Juuh... varmasti lukisin jos lähikirjastosta löytyisi. Tosin suhtaudun sisältöön tietyllä varauksella, etenkin siihen näkökulmaan joka Sallan lukupäiväkirjassa esitetään:
Mielestäni joku ennakkoluuloton seurakunta saisi tilata tämän teoksen rippilapsille opetusmateriaaliksi, tai vastaavasti esimerkiksi yläasteen uskonnonopetuksen siivitykseksi teos sopisi loistavasti.
Syy osittaiseen nuivuuteeni on seuraava:
Sen sijaan käsittelyn painopiste on kaikille tuttujen myyttien purkaminen ja uudelleenkirjoitus.
"Kaikille tutut myytit" eli Raamatun tarinat ovat ikävä kyllä ei-niin-kaikille-tuttuja. Nekin, jotka tunnetaan, eivät aina ole niin simppeleitä kuin mitä ensisilmäyksellä luulisi. Tuhansien vuosien takaisten asioiden tulkinta on aina hankalaa, ellei ole hajua alkuperäisestä kontekstista. Oletan, että "purkaminen ja uudelleenkirjoitus" eivät tapahdu niinkään syvällisen tekstien taustaan tutustumisen kautta vaan lähinnä kunkin omalla mielikuvituksella. Niinpä tuloksena on varmasti lystejä (kuten tuo Paavalin kirjejuttu) ja oivaltavia sarjiksia, mutta ei ole kovin todennäköistä, että ne valaisisivat itse tekstejä.
Tästä johtuen aineisto voisi sopia virikemateriaaliksi lähinnä silloin, jos tekstit käydään läpi myös vakavasti, asiantuntemuksella. Tätä ei kuitenkaan ripareilla tai kouluissa välttämättä ehditä tehdä kuin ihan muutamilta osin...
Ok, olen liian vakava. Leikki sijansa saakoon. Ja sarjistahan voi käyttää pikemminkin kysymysten herättämiseen kuin merkitysten löytämiseen. (Niin, miksi Paavali ei saanut vastauksia - vai saiko?)
Asiasta toiseen, useimmat kirjoittavat Raamatun pienellä ihan vain epähuomiossa tai väärinkäsityksen vuoksi. Olen kuitenkin havainnut, että muutamilla se on tapa ilmentää omia antipatioita. Aika jänskä juttu.