Kirjoittaja Aihe: Kirjavälitys ja Suomalainen kirjakauppa  (Luettu 113104 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #135 : 28.10.2007 klo 20:31:58 »
Mä näen asian samoin: liikeyritys on liikeyritys.

Katsos kun se on muutakin. Kenen asiaa ajat?

Se on hyvä että jotkut pitää kapitalistien puolta kun ei ne ite osaa eikä pysty.

Minä pidän kuluttajan puolta. Minä en niele sitä, että mun pitäis vaan nöyrästi kantaa palkkani tai opintotukeni kaikille saatanan vilppivilleile, että voisivat päivittää mersunsa. Tämä on vitun kallis maa verrattuna muihin kapitalistimaihin, koska täällä on   kuluttajina nöyriä ruikuleita, jotka matelee että: "enhän vain häirinnyt kun kysyin tavaraa jota teillä ei ole ja voinko ehkä korvaukseksi maksaa vähän enemmän tästä tavarasta jota en tarvitse?".

Kuluttajaa suojaavat lait ei ole tulleet lepertelemällä, siinä on ensin jotku nähny vaivaa ja ottanu paskaa niskaan ennen kuin lainsäädäntö on saatu kieltämään törkeimmät härskiydet.

Ville Rannan aloituspuheenvuoro oli ehdotus sarjakuvaväelle vaatia kirjakauppatoimintaa toimimaan kuluttajien ja tekijöiden edun mukaisesti. Nyt täällä kannatetaan muutamassa puheenvuorossa että osakkeenomistajien etu olisi ensin turvattava.  :-[

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #136 : 28.10.2007 klo 20:39:44 »
Lain mukaan ei ole

Näinpä... http://www.laki24.fi/kulu-kuluttajakauppa-tavaranpalautusoikeus.html

hyvän liikemiestavan mukaan on.

Mä olen kyllä jossakin määrin eri mieltä siitä että hyvään liikemiestapaan kuuluisi kaupan purkaminen automaattisesti aina kun asiakas saa näin päähänsä tehdä. Reilu meininki pitää olla - mutta puolin ja toisin, pitäähän kaupan sitoa molempia osapuolia. Jos itse haluan jostakin syystä mahdollisuuden palauttaa tuote kaupanteon jälkeen, olen neuvotellut ehdoista jo kauppaa tehtäessä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #137 : 28.10.2007 klo 21:01:07 »
Kenen asiaa ajat?

Oma napa sijaitsee kuluttajassa, sympatiat puolestaan sellaisissa kustantajissa ja tekijöissä joilla uskon olevan mulle ja muillekin annettavaa.

Olishan se ihanaa jos jokaisesta pikkuriikkisestäkin kirjakaupasta saisi kivaa marginaalimatskua, jos sieltä Prisman levyhyllystä sais punk-bändien omakustanteita jne jos jos jos. Mut ku ei ni ei. Nyt.

Milläs me voidaan muuttaa tilannetta? Silleenkö että herätetään isot antipatiat tälle jakeluketjulle? Ja ajetaan ihmisiä ostamaan sarjiksensa toisin - mun näkemys on että semmoinen tappaa kyllä - mutta ei tietenkään Suomalaista kirjakauppaa, vaan sen vähäisenkin uskottavuuden potentiaaliselle kysynnälle jota siellä päättävissä elimissä sarjiksilla on ollut.

Oliko se niiden osakkeenomistajien etu sittenkään mitä mä ajoin?
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #138 : 28.10.2007 klo 22:40:11 »
Nyt täällä kannatetaan muutamassa puheenvuorossa että osakkeenomistajien etu olisi ensin turvattava.

Ei täällä olla osakkeenomistajien puolelle asetuttu, vaikka kuinka yrität piruilla. Kuten Chemo totesi, niin kivahan se olisi, että Prismasta saisi omakustannesinglejä ja jonkun tuntemattoman suomalaisen sarjakuvataiteilijan uusia tuotoksia.

Jos asiaa kuitenkin miettii kauppiaan kannalta, niin mielestäni tällä ei ole mitään velvollisuutta tai pakkoa ottaa hyllyynsä sellaisia tuotteita, jotka eivät mene kaupaksi. Kulttuurin tukemista harrastaisi varmasti moni kirjakauppias, mutta tappiokseen tuskin sellaista kovin moni haluaa tehdä. Taloudellisten raamien mukaan mennään, olipa kyse sitten Suomalaisesta kirjakaupasta, Nisperosta tai vaikka Limingan taidekoulusta, ja leipää on syötävä niin kauppiaan kuin sarjakuvataiteilijankin.

