Author Topic: Uusin Tex Willer *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*  (Read 741817 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

  • Jäsen
  • Posts: 2 752
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2475 on: 30.09.2016 klo 10:04:53 »
Jatketaan hieman tätä aihetta. Galep on minulle Tex Willerin "isä", hänen työnsä vakuuttavat edelleen, monet klassiset tarinat ovat hänen kuvittamiaan. Kunnia kuuluu myös hänen kanssaan käsikirjoituksia tehneille.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Morgan Kane

  • Jäsen
  • Posts: 179
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2476 on: 30.09.2016 klo 11:34:46 »
Täytyi oikein googlata Ticci ja Galep koska vaikka Texejä tulikin 70-80-luvulla luettua niin olin enemmän Lannentie-faneja...

Eli näin Tex-maallikolle tulee mieleen että Galep oli se perusnaama jonka seikkailut sijoittuivat aavikoille tyyliin Arizona jne, ja kun Ticcin Tex-naama paljastui kirjan sivuilta niin tiedossa oli hieman erilaista seikkailua jossain Kanadan lumisissa maisemissa. Jostain syystä Ticcin Texeissä oli tarinat kiehtovampia, muistelisin.

Hannu

  • Jäsen
  • Posts: 2 284
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2477 on: 30.09.2016 klo 16:08:00 »
Googlettamisen sijaan suosittelen lämpimästi tutustumista Janne Viitalan ”Täällähän lentää lyijyä”-opukseen; erinomainen lähde Tex Willeriin ja tekijöihin. Koska olen saanut vaikutelman, ettei kaikille ole niin selvää ketä nämä Texin piirtäjät oikein ovat, niin ajattelin laittaa lyhyen tiivistelmän (Jannen teosta & Bonellin sivuja hyödyntäen). Tarina menee karkeasti ottaen näin (Tex-tieteen yli-Morisco Janne korjailkoon):

Texin julkaiseminen alkoi Italiassa vuonna 1948, tekijöinä Bonelli & Galeppiini (Galep). Liuskamuotoinen lehti ilmestyi joka viikko, siis 52/vuosi aina -60 luvun puoleen väliin, runsaan 900 liuskan verran (Suomessa noin kolmannes näistä julkaistiin liuskoina 1953-65). Tuo kattoi hieman vajaat 100 ensimmäistä seikkailua (Jannen kirjan taulukoinnista). Italiassa Texin seikkailuja alettiin julkaista pokkarimuotoisina jo 1958, aluksi julkaistiin kaikki liuskatarinat ja -60 luvun puolivälissä alkoivat kaikki uudet seikkailut ilmestyä pokkareissa ja liuskat lopetettiin; tämä tietysti tiesi tekijöille tuplaten lisää töitä; 52 liuskaa vuodessa vastaa about vajaata viittä pokkaria; ja pokkareita tuli 12 per vuosi.

Sadan ensimmäisen Tex-seikkailun (noin vajaa sata pokkaria) piirrostaiteesta vastasi lähes 90%:sesti Galep; avustajina häärivät mm. Uggeri, Gamba ja Muzzi. Suurin osa tarinoista oli pelkästään Galepin piirtämiä, osassa oli sitten em. avustajat mukana, ja oli myös muutama seikkailu, joihin Galep ei juuri osallistunut. -60 –luvun puolessa välissä, kun uudetkin seikkailut siirtyivät pokkareihin, mukaan piirtäjäkaartiin tulivat myös Nicolo ja Letteri. Sadan ensimmäisen seikkailun joukossa on yksi seikkailu, joka on puoliksi Nicolon ja Galepin piirtämä (Tahrittu tinatähti) ja kuusi Letterin piirtämää.

