.... Kuvan yksityiskohdat peittyvät. Suorastaan katoavat,siksipä haluaisin tietää onko Promarkereista mihinkään? EN haluaisi alkaa Digitaalisestivärittämään. (Vastustan muutenkin Digitaidetta)
en tajua viimeisintä lausettasi sen enempää kuin aiempaa Keijon:
Kuka tahansa osaa koneella söhrätä. Kovat kundit maalaa vesiväreillä.
kuka tahansa ei osaa, kumpaakaan( ja itse jotakuinkin vihaan vesivärejä), mutta kyse ei ole kuitenkaan että jompikumpi olisi vaativampi tai parempi.
Kannattaa kokeilla sekä että, mikä toimii.
Omassa, lähinnä omalle pojalle tehdyissä kuvituksissa(ja niissäkin vaan jos on kinuttu että väritä) olen käyttänyt niin pro markereita, copiceja kuin Touchin ja Neopikon tussejakin.
Paperi vaikuttaa eniten ja juurikin mangapapereilla tai niissä 150gsm+ papereissa on paras jälki.
itse suosin sileämpiä koska teen mitä teen mustavalkona ja pidän itse liukkaammasta pinnasta. roso jääköön taiteellisemmin suuntautuneille.
pro markereissa plussaa on hinta ja helpoin saatavuus mutta minun käsissäni on leviävin tusseista.
Tiedän parikin jotka loihtivat millä tahansa upeaa jälkeä niilläkin itse en lukeudu näihin.
omat valintani ovat Touch ja neopiko, koska omaavat hyvät sarjat harmaasävyjä ja ennenmuuta: musta on mustaa.
En itse pidä värittämisestä , mutta ei kannata rajata vain näihin: pullomustetta voi laveerata, kahvia voi käyttää, mustaviinimarjamehua, puuvärejäkin kannattaa kokeilla mutta sarjakuvan ehdoilla.
siis edellyttäen että koet värien olevan olennaista.
nostaisin vielä yhden näkökulman: kaikkien ei tarvitse olla kaikkivoipia, tussaa työ ja tiedustele haluaisiko joku värittää sen.
joskus useampi näkemys mahdollistaa paremman lopputuloksen, kokonaisuus on silloin enemmän kuin osiensa summa.
itse en ole edes mikään hyvä piirtäjä mutta värittäjänä olen säännöllisesti etanolia naukkailevan väriliidulla varustetun jälkeenjääneen gorillan tasolla.
On syy miksi värittäjiä ON