Kirjoittaja Aihe: Musiikista sarjakuvaksi, onnistuuko?  (Luettu 71454 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Vs: Musiikista sarjakuvaksi, onnistuuko?
« Vastaus #45 : 24.02.2010 klo 16:51:04 »
Ihan nyt varmistan että Kivihän on lukenut Comic book Tattoon, Sirpaleita  ja  kaikki muut vastaavat? Onhan?
Ei koskaan?

Mitä ne on?

Edit: Jaahah, Google tiesi kertoa että Comic Book Tattoo perustuu Tori Amosin biiseihin. En mä kyllä jaksa kuunnella niitä biiseinäkään enää ensi-innostuksen jälkeen, tekijöissä on joitakin tuttuja nimiä, lähinnä modernin taidesarjakuvan puolelta joka taas ei oo mun alaani.

Sirpaleita ei Google tunne.

En mä enää kerää sarjakuvia. Sen jälkeen kun Kukunor Tamperella lopetti, en oo käynyt sarjakuvakaupassakaan kuin satunnaisesti, ehkä kerran vuodessa jossain Pariisissa tai Lontoossa - Fennica Comics ja Goodfellows ovat mulla boikotissa, Fennica Comics 90-luvun alkupuolelta lähtien, Goodfellows vuodesta 88.

Mun on pakko tunnustaa että sarjakuvan seuraaminen päivittäistasolla on sellainen asia jota tekee vain oman aikansa - mun tapauksessani ostin ja luin tarkkaan kaiken mitä löysin läpi 70-luvun, 80-luvun ja 90-luvun puoliväliin, sen jälkeen jos aikaa on ollut, sen käyttää mieluummin tekemällä itse asioita koska ihmisen elämä on lyhyt ja rajallinen.

Kantani perustuu ihan siihen, että noita musiikkiin perustuvia sarjakuvia on tullut tehtyä aikoinaan ns. ihan hemmetisti, ja sittemmin käsikirjoitettua myös musiikkivideoita. Omiin havaintoihin. Toki joku muu voi onnistua paremmin.
 ;)

Kivi
« Viimeksi muokattu: 24.02.2010 klo 17:20:26 kirjoittanut [kivi] »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #46 : 24.02.2010 klo 20:32:00 »
Sirpaleita ei Google tunne.

Johtuen varmaan siitä, että se on "Sirpaleina".

Timo

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #47 : 24.02.2010 klo 20:53:17 »
...Fennica Comics ja Goodfellows ovat mulla boikotissa (...) , Goodfellows vuodesta 88.

Eikös Goodfellows ollut vasta aloittelemassa toimintaansa tuolloin?!? Olivatko vielä edes muuttaneet Fredalle? Aika äkkiä meni boikottiin.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #48 : 24.02.2010 klo 21:26:44 »
Ihan nyt varmistan että Kivihän on lukenut Comic book Tattoon, Sirpaleita  ja  kaikki muut vastaavat? Onhan?
Ei koskaan?
Eikö Kivi kuitenkin tarkoittanut enemmän "Ei sitä kannata kertoa kahteen kertaan"-asennetta? Vaikka hyvät tekijät osaavat etäännyttää sen oman tarinansa alkuperäisestä, niin silti jos liian yksyhteen sattuu olemaan, niin se on just se ja sama kuin kuvittaisi tyypin kertomassa "Ja seuraavaksi minä hypin narulla" ja tyyppi seuraavaan ruutuun hyppimään narulla. Comic Book Tattoo ei ole mikään poikkeus, kun se kuitenkin on antologia ja eri tasoisia kertojia mukana. On sielläkin niitä, jotka kuvittavat sitä ite lyriikoita enemmän kuin toiset. Se mun mielestä rikkoo aika tehokkaasti tekijän kertojan illuusion, koska selviä poimintoja lyriikoista on tarinassa havaittavissa. On siinä kirjassa hyviäkin sarjakuvia, en mie sitä, mutta jos on järkevä kertoja, ei sitä _kuvittaessaan_ kannata alleviivata, että täältä se idea on otettu.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2010 klo 21:30:06 kirjoittanut Empuska »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #49 : 24.02.2010 klo 21:37:29 »
Eikö Kivi kuitenkin tarkoittanut enemmän "Ei sitä kannata kertoa kahteen kertaan"-asennetta? .

en tiedä, siksi kysyinkin. Hyvin mahdollista että tarkoittikin. Mikäli näin olen pitkälti samaa mieltä.
Mutta tekstin kuvittaminen on joka kerta erilaista Nimimerkillä eri piirtäjille käsikirjoituksiaan laittanut.
ihan tavallisen tekstin jokainen ymmärtää niistä omista lähtökohdistaan käsin

Lyriikoiden kuvittaminen sinällään voi olla täysin turhaa jos unohtaa sen rytmisen tai melodisen osuuden.

