Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 249305 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #375 : 19.04.2010 klo 16:21:56 »
Olen ymmärtänyt että luonnokset tehdään sinisellä puuvärikynällä.(?)
Olen harjoitellut sen takia tuota luonnoksien tekemistä tuolla kynällä koska teko tapani on nopea,sekä taiteen tyyli/laatu vaihtelee ruuduittain.

Tässäpä se tulikin. Ja Bats vastasi ihan oikein. Tuossa vaiheessa kun tyyli ja laatu vaihtelevat ruuduittain, on vielä ihan sama millä luonnostelee. Tavoite on oppia piirtämään hyvännäköistä ja toimivaa jälkeä ihan koko ajan.

Sinistä kynää käytetään (joskus) sitä varten että se on helppo saada skannatessa näkymättömiin silloin kun tussataan intian- tai kiinantussilla ja terällä tai siveltimellä, mutta jos työvälineesi on huopatussi, ei varmaankaan kannata käyttää puuvärikynää sen kaverina kun puuväri aiheuttaa pintaa johon huopatussi ei tartu. Ja jos piirustuksia lähinnä vain skannataan värillisinä nettiin ei sinisestä kynästä ole mitään hyötyä muutenkaan.

Sinänsä olen kyllä sitä mieltä että aina kannattaa hankkia parhaat työvälineet joihin vain on varaa, mutta ihan kaikkia ammattilaisen työmetodeja on turha omaksua vielä siinä vaiheessa kun niistä sarjakuvista ei vielä saa kunnollista palkkaa.

Kivi

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #376 : 19.04.2010 klo 16:43:27 »
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä että aina kannattaa hankkia parhaat työvälineet joihin vain on varaa

Minulla meni monta piirtovuotta hukkaan kun turhaan yritin saada hyvän näköistä jälkeä aikaan paskoilla välineillä.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #377 : 19.04.2010 klo 17:54:11 »
Minulla meni monta piirtovuotta hukkaan kun turhaan yritin saada hyvän näköistä jälkeä aikaan paskoilla välineillä.

No ne on ollu sellaisia vuosia joiden satoa mä en oo nähnyt. Mä en muista edes urasi alkuaikoina nähneeni sulta varsinaisesti huonoa jälkeä.

Multa meni monta vuotta nopatessa hyvää paperia, kun ei mitenkään voinut uskoa ettei paperiteollisuuden luvatussa Suomessa kerta kaikkiaan tehdä tasalaatuista paperia joka soveltuisi piirtämiseen. Mutta niin se vaan on. Jopa kaiken maailman jätekartongit ja kuormalavanpeitteet oli laadukkaampaa materiaalia kuin kotimainen ns. piirustuspaperi.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #378 : 19.04.2010 klo 18:58:36 »
Multa meni monta vuotta nopatessa hyvää paperia, kun ei mitenkään voinut uskoa ettei paperiteollisuuden luvatussa Suomessa kerta kaikkiaan tehdä tasalaatuista paperia joka soveltuisi piirtämiseen. Mutta niin se vaan on. Jopa kaiken maailman jätekartongit ja kuormalavanpeitteet oli laadukkaampaa materiaalia kuin kotimainen ns. piirustuspaperi.

Ehkä kotimainen piirustuspaperi on tarkoitettu vietäväksi kouluihin joissa sen avulla tapetaan lasten kiinnostus kuvataiteeseen? Niin paljon kuin kuvistunneista tykkäsinkin, on niistä jäänyt elävä muistikuva huonosta paperista josta jäi hassu fiilis sormiin. Vai olikohan se edes suomalaista... ei voi tietää eikä muistaa.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #379 : 19.04.2010 klo 19:04:25 »
Ehkä kotimainen piirustuspaperi on tarkoitettu vietäväksi kouluihin joissa sen avulla tapetaan lasten kiinnostus kuvataiteeseen? Niin paljon kuin kuvistunneista tykkäsinkin, on niistä jäänyt elävä muistikuva huonosta paperista josta jäi hassu fiilis sormiin. Vai olikohan se edes suomalaista... ei voi tietää eikä muistaa.

On ollut suomalaista, ja se hassu fiilis on jotain naukkarinrasvaa tms silikonia joka jää ilmeisesti niistä koneista joilla määrämuotoon leikatut arkit niputetaan tai lehtiöt kootaan.

Ihan järjetöntä että vaikka paperi on alunperin toimivaa, sen käsittelyssä tarvittavien koneiden "kosketus" tekee arkeista osin esimerkiksi vettähylkiviä.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #380 : 19.04.2010 klo 19:14:48 »
Niin no, itse käytän sini- kuin punakynääkin alustavassa luonnostelussa ja vaihdan lyijykynään, kun tarvitaan sitten niitä kunnon yksityiskohtia kuvaan tai vaan selkeyttämään, missä viiva menee. Koska siihen päälle sitten tulee tussattua, ei välttämättä tarvii laisinkaan pyyhkiä lyijykynäjälkeä pois.

