Author Topic: Vi(i)lauta varpaankyntesi  (Read 64215 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Luikuri

• Jäsen
Re:Vi(i)lauta varpaankyntesi
« Reply #150 on: 27.04.2004 klo 08:47:13 »
Hanna: Jälki miellyttää ainakin allekirjoittaneen silmää. oikein mukavan näköistä ja elävää väriä.
Ei muuten huono idea tuo Paranoid, mutta lupasin jo tanssia Timo Rautiaisen esittämän Akselin ja Elinan häävalssin (ja 2 viikkoa aikaa harjotella, pitänee ostaa rouva Luikurille teräsvahvikkeiset kengät)

Toinen sarjis oli hauska ja surullisen totta. Meidän penskat varmaan itkee sitten joskus pizzerioiden perään.
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Reply #151 on: 27.04.2004 klo 11:01:35 »
Hanna. Paranee ja paranee. Mie alan tykätä.
Varmaankin molemmat tarinat olisi voinut tiivistää vaikka yhdeksänruutuiseksi sivuksi, jolloin voisi joskus toivoa saavansa jutut julkaistuksi jossain. Varmaankin kannattaisi tiivistystaitoa harjoittaa, vaikkei vielä näitä aikoisikaan julkaista. Toisaalta nyt rytmi on mukavan kiireetöntä.

Kritiikkinä. Lopputulos on vähän platku, ilmeisesti kyseessä on juuri se heikko skannaustulos jonka mainitsitkin. Kun musta ei ole mustaa, luettavuus kärsii. Toisaalta, tummentamalla väreistä tulisi turhan voimakkaita ja räikeitä.

Ehdottaisin kokeilemaan tekniikkaa jota itse vältän kuin ruttoa, eli värien ja tussauksen tekemistä erikseen. Yhdistäminen sitten ohjelmassa. Tarkemmin en osaa tätä tekniikkaa neuvoa, koska tosiaan vältän sitä kuin ruttoa. Näin kuitenkin mahdollistuisi ääriviivojen pitäminen pikimustina ja värisävyjen vapaa säätö, vaalentaen, tummentaen tai muuten sävyttäen.

Hanna

• Jäsen
« Reply #152 on: 27.04.2004 klo 23:02:28 »
Kiitos kommenteista , Luikuri & Jarmo!

Varmaankin kannattaisi tiivistystaitoa harjoittaa, vaikkei vielä näitä aikoisikaan julkaista. Toisaalta nyt rytmi on mukavan kiireetöntä.
Puhut varmasti totta tuosta tiivistämisestä jos julkaista meinaa. Toisaalta, ainahan sitä voi tehdä omakustanteen jos noi "oikeat kustantajat" eivät ymmärrä mun päälle ;)  Olen oikeastaan ihan tarkoituksellisesti tehnyt noista jutuista hieman tuollaisia pitkähköjä ja "hitaita", koska en ole halunnut (tai keksinyt?) mitään kovin raflaavaa lopetusta vaan lähinnä pohdiskella esittämääni asiaa paria ruutua enemmän.

Ehdottaisin kokeilemaan ... värien ja tussauksen tekemistä erikseen. Yhdistäminen sitten ohjelmassa ...  Näin kuitenkin mahdollistuisi ääriviivojen pitäminen pikimustina ja värisävyjen vapaa säätö, vaalentaen, tummentaen tai muuten sävyttäen.

Toi olisi kyllä epäilemättä hyvä idea. Ongelmana on se, että olen kaikkea muuta kuin tekniikan ihmelapsi, hyvä jos osaan lampun vaihtaa... Elikkä taitoja ei löydy, mutta ehkäpä sitten tulevaisuudessa... Toisekseen, olen piirustusasioissa niin konservatiivinen, etten halua sotkea töihini "nykytekniikkaa". Toisillle se sopii hyvin ja saavat aikaiseksi hyvää jälkeä ihan pelkällä tietokoneella, mutta itse olen niin jääräpäinen että haluan tehdä kaiken manuaalisesti kuten vanhan ajan taiteilijat. Oikeat värisävyt ja tekniikat on siis mielestäni opittavissa aivan yhtä hyvin puurtamalla vaikka vuositolkulla siveltimien ja tussien kanssa ja harjoittelemalla, harjoittelemalla ja vielä kerran harjoittelemalla. Mottonani on aina ollut, että lopussa sinnikkyys palkitaan.
Klik klik --> Sarjisblogini

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #153 on: 28.04.2004 klo 12:33:29 »
Hehehe! Mahdottoman letkeitä nuo Hanna-tädin sarjikset. Niitä jaksaisi lukea vaikka kuinka. Tyyli on piirustuksellisesti vähän lapsekasta, mutta se toimii, koska väritys on niin muikeaa. Toimii! Ja vastustan edelleen tiivistämistä, kuten edellisessäkin kritiikissä. Noihin tarinoihin oikein uppoutuu, mutta strippityylisenä sama tarina olisi hetkessä ohi. Erityisen hyvä oli, että olet laajentanut kuvastasi. Siinä kebabbitarinassa oli se kauko-otos siitä kadulta ja se oli hyvä veto. Jatka samaa rataa Hanna. (ja osallistu myös kvaak piirtää sarjakuvaa ketjun haasteeseen...)

