Kirjoittaja Aihe: Kuinka saada uusia lukijoita sarjakuvalle?  (Luettu 11680 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Vs: Kuinka saada uusia lukijoita sarjakuvalle?
« Vastaus #15 : 04.04.2008 klo 12:29:25 »
Mitenhän WSOY on onnistunut uusien lanseeraustensa kanssa? Siellähän on DupuyBerberianin ja Trondheimin lisäksi myös jotain fantasiajuttuja (en tunne tarkemmin, kun se aihepiiri ei mua niin kiinnosta). Vaikka oonhan mä jotain kuullutkin...

Markkinointi on aika olennaista. Silti ei kai edes Hesarin kokosivun mainokset aina pelasta (maksetut tai maksamattomat). Levityskin tökkii... ainakin isoimpien kaupunkien ulkopuolella, kuten on moneen otteeseen todettu.

Kutin pointti on osaltaan juuri tuo: mainoksilla rahoitettu ilmaisjakelulehti, jolla tehdään sitä omaa estetiikkaa tunnetuksi. Nyt-liite on tuntunut toimivan sekin myyntimenestysten tuottajana... ja luulen, ettei Kiroileva siili jää viimeiseksi blogeista nousseeksi menestyjäksi. Eikö joku kustantaja nyt jo kohta tartu siihen Jupuun? 

Ja julkkikset, ne Suomessa tekee tv. Ei pelkkä julkisuus elätä, mutta jos joku keksisi miten päästä teeveeseen esittelemään omaa sarjakuvaansa säännöllisesti, kyllä se varmaan näkyisi myyntiluvuissa, jollei juttu muuten olisi ihan sysipaska tai liian vaikea.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Poika nro 3,141

• Tiedonimijä
  • Jäsen
  • Elämä on surkuhupaisan naurettavaa.
« Vastaus #16 : 04.04.2008 klo 12:55:34 »

Yhä useampi nuori tuntisi sarjakuvaa paremmin ja ymmärtäisi sen olevan jotain muutakin kuin vain Aku Ankaa, jos koulussa (lukio/yläaste) tehtäisiin äidinkielen tunneilla edes jonkinlainen pinta raapaisu sarjakuvaan. Kyllä luulisi, että Franquinin mustien sivujen analyysi jonkin Maupassantin novellin sijasta voisi saada nuorissa syntymään enemmän innostusta ja vastakaikua. Tai Sitten Maus. Sen lukemisen pitäisi kuulua yleissivistykseen. Se on loistava kirja historin ymmärryksen syvennykseen.
Nyt monen kouluikäisen mielestä sarjakuva on, kuten aikaisemmin jo todettiin, Aku Ankkaa, teinityttöjen mangaa tai "nörttien" puuhastelua. Kaikki johtuen, että sitä ei tunneta.
Sarjakuvaa pitäisi saada ujutettua median lisäksi myös opettajien käsiin.

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 04.04.2008 klo 13:23:13 »
Kutin pointti on osaltaan juuri tuo: mainoksilla rahoitettu ilmaisjakelulehti, jolla tehdään sitä omaa estetiikkaa tunnetuksi.

Minulla sattuu olemaan viimeisin Kuti (nro 6 talvi 2007) kassissa. Tälläinen satunnainen lukija saa sen käsityksen, että Kuti haluaa olla "epäpopulaaria kulttuuria" ja tehdä selvän hajuraon "populaariin kulttuuriin" kuten Tex Willeriin.

Lainaus Ville Hännisen artikkelista:

Lainaus
Pieni ala uskoo yhteiseen asiaan, liikuttavan vahvasti.

Miten Kuti siis mielestäsi liittyy ketjun aiheeseen?

EDIT: eli sarjakuvan popularisoimiseen
« Viimeksi muokattu: 04.04.2008 klo 13:41:38 kirjoittanut pappa-sami »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #18 : 04.04.2008 klo 13:52:26 »

Öh? Ketjun nimi ei mun mielestä ollu "Kuinka saada uusia lukijoita Tex Willerille?"...

