Kirjoittaja Aihe: Olivier Schrauwen  (Luettu 22039 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hans

• Jäsen
  • Nothing to declare.
Vs: Olivier Schrauwen
« Vastaus #15 : 08.05.2008 klo 14:23:21 »
Mulla taas meni niin, että petyin Apinatarhaan enkä osaa innostua siitä, mutta tästä Poika kullasta löysin paljon enemmän, just niitä syvempiä tasoja. Kun saan kirjan taas käsiini, täytyy miettiä, miten ne konkreettisesti ilmenee.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 08.05.2008 klo 16:36:09 »
Mulla taas meni niin, että petyin Apinatarhaan enkä osaa innostua siitä, mutta tästä Poika kullasta löysin paljon enemmän, just niitä syvempiä tasoja. Kun saan kirjan taas käsiini, täytyy miettiä, miten ne konkreettisesti ilmenee.

Sama juttu.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #17 : 09.05.2008 klo 09:31:50 »
Lupaavasta lähtöasetelmasta huolimatta tunnetasolla ei päästy kovinkaa syvälle ihmismielen koukeroihin, isän yhtäaikaista inhoa ja rakkautta alleviivattiin eikä juttu siitä sen kummemmin kehittynyt.

Oma kokemukseni taasen oli, että tunnetasolla tämä albumi oli suorastaan pakahduttava. Tarina myös kiertyi hienosti viimeiseen ruutuun, jonka monimielinen tulkinta jäi lukijan kontolle (tietenkin, kenenkäs muun?!?) - eikä ollenkaan alleviivaten. Graafisella tasolla Poika kulta oli myös kyllä niin hienoa sarjakuvan kaleidoskooppimaista "kertaustyyliä"  ettei paremmasta väliä. Mutta makuasioitahan nämä siis ovat.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #18 : 09.05.2008 klo 16:16:07 »
En nyt tiedä oliko ihan pakahduttava, mutta kyllä tää toimi mulle paremmin kuin Apinatarha. Tosin luin englanninkielisen version. Liekö siinä eri määrä niitä kuplia? Miten se voi olla mahdollista? Mutta ihan Winsor McKayn kunniaksi pitää sanoa, ettei tämä Schrauwen päihitä vanhaa mestaria. McKay oli ihan uskomaton taituri.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #19 : 16.05.2008 klo 21:40:35 »
En nyt tiedä oliko ihan pakahduttava...
Ehkä tuohon vaikutti se, kun on itse isä ja poika pyörii nurkissa. Onneksi ihan normaalikokoisena. Vanhemmuudesta kirja joka tapauksessa kertoi tavalla, jonka ymmärsi ihan todeksi - vaikka omassa arjessa ei ihan noin omituisia juttuja tapahdukaan, luojan kiitos.

Näin jälkeenpäin on tullut mieleen, että onko Poika kulta liian tietoinen itsestään, koketeeraava, siis taideteoksena. Vieraannuttaako sellainen lukijaa? Vai onko sillä edes väliä. Jos tekee tällaista, ajatellaanko siinä edes sitä että "mahtaako tämä nyt mennä hyvin?"

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #20 : 04.07.2008 klo 10:05:14 »
Lumonetti alkaa kilpailla Hesarin kanssa ajankohtaisuuden jalolla saralla.

http://www.lumonetti.fi/portaali/viihde/sarjakuvat/artikkelit/kesan_kovimmat_sarjakuvasankarit.html

pitkä mies

• Jäsen
« Vastaus #21 : 09.07.2008 klo 11:50:31 »
Pitkämiehen liike ikkunatarrat ovat Olivier Schrauwenin tekemiä....
O snail! Climb Mount Fuji. But slowly, slowly!

envis

• Jäsen
« Vastaus #22 : 07.08.2008 klo 12:43:59 »
Voi, minuakin pakahdutti, vaikken ole isä eikä ole poikaakaan.

Näin jälkeenpäin on tullut mieleen, että onko Poika kulta liian tietoinen itsestään, koketeeraava, siis taideteoksena. Vieraannuttaako sellainen lukijaa? Vai onko sillä edes väliä. Jos tekee tällaista, ajatellaanko siinä edes sitä että "mahtaako tämä nyt mennä hyvin?"

Tämä oli musta mielenkiintoinen kysymys, mutten ihan ymmärtänyt tuota loppua. Siis että koketeeraavuus veisi motivaatiota samastumiseen? Vai puhutko tekijän intentioista?
parempi pyy pivossa kuin vierivä kivi

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #23 : 07.08.2008 klo 12:48:49 »
Vai puhutko tekijän intentioista?

