Kirjoittaja Aihe: Uusin Tex Willer *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*  (Luettu 730398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Vastaus #2415 : 13.07.2016 klo 18:58:25 »
En nyt ota Texin uudistumiseen kantaa, mutta toinen lännensarja, Blueberry, on onnistunut uudistumisissaan aika hyvin ja tullut aina kiinnostavammaksi kuin ennen uudistumistaan. Alussa se oli John Ford -vaikutteinen länkkäri, viimeistään Kadonneen kaivoksen aikoihin se muuttui saergioleonelaisempaan suuntaan. Sitten tuli graafisten kokeilujen aika ja viimeiseksi sarja muuttui lähes parodiaksi itsestään, mikä ei yllättäen ollut mikään huono juttu.

No, Texistä Blueberryn erottaa lähtökohtaisesti se, että sitä piirsi vain yksi ihminen*, ja Texiä piirtää moni ja sen on tarkoitus jatkua aina ikuisuuksiin asti.

* Jätin tarkoituksella Spin-offit pois laskuista.

AlkoTanko

• Jäsen
« Vastaus #2416 : 13.07.2016 klo 22:18:11 »
Mielestäni voisi olla ihan kokeilemisen arvoista vaikkapa jokin tarina firman ulkopuolisen käsikirjoittamana, vaikkapa Petri Hiltusen käsikirjoittamana&kuvittamana (eikö Herrasmieskostajassa pitänyt olla Texin ja Carsonin cameo, mutta jäi syystä tai toisesta toteutumatta?). Mitä tulee väkivaltaan, niin perus leffasquibeihin verrattavat verenpöllähdykset ovat mielestäni täysin ok, vaikea nähdä lehdessä esim. Garth Ennisin Streets of Gloryn tapaista gorea (heti ensimmäisessä numerossa ammutaan bandiitilta leuka irti jota tämä sitten etsii taistelukentältä). Pieni uteliaisuus kyllä olisi Ennisin kirjoittamaan Tex-tarinaan, mies kyllä osaa tehdä tarinoita ilman tavallisia ylilyöntejään, kuten Dan Dare tai Battler Briton. Todennäköisemmin Marvel ostaa DC:n mutta ainahan voi ajatusleikkejä harrastaa.

Uusimasta numerosta sen verran että ensimmäinen tarina toimi varsin mainiosti lyhyenä kauhutarinana, tuoden mieleen Ukkostuulen niin hirviöltään kuin piirrosjäljeltään joka oli oikein mainiota, etenkin pimeä metsä näytti todella pelottavalta. Kakkostarinassa nyt ei ollut mielestäni isompaa vikaa, tosin ihan hyvin olisi päähenkilö voinut olla nuori/vanha Tex tarinan juurikaan muuttumatta. Kuvitus oli ihan toimivaa mutta kuten olen aiemminkin sanonut, turhan samanlaista monien muiden uusien piirtäjien kanssa.

Jamoz

• Jäsen
« Vastaus #2417 : 14.07.2016 klo 14:24:43 »
Yksi asia mitä texiin toivoisin olisi edes yksi Kari Leppäsen piirtämä tarina. Ukko on parhaimmillaan mustavalkoisessa kuvassa ja on todella taitava esim varjostuksissa ja hepatkin onnistuu mainiosti. Taitaa kuitenkin moinen jäädä haaveeksi  :(

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #2418 : 16.07.2016 klo 10:06:15 »
... ja ennen kaikkea väkivallan lisääntymisineen ovat mielestäni kaikki tämän 'reseptin' vastaisia.
Onko väkivalta todella lisääntynyt määrällisesti? Epäilen. Ainahan Tex on ollut julmaa ja hurmeista seikkailusarjakuvaa. Tavassa esittää asioita on tietysti - mukaan tulleiden entistä taidokkaampien kuvittajien myötä - tapahtunut muutoksia.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2419 : 16.07.2016 klo 22:10:35 »
Bloody-Mauro Boselli on ylivoimaisesti verisin kirjoittaja mitattuna ruumispinojen korkeudessa. Tämä on tutkittua fakta-tietoa. Rujua ja Faracia ei ole (vielä?) kattavasti tutkittu, mutta eivät he ainakaan tässä listauksessa häntäpäähän kuulu. Claudio Nizzin tarinoissa on syntynyt vähiten vainajia.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #2420 : 18.07.2016 klo 11:01:53 »
Uusin Tex luettu ja ihan ok. Hyvää kesäviihdettä. Jälkimmäisen tarinan taide oli todella hienoa, kiitos siis Boccille.

