla, joka kutistetaan 200 pikseliä pienemmäksi. Tällä tavalla voin tehä yksityiskohtia ja kaikkee muuta. Webbisivulleni tulee uutta matskua pika pikaa.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #6 : 08.05.2004 klo 22:06:09 »
Moro!

Onko Photoshopissa joku nappi millä mennään taaksepäin tapahtumahistoriassa askel kerrallaan? Undo-nappi kun menee vain yhden askelen taaksepäin...

8)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #7 : 08.05.2004 klo 22:31:27 »
Onko Photoshopissa joku nappi millä mennään taaksepäin tapahtumahistoriassa askel kerrallaan? Undo-nappi kun menee vain yhden askelen taaksepäin...

No tuota historynhä sä saat näkyviin window-valikosta valitsemalla. Siinä voi sit liikkua mielensä mukaan.

Varsinkin kun vähän säätää statejen määrää. Defaulttina niitä taitaa olla vaan parikymmentä.

edit > preferences > general > history states

Näin ainakin seiskalla mut muistaakseni homma meni ainakin vitosessa samalla lailla.

Luikuri

• Jäsen
« Vastaus #8 : 08.05.2004 klo 22:37:28 »
Moro!

8)

Pikanäppi Alt-Ctrl-Z pakittaa yhen askeleen kerrallaan. Ctrl-Z kumoaa ja uudelleentekee edellisen toiminnon. (siis uudelleenpainettaessa tietysti)
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #9 : 08.05.2004 klo 22:44:46 »
Pikanäppi Alt-Ctrl-Z pakittaa yhen askeleen kerrallaan.

Tätä hain. Kiitos.

Ja Kaltsulle kans! Siisti avatar!

8)
« Viimeksi muokattu: 08.05.2004 klo 22:45:08 kirjoittanut Hazart »

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #10 : 09.05.2004 klo 16:40:36 »
Minä olin tämän kyseisen Photoshop 5:n julkistamistilausuudessa Finlanditalolla vuonna yksi ja kaksi. Itse käytän Photari 5.02:sta josta 5.5 olisi kyllä paljon parempi versio, en muista mikä ratkaiseva ero siinä nyt oli.

Historyä voi muuten maalata taaksepäin, Photarissahan on historybrush ja fillinkin voi tehdä.  Uusin "löytö" on pattern, en tosin  ole keksinyt sille kovasti käyttöä. Edit -valikosta "create pattern" tekee nelikulmaisesta selectistä patternin, jota voi sitten fillata tai tehdä muuta.

Strokea käytän paljon. Minulla on sille oma action kuten monelle muullekin. F1 -> flatten image on ollut minulla aina. Minulle se on jo photarin ominaisuus :D.   Actionit ovat siis makroja joita voi nauhoittaa ja ajaa (File -> Automate -> Batch) vaikka koko kansioon. Kannattaa muuten tehdä varmuuskopiot ennen! Tai mieluiten kopioida fileet omaan kansioonsa, ajaa batch siellä ja katsoa lopputulos.

Nämä ovat varmaan itsestäänselvyyksiä monelle, mutta ehkä joku sai vinkkiä. Photarissa on paljon juttuja, jatkuvasti löytää uusia. Plug-init ovat kanssa hauskoja, käytättekö niitä?

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #11 : 13.05.2004 klo 17:34:00 »
Topic kuin tilauksesta :)
Olen useasti yrittänyt värjätä piirroksiani Photoshopilla (5.5), mutta homma on osoittautunut yllättävän hankalaksi. Ensin pyyhin background eraser- työkalulla kuvasta valkoisen taustan pois. Sitten heitin taustalle valkoisen layerin, jonne joko siveltimellä tai select+fill- menetelmällä värjäsin tarvittavast alueet. varjostin burn toolilla. Ei toiminut. Photarin background eraser on, sanalla sanoen, hanurista. Psp:n vastaava on partaveitsen tarkka. Silti työn tekeminen oli helvetillistä:
a) Kaikkea valkoista on hyvin vaikea pyyhkiä pois
b) Tiuhan viivavarjostuksen kohdalla homma menee pikselinysväykseksi.
Kokeilin myös kuvan päälle heitettyjä läpinäkyviä layereita ja psp:n color to target (tai vastaava) työkalua. Jälki oli yksinkertaisesti kammottavaa.

Siis: Miten voin helpoiten (edellämainittujen lisäksi) värjätä koneelle skannattuja tussipiirroksia  ???
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Luikuri

• Jäsen
« Vastaus #12 : 13.05.2004 klo 18:14:35 »
voit koittaa uutta layeria viivojen päälle ja uuden layerin tilaksi "multiply"

viivapiirroksen kontrastia kannattaa nostaa ainakin työn ajaksi. jos käyttää säätötasoja (adjustment layers tjs) ne saa vielä palautettua entiselleenkin.
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #13 : 13.05.2004 klo 19:00:23 »
Miksi ihmeessä pyyhit valkoisen taustan pois? Skannaa kuva mustavalkoisena bitmap -tilassa ja kuva on taatusti m/v. Sitten käännät sen grayscalen kautta rgb tahi cmyk -tilaan. Ja alat värittää. Kannulla vaan väriä klik klik. Vinkki: ota kaikista työkaluista anti-aliased pois päältä, saat pidettyä värien ja ääriviivojen reunat terävinä. Tämä on siis kaikista yksinkertaisin tapa. On muitakin.

Timo

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #14 : 13.05.2004 klo 22:33:56 »
No helvetti! Tuohan saattaisi toimia :D Ajattelen kaiken aina vaikeimman kautta...
Olen vaan varmaan nähnyt aivan liian monta räikeää tietokoneella värjättyä kuvaa, joissa ääriviivojen ympärillä on pikselöitynyt valkoinen raja  :-X
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)