Kirjoittaja Aihe: Voinko vielä oppia piirtämään?  (Luettu 7518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mastermind

• Jäsen
Voinko vielä oppia piirtämään?
« : 13.11.2007 klo 18:06:01 »
Itse olen erikoistunut sarjakuvien käsikirjoittamiseen, ja tietysti lukemiseen, mutta nyt on tullut mieleen, että voisiko minusta olla myös piirtäjäksi.
piirrustustaitoni on rehellisesti sanottuna surkea, mutta voisiko se kovalla harjoittelulla parantua? En tietenkään mistään pitkistä tarinoista (Esim. Frank Miller yms...) unelmoi, mutta ajattelin jos pystyisin piirtämään mustavalkoisia strippejä (Esim.Lassi ja Leevi, Jere yms...). Olisi nimittäin kiva kokeilla myös tehdä "kokonaisvaltaisesti" sarjakuvaa, ja laajnetaa osaamistaan myös vitsisarjoihin joista lukija kovasti pidän, mutta jostain syystä käsikirjoittana ideoin suurimmaksi osaksi tummaa noir-meininkiä... 8]

Mitä mieltä olette onko toivoa, vai kannattaako keskittyä vain tarinoiden ideointiin?

Ps. Onko tiedossa hyviä opaskirjoja sarjakuvien piirtämiseen ja tietysti myös käsikirjoittamiseen?
« Viimeksi muokattu: 11.07.2009 klo 19:53:21 kirjoittanut mastermind »

ezuli

• Vieras
Vs: Voiko minusta vielä tulla piirtäjä?
« Vastaus #1 : 13.11.2007 klo 18:23:07 »
Tottakai voi, hyvänä esimerkkinä Stephan Pastis. Entinen lakimies josta puoli vahingossa tuli sarjakuvantekijä. Perusruudut ovat lähes suoraan toistensa kopioita ja hänen yleisin kommentti jonkin erikoisemman kuvan jälkeen on "en enää koskaan yritä piirtää tuota". Pikkuhiljaa hän on kuitenkin opetellut hieman, muttei paljoa.
http://www.comics.com/comics/pearls/

Justiinsa "Tohtori P" julkaisi tikku-ukko sarjiksen:
http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=947

Kummassakin sanoisin, että käsikirjoitus on ollut tärkein. Siinä suhteessa lienet vahvoilla.

*Tarkensin kopiokommenttia. Samanlaisia ruutuja, ei muilta kopioituja.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2007 klo 19:55:44 kirjoittanut ezuli »

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 13.11.2007 klo 18:38:06 »
Kokeile uusinta:
Mari Ahokoivu: Sarjakuvantekijän opas
Kustantaja Btj

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 14.11.2007 klo 17:10:55 »
Mari Ahokoivun opas on symppis. ;D Kannattaa myös kahlata läpi Scott McCloudin Sarjakuva - näkymätön taide ja Making Comics.

Gesture-piirtämisestä on runsaasti apua oli tyylivalinta sitten mikä hyvänsä.

mastermind

• Jäsen
« Vastaus #4 : 26.11.2007 klo 18:39:38 »
Nyt kun olen vähän strippejä koittanut töherrellä, niin ole tullut siihen tulokseen, että niin surkea kuin minun piirrustustaitoni on, kyllä se vähintään strippisarjakuvien piirtämiseen riittää, jos vaan halua ja ahkeruutta löytyy.
Siis harrastus mielessä ainakin...

Niin ja lisäykseksi ensimmäiseen viestiini, iältäni olen 15-vuotias.
Joten eiköhän tässä ole vielä aika treenata piirtämistä.
Varsinkaan kun ei ole sen suurempia "ammattihaaveita" tämän harrastuksen suhteen ole...
« Viimeksi muokattu: 17.02.2008 klo 18:22:41 kirjoittanut mastermind »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 26.11.2007 klo 20:35:00 »
Onhan tässä varmasti itse kukin ollut varsin surkea piirtäjä 15-vuotiaana, eli jos ahkeruutta löytyy niin varmasti sitä kehittyy. :) (Itse olen tosin yhä kovin keskinkertainen, mutta junnasinkin paikallani hyvin pitkään vaikka ammattilaisuus oli haaveena. Vasta sarjislinjalla sitä kehittyi.) Mikä onkin hyödyllistä: mennä joskus sarjislinjalle, jossa tapaa muita piirtäjiä ja saa eri näkökulmia asioihin. Gesture ja mallipiirustus kannattaa pitää mielessä.

