Kirjoittaja Aihe: Uusin Tex Willer *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*  (Luettu 728848 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Vastaus #2280 : 09.11.2015 klo 23:43:16 »

Tavallaan vaikka itse soisin että vaikka monesti ydinpersoona ei välttämättä muutu siinä 30 vuodessa, kyllä ihminen siinä ajassa muuttuu kokemustensa myötä tai ainakin ihmisen tulisi muuttua, oppia ja kehittyä.
Sanottuahan se ei ole.

Jepulis. Ihan henkilökhtaisella tasolla sanon, että kyllä minä 30 vuodessa muuttunut olen, oppinutkin ehkä jotain. Kehittymisestä olen jäävi sanomaan mitään. Muotoilin asian ehkä huonosti, yritin verrata 9-vuotiasta kummipoikaani 9-vuotiaaseen itseeni.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #2281 : 10.11.2015 klo 08:31:05 »
Minusta se olennainen pointti on niiden julmuuksien näyttämisessä/kuvaamisessa, ei ruumiiden määrässä...
Olin luvannut itselleni, etten lähtisi kommentoimaan näihin ajattelemattomiin höpinöihin mitään, mutta lähdenpä nyt sitten näköjään kuitenkin. Olen täysin eri mieltä siitä, että esimerkiksi sadan hengiltä ammutun intiaanin näyttäminen siististi preerialla köllöttämässä olisi vähemmän väkivaltaista kuvastoa, kuin vaikkapa yksityiskohtainen piirros luodin iskeytymisestä tarinan ilkeän konnan rintaan.

Sitten kuitenkin ollaan samassa kirjoituksessa myös tätä mieltä:
Ja mitä tulee noihin joidenkin parjaamiin Texin  kuulustelumenetelmiin, niin eivätpä ne paljoa poikkea Asterixin ja Obelixin menetelmistä.
Onko siis niin, että edellisen perusteella Tex pieksämässä konnaa on jotenkin eri asia tämän kanssa:
Raaistumista on se, mitä yksityiskohtaisemmin kuvataan erilaisia julmuuksia ja väkivallantekoja ja niiden aiheuttamaa kärsimystä uhreille. Verta ja suolenpätkiä! Tuskaa ja epätoivoa! Eivät nämä kuulu mielestäni Texiin...
Samasta aiheesta on muistaakseni yritetty keskustella joskus aikaisemminkin, eikä siitä silloinkaan tullut mitään. Tex on siitä erikoinen sarjakuva, että siitä on vihkiytyneiden kanssa todella vaikea saada keskustelua aikaiseksi. Kehua ja palvoa saa, mutta muutoin on syytä olla nöyrästi hiljaa, tai mielet pahoittuvat jopa ihan henkilökohtaisella tasolla.

« Viimeksi muokattu: 10.11.2015 klo 09:14:48 kirjoittanut Gothicus »
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #2282 : 10.11.2015 klo 08:57:33 »
-- Tex on siitä erikoinen sarjakuva, että siitä on vihkiytyneiden kanssa todella vaikea saada keskustelua aikaiseksi. Kehua ja palvoa saa, mutta muutoin on syytä olla nöyrästi hiljaa, tai mielet pahoittuvat jopa ihan henkilökohtaisella tasolla.

Tex on joillekin niin ikonimainen monen vuosikymmenen aikana tutuksi ja turvalliseksi käynyt lähes pyhä hahmo, että siihen kohdistuva arvostelu tai muutoksenhalu voidaan tulkita "kuvainraastamiseksi", ikonoklasmiksi. Noh, tämä oli ehkä ylitulkintaa...

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #2283 : 10.11.2015 klo 09:13:49 »
No juu, tottahan tuo on ja ihan ymmärrettävää. Samaan on viime aikoina törmännyt esimerkiksi Asterix-ketjussa. Uusia albumeja verrataan aina vanhoihin. Tintti-elokuva, Star Warsit, Star Trek jne. Sama juttu; kaiken täytyy olla kuten aina ennenkin.

