Kirjoittaja Aihe: 300  (Luettu 39005 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
Re: 300
« Vastaus #75 : 19.04.2007 klo 22:12:51 »
Näin kyseisen elokuvan tänään. Koska pidän albumista paljon, olin valmis pitämään myös elokuvasta. Valitettavasti oli liian usein mainosvideon tapainen, joten elokuvaakin katsoin kuin pätkä mainoksia putkeen. Se ei ikinä aiheuttaunut minussa jännityksen tai mitään muutakaan tunnetta.

Tyylikäshän se oli paikoillaan, mutta seurasi tietyltä osin sarjakuvaa jopa liian uskollisesti, kun tunnistin suoraan tiettyjä yksittäisiä kuvaruutuja. Visuaalisesti realistisempi tulkinta olisi toiminut paremmin valkokankaalla.

Joiku

• Hammajainen
  • Jäsen
« Vastaus #76 : 21.04.2007 klo 14:11:15 »
En tiedä, onko kolmeasataa ylipäänsä mahdollista katsoa täysin irrallaan lähihistorian ja nykypäivän kontekstista, niin kuin jotkut vissiin tuntuvat toivovan.

Voiko Taru Sormusten Herrasta -elokuvia katsoa irrallaan poliittisesta kontekstista? Örkit ovat ihan selvästi irakilaisia ja Frodo itse Bush, joka matkaa örkkien valtakuntaan nujakoimaan tuodakseen maailmaan rauhan ja järjestyksen.

Lainaus
En viitsi sanoa tämän olevan viihdettä vaarallisimmillaan, ettei päähäni aleta sovitella kukkahattua, mutta tämä on ehdottomasti epärehellisintä viihdettä tyhmimmillään.

Aivoton leffahan se toki oli, mutta jos olet todella sitä mieltä että eeppiset taisteluleffat ovat vaarallisia, ajattelehan näin: nykypäivän nuorisorikollisten on melko vaikeaa saada mitään esimerkkejä irti kyseisistä filmeistä, jos eivät sitten katso tehokkaaksi mennä pelkässä viitassa ja nahkaisissa alushousuissa sohimaan keihäällä luokkahuoneeseen.

Siitä kyllä olen samaa mieltä, että pedot oli tehty tökerösti. Näin eläinten anatomiaan perehtyneenä erityisesti jättisusi hankasi silmää todella ikävästi. Sitäpaitsi se käyttäytyi kuten kissaeläin. :P
Shut up. At least the bunnies are on fire.

Wade

• Jäsen
« Vastaus #77 : 21.04.2007 klo 15:26:44 »
Jukka Tilsa parodioi mainiosti 300:n suosiota Pätkittäin käy kateeksi:ssa.

Hih
Wade Koivurinne

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #78 : 21.04.2007 klo 15:35:35 »
Voiko Taru Sormusten Herrasta -elokuvia katsoa irrallaan poliittisesta kontekstista?

Luonnollisesti 300-elokuvan ajallinen ja poliittinen konteksti on eri kuin kirjan. Mitkä ovat olleet filmin tekijöiden (ei vain ohjaajan, vaan myös ja erityisesti tuottajien jne.) vaikuttimet elokuvan tekoon? Sama pätenee Sormus-leffoihin ja kirjaan.

Timo

Joiku

• Hammajainen
  • Jäsen
« Vastaus #79 : 21.04.2007 klo 20:38:22 »
Luonnollisesti 300-elokuvan ajallinen ja poliittinen konteksti on eri kuin kirjan. Mitkä ovat olleet filmin tekijöiden (ei vain ohjaajan, vaan myös ja erityisesti tuottajien jne.) vaikuttimet elokuvan tekoon? Sama pätenee Sormus-leffoihin ja kirjaan.

Njaa, eli siis niin kauan kun maailmassa on sotia, ei voida tehdä sota-/taisteluelokuvia edes historiallisista tapahtumista tai kauan sitten kirjoitettuihin kirjoihin perustuen. Muuten ne leimataan poliittisiksi kannanotoiksi.

Lainaus käyttäjältä: Nappari
Ei minua sinänsä haittaa jos elokuvan moottorina toimii jokin viilee kostokertomus, kunhan näitä arvoja ei tosissaan yritetä myydä katsojalle.

No joo, olen kyllä samaa mieltä ekan kappaleen kanssa, mutta olen myös sitä mieltä, että katsojassakin on vikaa jos menee ottamaan tällaisen elokuvan todesta (tai vaihtoehtoisesti vanhemmissa, jos päästävät herkässä iässä olevat kakrunsa oppimaan moraalia ajatuksettomista mäiskintäleffoista).

