Kirjoittaja Aihe: B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner  (Luettu 49929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner
« Vastaus #30 : 25.02.2004 klo 15:34:30 »
Karikatyyrien tekijänä Heilä on huippuluokkaa.
Ahaa, tuopa onkin mielenkiintoista. Olispas kiva nähdä Heilän karikatyyrejä.
Minä pohjaan arvioni B.Virtaseen. Sen yksinkertaisuuden vuoksi ei pysty hirveitä johtopäätöksiö tekijän taidoista tekemään.
Muuta Heilän tuotantoa en ole nähnyt.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #31 : 25.02.2004 klo 16:07:47 »
Kaipa minä tuota sikaa kannatan. Herra B on ihan ok, mutta ajastaan jäljessä.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #32 : 25.02.2004 klo 16:10:40 »
Axuz... tämä oli tyhjentävää. Näin pitää asioihin suhtautua! Totta puhuen, kyllä 3000 merkkiä on tarpeeksi jos haluaa vastaanottajan lukevan tekstisi alusta loppuun ruudulta.

Se, että Juba piirtää "väärin", johtuu hänen tyylistään. Vertauskappaleena voisi pitää Mauri Kunnaksen Nyrok Citya.  Virheet, osoittelevat nuolet jne. ovat mukana tahallisesti ärsyttääkseen tiedostavaa sarjakuvanlukijaa.

Kiitos Vesa! Juuri tällaista keskustelua kaipasinkin. Epäilinkin jo lyhykäisen kommenttini alussa, että tuskin kukaan jaksaa lukea sitä kokonaan, mutta ei sen väliä, kirjoitin kuitenkin...

Tuo oli uusi näkökulma, enkä ole ajatellut sitä tuosta vinkkelistä, että Juba tekisi näitä "marginaalivirheitä" tarkoituksella. Voi hyvinkin olla totta. Kuten sanoin, mun suhde V&W:iin on vielä ristiriitainen. En osaa vielä sanoa, mikä siinä lopulta on tietoisesti valittua ja mikä johtuu ammattitaidon puutteesta, jos ylipäätään johtuu... Arvostan itse suuresti Mauri Kunnasta ja tuo esimerkki Nyrok Citystä ei musta ole ihan sama juttu, koska se "tietoinen ärsyttäminen" tulee Nyrok Cityssä tässä tapauksessa selkeästi ilmi. Viivin ja Wagnerin kohdalla en ole läheskään aina niin varma ja nuo minun mainitsemani "virheet" ja "amatöörimäisyydet" olivat vain eräitä esimerkkejä...

Tarkoitin tällä väärin piirtämisellä enemmänkin Juban piirrostyylin jatkuvaa vaihtelua ja jojottelua. En sitä yleistä tyylillistä ulkoasua, miten hän piirtää Wagnerin tai Viivin vaan sitä, ettei hän tunnu aina osaavan päättää, millä tavalla hän niitä piirtää. Tätä voi pitää tietenkin luontaisena ja samantyyppisenä hahmokehityksenä, mitä esimerkiksi Aku Ankka on vuosikymmenten saatossa kokenut, mutta Juban kohdalla tilanne on vähän toinen, kun tekijä sahaa tyylinsä kanssa edestakaisin. Aku sentään kehittyi yleisesti ottaen tiettyyn suuntaan palaamatta juurikaan takaisin entiseen, mutta Juban Viivi ja Wagner näyttävät molemmat eri stripeissä jatkuvasti erilaisilta. Jos kyseessä ei olisi näinkin karrikoidut hahmot, tästä tulisi huomattavasti suurempi tunnistettavuusongelma. Voimakas karrikointi pelastaa paljon...