Kyllä kutilaiset haluaa että heidän tuotoksiaan luetaan. Varmasti jopa enemmän kuin Egmontin pamput rahankiilto silmissään (terveisiä Askolle, Joukolle yms  ::)). Sarjakuvaa se on taidesarjakuvakin eikä kutilaisten yritys saada uusia lukijoita töilleen ole lainkaan kehnoimmasta päästä.

EDIT: Luuleeko Pappa-Sami että "pienen alan" missio - yhteinen asia johon vahvasti uskotaan - on pysyä piilossa lukijoilta?
« Viimeksi muokattu: 04.04.2008 klo 13:56:46 kirjoittanut kaltsu »

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #19 : 04.04.2008 klo 13:55:46 »
EDIT: eli sarjakuvan popularisoimiseen

Eihän popularisoiminen ja uusien lukijoiden saaminen ole sama asia. Toisia kiinnostaa graafinen ja kokeellinen "taidesarjakuva" ja toisia taas perinteiset seikkailu-BD:t. Kuti iskee kai eniten trendikkääseen graafikko-, taidelukio- yms. nuoreen kaupunkilaiseen väkeen (jotka eivät suinkaan kaikki ole ennestään sarjakuvien lukijoita), jonka mielestä joku Alix on taas tylsintä ikinä.

Minua lähtökohtaisesti ei kummatkaan elämää suuremmin järisytä, mutta luen kyllä, kun eteen sattuu. ;D

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 04.04.2008 klo 14:03:03 »
Eihän popularisoiminen ja uusien lukijoiden saaminen ole sama asia.

Miten ne eroavat toisistaan? Minua kiinnostaa tuo populaari vs epäpopulaari asetelma. Se taitaa siis olla vain Ville Hännisen mielipide, jota muut eivät kannata. Koska kerran haluavat lukijoita sarjakuvalleen.

Ei minulla mitään Kutilaisia vastaan ole. Ihmettelin vain Kutin mainitsemista tässä ketjussa. Kun Kutin lukijasta ei välttämättä tule sarjakuvan lukijaa.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #21 : 04.04.2008 klo 14:04:55 »
Ei minulla mitään Kutilaisia vastaan ole. Ihmettelin vain Kutin mainitsemista tässä ketjussa. Kun Kutin lukijasta ei välttämättä tule sarjakuvan lukijaa.

Taas väärin. Kutin lukija on sarjakuvan lukija vaikka kuinka väheksyisit etkä tykkäisi.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #22 : 04.04.2008 klo 14:05:31 »
Kun Kutin lukijasta ei välttämättä tule sarjakuvan lukijaa.

Mitäs se Kuti sitten on ellei sarjakuvaa? ;) Vaikka Kutia lukevat ihmiset eivät lukukokemuksestaan maksa, ovat he yhtä lailla sarjakuvan lukijoita kuin kuka tahansa muukin.

Onko tässä nyt kysymys siitä, mitä sarjakuvaa ihmiset halutaan saada lukemaan? Vai onko pappa-samin sanastossa sarjakuva määritelty tiukemmin kuin muilla?
« Viimeksi muokattu: 04.04.2008 klo 14:07:44 kirjoittanut Grezen »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #23 : 04.04.2008 klo 14:10:42 »
Kuti onkin mielenkiintoinen esimerkki. Sehän sopii aiheeseen, koska se kertoo ainakin sen, että lukijoita saadaan viemällä sarjakuva sinne, missä ihmiset ovat ja antamalla se heille joko halvalla tai jopa ilmaiseksi. Ainakin minuun se tepsii, sillä en ostaisi tuollaista matskua edes halvalla.
Sen sijaan Pappa-samin kanssa olen siinä samaa mieltä, että Kutin normilukijasta ei välttämättä tule sarjakuvanlukijaa. Ei ainakaan yhtä suurella todennäköisyydellä kuin esim. Aku Ankan lukijasta. Tässä voi myös viitata Vesan viestiin. Vesahan viittasi Disney-sarjakuvien suosioon Suomessa. Aku Ankkaakin lukee miljoona, mutta Vesan arvion mukaan aktiivisia lukijoita on vain ehkä 7000.
Mielestäni tässä ketjussa pitäisi keskittyä nimenomaan tuon aktiivisen porukan kasvattamiseen.

