Kirjoittaja Aihe: KUTI#3  (Luettu 9333 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re: KUTI#3
« Vastaus #15 : 07.04.2007 klo 21:59:00 »
Tässä on muuten asia, josta voisi keskustella. Kutin (ja viimeisimmän Glömpinkin) kanssa törmää usein sanaan 'psykedeelinen'. Minusta tuntuu, että sanaa käytetään usein aika löyhin perustein.

Eipäs nyt kainostella. Kun julkaisun tekijälistauskin on päätetty taiteilla lukukelvottomaan muotoon, niin sitä psykedelian leimaa kannattaisi vain kantaa ylpeästi. En tarkoita, että ilmaisun tekeminen ymmärrettäväksi allekirjoittaneelle olisi mikään itseisarvo, mutta mieluummin pitäisin Kutia julkeana kuin säälittävänä.

Onnelan perheestä taisin ensireaktiossani käyttää adjektiivia "karmiva".

Jos sarjakuvan kuusikulmaisten ruutujen välillä ei ole jatkuvuutta (tai ainakaan sitä ei ole osattu välittää tälle avomieliselle lukijalle), menetän mielenkiintoni enkä arvosta.

En ole täysin varma yksityiskohdista, mutta minulle tuli sellainen vahva tuntu, että sen lukemisessa tarvitaan muovinappuloita ja arpakuutiota.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re: KUTI#3
« Vastaus #16 : 07.04.2007 klo 22:01:30 »
Onnelan perheestä taisin ensireaktiossani käyttää adjektiivia "karmiva".
Ehkä tämä johtuu mun uskonnollisesta taustastani, mutta mielestäni Onnelat oli aika kesy. Kyllä niistä sen idean tajusi, mutta sitä ei oltu onnistuttu viemään loppuun asti imho.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Re: KUTI#3
« Vastaus #17 : 07.04.2007 klo 22:23:30 »
Paikoin Kuti ei ollut sarjakuvaa koska se ei ollut kerrontaa.

Toki siitä voi väitellä. Mutta vaikka kiina on kaunista, en lue sitä koska en ymmärrä. Katselen kyllä merkkejä mielelläni, mutta se ei ole kertomataiteesta nauttimista vaan kalligrafiasta.

Jälkimmäisessä osuit asian ytimeen. Kysyisin sinulta, tartutko sarjakuvaan vain ja ainostaan sen vuoksi, että haluat lukea sarjakuvaa?

Kerronnasta. Kolmannen Kutin sisällöstä Mark Delongin sivu jää selkeän kerronnan ulkopuolelle. Katri Sipiläisen puolen sivun kuva sisältää monta tapahtumaa, mutta ei sinällään muodosta kronologista jatkumoa. Keskiaukeama on Oubabon hengessä tehty kerronnallinen kokeilu, jossa on mukana kymmenen tekijää. Korostan sanaa kokeilu. Toimii osittain, välillä huonommin. Harmi, että paino mokasi taas värit... magenta ja keltainen katoavat puolessa välissä aukeamaa.

Suurin osa kolmannesta numerosta on kerrontaa. Mutta kuten aiemmin Mikolle vastatessani sanoin, minua ei itseäni kiinnosta, teenkö sarjakuvaa vai jotain muuta. Nämä luokittelut ja rajojen vedot ovat aina teennäisiä, joskin monessa tapauksessa tarpeellisia.

Enemmän ehkä pännii monissa tulkinnoissa se, että sarjakuva koetaan taidemuotona edelleen hyvin ahtaaksi. Jos nyt verrataan vaikkapa elokuvaan tai kirjallisuuteen, niin se 'hyväksyttyjen' muotojen kirjo on selkeästi laajempi. Tämä lienee nuoren äpärätaiteen ongelmia. Eri asia on sitten, mistä pitää. Kaikesta ei katos tarvi pitää, sehän onkin hienoa.

Jos sarjakuvan kuusikulmaisten ruutujen välillä ei ole jatkuvuutta (tai ainakaan sitä ei ole osattu välittää tälle avomieliselle lukijalle), menetän mielenkiintoni enkä arvosta.

Tämä Oubabo-kokeilu on mielenkiintoinen. Olen aiemmin ollut mukana muutamassa ketjusarjakuvassa, jotka ovat poikkeuksetta olleet fiaskoja. Joissain työstettiin tarinaa sivu kerrallaan aina uuden tekijän voimiin, toisessa näytettiin seuraavan sivun tekijälle viimeinen ruutu omasta sivusta. Ei toiminut.