Lopuksi lisäisin, että luulisi Vehnän karikatyristinä olevan tietoinen Heilän karikatyyreistä. Heilän piirustustaito B. Virtasessa ei niinkään liity siihen, miten B. Virtanen on yleisesti toteutettu, vaan siihen, että hän piirtää tasaisen varmasti jokaisen Virtasensa aina hahmoista materiaan asti. Sen sijaan Juba ei vaikuta osaavan aina päättää miten piirtäisi minkäkin asian kuhunkin strippiin. Vaikka Juballa on selvä ja tunnistettava tyyli, mielestäni se silti yhä sahaa laidasta laitaan. Olen edelleen sitä mieltä, ettei Juba ole kovin lahjakas piirtäjä eikä hän aina tunnu ymmärtävän, miten sarjakuvaa tehdään. En minäkään aina tajua. Usein sitä on sokea omille töilleen ja on myönnettävä, että Jubakin osuu joskus nappiin, mutta silloin kun ei osu, se usein paljastaa, ettei Juba sittenkään vielä ammattimaisesti tätä hallitse. Ja silloin saman mokan huomaavat monet muutkin. Riippumatta siitä, hallitsevatko he itsekään sitä vai eivät. Juuri omille töille sitä kaikkein eniten sokea on. Kuten sanoin jo joskus aiemmin, ei tarvitse olla ammattilainen nähdäkseen, mikä on piirretty väärin tai kerrottu huonommin, kuin sen voisi kertoa. Ammattilainen täytyy olla siinä, että huomaa saman asian omissa töissään. Joko itse, tai muiden avustuksella...

Ei tässä olla Viiviä ja Wagneria lyttyyn lyömässä. Ihan kiva ja tervetullut sarja se minustakin on. Yritän vain epätoivoisesti löytää siitä jotakin lisää, joka auttaisi pitämään sarjasta nykyistä enemmän...    
« Viimeksi muokattu: 25.02.2004 klo 16:12:14 kirjoittanut Axuz »

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #33 : 25.02.2004 klo 16:10:56 »
Huh, tulipa Axuzelta tekstiä. Aika toimittaja taidat olla  ;D Poikkeuksellisesti kyllä jaksoin lukea koko setit alusta loppuun, aiheen ollessa näin mielenkiintoinen ja huomasin itsekin olevani osassa mielipiteistä samoilla linjoilla.

Lisään kuitenkin Aksulle seuraavaa:

Viiviä ja Wagneria markkinoi syndikaatti, PiB Copenhagen, jota suomessa kai edustaa Reijo Rouvinen. Julkaisu kai kuitenkin alkoi Helsingin Sanomien yksinoikeudella.

Helsingin Sanomilla on käsittääkseni ollut/voi olla edelleen ensijulkaisuoikeus V&W -strippeihin. Ainakin johonkin aikaan heillä oli jopa puolen vuoden yksinoikeus uusimpiin piirrettäviin strippeihin. Joitain strippejä he ovat sensuroineet, juttujen mennessä liian härskiksi

Melkoisesti menestykseen tuntuu vaikuttavan se, että lehteen kuin lehteen sarjan valitseva päätoimittaja/sarjakuvatoimittaja pitää sarjasta. Uskonpa, että monet potentiaalisesti menestyneet kotimaiset sarjatkin ovat karahtaneet karille sen vuoksi, ettei syndikaatin ja/tai sanomalehden päättäjä ole pitänyt sarjasta tai nähnyt sitä myyvänä. Vaikka todellisuudessa julkaisun toteutuessa tilanne saattaisi olla ihan toinen.

B. Virtasen "miedompaan menestykseen" verrattuna Viiviin ja Wagneriin, voisin ehdottaa syyksi nimenomaan sitä, ettei Helsingin Sanomia kiinnostanut sarjan julkaisu. Mikäli Virtanen olisi Hesarissa, tilanne olisi voinut olla aivan toinen.