8)

Edit: Ainiin... pieni kehittämisehdotus vielä Hanna. Tekstit meinaan. Niissä menee joskus kirjaimet vähän päällekkäin ja muutenkin parissa kohdin vähän sotkuista. Että niihin kuin panostat niin pääset taas askeleen eteenpäin. Olet hyvä sarjakuvisti!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #154 on: 28.04.2004 klo 13:08:41 »
Ei sun, Hanna tiivistämään kannata mennä. Noi on ihan hyviä noin. Mukavaa luettavaa. Ikävä vaan että omakustanteena et voi sitten (ainakaan inhimilliseen hintaan) painaa noita hienoja värejä.
Tosta nakkikioski-jutusta tuli mieleen eräs Kunnaksen Nyrok City -jakso, jossa kans voihkittiin nakkarikoppien katoamista. Tyyli oli tosin erilainen, heh... Siinä oli semmonen vanhan kansan Sulo, karvalakkikaveri joka söi joskus nakit papereineen. Sinapit ja ketsupit piti olla, miäs kun tykkää väkevästä. Sitten se raukka ei osannu käyttäytyä hampurilaispaikassa. ;D

Timo

• Jäsen
« Reply #155 on: 28.04.2004 klo 14:27:10 »
Tässä on teos "kun tunnilla on tylsää": http://www.angelfire.com/comics/vhsarjakuvat/ugh.jpg

Se saattaa tulla aika isona, mutta mulla selain ainakin pienentää sen :)
« Last Edit: 28.04.2004 klo 14:29:24 by Ville Halonen »
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Esa

• Jäsen
« Reply #156 on: 28.04.2004 klo 15:00:12 »
Hanna: Taas mukavia lämpöisiä tarinoita ja nyt on jo muitakin kuvakulmia kuin yksi. Ei kannata tiivistää vaan vähän turvottaa, että saat viimeisenkin sivun täyteen. Todella harmillista jos albumin teet ja siihen ei saa noita sinun iloisia värejäsi. Kyllä musta tuntuu, että parin vuoden kuluttua olet Sarjakuvafestareiden päävieras. *tsemp*

edit. Villellä hieno kuva. Hienoa lyijykynäväritysta(?) ja hauska äijä.
« Last Edit: 28.04.2004 klo 15:01:33 by eppu »

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Reply #157 on: 28.04.2004 klo 17:01:08 »
Tässä on teos "kun tunnilla on tylsää": http://www.angelfire.com/comics/vhsarjakuvat/ugh.jpg

Nurkkaan häpeen, Ville! Mitäs oot tehnyt kun tulee tämmöstä ruutuun :

"The page you are attempting to access has been removed because it
violated Angelfire's Terms of Service."

(Oiskos kuvamuoto väärä tai koko [kb] liian suuri?)

-- j --

ps. näyttäis siltä että sun kaikki sivut on kadonneet ...

« Last Edit: 28.04.2004 klo 17:12:00 by jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

• Jäsen
« Reply #158 on: 28.04.2004 klo 21:22:54 »

Nurkkaan häpeen, Ville! Mitäs oot tehnyt kun tulee tämmöstä ruutuun :

"The page you are attempting to access has been removed because it
violated Angelfire's Terms of Service."

(Oiskos kuvamuoto väärä tai koko [kb] liian suuri?)

-- j --

ps. näyttäis siltä että sun kaikki sivut on kadonneet ...

ARGH! Mitäs nyt...?! Pitäisi jättää palautetta sinne angelfireen...! >:(

Nyt pitäisi toimia: http://www.angelfire.com/psy/villehalonen/ugh.jpg
« Last Edit: 28.04.2004 klo 21:30:26 by Ville Halonen »
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Leo

• Jäsen
« Reply #159 on: 28.04.2004 klo 21:31:06 »
Mulla näkyi aluksi - vaan ei enää. Hieno kuva oli, mutta kasvot eivät "sulautuneet" muuhun kuvaan. Kerroppas Ville, miksi sun avataris on eri osoitteessa (angelfiressa silti) kuin tuo "ugh" kuva? Kuvan koko OLI aika suuri...

