Ah, Frank Cho... Minä voin ylpeänä sanoa, että olen seurannut Liberty Meadowsia alusta asti. Silloin kun sarja aloitti sanomalehdissä, olisiko ollut 1997-98, siitä oli juttu lehdessä nimeltä Cartoonist PROfiles. Ilkka Heilä kommentoi minulle, että "uudessa numerossa on yksi hyvä piirtäjä, huomaat kyllä kuka".
Kuulin, että sarja alkaisi ilmestyä myös sarjakuvalehtenä, joten tiesin tilata sen Turun Alfa Antikvaan ykkösnumerosta lähtien!
Sielläkin siitä tykättiin, koska kuulin pian sen jälkeen, että lehdelle oli löytynyt muitakin vakkarilukijoita.
Cho on melkoinen materiaalin kierrättäjä, samat stripit ja kuvitukset on koottu moneen kertaan erilaisiksi kirjoiksi. Kannattaa siis hiukan katsoa, mitä sarjaa rupeaa ostamaan, ettei tule päällekkäisyyksiä.
Itse suosittelen noita sarjakuvalehtiä, jos jostain vielä löytyy, sillä niissä stripit on julkaistu upean isossa koossa, kaksi strippiä poikittain sarjakuvalehden sivulla.
Luulen, että Suomessa Turvatarha tyssäsi väärään markkinointiin. Kakkosalbumissa oli herttainen kansi, jossa eläimet tekivät lumiukkoa. K-marketin lehtihyllyssä se oli laitettu lasten värityskirjojen viereen. Chon huumorintaju ei todellakaan ole ihan tähän kategoriaan istuvaa.
Ville Hänniseltä on tulossa kirja sanomalehtisarjakuvista. Olen kirjoittanut siihen artikkelin Frank Chosta ja Liberty Meadowsista.
(Jos tutkitte tarkkaan Liberty Meadowsin nettisivut, saatte huomata minun olevan sarjan "Honorary Chimp in Finland"!

)