Mun mielestä se on sitten taas enemmän softasta kiinni, miten haaleasta mustasta saa kunnon jälkeä. Photarissa saa todella helposti pelastettua hieman laimeammankin työn ja uskoakseni ne samat työkalut löytyy kyllä varmasti Gimpistäkin. Kopiokoneen kanssa sitten onkin hieman enemmän haastetta. :B

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #381 : 22.04.2010 klo 15:34:34 »
Muutenkin minusta taiteessa on hyvin vähän sääntöjä. On tietysti säännönmukaisuuksia siinä mielessä että "näin yleensä tehdään"

Tuo oli erittäin hyvin ja oikein sanottu (Y)

Kuulen monesti että "teit sen väärin" tai "huonosti" ja vastaan silloin että määrittele "väärin" tai "huonosti". Kuinka oman työnsä voi tehdä väärin tahi huonosti?
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #382 : 22.04.2010 klo 17:21:41 »
Kuulen monesti että "teit sen väärin" tai "huonosti" ja vastaan silloin että määrittele "väärin" tai "huonosti". Kuinka oman työnsä voi tehdä väärin tahi huonosti?

No vaikka sillä tavalla että ei osata perusasioita ja sitten kutsutaan sitä "tyyliksi". Tai lähdetään suoraan jäljittelemään jotain pitkälle vietyä stilisointia ymmärtämättä niitä säännönmukaisuuksia jotka siellä takana ovat.

Ylipäänsäkin kaikki kohdat, missä ollaan menty yli siitä missä aita on ollut matalin, kun ollaan oltu liian laiskoja opettelemaan oikeaa osaamista ovat lähtökohtaisesti väärin, koska liian varhain otetut vaikutteet kulkevat perässä kuin ankkuri ja hidastavat taiteellista kehitystä.

Hyvä esimerkki lahjakkaasta taiteilijasta jolla on uransa alkuaikojen painolasti edelleen mukana on Kvaakin galleriasta erittäin tuttu, nyttemmin oikein hyvä sarjakuvapiirtäjä Jyrki Vainio. Kuinka paljon nopeammin hän olisi kehittynyt piirtäjänä ilman pakollisia mukanakulkevia pottunokkamaneereja, ja miten paljon hänen oikeasti pitää nähdä vaivaa yhdistääkseen nykyään jo erittäin hyvän graafisen osaamisensa siihen yksinkertaistamiseen jolla hän piirtäjänuransa aloitti?

Vaatii loppupeleissä tavattoman paljon enemmän vaivaa ylläpitää taitoa joka lähtee ristiriitaisesta alkuasetemasta. Loistava kitaristi Steve Morse on vasenkätinen, mutta soittaa kitaraa oikeakätisesti, koska kuten hän sanoi: "Alkuaikoina vaikeaa oli soittaa sointuja ja melodioita, silloin oli hyötyä siitä että 'parempi' käsi oli otelaudalla; myöhemmin soittotaidon edistyessä kävi kuitenkin selväksi että rytminen osaaminen on vaikeampaa kuin sorminäppäryys, ja sen seurauksena pitää nyt harjoitella kaksi kertaa kovemmin kuin oikeakätinen jos mieli pitää näppäilytekniikka taitojen vaatimalla tasolla." Tjsp. Mä näkisin että pitkälle karrikoidussa tai avantgardistisessa piirrostyylissä on sama ongelma, pitää tehdä tuplaten kovemmin työtä saadakseen uusi oppi integroitua liian ahtaaseen tyyliin.

Edelleen, kaikella kunnioituksella Jyrkiä kohtaan.

Kivi

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #383 : 22.04.2010 klo 17:39:05 »
Minun ei tarvitse kuin katsoa vanhoja piirroksiani, ja voin sanoa, että ne olivat huonosti piirrettyjä, vaikka ne aikanaan tuntuivat täydellisiltä. Nyt vanhoista piirroksistaan huomaa, että ne ovat täynnä epädynaamisia asentoja, vaatteilla piilotettua huonoa anatomiaa, latteita takaraivoja, tylsiä väripaletteja, sotkuista tussausjälkeä ja muuta sellaista.

Saa nähdä mitä kymmenen vuoden kuluttua ajattelen nykyisistä piirroksistani, jotka tuntuvat tällä hetkellä... siedettäviltä.

(Kivi: Kiitos aiemmista kehuista.)