Pidin Comic book tattoosta yllättävän paljon, juuri antologiamuodostaan johtuen ja yllättävän siksi koska en ole ikinä piitannut Tori Amoksen musiikista.
Ihan ok, en käännä kanavaa jos biisi tulee mutta jos tulossa on Tori Amos puolituntinen etsin kyllä muuta.
Kanavienvälinen rätinäkin kelpaa silloin.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #50 : 25.02.2010 klo 13:22:13 »
Eikö Kivi kuitenkin tarkoittanut enemmän "Ei sitä kannata kertoa kahteen kertaan"-asennetta?

Joo, tai oikeastaan jopa sitä, että kannattaa koko ajan pitää mielessä "älä selitä". Nimenomaan biiseissä se teksti on vain yksi taso, musiikki kertoo sitten sen kontekstin, ja jos tätä lähdetään kuvittamaan pitää muistaa ettei tarkoitus oo "kertoa auki" mitä tekstissä sanotaan, vaan vaikkapa pyrkiä valottamaan henkilökohtaisella tasolla niitä kohtia missä kuulijasta tulee auteur - kerronta muuttuu omaksi.

Homasin että tuossa Sirpaleina-albumissa lähdettiin aika usein instrumentaalimusiikin pohjalta. Se on terve lähtökohta jolla selviää monesta sudenkuopasta (tälläkin hetkellä mun amerikkalainen lakimieheni taitaa selvittää Elvis Costellon kappaleen 'Welcome To The Working Week' lainaus/sitaattioikeutta sarjakuvassani "III Luokan Superinspiraatio", mutta eipä siitä sen enempää; kuten Tommi Liimatta laulaa: "Sattuipa kerran kun olin ostamassa heroiinia - jätän tämän tähän tiedän mistä tulee vaieta").
 ;D

Jokaiselle pitää antaa mahdollisuus tulkita ja kokea musiikki itse, sarjakuvasovitus ei saa viedä tätä oikeutta lukijalta pois.

Kivi

PS. Tori Amosin levyt on kyllä hyllyssä, ja kuuntelen niitä satunnaisesti. En ole niistä ihan niin innoissani enää kuin ensitutustumisella, aika lailla ovat alkaneet toistaa itseään, vaikka upeitahan ne parhaimmillaan ja paikoitellen edelleen ovat.
Mitä Goodfellowsiin tulee, niin mun ja Laitisen henkilökemiat ei vaan kohtaa. Se on mulle riittävä syy. Ei mulla sen kummempaa.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2010 klo 13:30:15 kirjoittanut [kivi] »

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #51 : 26.02.2010 klo 23:56:40 »
Alan Mooren ja Kevin O'Neill ovat toteuttaneet teoksensa Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga: 1910 käyttäen hyväksi Kolmen pennin oopperaa.

Ensi alkuun en päässyt kankealta tuntuneeseen opukseen sisään, kunnes tajuntaan jysähti mitä olin todella lukemassa.

Kirjoittaessani opuksen olevan sarjakuvamuotoinen laulunäytelmä, tiesin tiivistäväni asiaa jo liiaksi. Kyseessä ei ollut sarjakuvamuotoinen laulunäytelmä, kuten Mika Lietzénin Elegia oli sarjakuvamuotoinen näytelmä. Elegia on todellakin sarjakuvana toteutettu näytelmäkäsikirjoitus, mutta tässä ei ollut kyse samasta asiasta.

Mooren ja O'Neillin teos ei ole sarjakuvana toteutettu laulunäytelmä, vaan laulunäytelmän keinoja hyödyntävä sarjakuva. Tästä oivalluksesta lähtien minun oli vaikea enää nähdä teosta muuna kuin nerokkaana sarjakuvakäsikirjoituksena; siinä ei ollut kysymys sarjakuvan etäännyttämisestä omista alkujuuristaan, vaan toisen taidemuodon sisäistämistä osaksi sarjakuvaa. Lopputulos on silti edelleen sarjakuvaa, mutta jollain tavoin kehittynyttä, evoluution tuloksena syntynyttä sarjakuvaa.

Tässä mielessä tämä viesti on väärin nimetyssä ketjussa. Tämä viesti kuuluisi ketjuun, joka olisi nimetty "sarjakuvaa musiikista".

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #52 : 08.03.2010 klo 21:55:27 »
Reinhard Kleistin "Johnny Cash : I See Darkness" -sarjakuva-albumi hankittiin tässä taannoin meidän musiikkiosastollemme. En ole ehtinyt sitä muilta kiireiltäni lukea, mutta pikaisen silmäyksen perusteella osa laulajan esittämistä biiseistä oli kerrottu ikäänkuin sarjakuvana varsinaisen sarjakuvan sisällä; esimerkkinä vaikkapa kohtaus, jossa Cash esittää "A Boy Named Suen". Kyseisen biisin kuvitus oli melko kirjaimellinen, mihin tietysti sanoitus tarjoaa myös oivalliset mahdollisuudet.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #53 : 08.03.2010 klo 23:57:29 »
Tässä lainaus yhdestä TAIKin Teollisen muotoilun kandiksi hakevien ennakkotehtävästä tältä keväältä:
Lainaus
4. Mummolaan kun pyöräilemme...