Myös minä pitäisin siitä, että omat vanhat suosikkini pysyisivät iäti muuttumattomina, ainakin niiltä osin, kuin ne ovat minulle aikoinaan kolahtaneet. Silti voin keskustella suosikeistani hypoteettisella tasolla ja muiden mieltymykset huomioiden ilman tunnekuohuja.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

TexKiller

• Jäsen
« Vastaus #2284 : 10.11.2015 klo 09:55:05 »
"Kuulustelut" ovat mielestäni parasta antia ja vaikka välillä hätkähdytti kuinka heppoisin perustein teksi alkaa pieksemään vaikka baarimikkoa niin ei se lukunautintoa suinkaan häirinnyt. Minäkään en purematta niele tuota musta/valkoasetelmaa hyvien ja pahojen välillä. 12&13/2008 frank harris on tappaja joka yrittää muuttaa tapojaan mutta silti oli valmis laittamaan teksin+samin kylmäksi sen kummempia miettimättä. Ja lopussa kävi teksin kanssa taisteluun yhteistä vihollista vastaan...
Muutama tapaus tulee mieleen missä henkipatto on taistellut riehuvia intiaaneja vastaan vaikka tilaisuus olisi ollut vaihtaa maisemaa...

Edit;"suostutteluissa" on yleensä erittäin näppäraa dialogia, huonommalla tekstillä varustettuna niistä tuskin saisi niin paljon iloa irti... ::)
« Viimeksi muokattu: 10.11.2015 klo 13:51:55 kirjoittanut TexKiller »

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2285 : 10.11.2015 klo 15:01:13 »
Edelleenkin olen sitä mieltä, että Kvaakissa tehdään paljon muutakin kuin kehutaan ja palvotaan Texiä. Muiltakin kuin Gothicukselta on tullut todella kriittistä analyysiä. Ei tarvitse selata kovin paljoa ketjua taaksepäin...

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #2286 : 10.11.2015 klo 17:17:52 »
Koko ajanhan täällä on uusia Texejä haukuttu. Milloin piirtäjä ei saa päähenkilöitä näköisiksi ja milloin hevoset näyttävät kameleilta, milloin käsikirjoitus lässähtää lopussa järjettömään ammuskeluun tai vastaavaa. Alkuvuodesta oli paljon hyviä juttuja, joita kehuttiin, mutta sielläkin oli soraääniä. Sellaisia tarinoita, joita kaikki haukkuvat on ollut monia, sellaisia, joita taas kaikki kehuvat en muista yhtään.

Mustavalkoisia henkilöhahmoja on tietysti valtaosa, kun kyseessä ei ole mikään psykologinen sarja, vaan ihan toiminnallista seikkailua. Mutta alusta saakka on on ollut konnia, jotka vaihtavat puolta ja myös hyviksiä, jotka tekevät konnantekoja. Monesti tällaiset hahmot eivät vain ole niin tärkeässä roolissa, että heidät muistaisi vuosien jälkeen. Petturit ovat sitten asia erikseen ja heitäkin on riittänyt puolin ja toisin.

Mitä tulee raakuuteen, niin paljon riippuu asiayhteydestä. Itse kommentoin vuoden aiemmissa tarinoissa kiduttamiskohtauksia aika nuivasti, koska monissa kyse oli vain kiduttajan sadismista - mutta Musta Kirves -tarinassa se ei sitten vaivannutkaan siten, koska kyse oli tietojen saannista, sille oli siis ''peruste''. Sama juttu koskee muutakin väkivaltaa. Vaikka ammuskelu olisi kuinka siisti ja veretön, niin ilman perustetta se häiritsee. Perusteiden kanssa menee ( melkein ) mikä tahansa.

Itse jutun kuvaaminen tietysti merkitsee paljon, eikä se vaadi veriroiskeita tai kidutuspaalussa roikkuvia ruumiita. Itse muistan erityisesti muutaman piirroksen, joissa on käsikirjoittajan puolesta ihan normiammuskelu, mutta piirtäjä on jotenkin saanut verettömästäkin osumasta niin kivuliaan näköisen, että on oikein käynyt sääliksi konnaa.

