On näköjään pakko rekisteröityä saadakseen kirjoittaa tänne.
Markku Myllymäki, yhdyn noihin vahvuuksiin, joita nostit esiin Huomiselle-sarjasta, mutta eikö sinun mielestäsi sen dialogi ole anteeksiantamatonta itsetarkoituksellista kökköä ja eikö sen juonessa ole Teriksen mentäviä aukkoja? Ja eikö jutussa ollut aivan liian radikaaleja seikkoja kuten ihmisten katoaminen vuodeksi, Teriksen syyllisyys kaikkeen, supersankareiden tietämättömyys tasku-ulottuvuudesta ja avuttomuus tilanteen edessä ja se, että Teris vain ”pakottautui unohtamaan” katoamislaitteen ja ulottuvuuden luomisen? Radikaaliutensa takia juttu ei edes sovi amerikkalaisten lehtien Teris-jatkumoon, vaikka se julkaistiin tavallisessa Superman-lehdessä. Nämä ovat niin pitkiä miinuksia, että viihdyttävät plussat eivät auta paljon.
Juonen aukoista: kykeneekö joku selittämään Halcyon-shamaanin henkilökohtaisen vihan Teristä kohtaan ja Ihmenaisen ystävyyden tämän murhaajan kanssa?
Tarkalla lukemisella havaitsen, että Azzarello kuvaa Halcyonin kiihkouskovaiseksi, joka räjäyttää Lähi-idässä juutalaisen synagogan (osa 10). Hän ei kuitenkaan ole arabi, vaan luonnonuskovainen, mikä ilmenee tatuoinneista ja elementaalien hallinnasta. Osassa 7 ilmenee, että hän on kuolematon noita, joka on esiintynyt eri nimillä ja vietellyt juutalaisia valtiaita turmioon. Delila vietteli Simsonin, Batseba Daavidin ja Salome Herodes Antipaan. Herodeshan katkaisutti Johannes Kastajan pään. Ehkä Azzarello haluaa sanoa, että Teräsmies on juutalainen tai kristitty ja ehkä Halcyonin viha on uskonsotaa? Azzarello viittaa useasti Terikseen Jeesuksen kaltaisena hahmona. Vihan henkilökohtaisuus silti ihmetyttää, sillä Halcyon ei ole edes tavannut Teristä.
Minustakin Equus pystyi haavoittamaan Teristä maagisten kynsiensä (enkelin luita) avulla. Oikeasti kuitenkin Teriksen kaltainen valon nopeudella lentävä kaveri pyyhkisi lattiat sadalla Equusilla ennen kuin he tajuaisivat mitä tapahtui. Teris on tarinassa koko ajan liian voimaton.
Katoamisten ”säteilyjäljet” taitavat olla välillä symbolisia ja välillä todellisia. Jotkut jutut selviävät usealla lukemisella, mutta jotkut taitavat jäädä ikuisesti hämäriksi.
Azzarelloa pitää kehua yrityksestä esittää Teris isoissa teemoissa kuten uskonto, politiikka, syyllisyys, yksinäisyys, pelastus, toiminnan motiivit, inhimillisyys ja valta, mutta valitettavasti hän epäonnistui. Joo, toivottavasti hänet pistetään jäähylle Suomessa.
Suomentaja on tehnyt Huomiselle:n vaikeassa kielessä hyvää työtä. Uusimman DC-spessun (3/06) alussa vain on pari epäkohtaa. Herra Orrin puhe terrorista on käsittämätöntä epäsuomea ja Halcyon ei kutsu Orrin koiria "tuttaviksi" (engl. familiar), vaan familiaareiksi eli voimaeläimiksi.
Batmanin Synkkä etsivä parani minusta koko ajan niin tarinaltaan kuin taiteeltaan, oli sopivan pituinen ja ansaitsi julkaisunsa, mutta vähän ylihypetetty se oli. Taiteen taso heitteli paljon. Tarinassa Jokerin politiikkatavoitteet olivat tyhmiä, Kaksinaama ei oikein sopinut kuvioon ja hänen klooninsa oli nolostuttavan epärealistinen. Jutun loppu oli huima: sidottu Silver, Jokerin ansatalo ja Evanin loukkaantuminen täyttävät klassikon vaatimukset!
Jees, Ihmenaista ja Terästyttöä voisi julkaista spessussa. Huonot Teräsmiehet eivät saa olla itsetarkoitus.