Tutustu oheisen laulun sanoitukseen ja piirrä sarjakuva joka välittää sanoituksen tunnelman ja tarinan --

ARVIOINTIPERUSTEET

Kuvauksen rikkaus, sarjakuvallinen ilmaisu, tarinan välittyminen ja toteutustapa

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #54 : 09.03.2010 klo 00:10:58 »
Coheed and Cambrian laulaja-lauluntekijä käsikirjoittaa myös sarjakuvaa, joka kytkeytyy laulujen tarinoihin muodostaen niistä kokonaisuuden.

Kappaleiden lyriikat ovat kyllä sinänsä mystisiä ja moniselitteisiä, että vasta sarjakuva liittää tarinat tiiviisti yhteen ja aiheuttaa siten oivalluksen elämyksiä. Toisaalta kappaleet kertovat paljon sellaista, mihin sarjakuvissa ei pureuduta, kuten henkilöiden mielenliikehdintää. Työnjako on onnistunut ja saa kokonaisuuden toimimaan. Sarjakuva (Amory Wars) yksin jää vähän ohueksi, jos ei tunne musiikkia, johon sen voisi liittää.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #55 : 02.04.2010 klo 01:22:12 »
Jotenkin moni niistä Kiven varhaisista jutuista kuulosti musiikilta silloinkin kun ne eivät olleet kai otettu mistään kappaleesta, nämä Tähtien juuret yms.

Tulipa myös mieleen tuosta "älä kerro kahteen kertaan" jutusta että jos lähtisikin tarkoituksella rakentamaan ristiriitaa, käyttäisi sanoituksia mutta kuvilla kertoisi sitten jotain ihan muuta tarinaa kuin mitä sanoittaja on luultavasti ajatellut...(pari harjoitelmaa aiheesta)

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #56 : 02.04.2010 klo 19:07:13 »
Puhuin aiemmin TAIKin sarjakuvatehtävästä, jossa tehdään sovitus Pyöräretki mummolaan -laulusta... Olen homman kanssa vielä suunnitteluasteella, mutta ajatus mullakin oli, että jotain ristiriitaa tarvitaan maustamaan muuten harvinaisen tylsää ja siirappista laulua. "Niin kuin tanssi matka käy" ei välttämättä viittaa leppoisaan valssiin... :)

hdc

• Jäsen
« Vastaus #57 : 03.04.2010 klo 10:44:41 »
Katselin noita mummolaan pyöräily -laulun sanoja ja on tuo aika kinkkinen...keksin uuden mahdollisen näkökulman tuohon jos ne sanat olisivat menneet "sinä poljet, minä ohjaan" eikä toisinpäin.

Tosin kuinka tiukkoja nuo työohjeet ovat, eli jos sanotaan "piirrä sarjakuva joka välittää sanoituksen tunnelman ja tarinan" niin kuinka paljon siinä on sooloilun varaa käyttää sanoitusta mutta muuttaa sen tunnelma ja tarina kuvituksella? Monissa paikoissa kun sitä että vastaa tehtävän vierestä ei katsota hyvällä vaikka lopputulos olisi kuinka hyvä...

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #58 : 03.04.2010 klo 11:09:54 »
Tosin kuinka tiukkoja nuo työohjeet ovat, eli jos sanotaan "piirrä sarjakuva joka välittää sanoituksen tunnelman ja tarinan" niin kuinka paljon siinä on sooloilun varaa käyttää sanoitusta mutta muuttaa sen tunnelma ja tarina kuvituksella? Monissa paikoissa kun sitä että vastaa tehtävän vierestä ei katsota hyvällä vaikka lopputulos olisi kuinka hyvä...

Yleensä se kai menee niin noissa pääsykoetehtävissä, että mitä enemmän ja kekseliäämmin onnistuu sooloilemaan annettujen sääntöjen sisällä, sen parempi.

"Tunnelma" on subjektiivista ja vaihtelee riippuen siitä sijaitseeko mummola Rymättylässä vai Andromedan galaksissa, tai "mummola" voi olla metafora jollekin aivan muulle asialle.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2010 klo 11:12:29 kirjoittanut JJ Naas »

hdc

• Jäsen
« Vastaus #59 : 03.04.2010 klo 16:23:03 »
"Tunnelma" on subjektiivista ja vaihtelee riippuen siitä sijaitseeko mummola Rymättylässä vai Andromedan galaksissa, tai "mummola" voi olla metafora jollekin aivan muulle asialle.

Jeps, itse pohdin tuota polkupyörää metaforana muille asioille, mikä kääntäisi sävyn vähemmän leppoisaksi...mutta ei viitsi julkisesti puhua käynnissä olevista pääsykokeista, vaikken itse haekaan niin voisin silti osua harmittavasti samanlaisiin ideoihin kuin joku hakija...