Mitä tulee tuohon vaatimukseen, että pitäisi saada realismia kehiin, niin itse en sitä kaipaa. Tex on laatuviihdettä eikä kaipaa mitään ylimääräistä, kokeilut ovat okei, varsinkin jos ne toteutetaan erikseen (ja hienovaraisesti) kuten  tehtiin Kubertin mainiossa Tex-kirjassa.

Realisteille on Ken Parker jne.....
Je suis alle kuuden euron pizza!

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #2421 : 18.07.2016 klo 12:02:18 »
Mitä tulee tuohon vaatimukseen, että pitäisi saada realismia kehiin, niin itse en sitä kaipaa.
Lisää realismiahan on jo aavistuksen verran saatu, mutta kaikki eivät ole siitä pitäneet. Toiset taas kaipaisivat sitä lisää vielä entisestään.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #2422 : 18.07.2016 klo 15:57:12 »
^Joo, onhan se niinkin, mutta ei sentään ole menty mahdottomuuksiin.

Itse kaipaisin kunnon roistohahmoja tyyppiä: Mefisto, Mr Pii, Yama, El Muerto.....

Eikä hyvistä sivuhahmoistakaan ole ollut runsasta tarjontaa viime vuosina.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Mosabacka

• Jäsen
« Vastaus #2423 : 19.07.2016 klo 10:20:18 »
^Joo, onhan se niinkin, mutta ei sentään ole menty mahdottomuuksiin.

Itse kaipaisin kunnon roistohahmoja tyyppiä: Mefisto, Mr Pii, Yama, El Muerto.....

Eikä hyvistä sivuhahmoistakaan ole ollut runsasta tarjontaa viime vuosina.

Yama-tarina on tulossa, mutta kyllä olisi aika herättää Pii juonimaan temppujaan. Ehkä tällä kertaa hän pukeutuisi Kit Willeriksi tai Tigerin asuun.
kehittyvä willeristi

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #2424 : 10.08.2016 klo 23:12:35 »
10/2016

Ensimmäinen ajatus: huoh, taas yksi Civitelli-klooni.
Civitelli on kyllä yksi suosikkejani, mutta toivoisin näiltä uusilta jotain yksilöllisyyttä. Tästä alkaa kärsimään jo itse Civitellikin, joka katoaa seuraajiensa joukkoon.

Eli piirrosjälki on pätevää ja siistiä, ei tarvitse arvailla mitä tapahtuu ja kuka tekee. Kasvoissa on riittävästi yksilöllisyyttä ja ilmeikyyttä, vaikka monet ovatkin omituisen iättömiä. Aluksa tosin luulin, että Kit Willeriä siinä jahdataan. Ja sumua en itse muista nähneeni lumiasateen aikana...

Tarina alkaa lupaavasti, mutta sitten Faraci sotkee taas takautumalla. Itse takautuma on kerrankin perusteltu, jotta on saatu alkuun toimintaa, mutta sivun 26 alussa oleva 'samana yönä' kummastuttaa. Se ei varmaankaan tarkoita samana yönä kuin s 25, vaan sivulla 16 olevan päiväkohtauksen jälkeen joskus koittavana yönä. Sivu 27 alkaa 'Seuraavan päivänä' - tässä meinaa hermo pettää, jatkuuko takautuma vai ollaanko reaaliajassa. Ilmeisesti ollaan, sillä s 41 kerrotaan, että alkukohtaus tapahtui eilen ja s 25 ei sitten kuulunut takautumaan. ( Kaikki tuo olisi vältetty sillä, että piirtäjä olisi laittanut takautuman loppuun samanlaisen pyöristetyn kulman kuin alkuukin. )

