Nyt olen aivan eri mieltä. Ainakin mulla on päällimmäisenä motiivina tehdä strippisarjakuvaa, koska haluan tehdä strippisarjakuvaa. Mieluiten laajalevikkiseen lehteen, jotta se tavoittaa mahdollisimman monta lukijaa. Koska strippien tekemiseen menee aikaa ja vaivaa, siitä on saatava tietysti saatava mahdollisimman hyvä korvaus. Mutta jos pelkkää rahaa haluaa, ei kannata tehdä strippisarjakuvia ollenkaan vaan mennä liike-elämän palvelukseen.
Mutta minäpä olen samaa mieltä. Ajatuksenani olikin, että jos vain haluaa tehdä sarjakuvia, kannattaa harkita omakustannetta jossa on vähäisiä rajoituksia. Strippi on sarjakuvan Ferrari, sen kaikkein vaikein muoto.
Paikallislehdessä julkaistusta stripistä tuskin saa palautetta. Kaverit voi koulussa jotain sanoa, mutta se voi yhtä hyvin kääntyä itseään vastaan. Omakustanteita kaupatessa oppii bisnestä ja luo sosiaalisia kontakteja muihin sarjakuvan ystäviin, ja oppii sarjakuvan julkaisemisen teknistä puolta.
Mutta jos välttämättä tahtoo tehdä strippiä, sitten sitä on tehtävä.
Lähinä kokemuksen vuoksi. Olisi vaan mukava saada vähän strippejä julkaistua ja saada hieman "suuremman" yleisön mielipiteitä sarjastani.
Jos haluat saada palautetta, Kvaak on siihen ehkä tällä hetkellä paras paikka. Kvaakista saa ammattilaisten palautetta, paikallislehdestä kylän urpojen palautetta.
Päätavoitteitani lähivuosille on lukioon mennä ja se läpi käydä ja lääketieteelliseen puskea.
Tuota minäkin oon miettinyt. Reilut 30 vuotiaana on jo erikoislääkäri ja voi mennä yksityiselle hommiin, käy parina iltana viikossa kattomassa mummoja ja lopun aikaa voi piirtää sarjakuvia. Palkka on vähäisestä työajasta riippumatta sevverta hulvaton että voi kustantaa sarjakuvansa itse.