Ja mitä tulee tuohon lehtien laadunvalvontaan, niin ainakin omasta kokemuksestani voin sanoa, että ainakaan pienempiä lehtiä ei tunnu juurikaan kiinnostavan se, onko sarjakuva hyvä vai ei. Tärkeintä on, että se ei maksa paljon. (En siis tiedä onko allekirjoittaneenkaan miten kauan mahdollista/motivoivaa piirtää sarjakuvaa yhteen lehteen korvaussummalla kymmenen euroa per strippi.)

Omasta mielestänikin Viivin ja Wagnerin parin ensimmäisen albumin stripit olivat iskevimpiä ja jollakin tavalla ideoiltaan vielä tuoreita. Nykyisin tuntuu, ettei sarjalla ole tarjota enää mitään uusia ideoita, vaan se lämmittelee vanhoilla ja toistaa itseään. Stripeissä on myös tietynlainen massatuotannon maku - ehkä osittain juuri toistuvasta kolmiruutuisesta formaatista. Muistaakseni viime kesänä Juba muutamissa stripeissä rikkoi tämän kolmen ruudun formaatin - miksi ei enää? Minusta 2-4 riviset Wagnerit olivat piristäviä jo dynamiikan vaihtelun vuoksi. Jatkuva kolmen rivin formaatti latistaa jokaisen stripin samalle juonenkululle ja puuduttaa ainakin albumeita lukiessa.

Axuz, täytyy myös muistaa, että Juba Tuomola on pitkän linjan sarjakuvantekijä - hän kyllä osaa piirtää (olen nähnyt esim. 90-luvun alun töitä) - luulen, että Wagnerin yksinkertaistettu tyyli on tietoinen valinta. Strippisarjakuvan täytyisi olla senkin vuoksi yksinkertainen, että sitä olisi mahdollista tehdä tarvittaessa nopeallakin aikataululla. Kyllähän strippisarjakuva on valitettavasti aina enemmän "tuote" kuin esimerkiksi sarjakuvanovelli. Tosin eihän sekään tarkoita, että sarjakuvaa pitäisi tehdä mentaliteetilla "paskaahan tämä on mutta kelvatkoon".

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #34 : 25.02.2004 klo 16:26:53 »
Viiviä ja Wagneria markkinoi syndikaatti, PiB Copenhagen, jota suomessa kai edustaa Reijo Rouvinen. Julkaisu kai kuitenkin alkoi Helsingin Sanomien yksinoikeudella.

Ja mitä tulee tuohon lehtien laadunvalvontaan, niin ainakin omasta kokemuksestani voin sanoa, että ainakaan pienempiä lehtiä ei tunnu juurikaan kiinnostavan se, onko sarjakuva hyvä vai ei. Tärkeintä on, että se ei maksa paljon.

Omasta mielestänikin Viivin ja Wagnerin parin ensimmäisen albumin stripit olivat iskevimpiä ja jollakin tavalla ideoiltaan vielä tuoreita. Nykyisin tuntuu, ettei sarjalla ole tarjota enää mitään uusia ideoita, vaan se lämmittelee vanhoilla ja toistaa itseään. Stripeissä on myös tietynlainen massatuotannon maku - ehkä osittain juuri toistuvasta kolmiruutuisesta formaatista. Muistaakseni viime kesänä Juba muutamissa stripeissä rikkoi tämän kolmen ruudun formaatin - miksi ei enää? Minusta 2-4 riviset Wagnerit olivat piristäviä jo dynamiikan vaihtelun vuoksi. Jatkuva kolmen rivin formaatti latistaa jokaisen stripin samalle juonenkululle ja puuduttaa ainakin albumeita lukiessa.

Axuz, täytyy myös muistaa, että Juba Tuomola on pitkän linjan sarjakuvantekijä - hän kyllä osaa piirtää (olen nähnyt esim. 90-luvun alun töitä) - luulen, että Wagnerin yksinkertaistettu tyyli on tietoinen valinta. Strippisarjakuvan täytyisi olla senkin vuoksi yksinkertainen, että sitä olisi mahdollista tehdä tarvittaessa nopeallakin aikataululla. Kyllähän strippisarjakuva on valitettavasti aina enemmän "tuote" kuin esimerkiksi sarjakuvanovelli. Tosin eihän sekään tarkoita, että sarjakuvaa pitäisi tehdä mentaliteetilla "paskaahan tämä on mutta kelvatkoon".