Seuraavan sadan seikkailun (noin 200 seuraavaa pokkaria) piirrostaiteesta vastasi sitten viisikko, johon Galepin, Nicolon ja Letterin lisäksi olivat liittyneet Ticci (ensimmäinen tarina vuonna 1967) ja  Fusco (1974); tämä ajanjakso Italiassa on 1966-1984. Gamba ja Muzzi väistyivät pikkuhiljaa, vaikka heilläkin oli vielä jonkin verran kontribuutioita.

Galepin viimeisin työ on vuodelta 1994; siihen saakka hän myös taiteili kaikki Tex-julkaisujen kannet (norminumeroissa numeroon 400 saakka); tämän jälkeen kansimestarin paikan otti Villa. Mitenkään Villaa väheksymättä voi myös mainita, että nuo upeat kannet, mitä hän on Tex-kirjastoon tehnyt, pohjaavat kaikki Galepin alkuperäisiin kuviin.

Piirrostaitelijana Galepilla on siten aivan suvereeni asema Tex Willerin historiassa; muiden, myöhemmin  tulleiden piirtäjien työnä onkin ollut luoda omaa versiotaan Galepin luomasta visuaalisesta maailmasta. Tämän vuodatuksen tarkoituksena on ollut vaan perustella, miksi en oikein ymmärrä Galepin mollaajia.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Posts: 590
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2478 on: 30.09.2016 klo 18:01:26 »
...Tämän vuodatuksen tarkoituksena on ollut vaan perustella, miksi en oikein ymmärrä Galepin mollaajia.


Mutta ei kai se nyt Galepista vielä kaikkien silmissä hyvää piirtäjää tee, vaikka hän olisikin kuvittanut Texiä ensimmäisenä tai paljon?

 


 
« Last Edit: 30.09.2016 klo 18:03:06 by vekka_of_savo »

Morgan Kane

  • Jäsen
  • Posts: 179
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2479 on: 30.09.2016 klo 18:35:43 »
Juu kyllä mulla on tuo Viitalan Tex-kirja huvilalla, pari kertaa sen lukenut, oikein hyvä kirja mutta en nyt muistanut nyansseja...

Anteeksi, onkin tuo Hornan kekäleet -kirja, siinäkin historiaa ja muuta anorakkimeininkiä.
« Last Edit: 30.09.2016 klo 18:42:28 by Morgan Kane »

Hannu

  • Jäsen
  • Posts: 2 284
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2480 on: 30.09.2016 klo 18:59:37 »
Mutta ei kai se nyt Galepista vielä kaikkien silmissä hyvää piirtäjää tee, vaikka hän olisikin kuvittanut Texiä ensimmäisenä tai paljon?


Voi ei tietenkään, enkä sitä oletakaan. Toki kauneus on katsojan silmissä ja noissa Galepin jälkeen tulleissa piirtäjissä on varmaan monessa mielessä parempiakin piirtäjiä. Tarkoitin vaan että minusta on hyvä osata arvostaa Galepin panosta ja merkitystä Tex Willerissä. Hänen ansiostaan meillä on luettavissa Texin ja kumppaneiden seikkailuja sellaisina kun ne ovat.

Moni taideopiskelijakin osaa maalata mallin mukaan hyvin alkuperäisen näköisiä tauluja Rembradtin jaPicasson ja muiden mestareiden töistä, jopa niin hyvin että asiantuntijoidekin saattaa niitä joskus olla vaikea erottaa. Jostain syystä kumminkin taidemaailmassa näitä ei järin arvosteta. 😊
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Mr. Font

  • Jäsen
  • Posts: 511
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2481 on: 30.09.2016 klo 20:14:34 »
Moni taideopiskelijakin osaa maalata mallin mukaan hyvin alkuperäisen näköisiä tauluja Rembradtin jaPicasson ja muiden mestareiden töistä, jopa niin hyvin että asiantuntijoidekin saattaa niitä joskus olla vaikea erottaa. Jostain syystä kumminkin taidemaailmassa näitä ei järin arvosteta. 😊

