Kirjoittaja Aihe: Lewis Trondheim  (Luettu 27272 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Lewis Trondheim
« : 02.02.2006 klo 10:34:47 »
Sanokaa minulle yksi hyvä Lewis Trondheimin tekemä albumi.
Luen sen. Vaikka sitten ranskaksi sanakirjan kanssa.

Mielestäni Minä, Trondheim oli ihan mukava. Mutta J. Jänis tosi tylsä ja köyhä.

Jos L. Trondheimista on jo ketju, tämän voi tietty siirtää sinne.

Etsin eurooppalaisista sarjakuvista. Mutta en löytänyt.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re: Lewis Trondheim
« Vastaus #1 : 02.02.2006 klo 11:36:52 »
No vaikka tuo Villelle kirjoitettu Celebritiz. Zombeja ja verta! Tai sitten Trompan oma päiväkirja Desouvre. Sekä ekat Donjon -albumit, jotka ovat englanniksikin saatavilla. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2 : 02.02.2006 klo 11:49:02 »
Et ole tosissas Tertsi!

Jussi jäniksen seikkailuthan ovat mainioita. Ensimmäinen tarina sieltä laskettelurinteestä on melko laimea, mutta sitten tämä "Blacktown" oli jo tosi hyvä. Epäonnen kivi ei ollut ihan yhtä hauska, kuin "Blacktown", mutta parempi kuin "Jälkiä rinteessä". Tämä viimeisin "Professori Walterin hirviöt" oli mielestäni jo älyttömän hyvä. Jos jätit sen lukematta koska et pitänyt edellisistä albumeista, niin suosittelen sitä kovasti.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 02.02.2006 klo 12:27:32 »
Mä tykkään ihan sikana joistain niistä sen kokeellisista pikku läpysköistä, sellasta kevyttä filosofointia OuBaPon hengessä. Kun ei ole kirjahyllyä tässä, en nyt voi heittää mitään nimiä... Ja kyllä nuo seikkailusarjatkin lukee, just nimenomaan hyvää viihdettä, mitä enemmän, sen parempi. Donjoneita en ole lukenut, mutta suuresti ihmettelen kun ei niitä ole suomennettu, luulisi uppoavan fantsunuorisoon kuin kuuma veitsi voihin.

Enemmän = enemmän pätee myös Joann Sfariin paitsi Pascin, joka on minun mielestäni mestariteos ilman alaviitteitä.

Voihan Tertsi olla että olet vaan jäänyt ajastasi. :) Mulle näin on käynyt jo usean asian kohdalla, ja totean silloin vain etten ole kohderyhmää ja pidän pääni kiinni. Helppo keino vaikuttaa fiksulta.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 02.02.2006 klo 16:08:41 »
Voihan Tertsi olla että olet vaan jäänyt ajastasi. :) Mulle näin on käynyt jo usean asian kohdalla, ja totean silloin vain etten ole kohderyhmää ja pidän pääni kiinni. Helppo keino vaikuttaa fiksulta.
Ei ole koskaan ollut tapanani pitää päätäni kiinni.  :)

Ja tuo ajastaan tipahtaminen kuulostaa kyllä aika epätoivoiselta keinolta selittää keisarin uusia vaatteita.   :)

Luulen kyllä tunnistavani edelleen laadukkuuden, vaikka se ei ihan miun maun mukkaan olisikaan.

Hermann olisi kyllä ansainnut Grand Prixin.

Otetaanpa tuo Donjon lukuun ennen kesää.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2006 klo 16:10:25 kirjoittanut tertsi »

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #5 : 02.02.2006 klo 16:20:21 »
Kauan sitten kun vilkaisin jossain kirjakaupassa Trondheimin albumia, oisko ollu just jäniksiä, niin jotenkin ajattelin tyyppiä suomalaiseksi? Oisko johtunut piirrostyylistä, tuli mieleen suomalaiset omakustanteet. ;) Jossain vaiheessa taas luulin ruotsalaiseksi, kunnes nyt kävi ilmi, että sehän on ranskalainen. Näin sitä oppii tyhmempikin.

Lönkka

• Vieras
« Vastaus #6 : 02.02.2006 klo 17:14:30 »
Sanokaa minulle yksi hyvä Lewis Trondheimin tekemä albumi.
Luen sen. Vaikka sitten ranskaksi sanakirjan kanssa.

En ole vielä törmännyt kehenkään joka ei olisi pitänyt näistä eli Dungeonista:

http://www.nbmpub.com/humor/trondheim/dungeon/dungeonhome.html

Homma alkaa Duck Heartista; helpommin nuo englanninkieliset löytyvät suomesta kuin ranskalaiset eikä kaiketi tartte sanakirjaa selata...

Myös täysin sanaton Mr. O on aivan mahtava!
Lopuksi pitää sanoa että käytännössä kaikki lukemani (=kaikki englanniksi julkaistu matsku) Trondheim on ollut vähintäänkin kelpo kamaa.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 02.02.2006 klo 17:39:54 »
Täältä luulisi löytyvän jokaiselle jotakin (biblio päättyy näköjään vuoteen 2001)

http://www.lewistrondheim.com/biblio.php3
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #8 : 24.06.2006 klo 12:42:35 »
Onko tekstaus kenties tarkoituksella näin huonolaatuista?