Selitän tämän Kuti3:n aukeaman tekotavasta hieman. Lähtökohtana meillä oli Latva-Nikkolan Jarnon tilauksesta luomat kaksi hahmoa. Tekijät eivät saaneet tuoda mukaan muita hahmoja, statistit hyväksyttiin. Sovimme, että sarja tulee olemaan kauttaaltaan mykkää. Teimme kokonaisuuden kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä tekijöille annettiin lähtökohdaksi toinen hahmoista ja ruudun muoto. Toista hahmoa ei näytetty saati muuta kerrottu. Aukeamamuodossa hahmot lähtivät liikkeelle toinen vasemmasta yläkulmasta, toinen oikeasta alakulmasta. Ensimmäisessä vaiheessa tekijät piirsivät vapaavalintaisen tapahtuman ruutuihin, jotka eivät olleet kosketuksissa toisiinsa. Toisessa vaiheessa tekijöille annettiin lähtökohdaksi toinen hahmo, sekä ruutu, jonka ympärillä jo oli tapahtumia. Tehtävänä oli yhdistää 2-3 ruudun tapahtumat yhdellä uudella niin, että tarinaa voisi lukea jokaiseen suuntaan. Aikakäsitys oli siis jo tässä vaiheessa monisuuntainen. Kolmas vaihe seurasi aiempia, mutta tekijöiden tuli yhdistää 4-6 ruudun tapahtumat. Tämä ei sinällään ollut ehkä edellistä vaihetta hankalampi, sillä esim. kuudella ympäröivällä ruudulla oli kaikilla jo jotain yhteistä viereisiin ruutuihinsa. Kuhunkin vaiheeseen käytettiin viikko aikaa ja lopputuloksesta tuli nyt sellainen mitä tuli. Olen tähän kuitenkin paljon tyytyväisempi kuin aiempiin kokemuksiini ketjusarjakuvasta. Mietimme, josko tekisimme jonkinlaista jatkoa. Elementtejä pitänee edelleen karsia ja korvata ehkä lopussa heikoimmat lenkit pois. Mutta joo, katsotaan.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: KUTI#3
« Vastaus #18 : 07.04.2007 klo 22:36:11 »
Nyt on kivempaa kun selittelit.

Saattoi silti olla aika vaativa. Tai olenhan minäkin tyhmä: erään opiskelijamme 16-sivuisen sarjiksen sivuja en osannut koota oikeaan järjestykseen vaikka se oli perinteinen juonijuttu. Ilmeisesti olen tottunut odottamaan *mitä hyvänsä, siis mitä hyvänsä* ja tulkintamahdollisuuksien kohotessa ännänteen potenssiin, murrun nyyhkien nurkkaan.

Jopa Chinatownin kerronta-analyysi paljasti juttuja joita en ollut parilla katsomiskerralla hokannut. Häpeä. Häpeä.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Re: KUTI#3
« Vastaus #19 : 07.04.2007 klo 22:40:16 »
Eipäs nyt kainostella. Kun julkaisun tekijälistauskin on päätetty taiteilla lukukelvottomaan muotoon, niin sitä psykedelian leimaa kannattaisi vain kantaa ylpeästi. En tarkoita, että ilmaisun tekeminen ymmärrettäväksi allekirjoittaneelle olisi mikään itseisarvo, mutta mieluummin pitäisin Kutia julkeana kuin säälittävänä.

Et tainnut Rami ymmärtää, mitä aiemmin kirjoitin. Voitko selittää, mitä psykedelialla tarkoitat? Sitä kartoittamaanhan aiempi viestini oli tarkoitettu. Kerroin siinä oman näkemykseni. Olisi kiinnostavaa kuulla vastaava sinulta. Minusta Kutin sisällössä on yhtä paljon naivismia ja avantgardea kuin psykedeliaa, eikä mikään näistä tyylilajeista hallitse julkaisua.

Lainaan tässä suoraan Pitkänmiehenkin sivuilta löytyvän Comics Reporterin haastattelusta poimitun Dan Nadelin kommentin:

"People are recently obsessed with comics as literary fiction, and they feel so marginalized themselves they tend to kind of rearguard comics against non-traditional forms of narrative storytelling. Which is why I think there are still arguments like, "Gary Panter can't draw, dude." Stuff like that, which is really just ignorant and close-minded. To me that's like saying "The earth is flat". I think it's better, but not a lot better. There's still a lot of stuff that's ignored because people don't know what to do with it. It's sort of narrative picture storytelling, but it's not comics, and it doesn't fall into a genre of literary fiction, which is now very popular in terms of graphic novels."

