Kirjoittaja Aihe: Loppuuko Kemin sarjakuvakilpailu - mitä sen jälkeen?  (Luettu 6533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Sarastus-albumissa ei perinteiseen tapaan julistettu seuraavan vuoden kilpailua. Myöskään Kemin www-sivuilla kilpailusta ei ole mainintaa. Kisa toivottavasti vielä hakee rahoitustaan, mutta olisi sääli jos se loppuisi.

Itse aioin lopettaa sarjakuvien piirtämisen kun pöytälaatikkoon piirtäminen lakkasi tuntumasta mielekkäältä. Itseäni ei omakustantaminen ole koskaan kiinnostanut (inhoan kauppaamista), eikä nuorena sarjakuvani olleet vielä tarpeeksi hyviä Suureen Kurpitsaan tai Sarjariin (sitä paitsi kumpaakaan ei saanut mistään - edes kirjastosta - minun kotipaikkakunnallani). Sitten keksin osallistua Kemin sarjakuvakilpailuun, ja se oli vuosia ainoa syy mikä piti piirustusinnostustani yllä. Ilman sitä minusta ei olisi koskaan tullut sarjakuvan ammattilaista. Luulen että monella on samantyyppisiä tarinoita kerrottavanaan.

Tämän hetken uusi ilmiö on pienet sarjakuvakilpailut (tänä vuonna Eurooppanuoret ja Animalia) ja ne ovatkin tervetulleita, mutta Kemiin verrattuna palkinnot ovat vaatimattomat. Niistä ei ole haastamaan isojen kilpailujen tuomaa mainetta & kunniaa, edes sitä kuvitteellista. Lisäksi aihepiirit ovat liian rajattuja.

Toivon että Kemin Pohjoismainen sarjakuvakilpailu jatkuu. Sillä on ollut ja on yhä valtava merkitys kotimaisen sarjakuvan säilyvyydelle ja kehitykselle, ja uusien piirtäjäkykyjen syntymiselle.

Vaikka tiedä häntä ovatko ainakaan minun sarjakuvani olleet mitään tervettä kehitystä...

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Re: Loppuuko Kemin sarjakuvakilpailu - mitä sen jälkeen?
« Vastaus #1 : 16.06.2007 klo 16:35:15 »
Herrammakiesus, eihän nyt kai sentään?!!!

Ymmärtääkseni Kemissä taannoisilla festivaaleilla kuultiin puhetta niin järjestelyistä vastaavien puuhaihmisten kuin kaupungin edustajienkin suusta, että ensi vuonna sitten taas... vai odotetaanko meidän ymmärtävän, että Koskelan Ilpolla oli vain niin hyvät fiilikset, kun meni moista sanomaan? Hengennostatusta? Rohkaisua? Hirmuista hybristä? En tahdo uskoa.

Onhan Kemin skaba sentään kaikkinensa sen sortin kulttuuritapahtuma , että säilyttää pitää. Perinne suorastaan.

"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 16.06.2007 klo 16:42:46 »
Ilmeisesti kilpailu julistetaan myöhemmin (Hesan festareilla?).

Kilpailun toimivin koukku kunnon palkintojen lisäksi on lupaus että kaikille osallistuneille lähetetään kilpailualbumi. Se on hyvä "tekosyy" osallistua vaikkei sijoitusta odottaisikaan - muutaman kerran olen kuullut lauseen "Tein mä jotain sinne, saahan siitä edes sen albumin". Ja kun kilpailuun tekee kunnollisen osallistujatyön, on taas eilistä vaaksan verran parempi sarjakuvantekijä.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 16.06.2007 klo 18:20:44 »
Kemin kilpaluun verrattuna Samuel Clemens = Mark Twain pääsi vähällä.
Yksi yleisimpiä legendoja sarjispiireissä "tais olla viimeinen Kemin sarjistapahtuma..."
Kilpailuun osallistuneista töistä on oikeus olla mitä tahansa mieltä, mutta tähän mennessä hoettu mantra ei ole saanut aikaan samaa kuin Hymy-lehti Timo K Mukalle.

