Kirjoittaja Aihe: Freelancerin verotukset  (Luettu 22378 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
Vs: Freelancerin verotukset
« Vastaus #15 : 10.10.2011 klo 13:13:49 »
Sinulla on ilmeisesti toiminimi?

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 10.10.2011 klo 13:28:51 »
Sinulla on ilmeisesti toiminimi?

Ei ole, en uskaltanut perustaa sitä kun sain niin ristiriitaista infoa ja omat tulot ovat olleet aina superheikot. Freet ovat kuitenkin joissain tapauksissa yrittäjiä?

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #17 : 10.10.2011 klo 13:34:19 »
Nyt saatan puhua läpiä päähäni, mutta jos laskutat freelance-verokortilla, asiakkaasi kuuluisi maksaa sinun eläkemaksusi. YEL-maksuahan sinun ei tarvitse tehdä, koska et ole yrittäjä. Toiminimellä joutuisit niin tekemään.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 10.10.2011 klo 13:41:22 »
Kortissa kyllä lukee freelance-verokortti, mutta taannoin verotoimistossa minulle sanottiin ettei se ole oikea freelance-verokortti vaikka siinä lukee niin. Siis kopioitava, mutta epäselväksi jäi että mikä se oikeasti on. Ennakonpidätys on 15% jos se sanoo mitään, mutta kuulin että verokortin kautta voi maksaa myös palkkiona niin ettei työnantajakuluja mene vaan ne pitäisi hoitaa itse. Kuulin myös että freekin joutuu maksamaan YELit jos ansaitsee liikaa, mutta onkohan sekin ollut väärä tieto...

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #19 : 10.10.2011 klo 13:46:34 »
Enpä ole moisia kuullut.

Ennakonpidätyksen määrähän riippuu siitä, paljonko arvioit tuloiksesi. Se ei ole mikään vakio. Kannattaisi mennä verotoimistoon kysymään nämä jutut, saat varmempaa tietoa kuin Kääkistä. Yleensä on kyllä mennyt niin, että kun annat verokortin asiakkaalle, hoitaa hän nuo eläkemaksut. Yrittäjäeläkettä tuskin joudut maksamaan, jos et ole yrittäjä.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 10.10.2011 klo 13:52:13 »
Minulla ei ainakaan ole mennyt eläkemaksuja, vaan ne pitäisi hoitaa itse.

Verotoimistossakin neuvotaan joskus väärin, olen yrittänyt taannoin selvitellä asioita kaikilta tahoilta, ja se jätti minut lähinnä entistä hämmentyneemmäksi. Vika on varmaan mussa. :/ (Ja varmasti onkin, kyl mä ton ennakonpidätysjutunkin olen itse hoitanut ja pitäisi se siis tietää, mutta en taas muistanut sitäkään. Ei ole mun ala tämä.)
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011 klo 13:53:54 kirjoittanut Aura »

Holle

• Jäsen
« Vastaus #21 : 10.10.2011 klo 13:57:12 »
Minulla sama käsitys kuin Ossilla l. työnantaja/asiakas hoitaa freelancerin eläkemaksun. Tosin ilmeisesti saattaa yrittää sälyttää sen freelancerille itselleen. Mites freelancerien oma liitto, eikö siellä löytyisi ohjeet näihin. Muuten tietoa taitaa tulla niin monenlaista kuin lähdettäkin.

Vikaa on ainakin verotoimistoissa. Vaikka ovatkin inhimilllistyneet niin virkailijat eivät ole millään lailla vastuussa sanomisistaan.
Kuulostaa siltä että toiminimi saattaisi tässä tapauksessa olla parempi vaihtoehto (mutta tämä tietysti sekottaa entisestään)

Kirjanpidosta ei niin kannata hätäillä kun vain pidät tallessa kaiken dokumentaation l. joka kuitti vaan talteen.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 10.10.2011 klo 14:01:33 »
Sen verran pitäisi huolehtia että tietää paljonko on saanut ja onko jotain rahoja jäänyt saamatta, mutta olen kämmännyt välillä senkin kun en ole muistanut merkitä kaikkia ylös kun vihko on ollut jossain muualla kuin minä itse. Muuten on kaikki kuitit tallessa, samoin palkkaerittelyt sun muut, mutta verkkopankista en saa mitään tietoja ulos koska mulla ei ole printteriä. Toivottavasti siihen ei ole tarvettakaan.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #23 : 10.10.2011 klo 14:05:10 »
Kuulin myös että freekin joutuu maksamaan YELit jos ansaitsee liikaa, mutta onkohan sekin ollut väärä tieto...