Lukijasta minä olin huolissani. ;-)

Tekijä saa ajatella mitä haluaa.

envis

• Jäsen
« Vastaus #24 : 07.08.2008 klo 15:56:59 »
Hehee  ;D
parempi pyy pivossa kuin vierivä kivi

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 21.09.2008 klo 15:27:44 »
Tuli viimeinkin luettua. Hienoa kuvitusta, olematon tarina. Olisi toiminut paremmin kuvakirjana.

Alkuasetelma oli lupaava, mutta turhanpäiväiset fantasiajaksot ja unijaksot pilasivat teeman, jonka olin olettanut käsittelevän kasvua viktoriaanisen ja edwardiaanisen maailman yleisen yläluokkaisen muotin mukaiseksi hieman syvemmin. Nyt jäi vain pintaraapaisuksi. Joitain yksittäisiä hyviä kohtauksia lukuunottamatta hyvä potentiaali  enimmäkseen hukattiin. Olisi joko kannattanut unohtaa Pikku Nemon fantasiajaksojen streetcredaaminen "rankoilla" kohtauksilla kokonaan tai sitten keskittyä täysin niihin.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #26 : 04.10.2008 klo 18:37:21 »
Schrauwenin teos naksautti mielen tyhjäkäynnille, mitä harvoin tapahtuu. Se nimittäin tarkoittaa, että teoksen käsittelyprosessi vasta käynnistyi ja alitajunta prosessoi tuloksen ilmoille todennäköisesti vasta nukutun yön jälkeen.

Ensituntemukset painuivat hieman pakkasen puolelle, mutta ehkä tämä on niitä opuksia, joiden arvostus nousee useamman lukukerran myötä. Kaksoismerkityksiä näytti olevan paljon ja sivuja onkin todennäköisesti tutkittava vielä uudelleen.

Opus itsessään on kahvipöytämäisyydessään komea, siitä ei pääse mihinkään. Tehdyt valinnat, myös ne joista en pitänyt, olivat perusteltuja. Näihin kuuluu myös jako episodeihin.

Komeaa on myös kuvitus, täyttä Pikku Nemoa, vaikka onkin ehkä esikuviaan tietyllä tapaa varovaisempi. Tämä todennäköisesti johtuu oikean tunnelman luomisesta, eikä tämä millään muotoa ole valju, joskin vielä pientä lisärohkeutta ja omapäisyyttä jäin kaipaamaan.

Arvostelua täytyy kyllä kehua toistamiseen, koska se nostaa monta mielenkiintoista näkökulmaa.

Itse näen Poika kullan isän edustavan perinteisen yläluokan stereotypiaa, jonka luonteeseen jokainen episodeista, kenties viimeistä lukuun ottamatta avaa saman ikkunan. Eläintarhaepisodin aikana, osin myös aiemminkin kiinnitin huomiota isän vaatetukseen, mutta sen suhteen ajatukset eivät ole niin jäsentyneitä, että niitä tässä kannattaisi esittää. Isä tässä muutoinkin on pääosassa, ei poika itse.

Kreegahbundolo

• Vieras
« Vastaus #27 : 25.11.2008 klo 11:11:14 »
Viimeaikoina on näkynyt siellä täällä Schrauwenin uusia lyhyitä sarjakuvia englanniksi. Toivottavasti Huuda huuda julkaisee niistä joskus kokoelman. Etenkin uudessa Canicolassa ollut piirustuskoulusarja oli brutaali ja nerokas. Paras sarjakuvanovelli, jonka olen lukenut todella pitkään aikaan. Schrauwenissa on parasta että toisin kuin muut kokeilevia juttuja tekevät, hän pystyy kehittelemään kokeilun ympärille myös tarinan, jonka ansiosta kikkailu on perusteltua eikä pelkkää sormiharjoitusta.

Schrauwenilla on blogi:
http://ollieschrauwen.blogspot.com/

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #28 : 31.07.2011 klo 18:57:28 »
Schrauwen tulee 2011 festareille. Eikös hän jo käynyt kerran näillä kinkereillä, muistelisin?

Blogissa on tarjolla taidetta. Olisikos tyyli hiukan uudistumaan päin.
http://ollieschrauwen.blogspot.com/

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 31.07.2011 klo 19:34:57 »
Kävi. Syksyllä käännetään lisää Schrauweniä suomeksi.