Kirjastojen ja muiden kultturilaitosten yhteydessä voidaan puhua kulttuuriin liittyvistä velvollisuudesta, mutta kirjakauppa toimii erilaisten periaatteiden mukaan, pidimmepä siitä tai emme. Kirjakauppa voi halutessaan tukea kulttuuria omaksi tappiokseen ja niin epäilemättä tehdäänkin jossain määrin, mutta ensisijaisesti niiden tehtävänä on tehdä kauppaa, kuten tämänpäiväisen HS:n haastattelema Akateemisen kirjakaupan veteraanikin totesi. Ideaalimaailmassa kaikki olisi varmasti toisin, mutta siinä maailmassa ei olisi myöskään sotia tai nälänhätää.

Sivusta on helppo huudella ja moralisoida, mutta kuten joku totesi näköispainoksia käsittelevässä ketjussa, saa jokainen kyllä kustantaa ja kaupata vaikka minkälaista sarjakuvaa, kunhan on valmis ottamaan siitä itse taloudellisen riskin.

Lisäksi on syytä muistaa, että edes laadukas (taide)sarjakuva ei välttämättä mene kovin hyvin kaupaksi tämänkokoisessa maassa, vaikka sitä olisikin tarjolla jokaisessa niemessä, notkossa ja saarelmassa. Ilkka Remeksestä ja Arto Paasilinnasta pitävät Pentti ja Pirkko Perusinsinööri tuskin innostuisivat laittamaan ostoskoriinsa uutta villerantaa, kaisalekaa tai aaporapia, vaikka sellaisia kirjakaupan hyllystä löytäisivätkin. En ole itsekään niin tehnyt, vaikka olen kyseisten sarjakuvien olemassaolosta ollut tietoinen, ja tunnustan vieläpä niiden taiteelliset arvot.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #139 : 28.10.2007 klo 22:56:32 »
Jos asiaa kuitenkin miettii kauppiaan kannalta, niin mielestäni tällä ei ole mitään velvollisuutta tai pakkoa ottaa hyllyynsä sellaisia tuotteita, jotka eivät mene kaupaksi.

Miksi luulet, etteivät ne menisi kaupaksi? Kannattaa muistaa, että toinen ketju, Suomalaista pienempi Akateeminen tilaa säännöllisesti myyntiin piensarjakuvia. Ja ne MENEVÄT kaupaksi, ei Akateeminen muuten jatkaisi samaa linjaa vuodesta toiseen. Omien julkaisujeni kohdalta voin kertoa, että esim. Teräsliljaa ja Nissisen Nuolee kuin eläin sipsiä -albumia on Akateeminen myynyt useita kymmeniä kappaleita ja tilannut niitä lisää aina kun vanhat ovat loppuneet.

Siltikään Suomalainen ei kyseisiä albumeita halua hyllyynsä. Ei tietääkseni ostanut Kiroilevaa siiliäkään ennenkuin se tuli ulos tarpeeksi isolta kustantajalta. Siihen mennessä Akateeminen oli myynyt siiliä satoja kappaleita.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #140 : 28.10.2007 klo 23:23:52 »
Miksi luulet, etteivät ne menisi kaupaksi?

Ok, sehän on hienoa, jos ainakin nuo mainitsemasi sarjakuvat löytävät ostajansa Akateemisen kautta. Suomalainen kirjakaupan tappio ja häpeähän se silloin on, mutta ei sillä ole siitäkään huolimatta tässäkin ketjussa peräänkuulutettua velvollisuutta tai pakkoa ottaa pienkustanteita kokoelmiinsa.

Ja älkää ymmärtäkö minua väärin: toivon vilpittömästi että nykyinen tilanne muuttuu tulevaisuudessa paremmaksi ja Suomalainen alkaa ottaa sarjakuvia enemmän hyllyynsä. Ehkä tästä keskustelunavauksesta on apua, vaikka olen kyllä miettinyt, missä mittakaavassa tämä enemmän tai vähemmän hyökkäävä linja sitten tehoaa päättäviin tahoihin.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #141 : 28.10.2007 klo 23:27:52 »
Akateeminenhan on sama kuin Stockmann, ja ainakin Tampereen Akateemisesta pääsee kävelemään suoraan portaat alas Stockmann Herkkuun. Siellä voi mennä olutosastolle, jossa kerrassaan kaikki yksittäin myytävät olutmerkit ovat kylmäkaapissa.

Keskon kaupoissa taas Hartwall ja Sinebrykoff arvatenkin omistavat kylmäkaapitkin, eikä niihin sovi henkilökunnan mennä kentiläistä alea sijoittamaan.