( Tämä keskustelu taitaa olla jo hiukan väärässä Tex-ketjussa )

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #2287 : 10.11.2015 klo 18:25:41 »
Hyvä kirjoitus Secos-Billiltä! Tuohon raakuuteen tai sen määrittämiseen voi hakea vertailukohtaa vaikka elokuvasensuurista. Kuvitteellinen esimerkki: Dekkarileffassa käsitellään rikosta, jossa nainen raiskataan ja tapetaan. Sensuuri ei varmaan iske jos kuvaus menee about näin: näytetään nainen kävelemässä illalla puistossa, jossa kimppuun iskee mies, joka lähtee raahaamaan pusikkoon. Sitten kohtaus siirtyy jonnekin muualle, esim. poliisitoimistoon, jossa seuraavana päivänä puidaan tapausta. Sen sijaan sensuuri iskee, jos raiskaus ja murha näytetään kokonaisuudessa ja yksityiskohtaisesti, ikäänkuin asiasta nautiskellen.
Mitä tulee noihin Texin kuulustelumenetelmiin, niin välillä ne kyllä kehystetään aika lailla Asterixmaisiksi; esim. tulitikku varpaiden väliin jne.
Ja mitä tulee Gothicuksen mainintaan, että asiat otetaan henk koht tasolla, niin voin vain todeta, että niin monta henk koht tölväisyä olen itse nimenomaan Gothicukselta saanut, että ihmettelen vaan mistä moinen.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #2288 : 10.11.2015 klo 18:37:59 »
Ei henkilökohtaisuuksia; käyttäytykäämme kuin gentlemannit konsanaan.

JJalonen

• Jäsen
« Vastaus #2289 : 10.11.2015 klo 18:45:59 »
Samasta aiheesta on muistaakseni yritetty keskustella joskus aikaisemminkin, eikä siitä silloinkaan tullut mitään.

Onhan tästä aiheesta ollut pitkäkin keskustelu Uudisraivaajat -suuralbumin arvostelun mainingeissa —

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5745.1125.html

Ja vielä aikaisemmin samassa ketjussa —

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5745.150.html

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #2290 : 10.11.2015 klo 19:21:06 »
Ei henkilökohtaisuuksia; käyttäytykäämme kuin gentlemannit konsanaan.
Asiallinen huomautus. Ja tähän lienee turha vinkua että "en se ollut minä". Otetaan Lurkerin huomautus vakavasti, minä mukaan lukien.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #2291 : 10.11.2015 klo 19:44:09 »
Edelleenkin olen sitä mieltä, että Kvaakissa tehdään paljon muutakin kuin kehutaan ja palvotaan Texiä. Muiltakin kuin Gothicukselta on tullut todella kriittistä analyysiä. Ei tarvitse selata kovin paljoa ketjua taaksepäin...
Ainakin kriittisiä mielipiteitä, tiedä nyt sitten tuosta analyysista, olit Janne vähän turhan höveli. Sen tiedän kokemuksesta (todella pitkästä!) että aina on helpompi haukkua (=olla "kriittinen") kuin löytää jotain positiivista tai rakentavaa.

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #2292 : 10.11.2015 klo 22:22:39 »
Kritiikkiähän täältä kyllä löytää, ja hyvä että keskustellaan. Itse en ole kovinkaan kriittinen ja tyyliin pidän tarinasta jos se koukuttaa lukemaan ja jää odottamaan jatkoa (useimmiten  näin, kuvitus ehkä häiritsee eniten jos Tex ei näytä Texiltä). En edes halua eikä kiinnosta kaivamalla kaivaa jotain epäkohtia eikä tuossa uusimmassa esim. tämä "päälle liimattu" teinirakkaus mua erityisemmin häirinnyt...sitä taitaa olla kotonakin vähän ilmassa ja aika ihkuu o sekin  ;D

Jos nyt pitää oman makuni mukaan olla kriittinen niin taannoin tilasin kurioteetiksi sen Serpierin Texin italiasta, selasin kerran eikä todellakaan kolahtanut...toivottavasti ei julkaista suomeksi, ainakaan Texinä, menee paperi ihan hukkaan...
Enkä myöskään kaipaa kuvitukseen näitä yksityiskohtaisempia veriroiskeita ja muita...niille on omat julkaisunsa ken niillä halua mässäillä...

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #2293 : 10.11.2015 klo 23:42:05 »
tse en ole kovinkaan kriittinen ja tyyliin pidän tarinasta jos se koukuttaa lukemaan ja jää odottamaan jatkoa (useimmiten  näin, kuvitus ehkä häiritsee eniten jos Tex ei näytä Texiltä).
Ollaan Reijo aiva samoilla linjoilla!

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2294 : 11.11.2015 klo 00:01:57 »
tilasin kurioteetiksi sen Serpierin Texin italiasta, selasin kerran eikä todellakaan kolahtanut...toivottavasti ei julkaista suomeksi, ainakaan Texinä, menee paperi ihan hukkaan...

Bad news, buddy...  ;)