.... Se vähän tökkäsi, koska Dottilla kuitenkin tuntuu olevan pyrkimys jonkinlaiseen realismiin. Toinen asia, mitä kuvituksessa ihmettelin, oli näyttävät luodin mäjähdykset - luoti kalloon niin että silmät muljahtavat nurin. Ei tällaiseen Texissä ole totuttu. En tiedä, onko syytäkään totutella.
Ja juuri se syy miksen yleensä Texistä niin piittaa :sen väkivalta on siistiä ja hyväksyttävää, ei ikinä kauhistuttavaa ja väärin.
Ymmärrän toki että on Texin tyyli, mutta kun itse pitää enemmän niistä joissa väkivalta esitetään vastenmielisenä tai kyseenalaisena asiana.
Omien satunnaisotannoitten kautta kun Texien juonenkuljetus kun menee järjesin "siistin" ruumistehtailun puolella.
Itsestä tuo Tex-linja on pahempaa mässäilyä kuin seuraumusten näyttäminen.
Saman lafkan (Bonellin) Dylan Dogeissa väkivalta kun ahdistaa lukijaa. Veikkaan että osittain tämä vaikuttaa myös tämän Texin linjaan.
Ristiriitaisesti summaten, talon sisältä saadaan piirtäjiä jotka kuvittavat sekä ja että: toisessa väkivalta on aitoa(=realismiin pyrkivää) toisessa ei.
Aina ei mene ohjeistus perille miten paljon näytetään.
En välty ajatukselta että osaltaan kyse on Texin yhdistelmästä esterofiliaa ja hyvin epä-italialaista fantasiaa: Tex selvittää aina tapauksen loppuun saakka eikä langanpätkiä saati seuraumuksia jää auki toisin kuin italialaisessa yhteiskunnassa. Sekä suorittavan portaan kuin johtavan tason konnat niputetaan kasaan ja sillä klaari.
Sen lisäksi Tex kumppaneineen osoittaa joka kertaa furboa,italialainen oveluuden ja ei-aina-kirjan-mukaan viekkauden yhdistelmää -oleva kansallinen käsite joka vertautuu suomalaisten "sisu" käsitteeseen helpolla yksiselitteisellä selvityksellään.
Italialaiselle kulttuurille esteettisyys kun on moraalisuutta tärkeämpi arvo, se miltä vaikuttaa.
Molempiin suuntiin oli kyse seksistä tai kuolemasta: joko ei näytetään mitään tai sitten hyperrealistisesti.
Kiitän kirjoittajia vinkistä, tämä perus Tex kun alkoi kiinnostaa tuoreimman suuralbumin lisäksi joka sekin pääosin graafisilla ansioillaan osuu enemmän omaan makuun.