Tässä on jotain tuttua.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #142 : 28.10.2007 klo 23:53:20 »
Näinpä... http://www.laki24.fi/kulu-kuluttajakauppa-tavaranpalautusoikeus.html

Mä olen kyllä jossakin määrin eri mieltä siitä että hyvään liikemiestapaan kuuluisi kaupan purkaminen automaattisesti aina kun asiakas saa näin päähänsä tehdä. Reilu meininki pitää olla - mutta puolin ja toisin, pitäähän kaupan sitoa molempia osapuolia. Jos itse haluan jostakin syystä mahdollisuuden palauttaa tuote kaupanteon jälkeen, olen neuvotellut ehdoista jo kauppaa tehtäessä.
Tässä tapauksessahan ymmärtääkseni oli myös näin tehty eli oli luvattu että tuotteen saa palauttaa:
Myyjät lupasivat, että voin palauttaa ostamani koulukirjan, jos kirja osoittautuukin vääräksi.
Jos on puhuttu palauttamisesta ja myyjä ei ole spesifionut mitä tällä tarkoittaa (tilalle lahjakortti) niin uskoisin että jos myymäläpäälikön kanssa keskustelu ei auta niin viimeistään kuluttajavirastoon tms narisemalla uskoisin homman hoituvan.

Näissä asioissa pitäisi molempien osapuolten olla iana kovin tarkkoja kun helposti ajatellaan hieman eri asioita.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #143 : 29.10.2007 klo 00:52:52 »
Kannattaa muistaa, että toinen ketju, Suomalaista pienempi Akateeminen tilaa säännöllisesti myyntiin piensarjakuvia.

Niin, mutta eikös Akateeminen saa (tai ainakin jossain vaiheessa sai) valtiolta määrärahoja siitä hyvästä, että pitää piensarjakuvia/lehtiä hyllyissään? Sen takia taloudellinen riski on niille paljon pienempi.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #144 : 29.10.2007 klo 11:20:00 »
Niin, mutta eikös Akateeminen saa (tai ainakin jossain vaiheessa sai) valtiolta määrärahoja siitä hyvästä, että pitää piensarjakuvia/lehtiä hyllyissään? Sen takia taloudellinen riski on niille paljon pienempi.

Kulttuurilehtitukea saa juu. Yhtä hyvin Parnasson kuin Sarjarin pitämisestä saatavilla...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #145 : 29.10.2007 klo 12:09:53 »
Kulttuurilehtitukea saa juu. Yhtä hyvin Parnasson kuin Sarjarin pitämisestä saatavilla...

Tätä en tiennytkään. Ei kai nyt albumeista kuitenkaan? Eli koskeeko tämä sarjakuvapuolella vain Sarjarin tapaisia säännöllisesti ilmestyviä lehtiä vai tuleeko tukea johonkin Sytykkeeseen tai Muesliinkin?

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #146 : 29.10.2007 klo 13:24:19 »
Eli koskeeko tämä sarjakuvapuolella vain Sarjarin tapaisia säännöllisesti ilmestyviä lehtiä vai tuleeko tukea johonkin Sytykkeeseen tai Muesliinkin?

Veikkaisin, että tulee, mutten mene vannomaan. Ainakin 90-luvulla Akateemisen hyllyistä löytyi melkoisesti pienlehtiä, jotka eivät ilmestyneet edes yhtä "säännöllisesti" kuin Muesli, mutta olivat varmasti siellä vain tuon tuen ansiosta (esim. rasistis-sekopäinen  Sinivalkoisten Ylpeys). Joskaan en kyllä muista, oliko noiden lehtien joukossa sarjakuvaakin. Joku viisaampi osaa varmaan kertoa aiheesta enemmän.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #147 : 29.10.2007 klo 14:39:52 »
Hieman meni aikaa tämän asian kaivamiseen netistä:
Lainaus
Valtio tukee opetusministeriön kautta jaettavalla määrärahalla kulttuuri- ja mielipidelehtiä. Osa tuesta, vuosittain säännönmukaisesti 30 000-50 000 markkaa, on annettu Helsingissä toimivalle Akateemiselle Kirjakaupalle lehtien myyntipisteen ylläpitoon.

Empiirinen tutkimushan tuon on vahvistanut jo ainakin parikymmentä vuotta. Ko. lähteen mukaan näkyy olleen v. 1999 tuo Akateemisen kirjakaupan (Stockman konsernin) saama tuki n. 5000 euroa vuodessa. Ja tosiaan lehtiähän se koskee.

Pienissä sarjakuvajulkaisuissa tämä lienee määrittelykysymys - siitäkin huolimatta että käytetään ISSN ja ISBN -numeroita. Uskoisin että ainakin joillain rupisimmilla albumeilla armo käy oikeudesta.  :) Tällä hetkellä Hgin keskustan Akateemisessa Sarjari on sijoitettu "oikeiden" lehtien ja "mielipidelehtien" tapaan lehtipuolelle eikä kirjojen sarjakuvaosastolle. Myös muut lehtiä näkyvästi esitelleet (ja hieman myyneetkin), kuten kirjakahvilat ovat saaneet samaa tukea.