Totta totta joka sana Juha... Olen samaa mieltä tuosta pikkulehtilinjasta. Omastakin kokemuksestani asia tuntuisi olevan näin... Kiitos myös syndikaattitiedoista.

Juuri tämä Juhan mainitsema yksitoikkoisuus on yksi Viivissä ja Wagnerissa itseäni ärsyttävä tekijä. Miksi Juba ei tosiaan enää riko näitä kaavamaisuuksiaan? Ne olivat aina piristävä ja tervetullut yllätys...

Kyllä minä Juha Juban työhistorian tunnen ja pidän kyllä sen mielessä näitä asioita kirjoittaessani ja olenpa jopa ollut hänen Tuomari-isänsä loukattavanakin raastuvassa todistajan aitiossa, mutta se, että on pitkänlinjan sarjakuvatekijä, ei automaattisesti tarkoita, että osaa piirtää. Osaahan hän nyt totta vie kynää kädessään pitää ja tehdä sillä kuvia, mutta mutta... ääh.. antaa olla...  :-\

Tuo viimeinen Juhan kommentti kyllä sai mut hekottelemaan täällä pienen tovin... Ja vaikka strippisarjakuvaa pitääkin voida tehdä nopealla aikataululla, ei se silti tarkoita, että sen ulkoiseen ilmiasuun ei voisi panostaa vähän enemmän, siitä huolimatta, että se julkaistaan sanomalehdessä. Esimerkkejä löytyy maailmalta hurymykke. Miten ne toiset ehtivät sarjansa piirtää ajallaan? Huonosti piirretty pitää aina olla perusteltavissa... Edelleen...

;)

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #35 : 25.02.2004 klo 17:04:38 »

Lopuksi lisäisin, että luulisi Vehnän karikatyristinä olevan tietoinen Heilän karikatyyreistä.    
Niinhän sitä luulisi. Totuus on, että en tunne, enkä tiedä juurikaan ketään suomalaisen sarjakuvan tekijää. Eikä kovin moni minuakaan tunne/tiedä sarjakuvapiireissä(tietääkseni). Vaikka olen elantoni tiennut tällä allalla jo reilut kolme vuotta. En seuraa juuri ollenkaan sarjakuvia. En ole vuosiin lukenutkaan kuin muutaman albumin. Satunnaisesti saatan joskus jostain lehdestä stripin lukea. Tämä onkin hupaisaa tietää, kun joku joskus uumoili, että olen ottanut Kamala luonto-strippisarjaani vaikutteita jostain ulkomaansarjasta(en nyt muista sarjan nimeä).
Sama tietty koskee kaikkia muitakin piirtämisen aloja, myös karikatyyrejä.
Oikeastaan vasta tämä Kvaaki on ensikosketus muihin alan tekijöihin ja piirustelijoihin. Ja kivaa on ollut.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #36 : 25.02.2004 klo 17:36:36 »
Lainaus
Tämä onkin hupaisaa tietää, kun joku joskus uumoili, että olen ottanut Kamala luonto-strippisarjaani vaikutteita jostain ulkomaansarjasta(en nyt muista sarjan nimeä).

Siinä paha missä mainitaan.

Niin sehän oli minä, joka sinulle kerran palautelomakkeella mainitsi, että mielestäni sarjassa on samankaltaista tunnelmaa kuin Michael Fryn & T. Lewisin Aidan takaa (Over The Hedge) -strippisarjassa.

