Pari viikkoa sitten vieraillessani vanhan kotikaupunkini Lahden kaupunginkirjastossa olin saada slaagin sarjishyllyllä. Helkkarinmoinen määrä laatusarjakuvaa vanhoista klassikoista upouusiin hitteihin
Tuo on muuten aivan totta. Lahdessa on toistaiseksi paras sarjisvalikoima ainakin monipuolisuuden suhteen kun kirjastoista puhutaan, mitä olen nähnyt. Toinen Lahden läheltä löytyvä kunta on Heinola, jossa pari vuotta sitten uudistettu kirjasto on lähes samaa kokoluokkaa kuin Lahdessa, vaikka asukkaita on vain neljännes Lahden populaatiosta. En ole missään tämän kokoisessa kaupungissa (alle 25 000) nähnyt mitään vastaavan kokoista. Saas nyt nähdä, mitä saavat aikaseks, kun saavat vihdoin sen keravan kuppasen kirjastonkin vaihdettua uuteen ja uljaaseen palatsiin...
Sarjakuvavalikoima Heinolassa on kuitenkin kaupungin kokoon nähden aivan ilmiömäinen. Tämä johtuu osittain siitä, että Heinola rikastui muutamia vuosia sitten hienoilla asukkaita aluksi raivostuttaneilla energiayhtiökaupoilla ja toisaalta siellä on aika paljon isoja tunnettuja tehtaita. Nää rahat on ilmeisesti ainakin osittain nyt sitten käytetty kulttuuriin. Hiljattain uusittu kaupunginjohtaja onkin kokemukseni mukaan loistotyyppi ja kulttuurin perään. Rakennettiinhan sinne hiljattain kansallisesti tunnettu kesäteatterikin. Nykyisin vanhassa kotikaupungissa on miellyttävää käydä, sillä se muuttuu hurjaa vauhtia. Ja kun omistaa Lahden ja Heinolan kirjastokortit, niillä saakin Päijät-Häme-reissusta jo paljon irti... Lahdesta minä kuitenkin kaiken lopulta haen, jos en muualta löydä.
Pääkaupunkiseudun kirjastoissa on se ongelma, että niitä on liikaa ja liian tiheään ja niiden valikoimat yksittäisissä kirjastoissa on onnettoman pienet...
Täytynee taas lähteä käymään kotopuolessa ja varata suurehko säkki mukaan uusia sarjislainauksia varten.
Odotapa vain Hanna! Kumpi ehtii ensin! Tosin mun täytyy ensin maksaa mun kirjastosakot, ennenkuin pääsen vetämään kaikki opukset sun nenän edestä...