10/2016
Ensimmäinen ajatus: huoh, taas yksi Civitelli-klooni.
Civitelli on kyllä yksi suosikkejani, mutta toivoisin näiltä uusilta jotain yksilöllisyyttä. Tästä alkaa kärsimään jo itse Civitellikin, joka katoaa seuraajiensa joukkoon.
Eli piirrosjälki on pätevää ja siistiä, ei tarvitse arvailla mitä tapahtuu ja kuka tekee. Kasvoissa on riittävästi yksilöllisyyttä ja ilmeikyyttä, vaikka monet ovatkin omituisen iättömiä. Aluksa tosin luulin, että Kit Willeriä siinä jahdataan. Ja sumua en itse muista nähneeni lumiasateen aikana...
Tarina alkaa lupaavasti, mutta sitten Faraci sotkee taas takautumalla. Itse takautuma on kerrankin perusteltu, jotta on saatu alkuun toimintaa, mutta sivun 26 alussa oleva 'samana yönä' kummastuttaa. Se ei varmaankaan tarkoita samana yönä kuin s 25, vaan sivulla 16 olevan päiväkohtauksen jälkeen joskus koittavana yönä. Sivu 27 alkaa 'Seuraavan päivänä' - tässä meinaa hermo pettää, jatkuuko takautuma vai ollaanko reaaliajassa. Ilmeisesti ollaan, sillä s 41 kerrotaan, että alkukohtaus tapahtui eilen ja s 25 ei sitten kuulunut takautumaan. ( Kaikki tuo olisi vältetty sillä, että piirtäjä olisi laittanut takautuman loppuun samanlaisen pyöristetyn kulman kuin alkuukin. )
Itse juoni tahallaan lietsottavasta intiaanisodasta on tietysti vanha, tätä tosin tietoa pantataan kiitettävän kauan, jotta ehtii pähkäillä asiaa. Mutta eiköhän tähän ole saatu jotain uutta, sillä Tex päätyy tappamaan kaksi intiaania. Asiasta ei vielä ole tehty isompaa numeroa, mutta tilanne johon jäädään ei taida sallia asian hautaamista vaivihkaa. Korpraali Spencer alkaa kyllä vaikuttamaan jo tarpeettomalta hahmolta jatkon kannalta...
Ja olen aina ihmetellyt niitä oksiin jääviä kankaanriekaleita. Oma kokemus vuosien metsässäjuoksentelusta ei tue tätä klisettä millään lailla.