Eräs mies

• Jäsen
  • Krääk!
« Vastaus #37 : 25.02.2004 klo 17:57:57 »
VAU! Kylläpä tuo TV on tosiaan mainio vekotin! Ilman sen tuomaa informaatiota ei tätäkään (erityisesti Axuzin) keskustelua olisi syntynyt.  
(Toisena V&W-kriittisenä henkilönä saanen luvan Axuzin tuttavalliseen nimittelyyn. Kiitos Aksu, sinä voit sanoa minua äijäksi.   :) Ja V&W-fanit sanokoot vain herra eräs mies!)
Aksun jutun luettuani (huh) voin sanoa, että tuo minunkin piti sanomani, mutta pidin sitä itsestäänselvyytenä enkä vaivautunut...  ;) Ei vaan - olen lähes sanaton noin intelligentistä analyysistä!
Muutamia lisäkommentteja haluaisin vielä heittää, ilman sen parempaa järjestystä. Jokainen ottakoon itselleen tarkoitetut henkilökohtaisuuksina. Tai ehkei sentään.
-Itse luen VW:tä koska se on niin huono ja saan jotain alkukantaista tyydytystä sellaista surkeutta ihmetellessäni. Siis ihmetellessäni. Enkä siis tosiaankaan ymmärrä sen suosion syytä! Se, että lukija voi samaistua sikaan/mieheen tai naiseen ja heidän itsestäänselvään arkipäiväiseen tilanteeseensa, ei pitäisi riittää kovin pitkälle. Se mitä Aksu sanoi hyvänolon- tai lämmön tunteesta, lieneekin ehdottomasti järkevin kuulemani selitys yritys! Mutta kun olen mies (ja sika), en tunne niin! Naisilla asia voi olla toinen. Ihmettelen kuitenkin, että tässä keskustelussa taitaa olla mukana vain miehiä ja suurin osa heistäkin tuntee lämpöä kuin ämmät...  :-X?
-Juban typerät(?) osoittelevat nuolet yms harmittavat minuakin, vaikka niitä saatetaan tosiaan käyttää osin tarkoituksellisen ärsyttävästi. Se olisi Jubalta pientä terävyyttä. Siksi pidän sitä kuitenkin epätodennäköisempänä.
-Hauska juttu: Minustakin B.Virtanen vaikutti ensinäkemältä vastenmieliseltä sen ylähuulensa vuoksi! Meni pitkään ennen kuin suostuin sitä lukemaan. Negatiivinen ensivaikutelma siis.  Nykyään kun olemme tutustuneet, on kaikki B:ssä täydellistä ja voin vain ihailla sitä taitoa, jolla siihen huuleen ja sillä huulella saadaan aikaan erilaisia ilmeitä!
-Vertaus B:n Masi-hierarkiasta on _melko_ osuva, mutta Masilla ei ole vaimoa eikä poikaa. Vertaus on siis huono! Mutta anteeksiannettava.
-Hesarin kieltäytyminen B:n julkaisemisesta tuntuu käsittämättömältä. On vaikea uskoa, ettei sitä päätöstä olisi kaduttu. Nyt lienee vaikea perua päätöstä ja aloittaa julkaisu "liian myöhään".

Jatkuu, kunhan muistan loput sanottavani...

T.eräs mies

Eräs mies

• Jäsen
  • Krääk!
« Vastaus #38 : 25.02.2004 klo 18:09:48 »
B. Virtanen kolahtaa meikäläiselle paremmin. Viivissä ja Wagnerissa en kaikkia vitsejä aina ymmärrä tai sitten ne on vain hulluja sekoiluja. Virtasessa sadasta stripistä 95 naurattaa. Tuttuja tilanteita jopa mun ikäiselle. Virtasessa myös ilmeet, eleet ja reaktiot ovat välillä niin hienoja että saavat jo pelkästään ne hymyn suulle. Viivissä ja Wagnerissa on ehkä tilannekomiikkaa. Yleensä ilmeet ja eleet ovat tasapaksuja, mutta välillä Wagnerilla on aivan hulluja asentoja.