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #6 : 27.11.2007 klo 22:07:48 »
Onhan tässä varmasti itse kukin ollut varsin surkea piirtäjä 15-vuotiaana, eli jos ahkeruutta löytyy niin varmasti sitä kehittyy. :) (Itse olen tosin yhä kovin keskinkertainen, mutta junnasinkin paikallani hyvin pitkään vaikka ammattilaisuus oli haaveena. Vasta sarjislinjalla sitä kehittyi.) Mikä onkin hyödyllistä: mennä joskus sarjislinjalle, jossa tapaa muita piirtäjiä ja saa eri näkökulmia asioihin. Gesture ja mallipiirustus kannattaa pitää mielessä.
Saako sillä tavalla ammatin? Ja töitä ennen kaikkea?

Jossain Youtuben DC Comics -videossa joku tunnettu tyyppi sanoi: "Drawing is a skill, not a talent." Meinaa, että harjoittelulla tosiaan voi tulla mestariksi, vaikka on joillakin lahjojakin, sanoisin.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 27.11.2007 klo 22:20:51 »
Saako sillä tavalla ammatin? Ja töitä ennen kaikkea?

Jaa, sitä en osaa sanoa. Musta ei ole ainakaan vielä tullut ammattilaista, eikä tällä menolla varmaan ikinä tulekaan, mutta syyt ovat kyllä muualla. Ja ammattilaiseksihan voi tulla vaikka ei sarjislinjaa olisi käynytkään.

Ammattiinhan ei täällä voi sarjakuvakouluista valmistua, vaan tutkinto pitää hankkia muualta. Sarjislinja kuitenkin antaa mahdollisuuden tavata uusia piirtäjiä, saada vaikutteita ja apua tehokkaammin kuin istumalla kotona yksin työpöydän ääressä, ylipäätään uusia ideoita ja näkökulmia. Sydäntalvella mökkihöperyys tulee vielä kaupanpäälle. ;) Ja ennen kaikkea jokin kansanopiston linja antaa valmiudet hakea jatkokoulutukseen. Ja saa uusia kontakteja, verkostoituminen on aika kova sana.

Loppupeleissä kaikki on itsestä ja omasta ahkeruudesta kiinni, mutta uudet ihmiset, asiat ja vaikutteet ovat hyödyksi, ja saattavat jopa olla se tarpeellinen sysäys oikeaan suuntaan ja kohti ammattilaisuutta.

codoc

• Uusi jäsen
  • Johka
« Vastaus #8 : 23.06.2009 klo 14:56:32 »
Minä sanon että piirtotaidot paranee piirtämällä, jos on paljon intoa ja kärsivällisyyttä. Itse olen 13 vuotias ja piirtelin jo 5 vuotiaana ainakin 20 kuvaa meidän asuntovaunusta. Käsikirjoittaja on kuitenkin hyvä homma, se ei itseltäni suju.

- Johka

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #9 : 25.06.2009 klo 18:53:50 »
Omani ovat kehittyneet kaksivuotiaasta asti :D mutta kyllähän se on mahdollista jos ajattelee miten piirtäisi kaiken näkemänsä, kuten minä yleensä teen. Se pitää taidon elossa, vaikkei piirtäisikään koko aikaa.
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

jahud

• Jäsen
Vs: Voinko vielä oppia piirtämään?
« Vastaus #10 : 15.07.2009 klo 18:59:02 »
Postmodernissa kaikki tavat piirtää ovat yhtä arvokkaita. Kyse ei ole oppimisesta, senkun piirtää vaan.

Randall Munroen xkcd pelittää tikku-ukoilla. Käsittääkseni mies saa toimeentulonsa tästä sarjakuvasta.

ILVES COMICS

• Uusi jäsen
  • Ilves Comics
« Vastaus #11 : 11.08.2009 klo 13:13:06 »
Tietenkin voit vielä oppia... Itsekkin aloitin jo ensimmäisellä luokalla piirtää sarjakuvia ja piirrän niitä edelleen... Omalla kohdalla on kehitystä näkynyt ja aloitin kuudennella luokalla käsikirjoittamisen, että mikään ei tässä kohtaan ole liian myöhäistä...

P.S:Opettele vain piirtämään se on vähintääkin yhtä mukavaa/hauskaa kuin käsikirjoittaminen...

YST:JSS

Ami

• Jäsen
« Vastaus #12 : 14.08.2009 klo 19:44:04 »
Persupiirtämisen opetteluun suosittelen Betty Edwardsin Luovan piirtämisen opas -kirjan harjoituksia.