Tämä nyt on ihan höpöhöpövertaus. Tästä voitaisiin puhua silloin jos nykyiset tai edes Galepin jälkeiset tekijät olisivat pyrkineet kopioimaan ja toistamaan Galepin piirroksia, kynänvedolleen yks yhteen. Yksi tällainen Galepin kunniaksi piirretty Texihän on tehty, olisiko ollut Almanacco del Westissä alunperin ja ainakin kasvot oli kuvittaja pystynyt kopioimaan Galepilta. Ei toki faneissa tämäkään herättänyt riemua erityisemmin, kuten ei nuokaan kopiomaalaukset. Tästähän ei suinkaan asiassa ole kysymys.

Jonkinlainen arvo tai saavutus on myös jonkin asian kehittäminen/pyrkimys toteuttaa se vieläkin paremmin. (Tämän takia esim. Ticci on lukijoiden suuressa arvossa koska pystyi tuomaan Tex-taiteeseen paljon sellaista mitä Galep ei; nosti miljöön, taistelukohtaukset, yksityiskohtaisuuden, koko kerronnallisen ilmeen eritasolle).

Kun nyt keksitään näitä vertauksia niin väitätkö että esimerkiksi kun joku on joskus keksinyt puhelimen, niin kaikki kunnia kuulu hänelle ja se ensimmäinen on tottakai ainoa oikea puhelin. Sen jälkeen on jäljitelty vain sitä ja minkäänlaista arvoa ei voida antaa nykyaikaisten älylaitteiden kehittelijöille, jonka lopputuloksena pystyn samaisella puhelin nimeä kantavalla laitteella esimerkiksi kommentoimaan Kvaakkiin Tex Willer-keskustelua.

Ei keksitä ruutia lisää vaan "tehokkaampaa ruutia".

Myöskään Galep ei ole kehittänyt Texin visuaalista ilmettä, lännen miljöön visuualinen ilme on lienee ollut Euroopassa jo olemassa kun Galep on ruennut piirtämään?

Kyllä, kaikki kunnia Galepille Texin luomisesta yhdessä Bonellin kanssa, muttei se tee hänestä hyvää piirtäjää.

Hannu

  • Jäsen
  • Posts: 2 284
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2482 on: 30.09.2016 klo 21:44:23 »
Kiitokset kommenteista, erityisesti Mr Font! Aivan asiaa, en käy kiistämään. Mutta samaan aikaa ne osoittavat - niin Mr Fontin kuin Morgan Kanen - jonkinlaista historiattomuutta tai historian väheksymistä. En tiedä mitä tuo Morgan Kanen ilmaisu "anorakkimeininkiä" tarkoittaa, mutta näin ensalkuun se tuntuu jotensakin  väheksyvältä ilmaisulta. Mr Font taas korostaa keksintöjen edelleenkehittelijöiiden osuutta; tässä olen osittain samaa mieltä; jos ajatellaan esimerkiksi sähköä - joka tällä hetkellä on meille kaikille elintärkeä, ilman sitä emme eläisi nykyisenkaltaisessa todellisuudessa - niin sieltä löytyy näitä keksijöitä ja kehiitelijöitä vaikka kuinka (en niitä tähän luettele).

No, takaisin Tex Willeriin. Ymmärrän sen, että jos ensikosketus Texiin on vaikka 2000-luvulla tai -90 -luvulla, ja piirtäjänä on vaikka Civitelli tai Font tai Ortiz, niin se mielikuva siitä, millainen Tex on ja pitää olla muodostuu tämän ympärille. Muut on väärässä tai jotain sen tapaista. Ja varsinkin Galep, joka piirsi 50 vuotta takaperin, näyttäytyy aivan omituiselta. No, eihän tätä voi mitenkään kääntää. Niille taas, jotka luki Texiä jo -50 ja -60 -luvulla Galeppiini oli ainoa oikea piirtäjä, ja kaikki muut potaskaa...