Seuraa aika tarkkaan alkuperäistä.

Timo

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #9 : 24.06.2006 klo 12:58:08 »
Kiitti vinkistä, pitänee tsekata toi Dungeon. Oon pitänyt Jäniksen Jussista sekä Räästä&Roiskiksesta. Minä Lewis Trondheim ei jaksanut kiinnostaa yhtään. Jos haluaa tutustua sarjakuvapiirtäjän ego-ongelmiin niin voihan sitä käydä joka toinen torstai Milenkassa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 24.06.2006 klo 14:28:30 »
Vähän sama juttu Jussi Jänisten kuin Jeanin elämän kohdalla: eka albumi ei vielä kolahtanut mutta kolmosalbumin myötä molemmat pätkähtivät pakko-ostoslistalle. Jean on toki parempi kuin Jänis mutta kummasti on sekin vaan alkanut viehättää. Pitkäjänteisyys kasvaa hedelmää.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #11 : 24.06.2006 klo 19:29:48 »
Jean on toki parempi kuin Jänis

Eiku Iron Maiden on parempi ku Metallica! Varmaan o!

Makuasioitahan nämä, olen kyllä lukenut kaikki Jeanit mitä kirjastosta on löytynyt, mutta eivätpä hirveämmin ole vielä kolahtaneet. Nuori mies, kirjailija, Pariisi, ihmissuhdesotkuja.. eikö kuulostakin aika kliseiseltä? Onneksi ei sentään mennä ihan suomalaisen omaelämäkerrallisen sarjakuvan pohjamutiin, vaan käytetään sitä mielikuvitustakin kun sitä kerran on.

Olenkohan mä muuten ainoa, joka on pitänyt näistä tähän mennessä suomennetuista Jussi Jäniksistä eniten siitä lasketteluseikkailusta? Jotenkin mukava ja sympaattinen albumi, vaikkei siinä tapahdukaan juuri mitään. Tosin Epäonnen kivikään ei siitä kyllä kauas jäänyt, luultavasti uutuudenviehätys antaa Jälkiä rinteessä -albumille ylimääräistä glooriaa.
Mutta villin lännen seikkailut eivät enää jaksa kiinnostaa ja hirviöalbumi tuntui hieman sekavalta ja levottomalta.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #12 : 25.06.2006 klo 21:22:03 »
Tämä viimeisin "Professori Walterin hirviöt" oli mielestäni jo älyttömän hyvä. Jos jätit sen lukematta koska et pitänyt edellisistä albumeista, niin suosittelen sitä kovasti.

Olen kanssasi samaa mieltä Jussi Jäniksen mainioudesta, mutta mielestäni "Professori Walterin hirviöt" on toistaiseksi suomeksi ilmestyneistä albumeista selkeästi heikoin. Tarinaan ei oltu panostettu tarpeeksi, vaan se seilasi levottomasti laidasta laitaan ja välillä keskellä tietäkin.

"Epäonnen kivi" oli hysteerisen hauska, mutta juoneltaan melko tavanomainen albumi. Jokseenkin samanlainen tarina olisi voinut olla vaikkapa Aku Ankassa tai Väiski Vemmelsääri -animaatiossa.

Lewis Trondheimin lahjakkuus ja muista tekijöistä erottava persoonallisuus tulee mielestäni parhaiten esille juuri "Jälkiä rinteessä" ja "Blacktown" -albumeissa. Ensimmäisenä mainittu on lähes realistinen ja humoristinen tuokiokuva neljän kaveruksen laskettelumatkasta. Jotenkin sitä olisi odottanut, että eläinsarjakuvan perinteitä noudatellen tarinaan olisi tuotu hetkellä millä hyvänsä susi, johon jatkuvasti viitattiin, mutta kun ei niin ei. "Blacktownissa" puolestaan nähdään niin hersyvää dialogia, ettei siihen kovin moni pystykään.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #13 : 25.06.2006 klo 21:53:30 »
Trondheim julkaisi äskettäin kaverinsa Sergio Garcían kanssa sarjakuvaoppaan "Oppia ja ymmärtää sarjakuvaa" (Bande dessinée - apprendre et comprendre). Oikein mainio 32-sivuinen sarjakuva-albumi joka kuuluisi varsinkin opettajien lukea että oivaltaisivat kuinka metkasta ilmaisukeinosta sarjakuvakerronnassa on kysymys.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 25.06.2006 klo 23:03:37 »
Lukaisin  kaksi Machetot'n  Klorofylliä joista tuli (nostalgian lisäksi) mieleen Trondheim, eläimet käyttäytyvät kovin inhimillisesti, juonenkäänteet tuntuvat välillä improvisoiduilta ja piirtäminen näyttää molemmilla niin naurettavan helpolta ja luonnostaan syntyvältä että ehkä se ei ole sitä kuitenkaan
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".