Suosittu memehän on tuo Improvement meme, jossa laitetaan allekkain piirtovuosien mukaan omia tuherruksiaan. Pitäisi itsekin tehdä..

Improvement meme 1
Improvement meme 2
Improvement meme 3
Improvement meme 4

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #384 : 22.04.2010 klo 17:59:39 »
Luulen, että itseäni moinen meme lähinnä masentaisi. :P Mitä nyt olen vanhoja töitäni katsonut ei niissä ole kovin suurta eroa nykyisiin. Jotta isompaa kehitystä huomaa pitää mennä vuosia taaksepäin. Mitä kivi edellisellä sivulla sanoi, allekirjoitan sen täysin. Omaakin kokemusta asiasta...

Mara

• Jäsen
« Vastaus #385 : 22.04.2010 klo 19:46:00 »
No vaikka sillä tavalla että ei osata perusasioita ja sitten kutsutaan sitä "tyyliksi". Tai lähdetään suoraan jäljittelemään jotain pitkälle vietyä stilisointia ymmärtämättä niitä säännönmukaisuuksia jotka siellä takana ovat.
Minä olen tainnut aina seurata tuota reittiä. Olen piirtänyt hirvittävän määrän pottunokkia, opettelematta lainkaan miten asiat oikeasti ovat. Nyt olen sitten opetellut kaikkea, piirtänyt jotain oikeaakin ja jotain edistymistä on ehkä havaittavissa. Piirrän nykyään myös muilla tyyleillä, mutta piirrän edelleen myös pottunokkia. Se on kuitenkin edelleen se tyyli, joka sai minut piirtämään, ja sen parissa minulla on useimmiten hauskinta. Nyt pitäisikin sitten enää opetella värittämään... Ja tussaamaan taustoja.

Ami

• Jäsen
« Vastaus #386 : 01.05.2010 klo 21:24:15 »
Kiitti vinkistä! Tuskin magnesiumista haittaakaan on. Olen kuullut, että myös tietokoneen ruudun tuijottaminen voi aiheuttaa tällaisia silmän tic-oireita. Internet sanoo, että vaivaan auttaa venyttely. Öh, jumppaan siis silmääni.

Kun ruudun tuijottaminen rasittaa silmälihaksia, hyvää jumppaa on eri etäisyyksille katselu, ensin niin kauas kuin mahdollista, sitten vähän lähemmäksi jne. Samoin näköalueen laajuutta kannattaa vaihdella, välillä yrittää nähdä koko maisema kerralla, välilä pieni yksityiskohta kerrallaan (ja vielä sopivan kaukana).

bats

• Jäsen
« Vastaus #387 : 12.05.2010 klo 18:45:30 »
Haluaisin piirtää ja luoda enemmän kuin mitä teen tällä hetkellä.

Ymmärrän kyllä että laatu on tärkeämpi kuin määrä, mutta tarvitsen luovaa toimintaa. Tällä hetkellä tuo aivojen luova osa vaan tuntuu olevan kuin pihtaava vaimo: antaa korkeintaan pari kertaa viikossa. :D

En nykyään pysty ex-tempore töhertelyyn, minulla täytyy olla joku selkeä aihe mistä teen työtä. Jos yritän piirtää tyhjälle paperille "tyhjästä", niin ei synny mitään. Ongelma onkin että noita aiheita tulee mieleen aika niukasti, ja ne kaikki tuntuvat pyörivän sarjakuvaprojektini ja sen pahishahmon ympärillä.. ???

Eli luovassa ajattelussani on jotain vikaa. :( No, toivotaan että neljä päivää maaseudulla saavat luovuuden toimimaan paremmin.
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

Mara

• Jäsen
« Vastaus #388 : 10.06.2010 klo 21:31:34 »
Huoooh... Tänään sitä taas tapahtui. Tussasin tänään strippiä vähän kiireessä ja paineessa, ja kaadoin sitten lasillisen vettä originaalin päälle... Sehän kipristyi kasaan ja tussi levisi ympäri pöytää. Tässä sitä taas oppi että hutiloimalla ei saa mitään aikaan. Toinen murheeni on, että töissä vietetyn päivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään piirtämiseen viittaavaa.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #389 : 10.06.2010 klo 23:11:35 »
... Tussasin tänään strippiä vähän kiireessä ja paineessa, ja kaadoin sitten lasillisen vettä originaalin päälle...
...Toinen murheeni on, että töissä vietetyn päivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään piirtämiseen viittaavaa.

Tunnen tuon tuskan.

Piirtäminen saa nyt odottaa, kun ei onnistu, sensijaan käännän vähän. Aamukuudelta taas tosimiesten töihin.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/