Kirjoittaja Aihe: Barksin koottujen kunto ja painatuksen laatu  (Luettu 164228 kertaa)

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Jedi

• Jäsen
Re: Barksin koottujen kunto ja painatuksen laatu
« Vastaus #90 : 24.04.2007 klo 21:22:19 »
Kuluttujaviraston sivujen mukaan virheellisestä tavarasta on oikeus saada hyvitystä. Tässä tapauksessa virhe määritellään: "se(tavara) ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu." Tuo kuullostaa petokselta.

Eli jos sopua ei synny Sanoman kanssa, vasta sen jälkeen pitää ottaa yhteyttä Kuluttajaviraston kuluttajaneuvojalle, joka sovittelee puolestasi. Jos sopua ei silloinkaan synny hän auttaa tekemään valituksen Kuluttajavalituslautakuntaan. Voi myös käydä niinkin, että Kuluttajavirasto ei pidä Koottujen laatua virheellisenä eikä oikeuta hyvitykseen.

Itse en usko, että Sanoma antaa mitään hyvitystä noista kirjoista ellei sitten yli puolet tilaajista vaadi sitä. Siitä tulee aika kallis lasku Sanomalle jos niin käy.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #91 : 25.04.2007 klo 08:52:47 »
En ole paljon vielä muilta hommiltani kerinnyt tarkistamaan toista boxia, mutta jos luetut arviot pitävät paikkansa, jää kolmas postiin. Hyvä Sanomat, hyvä Egmont ja hyvä Suomi...

Illodiini
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #92 : 25.04.2007 klo 09:26:00 »
Minäkin tosiaan ihmettelin että mikä noissa Jannen skanneissa on se mikä hämää. En minä ruudulta ainakaan mitään kummallista näe. Mutta en minä näe mitään muutenkaan.
Kuvat ovat vuoden 1954 WDC&S-lehden skanneja, numerot 165 ja 166. Eli tuolta ne ovat alunperin näyttäneet.

EDIT: Onhan noissa sahalaitaa kun oikein tarkkaan katsoo. Varsinkin nokissa.
Asia tuli kyllä selväksi. Vielä selvemmäksi se olisi tullut, jos joku olisi pyyhkäissyt takalistonsa johonkin noista Joen kuviin. Eli huonomminkin olisi voinut olla. Mutta minun poittini ainakin on se, että vessapaperiostoksilla tässä ei olla oltu. Itse muistan ainakin hiljakkoin lukeneeni jostain albumista tuosta kilpa-ajotarinasta version, jossa oli sulavaa viivaa eikä piikkilangasta väännettyä. Väreistä en sano sitä taikka tätä. Ikävä kyllä olen jo realisoinut vanhan barks-kokoelmani, joten en voi enää skannta sieltä kuvaa. Mutta jos joku voi, niin vertailun vuoksi laittakoon tänne katsottavaksi, niin pystyvät epäuskoisimmatkin havaitsemaan ilmeiset epäkohdat tässä megajulkaisussa.

Toinen asia. Taannoin vähän ihmettelin sitä, kun Timo Ronkainen ei tiennyt mistä kuvafilmit tulevat, jos nyt oikein muistan. Jatkan ihmettelyäni. Carl Barksin kootut sivuilla sanotaan seuraavaa: "Taataksemme tämän suurprojektin laadun olemme koonneet toimitusneuvoston suomalaisista Carl Barks -asiantuntijoista. Yhdessä Sanoma Magazines Finlandin sarjakuvatoimittajien kanssa he pitävät huolta julkaistavan materiaalin korkealaatuisuudesta."

Siinäkin puhutaan luottamusta herättävästi laadun takaamisesta. Vaan kuinka tämä takaaminen oikeasti tapahtuu? Itselläni on jonkin verran kokemusta kirjojen tekemisestä ja yleensä on ollut tapana, että painopaikasta tulee ennen varsinaista painatusta näytekappale, josta voidaan lopullisesti tarkastaa, että kaikki on OK. Onkohan näistä kootuista tullut? Syytä ainakin olisi ollut, koska jo ykkösosa aiheutti vahvaa kritiikkiä painolaadun puolesta. Kysynkin siis nyt, että pääseekö tämä mainostettu toimitusneuvosto oikeasti takaamaan mitään? Timon tokaisusta päättelen, että kuvafilmejä ei ainakaan nähdä etukäteen. Tarkastaako ylipäätänsä kukaan mitään? Ja jos joku tarkastaakin, niin tehdäänkö yhtään mitään? Vai tokaistaanko vaan "paskaahan tämä on, mutta matsku tulee Tanskasta, ei mahda mitään, painokoneet käyntiin vaan".

Eli lyhysti: Tarkastaako kukaan mitään? Jos tarkastaa, niin miksi mitään ei ole tehty ennen painokoneiden käynnistämistä? Toivon, että Timo Ronkainen vastaisi tähän.

Jos painojäljen surkeus on huomattu etukäteen, niin ihmettelen, että mitään ei ole tehty. Selkärankaa olisi osoittanut, että tilaajille olisi boksien sijasta olisi lähetty vaikka kirje, jossa olisi lukenut esim. vastaavaa "Valitettavsti joudumme siirtämään koottujen kakkososan kirjojen jukaisemisen sarjan viimeiseksi, sillä Tanskasta saamamme kuva-aineisto ei vastannut toimitusneuvoston korkeita laatuvaatimuksia eikä varmasti myöskään lukijoiden". Mukaan vielä joku lohdutuslahja ja/tai lupaus paremmasta, niin minä olisin nostanut hattua ja korkealle. Nurinaahan sekin tietysti olisi aiheuttanut, mutta sen olisi kestänyt.

Jos muuten johonkin addressijuttuun lähdetään (kannatan asiaa), niin kuinka se käytännössä toteutuisi? Nettivelhot, kertokaa!

Jos kuluttajaviraston kanssa joudutaan asioimaan, niin silloin olis ehkä hyvä saada jostain svedu-julkaisu, jossa Timon tietojen mukaan on hyvää viivaa. Kyllä silloin pienen vertailun avulla virastollekin täytyy selvitä, että  jotain on pielessä.

Ja Antille vielä kiitos siitä, että osoitit, että kaikki sivut eivät sittenkään ole aivan pilalla. Minä en ole tarinoita lukenut, mutta kaikkia kolmea kirjaa olen nyyhkien selaillut enkä ole huomannut kuin pikselisivuja. Mielestäni kokonaisuus on silti pilalla.

Poistin kuvat lainauksesta. -Veli
« Viimeksi muokattu: 25.04.2007 klo 10:24:26 kirjoittanut Veli Loponen »
"Tex-tieteen yli-morisco"

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #93 : 25.04.2007 klo 10:02:21 »
Eli lyhyesti: Tarkastaako kukaan mitään? Jos tarkastaa, niin miksi mitään ei ole tehty ennen painokoneiden käynnistämistä? Toivon, että Timo Ronkainen vastaisi tähän.

Olisin voinut lainata Jansan koko postin tähän, niin täydellisesti se seuraili omia tuntemuksiani!
Tuntematta sen kummemmin miestä, minua on kaikkien näiden laatu-keskustelujen ajan häirinnyt Timo Ronkaisen ulkopuolisuuden leima, vaikka hänen pitäisi tosiaan olla siinä mainitussa toimitusneuvostossa "takaamassa" laatua. Täytyy sanoa etten kykenisi olemaan vähemmän vaikuttunut hommienne laadusta.
Kaikkein eniten minua vituttaa menetetty mahdollisuus saada kaikkien aikojen suomalainen Barks-kokoelma haltuuni. Olisin voinut maksaa enemmänkin.
Niin että kerrohan Timo miksi et ole tehnyt työtäsi siellä neuvostossa, tai sitten vaihtoehtoisesti, miksi olet antanut nimesi käyttöön suuressa "laatu"-huijauksessa?

Illodiini

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #94 : 25.04.2007 klo 10:15:53 »
Minä puolestani lisään, että en halua missään nimessä syyllistää Timoa, jota arvaston kovasti Ankka-tietäjänä ja asiantuntijana. Minulla on vain epäilys, että mainostettu toimituskunta todellakin on sivuutettu eikä asioita kukaan oikeasti pääse tarkastamaan. Ainakaan sellainen henkilö, jolle sarjan laatu on kunnia-asia. Ja sellaiseksi henkilöksi tiedän Timon monesta yhteydestä, vaikka en ole miestä koskaan tavannutkaan.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #95 : 25.04.2007 klo 10:19:18 »
Pettynyt olen minäkin ollut tähän laatuun. Ennen painatusta, tai yhtään mitään, näin vain ruotsalaisia bokseja, joiden viiva oli priimaa ja tarkkaa, ei ollenkaan tätä pikseliä. Toimitukselliseen puoleen (fontit, artikkelit, käännökset) ollaan enempi otettu osaa, painopuolen hoitumiseen luotettiin. Olen nyt kysynyt mistä ja miten filmit on tehty/saatu. Odotellaan.

Timo

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #96 : 25.04.2007 klo 10:25:47 »
Soitin juuri Sanomien asiakaspalveluun, ja minulle tyttö vakuutti siellä, että palautetta on tullut "jossain määrin", ja että Riku Perälä(pomo) palatessaan ensi viikolla ryhtyy hommiin asian suhteen. Varmistin myös ettei boksia/bokseja vielä kannata palauttaa(vaikka se 14 päivää menisikin umpeen), koska tilanne on "poikkeava".
Eli ei tässä auta muu kuin toivoa, että aurinko vielä murjoo tiensä meidän ankistien risumajaan...
Ai niin, palvelija otti ylös yhteystietoni, joten ehkä kannattaisi muidenkin soitella. Kiltit hiljaiset lapset kun jäävät niin usein ilman...
Ehdin lukea vastauksesi, Timo, ja vaikka vieläkin tuntuu siltä, että olisitte voineet enemmänkin yrittää, tyydyn vastaukseen osaltasi.

Illodiini

Mikkoeinari

• Jäsen
« Vastaus #97 : 25.04.2007 klo 11:08:58 »
Minäkin laittelin Rikulle sähköpostia asiasta, toivotaan että joukossa on voimaa ja asiaan tulee parannus.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #98 : 25.04.2007 klo 11:40:58 »
Laitoin seuraavan viestin Riku Perälälle:
"Tervehdys!

Olin juuri yhteydessä asiakaspalveluunne, jossa otettiin yhteystietoni ja valitukseni aihe ylös. Vaikka puhe olikin toisesta eli viimeisimmästä boksista, voidaan huoletta sanoa ettei ensimmäinen ollut juuri parempi. Tilaajat vain halusivat uskoa näin pitkän odotuksen jälkeen. On sanottava kuitenkin, että laatumokat olivat toisessa kauttaaltaan pahemmat. Aivan kuin joku olisi yrittänyt korjata ensimmäisen puutteita, mutta vääntänytkin namikoita väärään suuntaan.
Kuoria lukuunottamatta kyse on makulatuuri-tavarasta.
En usko että Sanomat haluaa päästä julkaisuhistoriaan firmana, joka ryssi Barksin kootut ehkä maailman Ankka-hulluimmassa maassa. Joten suosittelisin että otatte lusikan kauniiseen käteen, ja vaihdatte halukkaille molempien ilmestyneiden laatikoiden sisällöt priimaan tavaraan.
Voitte tietenkin yrittää sen kaltaistakin tapaa, että korvaavat kirjat toimitetaan vasta viimeisen virallisen toimituksen jälkeen niille, jotka ovat ostaneet ja maksaneet koko sarjan.
Mutta älkää erehtykö luulemaan, että selviäisitte tästä ilman tappioita."
Ja sitten jäädään odottelemaan...

Illodiini

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #99 : 25.04.2007 klo 12:18:46 »
Omasta kokemustani voin sanoa, että ystävällisillä mutta rakentavilla palautekirjeillä saadaan enemmän aikaan kuin hyökkäävillä ja uhkailevilla.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #100 : 25.04.2007 klo 12:37:11 »
Minä puolestani olisin tyytyväinen, jos pelkkä kakkosboksi uusittaisiin. Ja vaikkapa vain pelkät sarjakuvaosuudet, sillä muussahan ei vikaa ollut. Siinäkin Sanoma voisi säästää euron tai kaksi, jos uusiksi tosiaan menee. Illodiinin idea siitä, että uusintajulkaisu vain niille, jotka ovat loppuun saakka pysyneet mukana, on kerrassaan mainio.

Viestien sävy lienee tässä vaiheessa sivuseikka. Todennäköisesti siellä lasketaan tyytymättömien palautteiden määrä eikä kaunopuheisuuteen kiinnitetä huomiota.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #101 : 25.04.2007 klo 13:07:30 »
Viestien sävy lienee tässä vaiheessa sivuseikka. Todennäköisesti siellä lasketaan tyytymättömien palautteiden määrä eikä kaunopuheisuuteen kiinnitetä huomiota.

Asiallisiin kirjeisiin yleensä jopa vastataan ja ne otetaan vakavasti, asiattomat saattavat mennä jopa roskikseen jos kirjaamo tai sihteeri lukee tai avaa ne ensin. Suorassa sähköpostissa delete-näppäin toimii vielä herkemmin.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #102 : 25.04.2007 klo 13:17:59 »
Tuo on kyllä aivan totta. Itse yritin pitää kieleni hillittynä, kun pistin palautetta. Onneksi oli viikonloppu välissä, niin ehtivät jo otsasuoneni tasoittua enkä usko mitään kovin pahoja pistäneeni heidän luettavakseen.

En kuitenkaan usko Illodiinin palautteen olevan likimainkaan pahimmasta päästä.

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #103 : 25.04.2007 klo 13:29:20 »
Joopa joo, ilmaisin sanomalle tyytymättömyyteni minäkin asialinjalla pysyen tietysti...

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #104 : 25.04.2007 klo 13:35:27 »
Pettynyt olen minäkin ollut tähän laatuun. Ennen painatusta, tai yhtään mitään, näin vain ruotsalaisia bokseja, joiden viiva oli priimaa ja tarkkaa, ei ollenkaan tätä pikseliä. Toimitukselliseen puoleen (fontit, artikkelit, käännökset) ollaan enempi otettu osaa, painopuolen hoitumiseen luotettiin. Olen nyt kysynyt mistä ja miten filmit on tehty/saatu. Odotellaan.

Onkohan tuohon mahdollisuutta saada vahvistus suuntaan tai toiseen ennen kolmosboksin ilmestymistä? Ilman parempaa laatua, jää kakkosboksi viimeiseksi ja keräily kesken meikäläisellä ihan varmasti...