Kirjoittaja Aihe: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä  (Luettu 106031 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #120 : 03.10.2010 klo 00:09:16 »
Taaskin erittäin kiitoksia kommenteista!

Tein nopesti oheisen sarjisluonnoksen (siis ihan vain tekstausharjoitukseksi). Itse olin tekstaukseen melko tyytyväinen. Onko arvoisilla kanssakirjoittelijoilla huomautettavaa?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #121 : 03.10.2010 klo 01:03:25 »
Riviväli ainaki aavistuksen liian ahas.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #122 : 03.10.2010 klo 07:04:31 »
oheisen sarjisluonnoksen (siis ihan vain tekstausharjoitukseksi). Itse olin tekstaukseen melko tyytyväinen. Onko arvoisilla kanssakirjoittelijoilla huomautettavaa?

Hyvän näköinen tasateräkirjain, varsin samanlainen kuin Pentti Nuortimolla muinaisessa Tahavo-sarjassaan... mutta kuten Keijjokin sanoo, ilma loppuu kesken. Myös välistys saisi olla väljempi.

Kokeiles ihan "piruuttaan" miltä näyttää jos ladot koneella tekstin ensin isoin kirjaimin ja sopivalla fontilla (esim Arial?) kupliin noin niinkuin harjoituksena niin hyväksi ja tasaväliseksi ja helppolukuiseksi kuin suinkin pystyt, ja sitten tekstaat valopöydällä siitä läpi yrittäen saada saman ilmavuuden ja selkeyden.

Jatkossa ei tietenkään tarvitse tehdä niin, mutta voisi hyvinkin olla just kaivatulla tavalla hyvä harjoitus opettaa kättä.

Hyviä kuvia, muuten. Tuli mieleen jopa että mitähän sille Terännön Markolle kuuluu, elääkö edes enää?

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #123 : 03.10.2010 klo 09:30:01 »
Keskustelin ystävän kanssa ja kerroin hänelle että jos saisin skannerin toimimaan/asennettua perustaisin blogin.Kun olin tuon sanonut hän totesi että tarvitsen photarin millä värittäisin sarjakuvani.Niin,kyllähän Digitaalinen piirtopöytä ja tämä photari lisäisi tilaa työpöydältä ja yleiesesti.Mutta eikö 'vanha-koulu' tyyliin kannata piirtää jos pitää siitä? +Jos ostaisin tämän Digitalisen niin pitäisi kuulema olla Mac-kone,että saisi kaikki D-P:en edut irti(?).Eksyin vähän aiheesta mutta varsinainen kysymykseni on:Voiko/kannattaako värittää vaikkapa sivellintusseilla sarjakuvat mitkä aikoo julkaista blogissa? Mielestäni näin tekijänä minulla on vapaus päätää millä tavalla väritän,kiitos.
Kello- viiden- tee.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #124 : 03.10.2010 klo 09:34:25 »
Hyvän näköinen tasateräkirjain, varsin samanlainen kuin Pentti Nuortimolla muinaisessa Tahavo-sarjassaan... mutta kuten Keijjokin sanoo, ilma loppuu kesken. Myös välistys saisi olla väljempi.

Ok. Kiitos teille molemmille vinkeistä. Täytyypä vähän ilmavoittaa ilmaisua.

Kokeiles ihan "piruuttaan" miltä näyttää jos ladot koneella tekstin ensin isoin kirjaimin ja sopivalla fontilla (esim Arial?) kupliin noin niinkuin harjoituksena niin hyväksi ja tasaväliseksi ja helppolukuiseksi kuin suinkin pystyt, ja sitten tekstaat valopöydällä siitä läpi yrittäen saada saman ilmavuuden ja selkeyden.

Jatkossa ei tietenkään tarvitse tehdä niin, mutta voisi hyvinkin olla just kaivatulla tavalla hyvä harjoitus opettaa kättä.

;) Itse asiassa nuo tekstit on juurikin tehty mainitsemallasi tavalla. En nimittäin keksinyt, miten muuten Wacomilla saisi tekstauksen tehtyä siistiksi. Käytän nykyään ainoastaan konetta piirtämiseen (no joskus teen juonikäsiksiä ruutupaperivihkoon).

Hyviä kuvia, muuten. Tuli mieleen jopa että mitähän sille Terännön Markolle kuuluu, elääkö edes enää?

Kiitos kehuista, niitä on kiva kuulla sellaiselta, joka osaa antaa kritiikkiäkin  8]

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #125 : 03.10.2010 klo 09:39:58 »
... varsinainen kysymykseni on:Voiko/kannattaako värittää vaikkapa sivellintusseilla sarjakuvat mitkä aikoo julkaista blogissa? Mielestäni näin tekijänä minulla on vapaus päätää millä tavalla väritän,kiitos.

Voi.
Kannattaa.
Sinulla on vapaus päättää.