Kemi on saavuttanut perinteikkään aseman jaon itse asiassa ainoa  paikkakunta/festivaali johon on törmännyt ulkomaisissa sarjakuva-alan julkaisuissa.

Sikäli mikäli tapahtumaa oltaisiin kuoppaamassa voisi mainita että se on ainoa ulkomailla tunettu suomalainen sarjakuvatapahtuma ja pitkälti ainoa asia mistä paikkakunta suomessa tunnetaan.

Vaikka luottamukseni poliitikkojen päätöksentekoon onkin järkkymätön en usko että nekään pahvit haluavat tehdä pr-itsemurhaa.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 16.06.2007 klo 21:41:43 »
Kyllä mulle ainakin tuli vahvasti sellainen olo viime Kemissä, ettei se mihinkään ole loppumassa. Vaikka niin aina puhutaankin, ja tänä vuonna vielä enemmän kuin aiemmin. Oikeastaan tämänvuotinen tapahtuma tuntui enemmänkin uudelta alulta kuin muistokirjoitukselta.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Vs: Loppuuko Kemin sarjakuvakilpailu - mitä sen jälkeen?
« Vastaus #5 : 18.09.2007 klo 15:30:57 »
Sarjakuvakilpailun vaikeuksista oli puhetta Helsingin festareilla. Ymmärsin että ongelmana on raha, eli Kemin kaupunki ei halua enää osallistua kilpailun kuluihin (ainakaan yksin). En tiedä yhtään missä mennään, onko jotain sovittu tai oltu sopimatta (enemmän tietävät valaiskoon).

Kisan suurimmat kuluerät taitaa olla kisa-albumi, kisa-albumin postitus ja tuomariston (matka)kulut. Onko kisasta pakko tehdä albumi? Voittajat olisi näkyvämmin ja kattavammin esillä netin kautta, esimerkiksi Kvaakin ja NordiComicsin kautta. Olisiko kvaakilaisilla mahdollisuus kantaa kortensa kekoon?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : 18.09.2007 klo 16:15:33 »
Kisan suurimmat kuluerät taitaa olla kisa-albumi, kisa-albumin postitus ja tuomariston (matka)kulut. Onko kisasta pakko tehdä albumi? Voittajat olisi näkyvämmin ja kattavammin esillä netin kautta, esimerkiksi Kvaakin ja NordiComicsin kautta. Olisiko kvaakilaisilla mahdollisuus kantaa kortensa kekoon?

Vaikka nettisarjakuvat puoltavat paikkaansa en näe tätä ratkaisuna Kemin albumin tilalle. Kaikella ystävyydellä nettisarjakuville, joista kieltämättä monet hakkaavat mennen tullen painetut kolleegansa, mutta painetulla albumilla ja siihen valikoiduksi tulemisella on yhäkin aivan eri merkitys kuin nettijulkaisuun päätymisellä.
Kyse on siitä mikä on kilpailun arvostus verrattuna kilpailun näkyvyyteen.

Näkökohta "jokainen osallistuja on voittaja" on sekin ymmärrettävä mutta sittenhän ei olisi tarvetta kisalle ja palkinnoille.
Ja osallistuvia töitä olisi vähemmän ja siten sarjakuvantekijöitä vähemmän.

Rahaongelmat eivät liene uusiakaan Kemin kisalle. Nyt kyse on siitä mistä löytyisi mesenaatti/sponsori. Tässä varmaan voivat kvaaklaisetkin auttaa jossain määrin. Ei, ei minään rahakeruukolehtina vaan mikäli ovat töiden tms. tahojen kautta yhteyksissä potentiaalisiin tukijoihin niin mainitsevat asiasta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #7 : 18.09.2007 klo 16:23:08 »
Tänäkin vuonna oli jo sponsseja mukana albumin toteutusta tukemassa.
Mutta ja mutta, Sarjakuvapäivien ajankohta on 6. - 8. kesäkuuta 2008, se tiedetään. Itse menen asioita sivuten 9. lokakuuta Kemiin, joten sen jälkeen - ehkä - tiedän enemmän... (Oi tätä iloa, pääsen kolmannen kerran tänä vuonna Kemiin...)
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama