Kirjoittaja Aihe: Mustetta...  (Luettu 3176 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kati76

• Uusi jäsen
  • Mitä, missä, milloin
Mustetta...
« : 31.05.2007 klo 10:42:29 »
Heips!

Minkälainen muste/tussi tms. olisi siten käyttäytyvää, että kun ensin piirtäisi sillä paperille, voisi sen päälle maalata esimerkiksi vesivärillä, eikä se leviäisi?

Näin jossakin tv-ohjelmassa vuosia sitten sellaista, mutta en ole vielä mistään löytänyt.

Osaisitko sinä neuvoa?

-Kati76-

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Mustetta...
« Vastaus #1 : 31.05.2007 klo 10:47:14 »
Kvaakin haulla löytyi keskustelu nimeltä: Nestemäistä tussia. Sieltä voisi saada jotain vinkkejä. Sitten on toinenkin, mikä käsittelee pullomusteen kuivumisen tehostamista.

Tietenkin tussauksen voi myös kopioida toiselle paperille (kopiokoneella), jolloin viiva kestää paremmin maalailua.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #2 : 31.05.2007 klo 10:51:06 »
Useimmat tekijät tussaavat työnsä vasta maalaamisen jälkeen, mikäli tekevät molemmat samalle paperille. Tämä pitää tussauksen skarpimpana kun värit eivät sotke sitä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #3 : 31.05.2007 klo 10:56:31 »
Joku Indian ink käynee tuohon tarkoitukseen. Ne ovat yleensä aika paksua tavaraa eivätkä liukene kuivumisen jölkeen.

Monitor

• Jäsen
« Vastaus #4 : 31.05.2007 klo 11:22:35 »
Itse piirrän yleensä tussilla kiiltävälle paperille ja jos meinaan kuvan värittää niin käyn kopiofirmassa otattamassa kuvasta kopion vesiväripaperille. Kannattaa huomioida että laitteen tummuussäädöt kannattaa olla silloin aika isolla jotta jälki näkyy kunnon mustana huokoisella vesiväripaperilla.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #5 : 31.05.2007 klo 12:08:02 »
Itse piirrän yleensä tussilla kiiltävälle paperille ja jos meinaan kuvan värittää niin käyn kopiofirmassa otattamassa kuvasta kopion vesiväripaperille. Kannattaa huomioida että laitteen tummuussäädöt kannattaa olla silloin aika isolla jotta jälki näkyy kunnon mustana huokoisella vesiväripaperilla.
Miten tuon saa toimimaan? Kun kopioi huokoiselle paperille, värijauhe ei kiinnity, ja irtoaa ja sotkeentuu värittäessä mun kokemuksen mukaan.

Monitor

• Jäsen
« Vastaus #6 : 31.05.2007 klo 16:57:46 »
Miten tuon saa toimimaan? Kun kopioi huokoiselle paperille, värijauhe ei kiinnity, ja irtoaa ja sotkeentuu värittäessä mun kokemuksen mukaan.

Kyllä värijauhe on ainakin mun kopioissa kiinnittyny niin hyvin etten ole mitään irtoamisia huomannu. Musta kopiojälki muodostaa oikeestaan sellaisen version tussiviivoista että se hylkii melko hyvin vesiväriä eikä peity kovin helpolla. Ja vesiväripaperi jota olen käyttänyt on semmoista 250 grammaista jossa toinen puoli karheampi ja toinen sileä. Sileälle puolelle siis olen kopioinut. Ei kovin huokoista paperia, mutta huokoisempaa kuin esim. Cansonin Bristol Graphic tai joku sen tyylinen.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #7 : 31.05.2007 klo 19:05:47 »

Kuvittajat ry:n keskusteluista löytyi yksi käypä vinkki: kopioidut vesiväripaperiarkit silitetään silitysraudalla! Ei niin kuumalla, että paperi ruskistuu, mutta tarpeeksi, että väriaine pehmenee ja tarttuu kunnolla kiinni akvarellipaperiin. Joku suojapaperi tarvitaan varmaan myös väliin, ettei väri iskostu silitysrautaan kiinni.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Kati76

• Uusi jäsen
  • Mitä, missä, milloin
« Vastaus #8 : 01.06.2007 klo 10:02:01 »
Kiitokset hyvistä vinkeistä!

T:Kati76 :D