Kirjoittaja Aihe: Ken Parker ratsastaa jälleen!  (Luettu 403321 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bastard

• Jäsen
  • Kakkaa kansalle!
Vs: Ken Parker ratsastaa jälleen!
« Vastaus #1470 : 09.01.2024 klo 14:25:57 »
Kickstartterissa tälläistä:
https://www.kickstarter.com/projects/epicentercomics/ken-parker-and-toms-bar-graphic-novels

Julkaistiinkos tätä tarinaa Suomessa?
Jos ihmiset tietävät onnenpyörän ratkaisut, he eivät jaksa katsoa sitä ja ryntäävät kaduille ryöstelemään!

Saapas

• Jäsen
« Vastaus #1471 : 09.01.2024 klo 15:21:03 »
Kyllä julkaistiin, nimeltä Ken Parker: Henkäys ja Unelma - Missä Jättiläiset Kuolevat - Jäinen Henkäys.
On kyllä hienon näköinen kirja kaksikko, pitääpä tukea tätä Kickstartteria.
 Tom's Bar on aivan tuntematon minulle.

TexMex

• Jäsen
« Vastaus #1472 : 13.05.2024 klo 18:27:59 »
Kattelin tuossa kirjaston tarjontaa Ken Parkereista (joita en itse ole ikinä ennen lukenut) ja näytti olevan joitakin vuosina 2007-2009 vuosina julkaistuja kirjoja, joissa aina kaksi tarinaa yhdessä. Kuitenkin tarinat pomppi jotenkin oudosti, oli 1-10 ja sitten jotain tyyliin 44-50.

Onko näitä milloin viimeksi julkaistu ja paljonko? Ja vissiin uusintoja nuo, Tex kronikoiden tapaan...?

Milloin ylipäänsä Ken Parkeria suomessa julkaistukaan, ei taida paljon kirjastoista löytyä enää.

Edit: Wikipedian mukaan julkaistu vain 7 vuoden ajan 1980-1987 vuosina ja sitten tuolloin 2007 uudelleen, jolloin ilmeisesti on kyse uusintajulkaisusta? Kuinka tiheään / paljonko näitä aikanaan tuli, kattaako tuo uusintasarja kaikki alkuperäiset Parkerit?
« Viimeksi muokattu: 13.05.2024 klo 18:32:05 kirjoittanut TexMex »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1473 : 13.05.2024 klo 19:25:46 »
Onko näitä milloin viimeksi julkaistu ja paljonko? Ja vissiin uusintoja nuo, Tex kronikoiden tapaan...?

Juu ensin julkaistiin kaikki uusintoina ja sitten loput kaikki aiemmin suomentamattomat.
Vilkuile täältä listaus : klikkaile vasemmalta palstalta "Ken Parker".

Timo

vekka_of_savo

• Jäsen
« Vastaus #1474 : 13.05.2024 klo 20:48:32 »
Juu ensin julkaistiin kaikki uusintoina ja sitten loput kaikki aiemmin suomentamattomat.
Vilkuile täältä listaus : klikkaile vasemmalta palstalta "Ken Parker".

Timo

Uusintoina julkaistiin vain 16 ensimmäistä 80-luvulla tullutta numeroa (eli tuli 8 tuplanumeron verran uusintoja) + Jalavan julkaisema värialbumi tuli vielä osana pokkaria Henkäys ja unelma.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1475 : 13.05.2024 klo 21:21:20 »
Annetaanpa vielä perusteellinen vastaus. ;D En tosin halua sekoittaa TexMexiä enkä ketään muutakaan liikaa.

Vuosina 1980–87 julkaistiin Suomessa Ken Parkerin niin sanotun alkuperäissarjan numerot 1–44. Jokaisessa pokkarissa oli silloin vain yksi tarina.

Vuonna 2007 alettiin täällä julkaista sekä alkuperäissarjan uusintoja että ennen suomentamattomia tarinoita numerosta 45 alkaen. Kaikki julkaisut tästä lähtien täällä ovat paljon paksumpia kuin 80-luvun pokkarit; aluksi ne ovat nimenomaan ”tuplapokkareita” eli kattavat kahden alkuperäisen italialaisen pokkarin sisällöt.

Uusinnoissa päästiin vuonna 2011 numeroon 16 eli vanhan suomalaisen pokkarin numeroon 4/82 saakka. Eli jos haluaa kerätä Kenin kaikki tarinat, ei tarvitse hankkia kuuttatoista vanhaa pokkaria eli numerot 1/80–4/82, vaan voi hommata niiden tilalle kahdeksan tuplapokkaria.

Uusissa tarinoissa julkaistiin numerot 45–62 yhdeksässä paksussa pokkarissa. Sivumennen sanoen kiehtovan aikuismainen pokkari, jossa on numerot 59 ja 60, houkutteli minut Kenin faniksi, ostajaksi ja kerääjäksi!

Vuonna 2012 alettiin julkaista aineistoa, jonka numerointi ei seuraa alkuperäissarjaa, vaan muita julkaisuja. Tarinoiden pituudet myös vaihtelevat kovasti. Tämä aineisto on ollut Italiassa seuraava (lunttaan tuolta Lakoman Kimmon sivulta): Ken Parker Magazinen numerot 1–36, Ken Parker Specialen numerot 1 – 4 sekä vielä vihoviimeinen tarina Mondadori-kustantamon Ken Parkerin numerosta 50. Nämä tarinat vievät meillä 11 paksua pokkaria.