Kokonaisuudessaan juttu löytyy täältä:

http://www.comicsreporter.com/index.php/resources/interviews/3287/

Mitäs vielä... Niin, julkeus kyllä säilyy ainakin siinä mielessä, että teemme lehteä juuri niin kuin itse haluamme. Palaute luetaan ja käsitellään... ja sillä voi olla jopa jotain vaikutusta.

Meillä on periaate, että kaikki lehteen tehtävä piirretään käsin. Käden jälki saa näkyä. Tekijälista taitaa olla tähän mennessä lukukelvollisin. Tekijänä minulle on aika sama, mainitaanko nimeäni vaiko ei. Ymmärrän kyllä, että se saattaa kiinnostaa vaikkapa insinööriä. Hänen tai minun lukukokemukseen se ei kuitenkaan vaikuta. Vai onko jokin juttu parempi, jos tiedät sen tekijän?

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re: KUTI#3
« Vastaus #20 : 07.04.2007 klo 22:47:36 »
Vai onko jokin juttu parempi, jos tiedät sen tekijän?
Vastaan Ramin puolesta, että ei, mutta ainakin itse tykkään tietää tekijän, koska jos satunkin tykkäämään tarinasta, niin saman tekijän töitä on helpompi löytää, jos nimi on tiedossa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

mikko jylhä

  • Jäsen
  • Viestejä: 178
Re: KUTI#3
« Vastaus #21 : 07.04.2007 klo 23:33:02 »
Niin, kuvataide Kutista tuli mieleeni lähinnä mielentila/lähtökohta/kohderyhmä/diipadaapa/ennytkeksi oikaatermiä juttujen takia. Tahtoo sanoa että uppoaa varmaan paremmin keskimääräiseen Rajatilan kuin Lukulaarin asiakkaaseen.

Mikä on varmaankin hyvä juttu. Kaikki gategoriarajat kuuluisikin jonkun julkeasti talloa. Kuvataiteilijatuttujakin on aina hauskaa viedä sarjakuvaihmisten näyttelyihin ja kuunnella niiden tuhinaa.
float like a butterfly, stink like a beaver

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re: KUTI#3
« Vastaus #22 : 08.04.2007 klo 02:53:21 »
Et tainnut Rami ymmärtää, mitä aiemmin kirjoitin. Voitko selittää, mitä psykedelialla tarkoitat? Sitä kartoittamaanhan aiempi viestini oli tarkoitettu. Kerroin siinä oman näkemykseni. Olisi kiinnostavaa kuulla vastaava sinulta.

Niin, no, jos toteamuksesi, että sinusta "sanaa [psykedelia] käytetään usein aika löyhin perustein" ei tarkoittanut, että sitä käytetään aika löyhin perustein Kutin yhteydessä, niin sitten minulla ei ole mitään nokan koputtamista.

Mutta en voi olla huomauttamatta, että on aika vaikea keksiä paljon löyhempää määritelmää psykedelialle kuin "että koettava asia on monitulkintaisempi". Nyt jos vain saataisiin naulattua kiinni, että monitulkintaisempi kuin mikä, niin ei tarvitsisi luonnehtia päivän Rip Kirbyä psykedeliseksi liian löyhin perustein.

Itselleni kuitenkin tuli äkillinen tarve tarkistaa sanakirjasta, että mitä minä sillä psykedeelisellä oikein tarkoitankaan, ja tämä sai minut nyökyttelemään: Mielentila, jossa ilmenee voimistuneita aistihavaintoja, joskus havaintojen vääristymistä ja hallusinointia sekä äärimmäistä euforiaa tai epätoivoa. Ei edelleenkään mikään maailman tiukin määritelmä, mutta onnistuu rajaamaan ulos ainakin Rashômonin. Ja rohkeat värivalinnat nyt kaikista helpoiten sujahtavat tuohon aistihavaintojen voimistumiseen ja vääristymiseen, ja kiemurtelevat tekstirivit siinä vanavedessä. Euforian ja epätoivon tunnistaminen on jo vähän subjektiivisempaa.

Minusta Kutin sisällössä on yhtä paljon naivismia ja avantgardea kuin psykedeliaa, eikä mikään näistä tyylilajeista hallitse julkaisua.