Itse juoni tahallaan lietsottavasta intiaanisodasta on tietysti vanha, tätä tosin tietoa pantataan kiitettävän kauan, jotta ehtii pähkäillä asiaa. Mutta eiköhän tähän ole saatu jotain uutta, sillä Tex päätyy tappamaan kaksi intiaania. Asiasta ei vielä ole tehty isompaa numeroa, mutta tilanne johon jäädään ei taida sallia asian hautaamista vaivihkaa. Korpraali Spencer alkaa kyllä vaikuttamaan jo tarpeettomalta hahmolta jatkon kannalta...

Ja olen aina ihmetellyt niitä oksiin jääviä kankaanriekaleita. Oma kokemus vuosien metsässäjuoksentelusta ei tue tätä klisettä millään lailla.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2425 : 10.08.2016 klo 23:29:38 »
10/2016
Ja olen aina ihmetellyt niitä oksiin jääviä kankaanriekaleita. Oma kokemus vuosien metsässäjuoksentelusta ei tue tätä klisettä millään lailla.

Jos tuohon aikaan oli heikompia kangaslaatuja? ;)

Faraci muuten osoitti, että ei tunne Tex-historiaa kovin hyvi. Kun Tex liityi rangereihin, oli järjestössä entuudestaan kaksi jäsentä, joista toinen oli Kit Carson. Ei siellä silloin häärännyt mitään veteraaneja.
"Tex-tieteen yli-morisco"

JJalonen

• Jäsen
« Vastaus #2426 : 11.08.2016 klo 00:33:11 »
Ja sumua en itse muista nähneeni lumiasateen aikana...

Kyllä täällä rannikolla lumisadetta ja sumua tungetaan aika useinkin samaan syssyyn. :o

Tuo kangaspalojen irtoaminen kuuluu tosiaan noihin huvittaviin leffa/sarjis -trooppeihin.

Parhaimmillaan oksan kärkeen repeytyy ihan säännöllisiä kangasneliöitä, ja toisinaan jopa erilaista kuosia kuin alkuperäinen jahdattavan paita.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #2427 : 11.08.2016 klo 08:01:04 »
Tuo kangaspalojen irtoaminen kuuluu tosiaan noihin huvittaviin leffa/sarjis -trooppeihin.
Heh juu, samoin kuin rikospaikalta löytyvä savi tms, jota on irronnut roistojen kengänpohjista. Välittömästi Mikki Hiiri kykenee tekemään huomion, että kyseistä savilaatua löytyy vain Hanhivaaran tietyltä alueelta.

*Mika*

• Jäsen
« Vastaus #2428 : 30.08.2016 klo 16:11:18 »
Ihan ok lopetus tarinalle. Ei ihan parasta A-ryhmää muttei huonokaan.

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #2429 : 30.08.2016 klo 17:31:24 »
11/2016

Jotenkin outo lopetusosa mielestäni. Tapahtui kyllä paljon, mutta kaikki tuntui jollain lailla irralliselta. Oli kuin esivalmistelluista palikoista koottu.

Itse lopputaistelu oli toisaalta lajissaan yllättävä, Boselli olisi varmaan laittanut siihen kunnon verilöylyn, mutta parempi näin. Itse lopetus taas jätti kuvan, että sivut loppuivat kesken, kun tapahtumat kerrotaan sen sijaan, että näytettäisiin.
Varsinaisten taustakonnien rooli jäi vähän laimeaksi. Odottelin kunnon paniikkia ja ehkä jopa käsikähmän jälkeen vangiksi jäämistä ( ja puhumaan laittamista paalussa ).

Lopussa hiukan huvitti, kun Tex oli saanut selostettua koko jutun vanhalle Spencerille, niin tämä kysyy sitten veljenpoikansa kuulumisia. Eiköhän todellisessa maailmassa sitä olisi kysytty jo ennen kuin kaksikko olisi ehtinyt laskeutua satulasta...

Ei mikään klassikko, mutta menettelevä lajissaan.