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Reply #160 on: 28.04.2004 klo 21:37:20 »
No nyt näkyy kuva kunnolla.
Aika hieno kuva. ;D
Hyvä Ville!
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Hanna

• Jäsen
« Reply #161 on: 28.04.2004 klo 22:22:42 »
Erityisen hyvä oli, että olet laajentanut kuvastasi. Siinä kebabbitarinassa oli se kauko-otos siitä kadulta ja se oli hyvä veto.

... osallistu myös kvaak piirtää sarjakuvaa ketjun haasteeseen...

Kiitos. Tähän työhön koetin todellakin keksiä hieman erilaisia kuvakulmia ja -kokoja aiemman kritiikin pohjalta. Ja ajettelinkin kyllä osallistua tuohon haasteeseen tavalla tai toisella. Tuskin mitään kovin ihmeellistä ehdin nyt toukokuussa tehdä, mutta yritetään. Kesällä sitten kun on "vaan" töissä (opiskelu tuntuu olevan 24/7 -hommaa...) ehtii paneutua ihan eri tavalla piirtämiseen.

pieni kehittämisehdotus vielä Hanna. Tekstit meinaan. Niissä menee joskus kirjaimet vähän päällekkäin ja muutenkin parissa kohdin vähän sotkuista.

Ihmettelinkin jo, että kuinka monta työtä tänne oikein pitää laittaa ennenkuin joku huomaa tämän ;)  Eli olen tiedostanut ongelman mutten ole jostakin syystä oikein saanut kehitettyä sellaista siistiä tekstaustyyliä, vaikka normaali käsialani melko siistiä onkin. Täytynee vaan treenata oikein kunnolla "sarjakuvatekstausta".

Ikävä vaan että omakustanteena et voi sitten (ainakaan inhimilliseen hintaan) painaa noita hienoja värejä.

Niinpä :-\  Olen aina tykännyt värittämisestä (lähes) yhtä paljon kuin itse piirtämisestä, joten musta-valkoisia töitä en oikein koe omikseni. Vaan eipä siinä taida paljon vaihtoehtoja olla kun tällainen tyhjätasku alkaa omakustannetta suunnitella.

Kyllä musta tuntuu, että parin vuoden kuluttua olet Sarjakuvafestareiden päävieras. *tsemp*

Eppu, mä :-* sua!
No, jos nyt kuitenkin ollaan ihan realistisia ja koetetaan ensin sitä omakustannetta ;)  Lupaan merkata sut ekaksi tilauslistalle!

Monet kiitokset rakentavista, kriittisistä ja kannustavista kommenteista teille kaikille! Jaksaa taas kummasti puurtaa eteenpäin ja uskoa siihen mitä tekee.
« Last Edit: 28.04.2004 klo 22:23:55 by Hanna »
Klik klik --> Sarjisblogini

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #162 on: 28.04.2004 klo 23:49:46 »
Eli olen tiedostanut ongelman mutten ole jostakin syystä oikein saanut kehitettyä sellaista siistiä tekstaustyyliä, vaikka normaali käsialani melko siistiä onkin. Täytynee vaan treenata oikein kunnolla "sarjakuvatekstausta".

Yleensä auttaa jo se, että hiljentää vähän tahtia tekstien kirjoittamisen aikana...

Ja vielä tuosta Kvaak tekee sarjakuvaa-hässäkästä sen verran, että sitä ei minusta pidä ottaa liian vakavasti. Tämähän on tällaista harjoittelua tämä touhu ja voi vaikka kokeilla jotain ihan uutta juttua. Silläkin uhalla, että tulee susi... Hauskaa nääs, hauskaa...

8)

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Reply #163 on: 29.04.2004 klo 00:17:50 »
ARGH! Mitäs nyt...?! Pitäisi jättää palautetta sinne angelfireen...! >:(
Nyt pitäisi toimia: http://www.angelfire.com/psy/villehalonen/ugh.jpg

Hmm ... eipäs. Tullee samaa viestiä ainaskin mun selaajassa :

"The page you are attempting to access has been removed because it violated Angelfire's Terms of Service."

Jos kuva on väärää kokoa edelleen? Mikä on max. dpi ja korkeus x leveys minkä hyväksyvät? (sopivaa on 72 dpi. ja jotakin max. 800 x 600, passelia 600 x 400).
Vai onko ne vaan kyrmistyny suhun ... ookkos alaikäinen? Onko sun kuva "ruma" eli sopimaton?
Onko se kopioitu / jäljennetty / varastettu jostakin ...
jotenkin laiton tai heidän julkaisu "policyä" vastaan?

-- j --
« Last Edit: 29.04.2004 klo 00:19:32 by jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #164 on: 29.04.2004 klo 00:49:36 »
Jep... Ei näy Ville mullekaan. Mutta komia on... kuulemma.

8)