Näistä psykedeelisyyden määritelmien löyhyydestä seuraa, että en pysty mitenkään ymmärtämään psykedeliaa naivismista ja avantgardesta erillisenä tyylilajina (hei, yritetään seuraavaksi määritellä naivismi ja avantgarde). Lisäksi psykedeelisyys on aika tarttuvaa: Myrkyn sivuilla Onnelan perhe olisi vain rutikuivaa satiiria, mutta Kutissa se on se kaikista pahin trippi.

Lainaan tässä suoraan Pitkänmiehenkin sivuilta löytyvän Comics Reporterin haastattelusta poimitun Dan Nadelin kommentin:

Ja tuon siteeraaminen saa minut ajattelemaan, että ymmärsin täysin oikein sen, mitä aiemmin kirjoitit. Suojakilvet täydellä teholla, kapteeni!

Jos joku ilmaisee karsastavansa psykedeliaa, ei se ole mikään syytös, että sarjakuvaa ei saisi tehdä noin. Eikä sarjakuvan lukijalta voi odottaa avomielisyyttä ja samalla kieltää, että sarjakuvassa olisi jotain, minkä suhteen tulisi olla avomielinen. Jos tarkoitus on olla välittämättä rajanvedoista, mennä marginaaleille, niin silloin mennään marginaaleille, ja tulee sen sortin palautetta, että "tää on liian omituista mulle". Jos ei tulisi, niin sehän olisi merkki siitä, että on oltu liian varovaisia!

Mutta jos lukija ei ymmärrä sarjakuvaa, hänen on vaikea myöskään arvioida, johtuuko se hänen vai sarjakuvantekijän epäonnistumisesta. Hänen on annettava palautteensa välittämättä tuosta erottelusta.

Tekijälista taitaa olla tähän mennessä lukukelvollisin. Tekijänä minulle on aika sama, mainitaanko nimeäni vaiko ei. Ymmärrän kyllä, että se saattaa kiinnostaa vaikkapa insinööriä. Hänen tai minun lukukokemukseen se ei kuitenkaan vaikuta. Vai onko jokin juttu parempi, jos tiedät sen tekijän?

Ja insinöörejä syytetään siitä, että he eivät osaa ottaa suunnittelussa huomioon peruskäyttäjän näkökulmaa. Tekijöiden listaamisen ei ole tarkoitus parantaa lukukokemusta. Sen on tarkoitus kertoa, keitä tekijät ovat. Se on hyvin karua, sivumerkityksetöntä informaation välittämistä, mutta jos tarkoitus on hämärtää merkityksiä ja haitata informaation välittymistä, niin siitä vain.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Re: KUTI#3
« Vastaus #23 : 08.04.2007 klo 11:20:04 »
Näistä psykedeelisyyden määritelmien löyhyydestä seuraa, että en pysty mitenkään ymmärtämään psykedeliaa naivismista ja avantgardesta erillisenä tyylilajina (hei, yritetään seuraavaksi määritellä naivismi ja avantgarde).

Äläpä houkettele keskustelua jaaritusten suohon.

Värikkyys, muoto, tulkinnallisuus. Paljon yhtymäkohtia. Mieleen tulee eräs kuva, missä lapsi oli piirtänyt epämääräisen kasan värejä, vihanneksia, ritareita, aseita ja muuta. Kuvan hän kertoi kuvaavan päänsä sisältöä.

Lapsi tuskin nautti aistiharhoista. Enemmän kyse oli siitä, että lapsi uskaltaa tehdä täysin henkilökohtaisen tulkinnan kaikesta, abstraktista ja ymmärtämättömästäkin. Toisena hetkenä kuva olisi varmaan sisältänyt jotain täysin muuta.

Saksalaisessa blogissa keskustelu Kuti-lehdestä pyörii avantgarden ympärillä. En allekirjoittaisi tätäkään. Ei ole tarkoituksellista pyrkiä eroon kaikesta totutusta. Annamme kuitenkin luvan kokeilla uutta. Noin ylipäätään lehdessä on kuitenkin niin monia tekijöitä, että sitä on turha määritellä yhden termin alle. Tässä ei ole kyse mistään koulukunnasta kuitenkaan. Naivismista voi ottaa mukaan leikin. Se on näet tekemisen avaimia.

Mutta jos lukija ei ymmärrä sarjakuvaa, hänen on vaikea myöskään arvioida, johtuuko se hänen vai sarjakuvantekijän epäonnistumisesta. Hänen on annettava palautteensa välittämättä tuosta erottelusta.

Tämä on täysin totta.