Ensin siis pitäisi keskittyä termien selventämiseen, sillä liki kaikkihan Suomessa sarjakuvia lukevat (esim. sanomalehdistä).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 04.04.2008 klo 14:11:32 »
Mitäs se Kuti sitten on ellei sarjakuvaa? ;)

Totta, onhan se. Minun viimeinen lause oli laiskasti ajateltu ja huonosti kirjoitettu. Kuti ei siis ole portti populaarimman sarjakuvan pariin. Ihmettelin asetelmaa, jossa on haluttu valmiiksi asettautua ulkopuolelle.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2008 klo 14:13:56 kirjoittanut pappa-sami »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #25 : 04.04.2008 klo 14:16:06 »
Unelmatilanne olisi saada lisää myös sarjakuvan ostajia. Hieno juttu jos A.Ankka, Siili tai Kuti onnistuvat siinä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #26 : 04.04.2008 klo 14:22:58 »
Totta, onhan se. Minun viimeinen lause oli laiskasti ajateltu ja huonosti kirjoitettu. Kuti ei siis ole portti populaarimman sarjakuvan pariin. Ihmettelin asetelmaa, jossa on haluttu valmiiksi asettautua ulkopuolelle.

Miksi Kutin pitäisi olla portti "populaarimman" sarjakuvan pariin? Eikö riitä, että se on löytänyt omilta tahoiltaan uusia sarjakuvien lukijoita? Onko "populaarin" (mitä tämä ikinä tarkoittaakaan) sarjakuvan suosion kasvattaminen ainoa itseisarvo?

Eikö sarjakuvalle saadakaan uusia lukijoita nimenomaan tarjonnan monipuolisuudella ja näkyvyydellä?
« Viimeksi muokattu: 04.04.2008 klo 14:25:28 kirjoittanut Grezen »

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #27 : 04.04.2008 klo 14:30:01 »
Eikö sarjakuvalle saadakaan uusia lukijoita nimenomaan tarjonnan monipuolisuudella?

Tätä korostaisin minäkin.
Kirjakaupan, musiikkibisneksen ja elokuvalevityksen viimeaikaiset keskittymiset seurauksineen ovat hyvä todiste siitä, ettei pelkästään populaareimmalla kamalla lukija/katsojakuntaa laajenneta. Vain monipuolisuus takaa sen, että enemmän potentiaalisia ryhmiä tavoitetaan.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 04.04.2008 klo 14:35:09 »
Onko "populaarin" (mitä tämä ikinä tarkoittaakaan) sarjakuvan suosion kasvattaminen ainoa itseisarvo?

Populaaria on sarjakuva, jolle sen tekijät haluavat paljon lukijoita.

Syynä haluamiseen voi olla henkinen tyydytys ja/tai voita leivän päälle.

Epäpopulaari on sellaista, joka on tehty vain itselle tai valmiiksi rajatulle marginaalille.

Itse diggaan esim Hagelbergin Kovaa länttä, jota oli tässä Kutissa sivun verran. Se on mielestäni populaaria sarjakuvaa.

EDIT: minun puolestani voidaan palata ketjun aiheeseen
« Viimeksi muokattu: 04.04.2008 klo 14:48:06 kirjoittanut pappa-sami »

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #29 : 04.04.2008 klo 14:46:57 »
Populaaria on sarjakuva, jolle sen tekijät haluavat paljon lukijoita.

Sanokaas nyt jotkut asiasta tietoiset, paljonko se Kutin painos onkaan? Peräti 10 000? Useissa tuhansissa kuitenkin liikutaan. Baareissa ja muissa populaareissa paikoissa levittäminen myös mielestäni viittaisi vähän siihen suuntaan, että lukijoita halutaan saada...
« Viimeksi muokattu: 04.04.2008 klo 14:49:13 kirjoittanut Grezen »