Viivi ja Wagner on tunnetumpi, samoin on tekijöiden laita; Juban tietää useampi kuin Ilkka Heilän. Moni "rivikansalainenkin" tunnistaisi kadulla Juban - Heilää ei.  

Jos antaisin molemmille kouluarvosanan niin B. Virtanen saisi 10- ja Viivi ja Wagner 9-.
Eli: Mun pisteet Virtaselle.
Leo, jos tosiaan olet vain 12v, nostan Sinulle hattua! Kirjoitat erittäin hyvää tekstiä! Ja jopa mielipiteesikin on oikeampi kuin monella vanhemmalla... :)
Älä anna tämän kehun kuitenkaan nousta hattuun, silloin sitä olisi raskaampi nostaa...

T.eräs mies

Masa

• Jäsen
  • Hmmm...
« Vastaus #39 : 25.02.2004 klo 18:44:38 »
Itse en tajua V & W:n huumorista yhtään mitään, joten sanoisin että B. Virtanen on parempi.

Eräs mies

• Jäsen
  • Krääk!
« Vastaus #40 : 25.02.2004 klo 18:47:23 »
Mitä tulee kommentteihin po. sarjojen vertailun mielettömyyteen tai vaikeuteen, en ole aivan samaa mieltä. Koska ne _ovat_ niin erilaisia, niitä voi aivan hyvin verrata. Pitääkö muka verrata vain kahta lähes samanlaista sarjakuvaa? Ja mitkä sitten olisivat sellaisia?
Ja sitä paitsi: sekä B että W ovat miesasiasarjakuvia! Niiden mieskuva on vain täysin erilainen. Ja siksi, tai siitä huolimatta, ne ovat hyvin vertailukelpoisia.
-Kysyttiin miksi hyökkään niin voimakkaasti V&W:a vastaan. Se onkin mielenkiintoinen kysymys, eikä edes ensi kertaa esitetty. En oikein osaa siihen vastata, mutta jotenkin minua ärsyttää sen tason ja suosion suhde. Tai enemmän pelkästään se taso. Minulla ei ole omaa lehmää ojassa eikä mitään syytä olla kateellinen Juballe, mutta jos jotain voisin muuttaa, soisin Heilälle parempaa arvostusta. Hän on sen ansainnut.
-Olen kuullut VW:n "ottavan kantaa" (yhteiskunnallisiin?) asioihin. Sekin väite on minusta virheellinen. Hiljattain W:n parvekkeella oli ydinjätevarasto. Minä en kuitenkaan saanut selvää ottiko Juba kantaa sellaista vastaan, vai sen puolesta. Jos joku sen ymmärsi jommin kummin, se on vain hänen ajatuksensa, eikä varmaankaan Juban. Ja jos Juba _yritti_ ottaa kantaa, hän teki sen huonosti, koska tyhmemmät eivät sitä tajunneet...

T.eräs mies

Ja tämäkin jatkuu. Ehkä.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #41 : 25.02.2004 klo 19:07:59 »
Heti alkuun on todettava että B.Virtasta en ole lukenut kuin muutaman stripin. Rhkä noin sivun tai kahden verran. Korkeintaan. Siksi olenkin Viivin ja wagnerin puolella. Kun nyt Axuz mainitsi tuon tökerösti vaihtuvan piirrostyylin niin rupesin hiukan ihmettelemään. Sittemn kaivoin uusimman Hesarin esille ja luin uusimman W&V:n jota en vielä ollut nähnyt. Ja nyt kun osasin kiinnittää siihen huomiota, niin myönnettäköön, Hahmojen ulkonäkö vaihtelee hämmästättyttävän paljon yhdenkin stripin sisällä. (Tokihan sitä tekijä aina strippi sarjassa ajan myötä muuttaa hahmojaan luontevampaan näköön, mutta että yhdessä stripissä..)
Mutta siitä en siltikään pääse minnekkään että minua Viivi ja Wagner naurattaa (ainakin lähes) joka  kerta. Johtuen juuri V&W:n absurdeista käänteistä. Tai sitten nauran vain sillä kuinka pökkelö Wagner osaa välistä olla. Mitä samastumiseen tulee niin sitä ei kyllä minun kohdallani ainakaan liieemmin V&W:n kohdalla ole.