Kyse on juuri siitä, mitä Pictureboxin Nadelinkin sanoi... eli ei ymmärretä täysin, kun muoto ei ole totuttu, eikä oikein tiedetä miksi tätä nyt pitäisi kutsua. Silloin valitaan termi, jossa on jotain osuvaa, mutta joka ei kuitenkaan osu kuvaamaan oikein. Tämän jälkeen asia on ikään kuin ymmärretty, laitettu nippuun ja pinoon. Näin ihminen vain toimii.

Epäonnistuminen on sitten tosiaan toinen juttu. Pitääkin tästä mennä...

Tekijöiden listaamisen ei ole tarkoitus parantaa lukukokemusta. Sen on tarkoitus kertoa, keitä tekijät ovat. Se on hyvin karua, sivumerkityksetöntä informaation välittämistä, mutta jos tarkoitus on hämärtää merkityksiä ja haitata informaation välittymistä, niin siitä vain.

Kuten aiemmin sanoin, sillä ei ole ollut meille itsellemme merkitystä. Tekijöitä pyydetään signeeraamaan työnsä itse. No, tämä ehkä voidaan korjata, jos lukijat kokevat ongelmaksi.

Itselleni kuitenkin tuli äkillinen tarve tarkistaa sanakirjasta, että mitä minä sillä psykedeelisellä oikein tarkoitankaan: Mielentila, jossa ilmenee voimistuneita aistihavaintoja, joskus havaintojen vääristymistä ja hallusinointia sekä äärimmäistä euforiaa tai epätoivoa.

Juuri näin! Tässähän oli puhe siitä, mitä ihmiset tarkoittavat määritellessään sarjakuvan psykedeeliseksi. Siitä, että sanaa käytetään väärin. Lähinnä sitä käytetään kuvaamaan kaikkea värikästä ja monimutkaista, joka ei ole selvästi kytköksissä todellisuuteen. Hyvä, että tarkistit. Mark Delongin sivu tippuu tähän määrittelyyn, muu ei siihen sovi. Värikkyys ja vapaa muoto on Kutissa kuitenkin suurimmalle osalle tekijöistä tapa tehdä, eikä sen kummempaa termiä avukseen tarvitse.

"Jos luovuus on halua luoda, on aistikas virtaus elämää."

on aika vaikea keksiä paljon löyhempää määritelmää psykedelialle kuin "että koettava asia on monitulkintaisempi". Nyt jos vain saataisiin naulattua kiinni, että monitulkintaisempi kuin mikä, niin ei tarvitsisi luonnehtia päivän Rip Kirbyä psykedeliseksi liian löyhin perustein.

Jos lisätään tähän, että tekijä on selkeästi tarkoittanut teoksen monitulkinnalliseksi. Tämä on oma määritelmäni itselleni. Olet Rami niin monitulkintainen, etten ajatellutkaan sen sopivan sinulle.

Tässä ajassa Kuti on kyllä aika iisiä kamaa. Kun oikea elämä on eskapismin välineiden hallinnassa, on arjesta tullut surrealismia. Ja vielä se Karvinen - hahmon teesejä on jo vitseissä toistettu niin kauan, ettei sillä ole mitään kosketuspintaa todellisuuteen. Niinpä luen stripit yhtenä täydellisen käsittämättömänä virtana.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2007 klo 11:25:22 kirjoittanut tomu »

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Re: KUTI#3
« Vastaus #24 : 08.04.2007 klo 12:03:03 »
Avantgardella on taiteessa aika kova traditio, eikä termiä ole leväperäisyyden puolustelua varten kehitetty.


Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re: KUTI#3
« Vastaus #25 : 08.04.2007 klo 13:16:03 »
Avantgardella on taiteessa aika kova traditio, eikä termiä ole leväperäisyyden puolustelua varten kehitetty.

No hyvä, nyt minä ymmärrän paljon paremmin, mitä se tarkoittaa.

Äläpä houkettele keskustelua jaaritusten suohon.

Syvemmälle, tarkoitat.

Värikkyys, muoto, tulkinnallisuus. Paljon yhtymäkohtia. Mieleen tulee eräs kuva, missä lapsi oli piirtänyt epämääräisen kasan värejä, vihanneksia, ritareita, aseita ja muuta. Kuvan hän kertoi kuvaavan päänsä sisältöä.