Kyllä se on ihan oikea tieto.

http://www.musicfinland.com/sml/pdf/SOSIAALITURVAOPAS.pdf

"Yrittäjä vastaa itse eläkkeestään
Yrittäjän eläkelain (YEL) piiriin kuuluu Suomessa asuva, työtä tekevä henkilö, joka ei ole tässä työssä työ- tai virkasuhteessa ja yrittäjätoiminta on kestänyt yhtä-
jaksoisesti vähintään neljä kuukautta. Eläkevakuutus edellyttää työntekoa, pelkkä
yrityksen omistaminen ei riitä.
Eläkettä karttuu
    •    18 – 52 -vuotiaana 1,5 % vuodessa
    •    53 – 62 -vuotiaana 1,9 % vuodessa
    •    63 – 67 -vuotiaana 4,5 % vuodessa
    •    Eläkettä karttuu myös jo eläkkeellä olevalle
alle 68-vuotiaalle henkilölle, jos hän tekee työtä.
Eläkkeen rinnalla saaduista työansioita
    eläkettä karttuu 1,5 % vuodessa.
E l ä k e t u r v a   k a r t t u u   t y ö t ä   t e k e m ä l l ä15
K e iK Ka t y ö l ä i s e n     s o s i a a l i t u r v a o pa s
YEL on pakollinen vakuutus, eikä vakuuttamisvelvollisuus riipu yritystoiminnan muodosta. Myös freelancer -verokortilla työskentelevä on YEL-velvollinen, ellei hän ole työsuhteessa työn teettäjäänsä. Monet luovan työn tekijät, kuten kirjailijat ja kääntäjät, rinnastetaan eläketurvan suhteen usein yrittäjään. YEL -vakuutuksen ottaminen ja sen ylläpitäminen kohtuullisella tasolla voi tuntua vaikealta, jos tulot ovat alhaiset tai vaihtelevat paljon. Taiteilijat eivät yleensä pidä itse-
ään yrittäjinä ja vierastavat sen vuoksi YEL -järjestelmää. Osalla tulot ovat niin
pienet, ettei yrittäjäeläkettä edes tarvitse maksaa, mutta eipä sitä sitten myöskään kerry. YEL-vakuutuksen puuttumisella tai työtulon mitoittamisella liian pieneksi voi olla ikävät seuraukset esimerkiksi työttömyysturvaan (ks. 6. luku). YEL
-vakuutus on henkilökohtainen. Yksi vakuutus koskee kaikkea yritystoimintaa.
Vakuutus otetaan eläkevakuutusyhtiöstä kuuden kuukauden kuluessa yrittäjätoiminnan alkamisesta.
YEL perustuu työtuloon
Yrittäjän eläkemaksu määräytyy eläkevakuutusyhtiön vahvistaman työtulon mukaan. Se on vakuutusmaksun ja eläkkeen perusta. Työtulolla yrittäjä hinnoittelee
oman työpanoksensa, ja sitä määriteltäessä otetaan huomioon myös yrittäjän riski. Työtulon alaraja on 6 775,60 euroa ja yläraja 153 875 euroa vuodessa (vuonna
2010).

YEL -vakuutus pitää ottaa, jos
    •    yrittäjä harjoittaa yritystoimintaa vähintään 4 kuukautta
    •    yrittäjä on 18–67 -vuotias,
    •    yrittäjän työtulo ylittää vuosittain vahvistetun
vähimmäismäärän, joka on 6 775,60 euroa vuonna 2010
    •    yrittäjän ansiotulo ei kuulu
minkään muun eläkelain piiriin"
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011 klo 14:12:50 kirjoittanut [kivi] »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 10.10.2011 klo 14:10:43 »
"Sivua ei löydy." Pitääkö ne maksaa koko ajalta eikä vain ylimenevältä? Sehän olisi puolet palkkioista? En ole saanut niitäkään sovittua niin isoiksi, että niistä voisi ottaa puolet pois. edit: Siis silloin jos mukana on myös alv

edit edit: Okei, olen näemmä ylittänyt jo rajan. Mun pitäisi siis maksaa YEL-maksuja nyt.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011 klo 14:18:05 kirjoittanut Aura »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #25 : 10.10.2011 klo 14:15:08 »
"Sivua ei löydy." Pitääkö ne maksaa koko ajalta eikä vain ylimenevältä? Sehän olisi puolet palkkioista? En ole saanut niitäkään sovittua niin isoiksi, että niistä voisi ottaa puolet pois.

Kyseessä ei ole prosentti, vaan pakollinen YEL-eläkevakuutus. Mutta ensin pitää olla niin ja niin paljon Ennakonpidätyslain §4 ja §6 (tai jotenkin niin) alaisia tuloja joista työnantaja ei siis oo maksanut eläkettä, ennen kuin joutuu YELin alle.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #26 : 10.10.2011 klo 14:18:35 »
Eli homma menee näin:

Todennäköisesti teet töitä sekä työsuhteessa (palkka) että työsuhteen ulkopuolella (palkkio). Jos sellaiset palkkiotulot joista palkkion maksaja EI ole pidättänyt eläkevakuutusmaksua ylittävät
6775,60 euroa sun on syytä ottaa YEL-eläkevakuutus.