Juban jutut ovat aina naurattaneet minua muutenkin. Etenkin Suomen MADissa julkaisut jutuista osa on aivan ikimuistoisia.

Koska en ole B.Virtasta paljon lukenut, niin en osaa siitä siis paljoa sanoa, mutta yksi asia kävi kyllä mielessä.
Eli Virtasessahan  huumori perustuu enemmän juuri tuttuihin tilanteisiin, esim. pomon ja alaisen erimielisyyksiin kun taas Wagnerissa huumori on paljon absurdimpaa, ja tilannekohtaista.

Jäi vaivaamaan tämä keskustelu nii etsiskelin internetin ihmemaasta vähän aikaa ja lukekaapas tarkaan läpi seuraavan linkin juttu:

http://www.turkulainen.fi/JUBA&HEILA.php3

Siinähän tekijät lopussa sen itse sanovat miksi joku pitää Heilästä ja joku Jubasta.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #42 : 25.02.2004 klo 19:16:45 »
Niin sehän oli minä, joka sinulle kerran palautelomakkeella mainitsi, että mielestäni sarjassa on samankaltaista tunnelmaa kuin Michael Fryn & T. Lewisin Aidan takaa (Over The Hedge) -strippisarjassa.

Minä sanoin muuten ihan samaa ihan täällä Kvaakin foorumissa.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #43 : 25.02.2004 klo 19:33:13 »
Leo, jos tosiaan olet vain 12v, nostan Sinulle hattua! Kirjoitat erittäin hyvää tekstiä! Ja jopa mielipiteesikin on oikeampi kuin monella vanhemmalla... :)
Älä anna tämän kehun kuitenkaan nousta hattuun, silloin sitä olisi raskaampi nostaa...
12 vuotta olen, uskoit tai et ;)
En mä kyllä usko että mun pipo tuosta enää raskaammaksi tulee...

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Vastaus #44 : 25.02.2004 klo 21:04:38 »
Tunnen pakottavaa tarvetta ilmaista henkilökohtaisen mielipiteeni. Tässä se tulee:

Mielestäni Viivi ja Wagner on oikeasti todella huono sarjakuva. Siinä ei ole mitään oivaltavaa. Siinä ei ole mitään "omasta elämästä tuttua", vaikka olen asunut parisuhteessa neljä vuotta ja risat. Se on piirretty törkeän huonosti. Se, että sarjakuva vetoaa olevansa "epäsovinnainen" tai "tavallisuudesta poikkeava" ei auta, jos se on muuten vaan huono ja typerä. En todellakaan pelkää leimautuvani juntiksi tai moukaksi, kun ilmoitan peittelemättömän mielipiteeni.

Minun teoriani mukaan ainoa syy sarjan suureen suosioon on, että se on onnistunut pääsemään julkaistavaksi Helsingin Sanomiin, ja sitä kautta tullut tutuksi monille ihmisille. Ja tuttua tavaraa on helppo myydä massoille. Millä ansioilla se HeSaan on alkujaan päätynyt on minulle täydellinen mysteeri

Taustatiedoksi minusta: kaikkien aikojen suosikkini sanomalehtisarjoista on Krazy Kat. Ei mitään kaikkein tavanomaisinta tusinatuubaa ole se.

Jos joku haluaa ajautua kanssani suulliseen väittelyyn aiheesta, olen valmis. Enempää en jaksa tältä erää kirjoittaa.

Onnea heille, jotka ovat jaksaneet lukea koko threadin kaikki viestit. Minä en jaksanut ;)