Ja siihen se sitten päättyisikin, jos taiteilija itse olisi teoksensa ainoa kokija. Mutta teos ei ole enää taiteilijan vallassa sen jälkeen, kun se on päästetty yleisön koettavaksi. Ei yleisö voi tietää, mitä taiteilija on teoksella tarkoittanut, ellei hän ole siinä rinnalla sitä selittämässä. Ja sitähän te ette tahdo tehdä, vai mitä? Joten antakaa yleisön kuvailla teosta oman kokemuksensa kautta, ilman että rupeatte tuomitsemaan yleisön tulkintaa vääräksi.

Noin ylipäätään lehdessä on kuitenkin niin monia tekijöitä, että sitä on turha määritellä yhden termin alle.

Nyt kun vielä joku olisi yrittänyt tehdä niin! Mutta tietenkin, jos tahdot sanoa, että tämä on tulkintasi Wardan sanoista "kyllä se psykedelia puree tietyssä mielentilassa", ja että sinulla on oikeus tulkintaasi riippumatta siitä, mitä hän oikeasti mahtoi tarkoittaa, niin olen täysin avoin tälle näkökulmalle...

Kyse on juuri siitä, mitä Pictureboxin Nadelinkin sanoi... eli ei ymmärretä täysin, kun muoto ei ole totuttu, eikä oikein tiedetä miksi tätä nyt pitäisi kutsua. Silloin valitaan termi, jossa on jotain osuvaa, mutta joka ei kuitenkaan osu kuvaamaan oikein.
Juuri näin! Tässähän oli puhe siitä, mitä ihmiset tarkoittavat määritellessään sarjakuvan psykedeeliseksi. Siitä, että sanaa käytetään väärin.

Oikein kenen mielestä? Väärin kenen mielestä? Älä yritä omia teoksen kokemista.

Jos lisätään tähän, että tekijä on selkeästi tarkoittanut teoksen monitulkinnalliseksi. Tämä on oma määritelmäni itselleni. Olet Rami niin monitulkintainen, etten ajatellutkaan sen sopivan sinulle.

Jos olet niin valmis hyväksymään käsitteen subjektiivisuuden, miksi olet niin innokas tuomitsemaan, että ihmiset käyttävät sitä väärin? Tuossa ei ole mitään järkeä. Hups, sanoinko pahan sanan?
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Re: KUTI#3
« Vastaus #26 : 08.04.2007 klo 19:22:11 »
Avantgardella on taiteessa aika kova traditio, eikä termiä ole leväperäisyyden puolustelua varten kehitetty.

Öö, ... selitätkö hieman, kuka puolustelee ja mitä tällä termillä? Saksalaiset meitä vai? Sehän olisikin jännää. He ovat nostaneet termin esiin Kutista keskustellessaan, emme me. Edellisessä postauksessa sanoin, etten itse allekirjoita tätä.

Avantgardella on taiteen spektrissä yhtä suuri osa kuin sitä ympäröivillä määritellyillä suuntauksilla, mutta tämänhän Veltti kuvataiteilijana ymmärsitkin.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Re: KUTI#3
« Vastaus #27 : 08.04.2007 klo 20:02:52 »
Syvemmälle, tarkoitat.

En, vaan näen silmissäni kauhukuvan, missä istun tässä kirjoittamassa loputkin pääsiäislomastani. Jos jaksat kaivaa jostain termien nasevat määrittelyt niin siitä vaan. Ehkä niillä keskustelu aukeaa.

Ei yleisö voi tietää, mitä taiteilija on teoksella tarkoittanut, ellei hän ole siinä rinnalla sitä selittämässä. Ja sitähän te ette tahdo tehdä, vai mitä? Joten antakaa yleisön kuvailla teosta oman kokemuksensa kautta, ilman että rupeatte tuomitsemaan yleisön tulkintaa vääräksi.

Eihän tässä kenenkään kantaa ole vääräksi sanottu. Kertaan: poimimani keskustelun aloitus oli se, että lehti helposti niputetaan yhden termin alle, tässä tapauksessa vaikkapa psykedelian. Samalla tavalla siis miten Dan Nadel kokee Comics Reporterin haastattelussa käyvän Pictureboxin julkaisuille. Tämä niputus ei ole osuva. Esimerkkeinä uudesta numerosta... Jyrki Heikkinen, Reijo Kärkkäinen, Maippi Ketola, Manninen, Jari Vaara tai oma juttuni... ei niillä ole mitään tekemistä psykedelian kanssa. Vai väitätkö Rami muuta?

