Kirjoittaja Aihe: Dan Dare - avaruuspilotti  (Luettu 13015 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Dan Dare - avaruuspilotti
« Vastaus #90 : 07.01.2026 klo 16:42:23 »
Mulla on muistaakseni jossain muutama 1950-luvun Eagle (ja muutamia Mickey Mouse Weeklyjä samoilta vuosilta) kuitenkin jossain vähän hankalassa paikassa. Ihan heti en pääse mittailemaan.
--

Eaglen "strategiset mitat" löytyvät ihan googlettamalla: 1950-luvulla ne olivat 11" x 14" (270mm x 345mm).

https://biblio.co.uk/book/eagle-comics-volume-1-1950-complete/d/1722128603

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #91 : 07.01.2026 klo 16:45:25 »
Eaglen "strategiset mitat" löytyvät ihan googlettamalla: 1950-luvulla ne olivat 11" x 14" (270mm x 345mm).

https://biblio.co.uk/book/eagle-comics-volume-1-1950-complete/d/1722128603
Sampsahan tätä kävi jo läpi aika yksityiskohtaisesti. Mutta kyllähän tuo sivujen puhtaaksi leikkaamattomuus, mistä edellisessä viestissäni mainitsin, on juurikin varmaan yksi tärkeä tabloidin kriteeri.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #92 : 07.01.2026 klo 19:43:36 »
No papersizes sivusto sanoo british tabloidille ton just saman:
280 × 430 mm
Vähemmän meni vettä ja sähköä.
En minä yleensä kysele tekoälyltä. Google heitti noi ensimmäisenä mukavana listauksena tuohon. Jos Google käyttää joka tapauksessa tekoälyä, niin pitää kysyä jostain toisesta hakukoneesta. Vaan näkyypä Ecosiallakin olevan ai search koneessaan.

Timo

Lurker

• Valvoja
Vs: Dan Dare palaa jälleen
« Vastaus #93 : 12.01.2026 klo 20:03:31 »
Tarkistuksen jälkeen pitääpä laittaa pari täydennystä: näköjään Kvaakin arvostelussa mainitaan, että Dan Dare ilmestyi myös Peitsi-lehdessä.

Ja näköjään Jalavan albumi mainitsee kansiteksteissään Hampsonin ohella Don Harleyn, joka sai nimensä sarjaan ennen Watsonia. Molemmat olivat aiemmin työskennelleet Hampsonin avustajina.

Mustanaamiossa julkaistu lyhyt tarina ”Operaatio Q3” on alun perin ”Operation Moss” Eagle Annual 8:ssa vuodelta 1958. Sivutaitto on muutettu ja värit poistettu Mustikseen. Piirtäjinä ovat Hampson ja Harley. Se siis on samalta vuodelta kuin Jalavan tuleva Purppurakuolema-seikkailu.

Kari Leppänen mainitsee sivuillaan: "Mainittakoon vielä, että vuoden 1964 alusta lehti muutti nimensä Nastasarjoiksi ja mm. brittien suosikkia Dan Darea alettiin julkaista.  Itse olen tutustunut tähän avaruuden seikkailijaan Yhteisvoimin lehdestä, jota graafisena valokuvaajana kuvasin painoa varten kuusikymmenluvulla.  Sarjan erikoinen varjostustyyli herätti mielenkiintoani."

No jopas. Muistaako Leppänen oikein, onko kellään tietoa Yhteisvoimin-lehdestä ja Dan Daresta? Muistan lehden myöhemmän, modernimman version YV-nimisenä lehtenä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2026 klo 20:05:37 kirjoittanut Lurker »