Itse en kannata isänmaallisuutta lainkaan, puhumattakaan sodista ja tästä Kolmessasadassa esitetystä "kunniakas kuolema"-ideologiasta. Silti nautin leffasta, koska en pysty mieltämään sitä viihdettä vakavammaksi matskuksi. Harmittaa kovasti niiden puolesta, jotka etsivät siitä syvempää merkitystä tai purnaavat sen puutetta, ja joilta menee sen takia mukiinmenevä pläjäys sivusuun. Mutta hei, teekuppinsa kullakin. Tyytykäämme siihen ja menkäämme rinta rinnan katselemaan vaikka Fight Clubia. ;)
Shut up. At least the bunnies are on fire.

Gothadelica

• Vieras
« Vastaus #80 : 07.05.2007 klo 10:41:49 »
Eikö kukaan enää katso leffoja "lensipä veri komeasti ja örkit on kivoja"-periaatteella?
Ei kaiken aina tarvitse olla niin perhanan politiittisesti korrektia ja loppuun asti pureksittua.

Leffa oli oikein viihdyttävä ja kaunis kuin mikä. Kieltämäti nauratti joissain kohdissa hillittömästi(kökkö susi ja jättitransvestiitti Xerxes) mutta itse en ainakaan kärsi helvetin tuskia josko leffa jopa saa hyvälle tuulelle.

Kannattaa kyllä katsoa isolta skreeniltä, kärsi käsittämättömän paljon alle 20" telkkarista uusiksi katsottuna.

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #81 : 07.05.2007 klo 11:00:40 »
Eikö kukaan enää katso leffoja "lensipä veri komeasti ja örkit on kivoja"-periaatteella?
Ei kaiken aina tarvitse olla niin perhanan politiittisesti korrektia ja loppuun asti pureksittua.

Puhut asiaa.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #82 : 08.05.2007 klo 09:52:55 »
Tuli sitten käytyä katsomassa tämäkin pläjäys. Onneksi luin sarjakuvan ennen elokuvaa. Albumi oli hieno, en voi muuta todeta. Ja on oikein nimetä toiseksi tekijäksi Varley, sillä niin voimakkaasti väreillä on vaikutusta ilmeeseen.

Sen sijaan leffa oli välistä melkoista campia. Sinne oli turhaan laitettu kaikenlaisia ököjä. Jos elokuvasta olisi poistettu kaikki hidastukset ja turhat kuningatar-kuviot, olisi saatu napakka lyhytelokuva.
Millerin sarjakuvassa oli miellyttävän jämpti logiikka. Siinä ei tunteiltu eikä neuvoteltu. Omia motiiveja ei etsiskelty tai punnittu. Asiat olivat selvät kuin ne olisi spartalaiseen DNAhan sisällytetty. Tappamaan ja kuolemaan mennään, koska se nyt vain on niin. Elokuvassa jopa sekin vähä epäröinti oli liikaa. Elokuva oli myös jotenkin huumorintajuttomampi.

Ja olihan se melkoista Tom of Finland / Manowar -kuvastoa koko sotku. Ei sitä millään alun lihat-ja-perunat -erotiikalla nyt muuksi muutettu.

Tapani Maskula on ehdottomasti yksi parhaista elokuva-arvostelijoista. Tästäkin hän osuvasti totesi, että "Jos Goebbels heräisi tänään kuolleista, niin hän taputtaisi käsiään joka tuutista vyöryvälle miehiselle uholle ja hurmekenttien pateettisille ylistyksille".

Eli melkoisessa Leni Riefenstahlin hengessä tehty elokuva. Tehty selvästi palvelemaan jotain kansallisen hengennostatuksen tarvetta. Oikeastaan varsin puistattavaa. Pahinta elokuvassa on, ettei tässä ole oikeastaan minkäänlaista satiiria mukana, toisin kuin fasistiseksikin syytetyssä Starship Trooperissa.

Joitakin kauniita kuvia mutta Sin City teki homman paljon paremmin. Paljon paljon paremmin.

Näin homman olisi kuulunut käydä.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #83 : 17.05.2007 klo 00:16:29 »

Minä katsoin. Just äsken. Ja tykkäsin.  :)
t.Q

Jaakko Pehkonen

• Jäsen
  • Kvaak *hik*
« Vastaus #84 : 18.05.2007 klo 19:49:25 »
Eikös Tolkien aikanaan kieltänyt kaikenlaiset huhut että hän olisi muka tarkoittanut Mordorilla Neuvostoliittoa tai natsi-Saksaa ? Minun käsittääkseni aina on ollut "hyvä" ja "paha" valtio vastakkain, kai Tolkien vain käytti jutun juurena tätä ihmisten ikiaikaista jaottelua hyviksiin ja pahiksiin.