Sanot, että tuomitsen yleisön tulkinnan vääräksi? Siis minkä yleisön tulkinnan? Mielestäni tulkinta ei ole sitä, että niputetaan jokin asia termillä, joka piti tässä tapauksessa sinunkin tarkistaa jostain muualta. Tai ainakaan se ei ole sellainen tulkinta, josta olisi meille lehdenteossa hyötyä ("Pyh! Runoutta!"). Se, mitä kaivataan on selkeästi omakohtaisia mielipiteitä siitä miten jokin sarjakuva on koettu. Keijo lupasi koettaa keskiaukeamaa uudelleen, kun jaksoin selittää sen tekotavasta. Ongelmana on tietty se, että lehti koetaan näköjään monessa kohtaa liian vaikeaksi. Sitä se ei mielestäni kuitenkaan ole.

Poimin Wardan kommentista VAIN psykedelia -sanan. Keskustelun aloitus ei liity hänen kommenttiinsa muuten, eikä tietenkään määrittele Wardan mielipidettä. Eihän se ole edes mahdollista, kokijahan on aina oikessa... se miten kokemus kommunikoidaan ulos on sitten eri asia ja tämän keskustelun lähtökohtia. Poimin siis sanan, koska tuntuu, että omina kokemuksina kerrotun palautteen sijaan saamme juuri enimmäkseen kommentteja tyyliin 'värikästä - lasten tekemää', 'avantgardea - liian vaikeaa ilmaisjakeluun' (saksalaiset), 'psykedeelistä - liian hippiä' jne. Näitä palautteita voimme tietty toimituksessa miettiä, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan tärkeimmät pointit löytyvät usein juuri yksittäisen ihmisen pienistä havainnoista.

Jos olet niin valmis hyväksymään käsitteen subjektiivisuuden, miksi olet niin innokas tuomitsemaan, että ihmiset käyttävät sitä väärin? Tuossa ei ole mitään järkeä. Hups, sanoinko pahan sanan?

Kuten tässä ja aiemmin kirjoitin, tässä keskustelussa usein esiin tullut termi pätee ehkä pariin-kolmeen juttuun uuden kolmannen Kutin jutuista. Silloin on mielestäni oikeutettua puuttua sanomiseen, joka on virheellinen. Määrittelit näet koko lehden saman sanan alle.

Kyllä, olet oikeassa, kokemus on yleensä subjektiivinen - heh. Hienoa. Voimme kokea vielä kokea tämän mediakeskeisyyden keskellä jotain täysin omaa. Psykedeelisuuden lähtökohta voi vapaamuotoisena olla hyvinkin objektiivinen, siis se voi antaa monta erilaista kokemusta.

Tähän kohtaan keskustelua haluaisinkin kuulla esimerkkejä. Siis miten koit psykedeelisiksi luokittelemasi sarjat?

W

  • sarjakuvaduunari
  • Jäsen
  • Viestejä: 606
Re: KUTI#3
« Vastaus #28 : 08.04.2007 klo 20:05:36 »
Warda:
> kyllä se psykedelia puree tietyssä mielentilassa.

Tässä on muuten asia, josta voisi keskustella. Kutin (ja viimeisimmän Glömpinkin) kanssa törmää usein sanaan 'psykedeelinen'. Minusta tuntuu, että sanaa käytetään

usein aika löyhin perustein. Syynä voi olla vaikkapa sarjan värikkyys tai sitten termillä siirretään ymmärtämättä jäänyt teos muiden epämääräisten joukkoon. Minulle 'psykedeelinen' tarkoittaa yksinkertaista sitä, että koettava asia on monitulkintaisempi. Sen lukeminen on sitä myöten osittain henkilökohtainen kokemus. Tämä voi olla tietty hankala asia, jos lukija on odottanut saavansa sen selkeän tarinan kaaren.

Kutia lukiessa on varmasti helpompaa, jos avaa lehden avoimin mielin. Niin sen pitää meidän mielestä ollakin.

Toivottavasti tämä alkuperäinen viesti ei ole hukkunut matkassa keskustelusta määritemistä yms.

En antanut mielestäni ymmärätä että niputan koko kuti ja Glömp julkaisun sarjakuvat ja "kuvataiteen" samaan käsittämättömään nippuun jota luen vain statuksen vuoksi
Ymmärrän psykedelian tässä tapauksessa värien, tyylin ja kerronnan tyylin valinnan kautta jossa tulkinnallisuutta ja lukutapaa yms ei ole valittu lukijalle valmiiksi. Silloin luulisi että sarjakuvan tulkinta on omissa käsissäni.