Vuosina 2007–2016 julkaistiin suomeksi siis yhteensä 28 paksua pokkaria (8+9+11=28). Niissä on muutoin koko Kenin saaga, mutta ei suomalaisten pokkarien 5/82–4/87 tarinoita. Lisäksi kaksi lyhyttä tarinaa valitettavasti jäi kokonaan julkaisematta suomeksi, yhteensä vain 22 sivua. Puuttuvat Ken jutut suomeksi ovat 10-sivuinen La leggenda di Kennissuaq (Ken Parker Collezione 5; 1996; mustavalkoinen) ja 12-sivuinen Canto di natale (Ken Parker (Mondadori) 49; 2013; värillinen).

Jep, Kustannus Jalavan jo 80-luvulla julkaisema Ken Parker -värialbumi löytyy uusintana pokkarista, joka on nykyään korkeissa hinnoissa.

(EDIT: Selvennystä lisätty.)
« Viimeksi muokattu: 14.05.2024 klo 20:32:42 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

TexMex

• Jäsen
« Vastaus #1476 : 14.05.2024 klo 01:31:30 »
Kiitokset erityisesti Sampsalle tyhjentävästä vastauksesta  ;D

Eli siis tiivistettynä, mikäli oikein ymmärin, tarinat 1-16 julkaistu 2000-luvulla uudelleen sekä ennenjulkaisemattomat tarinat 45-62, tuohon välille jäävät saatavilla vain vanhoissa 80-luvun pokkareissa.

Sitten vielä 11 pokkarin verran "erityistapauksia".

Harmi kyllä oman alueen kirjastoista näyttäisi löytyvän vain kymmenkunta pokkaria, tarinat 1-10 ja neljä pokkaria tuosta väliltä 45-62.

Nyt sitten vielä semmoinen kysymys, että onko Kenit miten suoraa tarinajatkumoa vai "toimiiko omina tarinoinaan" esim. perus-texien tapaan?

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1477 : 14.05.2024 klo 10:38:40 »
Nyt sitten vielä semmoinen kysymys, että onko Kenit miten suoraa tarinajatkumoa vai "toimiiko omina tarinoinaan" esim. perus-texien tapaan?

Ihan kaikkia pokkareita lukematta sanoisin, että Keneissä on sellanen kohtuullisen löyhä jatkumo pokkarien välillä, mutta tarinat toimivat ominaan, olikohan osa tarinoista pidempiä, useamman pokkarin pituisia.

Tästä on kyllä aikaa kun olen noita lukenut, pitää varmaan jatkaa, sen verran hyvää tarinaa ja taidetta.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1478 : 14.05.2024 klo 20:42:54 »
TexMex: Ymmärsit ihan oikein. Alkuperäissarjan numerot 17–44 löytyvät suomeksi vain 80-luvun ohuista "yksöispokkareista".

Mitä tulee jatkumoon, olen samaa mieltä kuin Miqz. Aivan ensimmäisissä pokkareissa on lyhyt jatkumo, jossa sarjan asetelma luodaan nopeasti (Kenistä tulee lainsuojaton ym.). Sen jälkeen tarinat ovat melko itsenäisiä ja niitä voi lukea hyvin vapaassa järjestyksessä. Pokkarit toimivat omillaan eivätkä pääty mihinkään cliffhangereihin, vaikka toisinaan toki saatetaan viitata aiempiin tapahtumiin. Sarjan ihan loppupuolella on taas enemmän jatkumoa.

Ken Parker oli ensimmäisissä jaksoissa melko tyypillinen toiminnallinen lännensarja, mutta se muuttui pian syvällisemmäksi ja humaaniksi;  joku voi tuumia myös, että raskaammaksi ja tylsemmäksi. Sarjan luoja Berardi ei halunnut tehdä siitä bulkkia, jolla on kymmeniä eri tekijöitä, jossa aika on pysähtynyt, jossa sankari ei sisäisesti muutu ja ulkoisesti vanhene ja joka jatkuu periaatteessa ikuisesti.

Kenin kerääminen on paljon helpompaa kuin esim. Texin , koska se on päättynyt. Muutamat paksut pokkarit sekä numerot 1 ja 2/87 voivat olla kiven alla.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1479 : 14.05.2024 klo 21:33:39 »
Kenin kerääminen on paljon helpompaa kuin esim. Texin , koska se on päättynyt. Muutamat paksut pokkarit sekä numerot 1 ja 2/87 voivat olla kiven alla.

Juu, olen kans kuullut että kerääminen muuttui vaikeaksi aika pian sarjan loppumisen jälkeen. Onneksi pääsin mukaan kun sitä vielä julkaistiin, enkä joutunut maksamaan muutamista harvinaisemmista kovaa hintaa.

Ylpeänä pitää todeta että kokoelma taitaa olla suomeksi julkaistujen tarinoiden osalta täydellinen!
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Ephialtes

• Jäsen
« Vastaus #1480 : 11.04.2025 klo 12:19:22 »
Kickstartterissa KEN PARKER Collection, books 1 & 2, graphic novels - "The Best of Collection" of the acclaimed western graphic novel series KEN PARKER in an oversized format! First time in English!

Komean oloiset teokset lähtisi varsin edullisesti 44 dollarilla, mutta postikulut ($88) on kyllä liikaa minun lompakolle.
Ostanpa ne myöhemmin joltain jälleenmyyjältä.