Itse työstän 2D pelianimaatioita, joten tarpeeni ovat ehkä joillain osin erilaiset kuin ihan puhtaaseen kerronnalliseen animaatioon itsensä sitoneellla tekijällä. Mölisen nyt kuitenkin jotain itsestäni hyödyllisiä juttuja.
Kun hahmoja piirtelee, niin kannattaa ne toteuttaa niin, että suurimmat liikkuvat nivelet ovat erillisillä layereilla (ja mielellään myös esim. sormien nivelet, ellei ole tosi nopea piirtelemään uusia käsikuvia, jotka liikkuvat soljuvasti. On nimittäin pirullista hommaa oman kokemukseni mukaan). Näitä layereita voi sitten liitellä tarvitsemallaan tavalla sillä kuitenkin jossain kohtaa havaitsee puutteita animaatiossaan. Uuden valmiin kuvan syntyessä liitettyjen leiskojen päälle onkin hyvä piirrellä tarvittavat korjaukset, että kuvat näyttää hyvältä. Ainakin miljoona tuntia vähemmän töitä

Ilmeisiin ja fyysiseen kerrontaan kannattaa toki tässäkin piirretyn kerronnan lajissa panostaa.
Ohjelmista sen verran, että itse käytän photoshop CS6:ta piirtämiseen ja animaatioita testaan saman Creative Setin Flashilla. Tarjous ei liene enää voimassa, mutta Adoben Cloudiin oli mukavat alennukset vielä marraskuun loppussa ainakin. Toki muutkin ohjelmat ovat käteviä, mutta itse olen melko paska Gimpin kanssa. En jostain syystä saa pätevää jälkeä aikaan sillä.
3D-puolella Blender on todella kätevä ja pitää olla kyllä pitkällä ennen kuin kannattaa satsailla 3Dmaxeihin.