Sen sijaan Suomalainen kirjakauppa ei vaan ota edes Hegin keskustan liikkeeseensä kivan/myyvän/maistreamin näköisiä albumeita. Niitä ei vaan huvita, vaikka kävis lättyä siellä varta vasten esittelemässä. Joku Huitulan Kalevala on tätä sääntöä vahvistava poikkeus.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Mikko A

• Jäsen
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
« Vastaus #148 : 29.10.2007 klo 15:10:30 »
kyllä nuo tukiaisrahakuviot mielestäni hyvin alleviivaa ettei Suomalaista & akateemista enää voi millään tavalla edes rinnastaa.

Keskustelin juuri pienkustanteiden jakelusta kiinnostuneen mutta kriittisen kaupan kanssa. Vuosikymmenen kokemuksella on tiedossa minkähintainen kama myy. Omakustanne & pienkustannepuoli on nykyisin pääsääntöisesti hinnoitellut itsensä ulos pelistä. Kun mitättömät läpyskät on 5€ josta ei voi antaa edes tukkualennusta kuin 20% jos sitäkään, kauppias voi nostaa vaan kädet ylös ja luovuttaa. Puhumattakaan jostain kalliimmista tukku ostoista jolloin ollaan reilusti tappiolla siihen asti kunnes viimeinenkin tuote on myyty pois. Oravanpyörän rikkominen (pieni painos = kallis kappalehinta, ei saa myytyä helposti. Ratkaisuna painoksen kasvatus että hinta tippuu = >  iso painos = halpa kappalehinta = ei riitä kuluttajaa ostamaan niin isoja määriä. Ratkaisuna painoksen pienentäminen ja ollaan kohdassa yksi) on sellainen tehtävä että siihen tuskin kukaan pystynyt ainakaan kestävällä pohjalla?
Minua tavallaan ärsyttää että apurahat/tukiaiset olisi ainoa olemassa oleva ratkaisu. Mutta niin se näyttää olevan ihan jopa Akateemisen kirjakaupan tasoisella yrityksellä...

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #149 : 29.10.2007 klo 16:10:22 »
Mä olen kyllä jossakin määrin eri mieltä siitä että hyvään liikemiestapaan kuuluisi kaupan purkaminen automaattisesti aina kun asiakas saa näin päähänsä tehdä.
Yhdysvaltalainen ystäväni kertoi että aikoi palauttaa digikameransa takaisin liikkeeseen, koska saisi työnantajaltaan paremman kameran samaan hintaan. Kysyin että voiko USA:ssa muka palauttaa vuoden käytössä olleen laitteen takaisin kauppaan ilman mitään syytä. Kaverini katsoi minua kuin täyspälliä: "Of course!"

Jenkeissä on markkinavoimien kilpailu kiristänyt "asiakas on aina oikeassa"-asenteen äärimmilleen. Mutta Amerikka on paska maa, se on tullut jo selväksi toisessa ketjussa.

kyllä nuo tukiaisrahakuviot mielestäni hyvin alleviivaa ettei Suomalaista & akateemista enää voi millään tavalla edes rinnastaa.
 --
Minua tavallaan ärsyttää että apurahat/tukiaiset olisi ainoa olemassa oleva ratkaisu. Mutta niin se näyttää olevan ihan jopa Akateemisen kirjakaupan tasoisella yrityksellä...
Kulttuurilehtitukea saa kuka vaan kun antaa siihen aihetta. Ei se ole joko Suomalainen tai Akateeminen. Pienlehtituki on olemassa kulttuurillisesti merkityksellisen mutta kaupallisesti kannattamattomien julkaisujen hengissä pitämiseksi.

Ok, sehän on hienoa, jos ainakin nuo mainitsemasi sarjakuvat löytävät ostajansa Akateemisen kautta. Suomalainen kirjakaupan tappio ja häpeähän se silloin on, mutta ei sillä ole siitäkään huolimatta tässäkin ketjussa peräänkuulutettua velvollisuutta tai pakkoa ottaa pienkustanteita kokoelmiinsa.
Kuka sitä peräänkuulutti?

En minä muista tiedä, mutta itseäni ärsyttää se, että Suomalaisessa saa myyntitilaa vain rahalla (ostamalla näyteikkunatilaa, antamalla hervottomia alennuksia), ja rikotaan itse kirjoitettuja sääntöjä (ei tilata Kirjavälitykseltä uutta tuotetta kun näytekappale on myyty). Ja senkin sietäisi hammasta purren, jos asia myönnettäisiin suoraan eikä esitettäisi päivänpaistetta ja kierreltäisi haastatteluissa varsinaista kysymystä. KAKSINAAMAISUUS SIEPPAA MEIKÄLÄISTÄ KAIKKEIN ENITEN.