Kutin on ymmärtääkseni juuri kokeilukenttä, mutta teettekö te sitä yhtä vakavalla otteella kuin esim. Glömpiä? ja onko se edes tärkeä kysymys?

Kutista löytyy hyvin erillaista sarjakuvaa, mutta se ei tarkoita että minun tai kenenkään pitäisi osoittaa kultivoituneisuutamme diggaamalla Kutia estoitta.

Kutin hienous taitaa minusta olla sen moninaisuus, arvostan sitä että julkaisu vaikka onkin ilmaisjakelu yms. antaa mielenkiintoisea ja erillaisia lukuhetkiä.
Luulisi olevan hyvä asia, että Kutia lukee pitkän ajan.

Uskon ettei Kutia vaivaa väärinymmärrys. Julkaisu on teidän ja teidän näköisenne. Tehty tuomaan erillaista sarjakuvakulttuuria Suomeen ja tarjoamana tätä ennakkoluulotonta sarjakuvataidetta.
OK, Se hyväksyttänee ja jokainen lukee Kutinsa ja ajattelee siitä mitä mielii.


Öö, ... selitätkö hieman, kuka puolustelee ja mitä tällä termillä? Saksalaiset meitä vai? Sehän olisikin jännää. He ovat nostaneet termin esiin Kutista keskustellessaan, emme me. Edellisessä postauksessa sanoin, etten itse allekirjoita tätä.

Avantgardella on taiteen spektrissä yhtä suuri osa kuin sitä ympäröivillä määritellyillä suuntauksilla, mutta tämänhän Veltti kuvataiteilijana ymmärsitkin.

Kaikki nämä ongelmat poistunevat, kun taideväki löytää Kutin ja osaa arvoistaa sitä oiken?

Olenko oikeassa Tommi siinä ettet halua lokeroida Kutia tai Glömpi mihinkään? Ymmärrettävää sikäli, että kyseessä on monen erillaisen tekijän julkaisuja.
Tästä lähiten lupaan olla yleistämättä.





tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Re: KUTI#3
« Vastaus #29 : 08.04.2007 klo 20:29:47 »
Warda:

Kirjoitimme päälekkäiset viestit. Poimin vain termin lähtökohdaksi keskustelun aikaansaamiseksi. Onnistuin ;)

Kutin on ymmärtääkseni juuri kokeilukenttä, mutta teettekö te sitä yhtä vakavalla otteella kuin esim. Glömpiä? ja onko se edes tärkeä kysymys?

Glömp pyörii vain ja ainoastaan minun oman intuitiivisen tekemiseni kautta. Jos Kutin päätoimittaja Pauliina on siellä jossain, hän voinee vastata Kutin linjasta. Saisimme samalla myös toisen äänen, jotten yksin minä vastaa 8-henkisen toimituksen suuna.

Uskon ettei Kutia vaivaa väärinymmärrys. Julkaisu on teidän ja teidän näköisenne.

Tässä olet oikeassa. Tämä on hyvin Kutikuti -työhuoneen ja meidän kanssa läheisesti tekevien taiteilijoiden näköinen julkaisu. Kaikki kuitenkin tekevät mitä haluavat. Tähän mennessä tekijöitä on Kutissa tainnut olla n. 40-50. Rajoja ei ole vedetty mihinkään, hyviä juttuja on monenlaisia.

Tässä välissä voisinkin muistuttaa, että meille saa ja pitää lähettää sarjoja tarjolle:

Työhuone Kutikuti, 4. Linja 24 (katutaso), 00530 Helsinki / info@kutikuti.com

Olenko oikeassa Tommi siinä ettet halua lokeroida Kutia tai Glömpi mihinkään? Ymmärrettävää sikäli, että kyseessä on monen erillaisen tekijän julkaisuja.
Tästä lähiten lupaan olla yleistämättä.

En halua saati pysty lokeroimaan. Joku muu tehköön sen, jos näkee oleelliseksi. Koetan keskittyä tekemiseen. Sinällään on hauska lukea lokerointiyrityksiä arvioista. Glömpin kohdalla puhutaan usein runollisesta kerronnasta, jossa onkin totuuden siemen. Tässä keskustelussa esiin tulleet termit ovat kaikki vilahdelleet myös Glömpin yhteydessä. Tekijäkunnat ovat molemmissa julkaisuissa moninaiset, tyylit ja tarinat monisyiset. Vapaus on tärkeää.

Kaikki kommentit yleistyksistä yksityiskohtiin tänne vaan edelleen. Tämä keskustelu tekee hyvää.