Minä haluan politiikkani politiikkana ja viihteen viihteenä. En diggaa piilomerkitysten kaivelusta, koska se vain pilaa elokuvan katselun nautinnon. Olen siinä mielessä yksinkertainen jätkä, että kun menen katsomaan vaikka Ihmenelosia, haluan nähdä rehellistä aivot narikkaan-hubaa, en märehtiä maailman epäoikeudenmukaisuudella. Wag the Dog ym. tulee tietenkin sitten katsottua älykkö-asenteella  :D

Sunnuntaina näen lopultakin 300:an, otin sopivasti tänään jo tuntumaa aiheeseen kun sohaisin mattoveitsellä jänteet kädestä esille... Tekevälle sattuu, sanoi Raid rosvon tapettuaan.
Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #85 : 18.05.2007 klo 20:14:35 »
En ole käynyt katsomassa.. ehkä käyn jos satun sille päälle, kyllä kesään aina muutama efekti-mättöleffa mahtuu.

Sitä vain ihmettelin että tämähän on jo kolmas viime vuosina ilmestynyt Antiikin Kreikkaan sijoittuva sotaleffa.. Troija, Aleksanteri, ja nyt 300. Ei taida kelvata Aristoteleen tai Sokrateen elämä leffan aiheeksi ollenkaan? Tai vaikka Hippokrateen? Voisivat minun puolestani sitten olla vaikka öljyttyjä ja lihaksikkaita, mikäli se siitä on kiinni. :P

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #86 : 18.05.2007 klo 20:28:20 »
Ei taida kelvata Aristoteleen tai Sokrateen elämä leffan aiheeksi ollenkaan? Tai vaikka Hippokrateen? Voisivat minun puolestani sitten olla vaikka öljyttyjä ja lihaksikkaita, mikäli se siitä on kiinni. :P

Tai miksi aina pitää tehdä vain historian suurmiehistä elokuvia. Onhan Kreikalla tarjota vaikkapa Lesboksen saaren Sapfo...

Mutta miksei tehtäisi elokuvia kreikkalaisesta mytologiasta? Siellä olisi toimintaa ja draamaa vaikka millä mitalla.

Wade

• Jäsen
« Vastaus #87 : 18.05.2007 klo 20:29:41 »
Mutta miksei tehtäisi elokuvia kreikkalaisesta mytologiasta? Siellä olisi toimintaa ja draamaa vaikka millä mitalla.
Dii, tai sarjakuvana Ilias, tahi Odysseija.
Wade Koivurinne

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #88 : 18.05.2007 klo 20:45:07 »
Tai miksi aina pitää tehdä vain historian suurmiehistä elokuvia. Onhan Kreikalla tarjota vaikkapa Lesboksen saaren Sapfo...

Onhan meillä Disneyn Herkules. ;) Herkules on varmasti mytologioiden ainoita koko perheen sankareita, meno taisi olla aika railakasta nimittäin.. Ei niin että olisin onnistunut muodostamaan minkäänlaista yleiskuvaa kreikkalaisten mytologioiden kokonaisjuonikaaresta.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2007 klo 20:50:45 kirjoittanut JJ Naas »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #89 : 18.05.2007 klo 20:46:20 »

onhan noita, (vaikka alati sarkastinen Wade ehtikin ensin) ensin ne Harryhausenin titaanit ja nyttemmin Hensonin muppettitehtaan...öööö..tuotokset.

Antiikin kreikasta ja roomasta saa hyviä sotaleffoja (ja huonoja vrt Aleksanteri).
Itse olen hyvällä menestyksellä soveltanut Maskula-indeksiä (ja Kari salminen-indeksiä) elokuviin, jos kumpikaan mainituista kriitikoista haukkuu tai kehuu jotain jälkeen vuoden 1950 tehtyä elokuvaa, niin tiedän oman reaktioni olevan päinvastoin.

Se miksi Hippokrateen, Sokrateen, Aristoteleen tai hitto vie vaikka Arkkimedeen elämä kelpaa on se ettei hittielokuvia vääntävät tuottajat tiedä niistä hölönpölähdystäkään ja taide-elokuvien tekijät ymmärrä niistä mitään.

300 on hyvä elokuva juuri sarjakuvamaisuuden ja alkuperäiselle sarjakuvalle uskollisuuden takia.
Onko 300 hyvä elokuva verrattuna "hyviin" elokuviin joiden tekijät ovat tunnettuja älykköjä ja intellektuellien ryyppykavereita?
On.
Onko 300 fasistinen?
On, mutta se ei ole sen asiasisältö.
Jos se pitää elokuvan katsoneelle erikseen selittää, vika on jossain muualla.
ja sen alkuperäisen teksasin moottorisahamurhaajan pointti oli tappaa minuutin välein joku ultragraafisesti.

itse toivon että joltakin tuottajalta löytyy kanttia tehdä sarjiselokuvana 303...