Stop stop stop. Ei näin. Tussiviivan pikselöityminen ja rasteroituminen ovat teknisiä virheitä, jotka johtuvat ammattitaidottomuudesta.
Totta kai. Mutta idea olikin siitä, että eri materiaaleille ja eri menetelmillä painaminen tuottaa erilaista jälkeä ja vaatii myös eri resoluutioita.
Esim. ennen skannereita käytti vain kovan luokan reproammattilaiset, nyt niitä käyttää ihmiset, jotka eivät ole välttämättä käyneet päivääkään skannauskoulutuksessa.
Esimerkiksi edellisen viestini tiedot perustuvat siihen, mitä itse olen kuullut juuri näiltä kovan luokan ammattilaisilta, jotka opettavat mm. skannausta.
Esimerkki valaiskoon:
Ensinnäkin: se, mikä merkitsee tavalliselle kuluttajalle on se, mikä näkyy silmään. Mielettömät suurennokset ja luupilla tihruttamiset on sitten alan miesten ja naisten harrastuksia.
Toiseksi: kun olen laiska, niin en jaksa ruveta skannailemaan, mutta (jos et omista, niin) käy kirjastosta lainaamassa Mannisen Teräslilja. Ilman apuvälineitä katselemalla siinä kaikki näyttää yhtä tarkalta. Kuitenkin, kuten jo mainitsin, Mannisen sivut on 1100 dpi:tä resoluutiolla ja Ruokosenmäen 600 dpi:tä. Kovasti suurentamalla saattaa näkyä hieman eroa.
Joka tapauksessa se, mitä kirjoitin perustuu lähes yksinomaan omiin kokemuksiin offset, rotaatio ja digipainossa. Lähes poikkeuksetta käytän omissa töissäni vain 600 dpi:n resoluutiota, eikä se ole koskaan ollut valmiissa tuotteessa nuhjaantunut tai pikselöitynyt, niin että sen silmämääräisesti huomaisi. Ainoat kerrat, kun pikselöitymistä ja rasteroitumista on ollut, ovat olleet sellaisia, että olen jo etukäteen sen tiennyt (ei esimerkiksi ole ollut käytössä kuvaa, jossa olisi ollut tarpeeksi resoluutiota) tai jossain vaiheessa minun jälkeeni kuvaa on muokattu ja resoluutiota pienennetty alle 600 dpi:n.
Mutta: asiaan vaikuttaa hyvin paljon se missä, miten ja mille painetaan. Hyvälle paperille kunnon offsetissa painettu vaatii ehdottomasti sen 1200 dpi:n resoluution. Perustyö digipainossa tulostuu hyvälaatuisena 400-500 dpi:n resoluutiolla.
Ja tietenkin, jos haluaa pelata varman päälle, niin totta kai se 1200 dpi:n resoluutio on hyvä ja suositeltava.