Mielekästä pohdiskelua ... tähän ehkä tarvii enempikin perehtyä mutta nyt jo ensin pari mietettä.
Tosi on että sarjakuva on kaiketi uniikki, oma meedio. Ei elokuvaa, ei kirjaa koska (luulisin) lukijalla/käyttäjällä on eräitä etuja näihin nähden.
No, juolahti mieleen yksinkertainen vertaus. Voi olla ontuva mutta tässä on nyt kuitenkin. Jos joku sarjakuva (x) olisi niinkö henkilöauto. Neljä pyörää vaativa ;
-- kerronta tai dramaturgia (etupyörä)
-- kuvitus tai visualisointi (etupyörä)
-- hahmogalleria tai vastaava (takapyörät)
-- juonen rakennus tai tarinan 'selkäranka' (takapyörä)
-- (ja tänne saattaisi kuulua vielä varapyörä, moottori, bensatankki ... )
Sarjakuvan tekijä (luoja) on automerkki. Jotkut on viimesen päälle kiilotettuja Mersuja, jotkut ruosteisia, raatosia, kaks-tahtisia Wartburgeja.
Ja rattiin istahdetaan aina me! Lukijana! Molemmilla siis saattaa päästä päämääräänsä (viimeiselle sivulle), matkan teko vaan saattaa sujua eri lailla. Perse voi puutua tai tulee p**kan maku suuhun.
No, henkilökohtaisesti mielekästä on etuveto autoissa. Eli eka pyöräpari on vetävänä minun mieleen. Mutta, otappas yksikin pyörä pois niin kulku vaikeutuu. (jos ei ole sitikka!)
Ja vaihtoehtojahan on tarjolla. Peruuttele, väännä rattia oikeelle tai vasemalle mielijohteen mukaan.
Eikä Turtlewaxi koskaa tee Skodasta Mersua eikä päinvastoin.
-- Luupäät on yx omia favvoja. Siinä jos olisi eri piirrostyyli / kertomistyyli jne. siitä olisi ainakin yx rengas puhki.
-- Eisneriä olen ihaillut iät ajat, mutta pistäisi mies kerrontaansa selvään ruutujakoon, sen autot menis heti romuraudan kierrätykseen.
-- Matottin 'Tulet' oli varsin mieleenjäävä, mystiikka varapyöränä kai. Ja osalta Pradon 'Liidulla Piirretty Viiva'
-- Spiegelmanin 'Maus' on mestariteos omassa tyylissään, ei voisi olla erilailla tehtykään.
-- Esimerkkejä on varmaan miljoonia ja omalla silmällä mä aina ihastun autoon ... en muiden.
Ja jos vielä väännetään potensseihin. Toiset trimmaa kärryänsä niin että sillä voisit voittaa Monte Carlot (ja jotkut ajaa jo ekassa kurvissa pellolle, no names) ... muut tyytyy hyssyteleen maitokauppan ja takasin.
Jos tässä jotain pointtia olis, kai tää : synteesi on tärkein!
Luulisin että kaikki eri rakenneosat ON tärkeitä. Kuinka ne osaa koota, hyväksikäyttää ja jalostaa -- se erottaa (meidät) tavalliset tunarit mestareista.
Enkä muuten edes oo autokauppias itte ...
-- j --