Jos jäät kuuntelemaan konsultoivaa asiantuntijaa aiheesta "mikä kone tai työväline mun kannattais ostaa", on se pohjaton suo ja ikuista uuden roinan ja päivitysten ostamista. Tee hommat sellaisilla välineillä, jotka tuntuvat toimivan itselläsi.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #126 : 03.10.2010 klo 10:23:42 »
Voi.
Kannattaa.
Sinulla on vapaus päättää.

Jos jäät kuuntelemaan konsultoivaa asiantuntijaa aiheesta "mikä kone tai työväline mun kannattais ostaa", on se pohjaton suo ja ikuista uuden roinan ja päivitysten ostamista. Tee hommat sellaisilla välineillä, jotka tuntuvat toimivan itselläsi.

Anssin vastauksen voisi lukita joka piirustusketjun alkuun. Ei ole olemassa jotain ainoaa oikeaa tai väärää tekniikkaa. Jokaiselle on joku oikea.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #127 : 03.10.2010 klo 14:12:38 »
Nyt on pakko tuhista vähän sun kaverille, Korro.
Keskustelin ystävän kanssa ja kerroin hänelle että jos saisin skannerin toimimaan/asennettua perustaisin blogin.Kun olin tuon sanonut hän totesi että tarvitsen photarin millä värittäisin sarjakuvani.
Pyh!
Lainaus
Niin,kyllähän Digitaalinen piirtopöytä ja tämä photari lisäisi tilaa työpöydältä ja yleiesesti.
Tuskin lisää. Wacom, kaksi näyttöä ja näppis vaativat sitten yhden työpöydän lisää.
Lainaus
Mutta eikö 'vanha-koulu' tyyliin kannata piirtää jos pitää siitä? +Jos ostaisin tämän Digitalisen niin pitäisi kuulema olla Mac-kone,että saisi kaikki D-P:en edut irti(?)
Miksi pitäis olla Mac? Ei siinä enää nykyään oo muuta eroa kuin hinta ja ulkokuori, Windows 7 on erittäin vakaa, samoin oli XP Pro. Kaikki toimii nilläkin - ja ilmaisia apuohjelmiakin löytyy paremmin.
Lainaus
.Eksyin vähän aiheesta mutta varsinainen kysymykseni on:Voiko/kannattaako värittää vaikkapa sivellintusseilla sarjakuvat mitkä aikoo julkaista blogissa? Mielestäni näin tekijänä minulla on vapaus päätää millä tavalla väritän,kiitos.

Ja se vastaus sanottiinkin jo paremmin kuin osaisin...

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #128 : 03.10.2010 klo 16:35:05 »
Kiitos vaivannäöstä vastata mutkikkaaseen värittämis kysymykseen.
Kerroin ystävälleni teidän mielipiteet,hän ei puolustanut/kommentoinut väitöstään mitenkään.Hän sanoi:Teeppä niin.Eli väritän sarjakuvani sivellintusseilla.
-Kiitos.
Kello- viiden- tee.

Api

• Uusi jäsen
  • Api
« Vastaus #129 : 15.10.2010 klo 16:40:44 »
Ajattelin, että tämä on sopiva keskustelu kysymykselleni.

Onko sopivaa käyttää sanontaa sarjakuvassa? Minulla olisi yleinen sanonta, josta saisi hyvän idean strippiini, mutta en tiedä onko se kopioimista tai sopivaa sitä käyttää...

Kiitos mahdollisista vastauksista! :D

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #130 : 15.10.2010 klo 16:46:48 »
Yleiset sanonnat, sananlaskut yms. ovat vapaata riistaa. Tekijää ei ole.

Timo

Api

• Uusi jäsen
  • Api
« Vastaus #131 : 15.10.2010 klo 17:13:49 »

Timo
Kiitos tiedosta! Kiva kuulla!

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #132 : 16.10.2010 klo 00:04:32 »

Myöskään yksittäinen tokaisu, vaikka selvästi olisi yhdistettävissä johonkin henkilöön, kuten "minä juon nyt kahvia", ei ylitä teoskynnystä.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #133 : 16.10.2010 klo 00:08:52 »
Myöskään yksittäinen tokaisu, vaikka selvästi olisi yhdistettävissä johonkin henkilöön, kuten "minä juon nyt kahvia", ei ylitä teoskynnystä.

Juuri näin. ... Ja se on niille ihan oikein  ;)

Timo

Nirpi

• Jäsen
« Vastaus #134 : 28.02.2011 klo 19:49:35 »
Tämä ei oikein välttämättä liity luomiseen tai käsikirjoittamiseen sati kääntämiseen, mutta muutakaan paikkaa en keksinyt kyselemiseen. Miten kannattaisi postittaa A3-kokoinen originaali, ettei se tärvelly? rullaaminen tms. on vissiin pois laskuista? Muutenkin, miten kannattaa käsitellä kallisarvoisia tekeleitään, onhan tosi tympeää jos ne menee pilalle oman tyhmyyden takia.