Ettei menisi samojen teosten toisteluksi, niin nämä löytyvät helposti Top kympistä.
Hayao Miyazaki - Nausicaä of the Walley of Wind: 13 vuoden työn tuloksena on syntynyt todellinen mestariteos. Lukukokemukseni on seuraavanlainen: joko selässä menee kylmiä väreitä tai silmäkulmista pyyhitään kyyneliä tai sitten ihastelen kuvitusta ja kerrontaa monttu auki tai pidän lukutaukoa käsitelläkseni tarinaa mielessäni juonenkäänteiden/tapahtumien takia ja kaiken aikaa ihmettelen lukemaani. Semmoisista kivoista elokuvista kuin Totoro ja Henkien kätkemä tunnettu mies tappaa tässä sarjakuvassa enemmän ihmisiä kuin Lobo koko julkaisuhistoriansa aikana. Mestariteos. Ja minä en liioittele yhtään.
Jos ja kun Suomessa mangakuume leviää niin jokin kustantamo saisi tehdä ihan oikean kulttuuriteon ja julkaista tämän.
Chris Ware - Jimmy Corrigan (the smartest kid on earth): kaunista, niin kaunista ja niin kliinistä jälkeä. Tarina on pelkkiä märkiä rättejä kasvoille viimeistä sivua lukuunottamatta. Teoksen loppupuheessa tekijä väittää kirjan lukemiseen menevän 4-5 tuntia ja toden totta, hieman yli neljässä tunnissa olin sen lukenut. Osoittaa sen, miten hyvin lukunopeus on säädelty tässä teoksessa.
Tämän tarinan voi kertoa vain sarjakuvana.
Eric Shanower - Age of Bronze: yhden miehen suururakkana on tehdä "historiallisesti" tarkka sarjakuvasovitus Troijan sodasta, ja tätä julkaisee Image.

Sarja alkoi jo vuonna 1998 ja julkaisutahti on 4 lehteä per vuosi, joten kokoomia ei tule tiheään (toista odotellaan). Tällä julkaisuvauhdilla sarja on valmis noin 7-8 vuoden päästä, mikä on sikäli sopivaa että ko. sotakin kesti yhdeksän vuotta. "Historia" elää silmiesi edessä, ja tarina on ollut best-seller jo pitkän aikaa

Taas yksi voimanosoitus sarjakuvalta, elokuvat ja minisarjat ovat vain pintaraapaisuja tarinaan.
http://age-of-bronze.comHmm, hassua, ei yhtään suomenkielistä, eikä yhtään Alan Mooren teosta.
"Minulla on niin ikävä sinua" tai jotain sen suuntaista. Täytyy tunnustaa, että vollotin ääneen...
Silmäkulmat kostui täälläkin.