Noin, nyt se tuli selkeästi :-D

Kivi

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #27 : 10.10.2011 klo 14:21:30 »
Tietääkseni kukaan ei ole maksanut mulle mitään eläkemaksuja. Pitää mennä verotoimistoon (vai onko tää nyt Kelan asia?) ja toivoa, että siellä on joku joka tietää asioista jotain.

Kyseessä ei ole prosentti, vaan pakollinen YEL-eläkevakuutus. Mutta ensin pitää olla niin ja niin paljon Ennakonpidätyslain §4 ja §6 (tai jotenkin niin) alaisia tuloja joista työnantaja ei siis oo maksanut eläkettä, ennen kuin joutuu YELin alle.

Mikä sitten on se sääntö että "sovi palkkio tarpeeksi isoksi kun noin puolet menee joka tapauksessa maksuihin"?

Nyt tulee taas olo että mieluummin se alanvaihto kuin vatsahaava näistä säätämisistä... Tämä ei edes ole ensimmäinen kerta kun yritän näitä selvittää.

edit: Toisaalla väitetään että YEL määräytyy tulojen perusteella prosenttimaksuna: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yelvakuutus/

edit edit: Jos se on se vähän alle 30%, se merkitsisi jo melkein kahta tonnia kokonaistuloista. Ainakin koulussa varoiteltiin, että maksut menevät koko ajalta. Tuntuisi aika isolta paukulta jos koko vuodelta tulot ovat noin 7000 euroa. Kellä olisi varaa maksaa koko ajalta YELit? Ei kai se niin voi mennä? :o
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011 klo 14:30:40 kirjoittanut Aura »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #28 : 10.10.2011 klo 14:31:29 »
Tietääkseni kukaan ei ole maksanut mulle mitään eläkemaksuja. Pitää mennä verotoimistoon (vai onko tää nyt Kelan asia?) ja toivoa, että siellä on joku joka tietää asioista jotain.

Mikä sitten on se sääntö että "sovi palkkio tarpeeksi isoksi kun noin puolet menee joka tapauksessa maksuihin"?

Nyt tulee taas olo että mieluummin se alanvaihto kuin vatsahaava näistä säätämisistä... Tämä ei edes ole ensimmäinen kerta kun yritän näitä selvittää.

edit: Toisaalla väitetään että YEL määräytyy tulojen perusteella prosenttimaksuna: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yelvakuutus/

Kukaan ei maksa SINULLE eläkerahaa, vaan kysymys on, onko se otettu jo palkkiostasi vai ei.

Ja mitä laittamaasi linkkiin tulee, se ei koske sua. Freelancerina ET OLE YRITTÄJÄ vaan henkilö joka on oikeutettu saamaan satunnaista yrittäjätuloa so. kirjoittamaan laskuja.

Tästä on epäselvyyttä eri puolilla Suomea, koska jokainen verotoimisto tekee omat päätöksensä siitä, kuka kelpaa yrittäjäksi ja kuka ei. Asiasta ei kumminkaan kannata liikaa stressata - jos työnantaja on pidättänyt sulle maksettavasta rahasta jotain, asia on jo hoidettu.

Mieti vain niitä tilanteita joissa olet kirjoittanut "Asiakas N on maksava minulle tuhat euroa" ja sitten olet saanut sen tasan tonnin - noiden lyhentämättömien palkkioiden yhteenlaskettu tulo määrittää eläkevakuutuksen ottamisen rajan.

Kivi
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011 klo 14:33:56 kirjoittanut [kivi] »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 10.10.2011 klo 14:37:32 »
Freelancerina ET OLE YRITTÄJÄ vaan henkilö joka on oikeutettu saamaan satunnaista yrittäjätuloa so. kirjoittamaan laskuja.

Tästä on epäselvyyttä eri puolilla Suomea, koska jokainen verotoimisto tekee omat päätöksensä siitä, kuka kelpaa yrittäjäksi ja kuka ei. Asiasta ei kumminkaan kannata liikaa stressata - jos työnantaja on pidättänyt sulle maksettavasta rahasta jotain, asia on jo hoidettu. Mieti vain niitä tilanteita joissa olet kirjoittanut "Asiakas N on maksava minulle tuhat euroa" ja sitten olet saanut sen tasan tonnin - noiden yhteenlaskettu tulo määrittää eläkevakuutuksen ottamisen rajan.

Kukaan, kelle olen tehnyt tän vuoden aika töitä, ei ole tietääkseni maksanut eläkemaksuja, vaikka palkkiosta menee aina se 15%? Palkkiosta häviää aina se ennakonpidätys, mutta eihän se ole eläkemaksu. Ja mun pitäisi hoitaa kaikki maksut itse.

Se juuri hämää kun freelanceria kohdellaan yrittäjänä vähän silloin kun sattuu.

Mulle on jostain syystä paljon helpompaa käsittää asioita vaikka jostain kvanttifysiikasta kuin ottaa näistä jutuista selvää.