Kirjoittaja Aihe: Tekijän katu-uskottavuus  (Luettu 23662 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ninni

• Jäsen
Vs: Tekijän katu-uskottavuus
« Vastaus #15 : 13.01.2008 klo 17:36:43 »
Oma näkemykseni on suurinpiirtein se, ettei tekijän oma elämä sinänsä (välttämättä) vaikuta teoksen katu-uskottavuuteen, mutta monien voi olla vaikeaa saada uskottavan oloista otetta aiheesta, josta ei omaa minkäänlaista kokemusta (tai ei ole ottanut aiheesta selvää riittävästi muulla tavoin).

Homman hoitaminen kotiin on luultavasti helpompaa silloin, kun kyseessä on selkeästi fiktiivinen ja voimakkaasti karrikoitu tarina, kuin mikäli yrittää tuottaa aidosti uskottavaa tavaraa. Ainakin itselleni olisi luultavasti huomattavasti helpompaa piirtää ja käsikirjoittaa vaikka jotakin Sin City -henkistä estetisoitua räimettä kuin esmes uskottava kertomus nuoruudesta katurikollisuuden ja -väkivallan parissa. (Tai ainakin jälkimmäiselle tarvitsisi omistaa huomattavasti laajempi taustatyö).

Jampam

• Jäsen
« Vastaus #16 : 13.01.2008 klo 22:39:52 »
Ossi Hiekkala puhuu asiaa. Kovin sarjakuvantekijä tekee kovimmat sarjakuvat, ei hänen itsensä tarvitse olla gangsteri. Hyvä taiteilija osaa samaistua teoksissaan myös sellaiseen, mitä ei itse ole.

Kiitos, nyt nähtyäni kuvan olen tajuan mitä menetin: nuuskamuikkusen emo-veljen.
Toivottavasti kukaan ei herännyt nauruuni. :D
« Viimeksi muokattu: 13.01.2008 klo 22:45:48 kirjoittanut Jampam »

Ami

• Jäsen
« Vastaus #17 : 20.06.2008 klo 21:09:54 »
Mulla on sellainen ennakkoluulo, että kiltit nörtit tekee parasta väkivaltaviihdettä.

VAkavasti ottaen, uskottavuus määrittyy ainakin mulla teoksen, ei tekijän kautta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 01.07.2008 klo 19:33:37 »
Nimenomaan Miller on sarjakuvamaailman koomisin hahmo, jotenkin se ei ole uskottava millään tasolla. Elokuvaohjaaja Cronenberg on habitukseltaan mahdollisimman kaukana  vaikka History of Violencen tappajasta mutta en näe sen kohdalla mitään ristiriitaa. Ilmeisesti siitä on apua ettei lauo julkisuudessa kaikenmaailman typeryyksiä.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #19 : 01.07.2008 klo 21:49:40 »
Miller kertoo Sin City -kokemuksensa New Yorkista (radiopätkän kohdassa 17:40).

David Lynch sanoi esoteerisellä Suomen reissullaan, että taiteilijan ei tarvitse itse kärsiä esittääkseen kärsimystä. Ei tarvitse murhata voidakseen kuvata murhaa. Hei ihmiset, nimike FIKTIO tarkoittaa sitä että asioita keksitään päästä, eikä kuvata tapahtunutta todellisuutta! (Niinhän Anthony Hopkins sanoi kun häneltä kysyttiin, miten osasi tehdä Hannibal Lecterin tiettyjä juttuja niin hienon pelottavasti: "I made it up").

Ehkä se katu-uskottavuus sitten juuri tulee siitä, kuinka osaa käsitellä tuota todellisuuden ja kuvitelman eroa. Jos on oikeasti kokenut kovia ja kirjoittaa siitä, se on ok. Jos ei ole kokenut kovia, mutta kirjoittaa silti asiasta - mutta on tästä tosiasta rehellinen, se on myös ok. Ongelmia tulee ilmeisesti silloin kun tekijä itse alkaa hukata todellisuuden ja kuvitelmien rajanvedon ja yrittää siirtää fiktionsa epätodellista kovuutta jotenkin itseensä... (Eikö Ian Fleming ole se tästä yleensä esitetty esimerkki: yritti elää niin kuin kuvitelmansa ja kuoli. Ja kaunokirjallisemmin F. Scott Fitzgerald joka ihannoiden kirjoitti rikkaasta yläluokasta ja yritti elää niin kuin kuuluisi porukkaan, mutta ei kuulunut, koska ei ollut oikeasti rahaa, ja joutui vaikeuksiin).

Juuri dekkarikirjailijoilla tuntuu aina olleen jotenkin tarve korostaa omaa kovuuttaan, alkaen siitä miten vanhat pulp-kirjailijat poseeraavat valokuvissaan lierihattu päässä, jne. Joista suosikkini lienee tämä ihan kotimainen, kvaakissa jo nähtykin Outsider:

Eikö Lee Falkista myös sanottu, että kun hän alkoi kirjoittaa Taika-Jimiä parikymppisenä, asiaa yritettiin peitellä, kun moiseen seikkailujuttuun olisi tarvittu imagoltaan kokenut maailmanmies, eikä mikään koulupoika Kansas Citystä? Sillä seurauksella, että Falkin syntymävuodesta liikkuu vieläkin ainakin kolme veikkausta.
1905 vai 1915?

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 01.07.2008 klo 23:15:35 »
Jos on oikeasti kokenut kovia ja kirjoittaa siitä, se on ok.

Itse asiassa sekään ei monesti ole ok. Monesti  ne jotka elävät hurjaa elämää ovat huonoja kirjoittajia. Minulle tulee mieleen tällaiset kirjailijat joita olen tämän vuoden puolella  lukenut kuin Hunter Thompson, Charles Bukowski, J.G. Ballard ja Jack London jotka kaikki elivät villiä  elämää ja kirjoittivat siitä. Nämä on  tavattoman elegantteja kirjoittajia (Londonista voi olla montaa mieltä mutta itse pidän). Ballardia lukuunottamatta nämä hankkiutuivat itse hankaluuksiin. Yleensä ne jotka elävät todella katu-uskottavaa elämää osaavat hädin tuskin lukea  ja kuolevat ennenkuin joku ehdottaa että kerropa meille mitkä ovat tunnelmat nyt ja mitkä ovat terveiset tuonne kotikatsomoon.

edit. ja toki luen aina Hugo Prattia joka sekä pakosta joutui hurjiin paikkoihin  myös hakeutui niihin vapaaehtoisesti.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2008 klo 23:23:09 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #21 : 01.07.2008 klo 23:22:26 »
Vielä tuosta Aarne Haapakosken kuvasta ja fetsistä. Miksi ihmeessä ennen vanhaan miehet vapaa-ajalla rentoutuessaan tosiaankin pitivät päässään fetsiä?!? Aiheesta on arvailtu ennenkin.

Moni suomalainenkin kirjailija on viettänyt "hurjaa" elämää. Yleensä se on tarkoittanut istumista kapakassa. Onko se "hurjaa"?

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 01.07.2008 klo 23:32:18 »
Tardin Adelessa fetsi edustaa  porvariston hedonismia ja  rappiota.

Mutta pidän vilpittömästi tuosta Outsider-kuvasta ja olen lujasti sitä mieltä että ainoat  "hurjat" kaupungit Euroopassa enää ovat Pietari ja Istanbul. Länsi-Eurooppa on aika tiukassa formaatissa, nuo kaupungit edustaa edelleen itää, seikkailua, arvaamattomuutta.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #23 : 01.07.2008 klo 23:35:36 »
Vielä tuosta Aarne Haapakosken kuvasta ja fetsistä. Miksi ihmeessä ennen vanhaan miehet vapaa-ajalla rentoutuessaan tosiaankin pitivät päässään fetsiä?!?

Ilmeisesti kuvioon liittyy ikiaikaista ja syvempääkin mystiikkaa. Kävin kaivamassa esiin Steely Dan-lyriikkaa:

No I'm never gonna do it without the fez on
Oh no
Ain't never gonna do it without the fez on
Oh no
That's what I am
Please understand
I wanna be your holy man

;D

Ostin muuten joitakin vuosia sitten itselleni tosi hienon fetsin Kairon markkinoilta. Jouduin tinkimään puoli tuntia maksaakseni siltikin ylihintaa, näin luulen.

... ainoat  "hurjat" kaupungit Euroopassa enää ovat Pietari ja Istanbul...
... itää, seikkailua, arvaamattomuutta.

Istanbul on hieno ja tahdon sinne uudestaan! Pietaria en ole koskaan nähnyt kuin kuvista.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 01.07.2008 klo 23:47:32 »
En minäkään ole käynyt ikinä Istanbulissa enkä Roomassa mutta arvaa haluaisinko mieluummin mennä Italiaan  syömään ylihintaista paskaa pizzaa vai Konstantinopoliin  järkihintaista kebabia?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #25 : 02.07.2008 klo 00:25:04 »
Molempia kaupunkeja voi suositella koska ne tuntuvat kaupungeilta.
Niillä on luonnetta jotain omaa ja siinä mielessä ne liittyvät katu-uskottavuuteen.

Suomalaiselle voi vakuuttaa että vain kahden kilometrin päässä Hagia sofiasta voi olla turkkilaisen salaseuran tukikohta sataman tuntumassa ornamenttimattoja turisteille kaupittelevien pikkupoikien armeijan takaisessa talossa.
Totta kai pietarilaiselta taksikuskilta voi ostaa mutkan tai hankkia itsensä huoriin.

Lurker: ei ei se ole. se voi olla, mutta ei se "hurjaa" ole.
Mutta kapakoissa voi seurata turvallisesti yhteisen sanattoman sopimuksen kautta ihmisiä, luonteenpiirteitä ja kuulla ne tositarinat joita ei onneksi ole tarvinnut elää itse.

tässä :
Yleensä ne jotka elävät todella katu-uskottavaa elämää osaavat hädin tuskin lukea  ja kuolevat ennenkuin joku ehdottaa että kerropa meille mitkä ovat tunnelmat nyt ja mitkä ovat terveiset tuonne kotikatsomoon.
osuit naulalla totuutta päähän.
Todellisudessa ei ole käsikirjoittajaa ja me emme ole elämämme päähenkilöitä.

Mutta siihen tarvitaan niitä kirjoittajia ja piirtäjiä, niitä jotka osaavat ja uskaltavat kertoa asioita, näyttää uusia näkökulmia.

Mutta kuten monesti tässä ketjussa on todettu, se ei ole kiinni imagosta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #26 : 02.07.2008 klo 00:33:14 »

Mutta kuten monesti tässä ketjussa on todettu, se ei ole kiinni imagosta.

Ach, ja und an sich. En muista olenko mainostanut vastenmielisyyttäni Hemingwaytä kohtaan joka oli pelkkää imagoa eikä mitään substanssia. Tämä sotasankari pelkäsi ihan helvetisti oikeita taisteluita joissa saattoi luoti osua. Jälkeenpäin se muisti osallistuneensa Normandian maihinnousuun. Muisti väärin, sen vaimo ainoastaan osallistui.

http://en.wikipedia.org/wiki/Martha_Gellhorn#War_in_Europe

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #27 : 02.07.2008 klo 00:36:54 »
En muista olenko mainostanut vastenmielisyyttäni Hemingwaytä kohtaan joka oli pelkkää imagoa eikä mitään substanssia.
:-*

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #28 : 02.07.2008 klo 01:33:28 »

"For sale: baby shoes, never worn."

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #29 : 02.07.2008 klo 09:11:16 »
Ostin muuten joitakin vuosia sitten itselleni tosi hienon fetsin Kairon markkinoilta. Jouduin tinkimään puoli tuntia maksaakseni siltikin ylihintaa, näin luulen.

Turkissa fetsi onkin sallittu vain turisteille!
"Turkin ensimmäinen presidentti Kemal Atatürk kielsi 30. elokuuta 1925 perinteisen fetsi -päähineen käytön feodalistisena. Kielto aiheutti useita mellakoita ja fetsien salakuljetusta, mutta 1930 -luvulla fetsi oli jo lähes kadonnut käytöstä Turkissa."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pukeutumiskielto