Tuolla toiseessa ketjussa kirjoitit kyrillisten fonttien tekemisestä. Oletko kokeillut venäjä-fontin tekoa? Eikö silloin kuitenkin kannattaisi tehdä saman tien kaikki kolme settiä: painokirjaimet, kursiivi ja kauno?
Nyt leikin vähän poliitikkoa ja en vastaa mihin kysytään.
Olen tehnyt kaksi fonttia (jotka ovat tuotantokäytössä), joista kumpaakaan en ole tehnyt
Scanahandilla, koska silloin kun tein ne ohjelmaa ei ollut vielä olemassa. Tein ne
FontCreatorilla tekemällä jokaisesta kirjaimesta erillisen kuvan ja importtaamalla kuvan kerrallaan FontCreatoriin. Oli hidasta. Toisessa niistä on kyrilliset, jotka ovat painokirjain-tyylisiä.
Scanahandilla olen tehnyt muutaman kymmenen kertaa fontin, koska olen testannut ohjelmaa. On huomattavasti nopeampaa.
Jos on varma että tarvitsee venäjän eri tyylejä, silloin kannattaa tehdä. Ajattelin lisätä pari italic-fonttia template-editoriini.
Esim. Arialissa on italic-versio (toivottavasti selain näyttää oikein):
Arial Italic:
в г д т (vee gee dee tee)
Arial Regular: в г д т (vee gee dee tee)
Pitäisi näkyä että italicilla kaikki noista kirjaimista ovat eri näköisiä. Yksi helppo vaihtoehto on tehdä pseudo-italic, jossa vain koneellisesti kallistetaan kirjaimia.
Kaunokirjoitusta ei voi tehdä pelkästään Scanahandilla, koska kaunossa kirjainten pitää yhdistyä toisiinsa ja se vaatii vaakametricsien (left and right side bearings) manuaalista säätämistä fonttieditorissa jälkikäteen. Kaunokirjoitusfontin teko on työlästä, eikä sitä vaivaa kannata nähdä jos ei todella tarvitse sellaista.