Kirjoittaja Aihe: The Spirit  (Luettu 50038 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
Vs: The Spirit
« Vastaus #195 : 27.01.2009 klo 10:19:20 »
(Rami varmasti osaa arvostaa raamatullista sitaattia)

Tietenkin, se on kelpo esimerkki synti- ja syyllisyyskeskeisestä ajattelusta, joka on toiminut edistyksen esteenä kautta länsimaisen kulttuurin historian. Nimittäin siinä epätodennäköisessä tapauksessa, etten olisi sitä itse radiosta kuunnellessani huomannut, voisin tietää epäkohdasta vain jos joku siitä minulle huomauttaa.

Osa kommenteistani jäi leikkaushuoneen lattialle, muun muassa elokuvan katsomista edeltävä mielipiteeni, etten pidä Will Eisnerin Spiritiä niin pyhänä, etteivätkö sitä muut saisi tehdä siitä omia tulkintojaan sekä sarjakuvan että elokuvan puolella.

Jälkeenpäin kiteytin ajatuksen siten, että kuka tahansa pätevä ohjaaja olisi voinut tehdä Will Eisnerin näkemystä noudattelevan Spirit-elokuvan, mutta Frank Millerin ei olisi ollut mitään järkeä tehdä siitä muuta kuin oman näkemyksensä mukainen. The Spiritin ongelma ei ole se, että Miller teki siitä oman tulkintansa, vaan se, että Miller teki siitä huonon.

Sarjakuvapiirtäjän olisi pitänyt osata välttää esimerkiksi tällainen moka:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #196 : 30.01.2009 klo 19:17:59 »
Elokuvahan on selkeästi tarkoitettu nuoremmalle yleisölle (hauskasti toteutetuista) tappelukohtauksista huolimatta. Joten kriitikotkin voisivat asettua kohdeyleisön asemaan elokuvaa katsoessaan. (Eihän lapsille tarkoitettuja sarjakuviakaan arvostella aikuissarjakuvan kriteereillä.)

Frank Miller on kyllä itse suureen ääneen julistanut, että kyseessä on aikuisille, ei lapsille, suunnattu elokuva.

Ilja Rautsin arvostelu on mainio!
http://www.elitisti.net/review.php?id=1528

Elitismiä peliin!
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #197 : 30.01.2009 klo 23:04:28 »
Ilja spracht:
Lainaus
Eisner teki saman kuin Miller, mutta ennen ketään muuta: kyseenalaisti suurten yhtiöiden massiiviset tuotantopajat ja lähti omille poluilleen
Juu, omille poluilleen perustamaan vastaavaa massiivista tuotantopajaa, mutta tehokkaammin ja paremmin.

Eisnerin ja Igelin pajaa voisi sitten pitääkin jonkinmoisena sarjakuvahuippujen hautomona jossa sellaset kaverit kuten Jack Kirby ja Bob Kane saivat hankittua tuntumaa  ja käytännön kokemusta.

Toni

• Jäsen
« Vastaus #198 : 02.02.2009 klo 14:46:27 »
Nyt kun viime viikonlopun tulossaldot on julkistettu, niin voidaan todeta The Spiritin romahtaneen suomalaisissa teattereissa peräti 53 prosenttia. Tätä tahtia taitaa jopa 10 000 katsojan kokonaismäärä jäädä pelkäksi haaveeksi - missä tapauksessa leffa olisi alkuvuoden heikoimmin menestyneiden karvaassa joukossa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #199 : 05.02.2009 klo 14:22:02 »
No nyt Milleripilleri kertoo kaiken itse ja varsinkin itsestään.

Lainaus
“Suhtaudun huonosti elokuviin, jotka on tehty hahmoista joita olen itse käsitellyt. En kerta kaikkiaan pidä Batman-elokuvista. Mutta olen väärä ihminen kritisoimaan niitä, koska näen nuo aiheet vain omasta näkökulmastani. Käyn katsomassa ne ja petyn.”
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Toni

• Jäsen
« Vastaus #200 : 05.02.2009 klo 15:33:43 »
No nyt Milleripilleri kertoo kaiken itse ja varsinkin itsestään.

Jo pelkästään seuraavan lausunnon takia voisin liittyä Miller-fanklubiin, vaikkei mies olisi loistavia sarjakuvia koskaan tehnytkään:

Lainaus
Haluaisitko kaikkien naisten kävelevän kaduilla lateksivaatteissa, sama toimittaja tivaa.
“En vastustelisi.”

Öh...

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #201 : 05.02.2009 klo 16:46:49 »
Lupaavaa se pätkä, missä sanoo tulevan Batmanin ärsyttävän kaikkia. Spiritin avulla hän todisti, että semmoinen tosiaan voi olla mahdollista. Mutta toisaalta taas sitten sillä nyt latasi isoja ennakko-odotuksia siihen suuntaan... tuleeko se tosiaan olemaan NIIN huono, kuin kaikki nyt rupeavat odottamaan? (Voi hyvin olla: nimi kuulostaa ainakin karmealta. Ja kannattiko viivytellä war against terror -aiheista tylytysmättöä niin pitkään, että Bushin hallinto on jo päättynyt ja ihmiset kurkkuaan myöten aihetta täynnä? Eikö hän ole puhunut tästä projektista jo vuodesta 2002 lähtien?? Olisi silloin ehkä ollut sopivampaa maaperää tämmöiselle kuin nyt).

Foxtrot

• Jäsen
« Vastaus #202 : 12.03.2009 klo 21:15:31 »
Juuri kun pohdin miltä mahtaisi näyttää Aku Ankka Millerin käsittelyssä, oli joku jo ehtinyt Millerisöidä Tenavat. Aiheesta voisi saada kivan kuvantekohaasteen "se ja se sarjakuva Millerin näkemyksenä".

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #203 : 17.04.2015 klo 15:55:23 »
Tekemättä jääneestä Spirit-animaatiosta on löydetty trailerin pencil-test -versio. Luvassa olisi ollut aika hieno leffa. Ikävä että jäi tekemättä.
Video nähtävillä jutun yhteydessä.

Timo