No niin, en oikein itsekään enää tiedä mitä tässä jankkaan mutta ehkä se olennainen pointsi on tässä: liian usein sivuutetaan historia ja tuijotetaan vaan sitä mikä on nyt ja hetki sitten. Kuitenkin nykyhetken ja tulevan ymmärtäminen on mahdollista vain jos tunnemme historian.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

El Reijo

  • Jäsen
  • Posts: 546
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2483 on: 30.09.2016 klo 22:52:34 »
On ehkä vähän väärin verrata Galeppia suoraan nykytaiteilijoihin vaan se pitää suhteuttaa myös silloiseen ajankohtaan. Texhän oli alussa käsittääkseni vähän niin kuin kakkossarja jota Galep sitten taiteili kiireisellä aikataululla päivätyön jälkeen, yksin. Nythän taiteilijoita ja aikaa on ihan eri tavalla ja kyllähän eroa on kiistämättä kuin yöllä ja päivällä jos vertaa ihan vaan taidetta, hyvä niin että kehittyy. Totta myös sekin että olen sarjaan tutustunut varhaisella 70-luvulla ja siellä ne vahvimmat tunnesiteet tähän sarjaan ovat. Totean vielä että on upeaa että Tex tuottaa monenlaisia elämyksiä ja keskusteluja puolesta ja vastaan, jatkakaahan kriittistä keskustelua. 

Mr. Font

  • Jäsen
  • Posts: 511
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2484 on: 30.09.2016 klo 23:23:05 »
Se on täysin totta että Galepia ei voi suoraan verrata myöhemmin piirtäneisiin, pitäisi verrata saman aikakauden muihin sarjakuvapiirtäjiin ja siitä saisi käsitystä Galepin tasosta sinä aikana. Toki esimerkiksi Galep, Letteri ja Ticci piirsivät pitkään Texiä myöhemmin yhtäaikaa, ja Galepin kohdalla kehitystä toki tuli liuska-ajoista roimasti, muttei koskaan päässyt kahden myöhemmin mainitun rinnalle. Miksi sitten ei, vaikea sanoa, oliko edelleen kiire vai oliko nämä muut lahjakkaampia sitten. Tarkoitus ei ole lytätä Galepia, ja arvostan hänen työtään kyllä, mutta kyllä G:täkin voidaan kritisoida jos ja kun aihetta on. Myöskin kansitaiteessa ero on kuin yöllä ja päivällä kun Villa hyppäsi puikkoihin.

Tuon allekirjoitan ihan täysin että tunnesiteet ja se milloin Texiä on alkanut lukea, vaikuttaa. Tottakai, kyllähän se muodostaa tiettyä kuvaa alitajuntaan koko sarjasta ja sankarista. Ja näihin seikkailuihin joihin tunnesidettä on, on mukava palata sen fiiliksenkin takia. Välttämättä oikeasti tarina ei ole niin hyvä kuin se itsestä nostalgiahuuruissa sitä lukiessa tuntuukaan.

PeisosKronnonen

  • Jäsen
  • Posts: 100
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2485 on: 01.10.2016 klo 02:02:23 »
Jostain syystä kumminkin taidemaailmassa näitä ei järin arvosteta. 😊

Taidemaailman arvostus nyt ei kummoinen meriitti ole. Taisihan yksikin taidemuseotason asiantuntija kehua yhdenkin maalauksen jonkin modernin "mestarin" unohdetuksi teoksi tyyliin "Siveltimen vedot kuvastavat juuri herra X:n sen ja sen kauden luomisvimmaa". Oli vaan käynyt niin, että ne luomisvimmaiset siveltimenvedot olivat eläintarhan apinoiden käsialaa...

PeisosKronnonen

  • Jäsen
  • Posts: 100
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2486 on: 01.10.2016 klo 02:07:30 »
Hannulle voisin sanoa, että yksi ensimmäisistä käsiini aikoinaan saanistani Texeistä oli 6/1982. Ja kukas sen piirtäjä olikaan? Eli vaikka G. on ollut vahvasti mukana Tex-tieni alussa, en silti pidä hänen tyylistään miltään osin. Kyllä niitä myöhempiä sietää, mutta puutteita on ihan liikaa, jotta Galepista voisin rehellisesti puhua yli kutosen piirtäjästä (4 - 10).

Hannu

  • Jäsen
  • Posts: 2 284
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2487 on: 01.10.2016 klo 10:44:50 »
Palataksemme uusimpaan numeroon ja Ticciin, niin eikös ole aika huikeaa kun ajattelee että hän piirsi ekan Tex-tarinansa vuonna 1967, eli pian 50 vuotta sitten? Ja aina vaan noin huikeassa vedossa!
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Mosabacka

  • Jäsen
  • Posts: 709
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2488 on: 01.10.2016 klo 11:33:06 »
Laitetaanpa omaa värikynää mukaan tähän Galep vs. muut piirtäjät -debattiin. Olen samaa mieltä El Reijon ja Fontin kanssa, että Galepia on hyvä verrata oman aikakautensa piirtäjiin.

Muutama harmaan sävy keskusteluun:

1) Nykypiirtäjistä moni on napattu Bonellin kelkkaan piirtämään Tex Willeriä, kun he ovat olleet täysverisiä ammattilaisia. Vertaan tätä siihen, että Galep ikään kuin "harjoitteli" Texiä ja voisi sanoa, että esim. Mefisto- ja Yama-tarinoissa alkaa olla kunnon jälkeä ja luonnostelumaisuus ja ennen kaikkea kiire on hävinnyt alkuaikoihin verrattuna. Eivät nekään ole nykyaikojen mestareihin verrattuina kovin kummoisia, mutta ovat sentään aivan jotain muuta kuin kapoiseksi poikaseksi piirretty Tex Willer alussa.

2) Sarjakuvan yleinen taso Texin alkuaikoina ei vastaa millään tasolla nykyaikaa. Toisin sanoen 50-luvulla sarjakuvaksi riitti luonnostelumainen, yksinkertainen ja ennen kaikkea nopeasti aikaan saatava piirrosjälki. Asterixin, Tintin tai Lucky Luken ensimmäisten albumien piirrossurkeutta voi verrata myöhempiin albumeihin, kun piirtäjät olivat löytäneet tyylinsä. Galepin yhden miehen talli alkuaikoina verrattuna nykytilaan eli ties kuinka moneen piirtäjään verrattuna antaa jokaiselle piirtäjälle aikaa piirtää upeita ruutuja. En tiedä, kuinka kauan Galep piirsi yhtä tarinaa, mutta jos sitä vertaa esim. yhdeksi huikeimmiksi piirroksiksi arvioitua Magnuksen suuralbumiin (Kauhun laakso), jota piirrettiin seitsemän vuotta, on selvää, että Magnuksenkin jälki olisi ollut erilaista kiireen keskellä.

3) Itse luen Texin liuska-aikojen tarinoita samaan tapaan kuin Tintti neuvostojen maassa -albumia. Ajatuksella "tästä se lähti". Sarjakuvan tekemiseen olisi suhtauduttu aivan erilaisella pieteetillä, jos olisi tiedetty tulevaisuuden kulta-ajoista.
kehittyvä willeristi

Hannu

  • Jäsen
  • Posts: 2 284
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Reply #2489 on: 04.10.2016 klo 20:02:16 »
Piirsi se Galeppiini paljon muutakin kuin Texiä - tai piirsi nimenomaan ensisijaisesti muuta. Tässä Galepin Taika-Jim:
http://www.mandrakewiki.org/index.php?title=File:Galep_Mandrake.jpg
Surkeaa taas, eikös vaan?
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää