Kirjoittaja Aihe: Monitorin kalibrointi (myös softa)  (Luettu 13892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Monitorin kalibrointi
« Vastaus #15 : 15.02.2004 klo 20:06:46 »
Tietenkin erotteluksi täytyy valita sanomalehteen sopiva erottelu, jos sellaiseen tekee. Se on jotain Euroscale newsmitälie (en muista enkä jaksa tarkistaa). Sanomalehden pisteenkasvuksi varmaan joku 30% rupeaa olemaan hyvä...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

J.M:salo

• Jäsen
Monitorin kalibrointi (softa)?
« Vastaus #16 : 13.09.2004 klo 22:27:15 »
Onko sellaista? Pelasin tietsikkapeliä ja syystä tai toisesta sen säädöt jäivät päälle pelin jo sammuttua. Ihmetyttää, miten saisin näytön taas "normaaliksi" kun en sitä yhtään osaa säätää. Kontrastia ja valoisuutta vain, ja se ei ole pääongelma... jotenkin värit vain näkyvät turhan haaleina, teki noille edelle mainituille mitä tahansa.

Apua?

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Monitorin kalibrointi (softa)?
« Vastaus #17 : 13.09.2004 klo 23:18:44 »
Kurkkaa vaikkapa tänne jos olisi tarpeelista infoa. Pärjää kai ensihätään.

Tästä jokunen säie kyllä on ollut, en muista koska. Ton linkinkin mä säästin sieltä.

-- j --
« Viimeksi muokattu: 13.09.2004 klo 23:23:25 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #18 : 13.09.2004 klo 23:31:50 »
Entä jos meet taas peliin ja säädät ne sieltä takaisin...

8)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #19 : 14.09.2004 klo 00:14:33 »
tänne jos olisi tarpeelista infoa.

Toi onkin tuttu sivu. Mutta mun koneessa on ainakin tuolla:  asetukset > Ohjauspaneeli > adobe Gamma. Sillä saa säädettyä profiilin. Liekö tullut Photarin mukana. Näin hienoa se, en tosiaan tiedä.
Ja, joo, en mää näe ton sivun esimerkkikuvassa missään mitään ruutuja.  :-[

Timo

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 14.09.2004 klo 20:38:10 »
Tätä olen käyttänyt useasti säätämään omaa monitoriani: Nokia Monitor test Suosittelen, ohjelma on aika helppo käyttääkin.

Googlella löytyi lisääkin pikaetsinnällä, mutta noita en ole itse testannut: Testiohjelmia
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

• Jäsen
« Vastaus #21 : 14.09.2004 klo 21:40:39 »
Jeah, testiohjelmia, mutta tarttis softan joka myös säätää ne, ku ite en osaa.

Timolle, muuten hyvä, mutta veikkaan että Adobe noi asentaa, ei ne tule itsestään sinne ;)

Ja luulen että peli jätti noi säädöt päälle vahingossa ku bugitti. Homman reversointi tuota kautta ei tuota tulosta.

Nyt kun mietin, niin syy on joku "gamma correction", eikä yhtään hajua mistä wintoosassa sitä säädetään.

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 14.09.2004 klo 22:22:27 »

Ahaa...käsitin sitten hieman väärin.

Mutta joutunet silti säätämään asetukset takaisin manuaalisesti, valitettavasti. :(

Ja luulen että peli jätti noi säädöt päälle vahingossa ku bugitti. Homman reversointi tuota kautta ei tuota tulosta.

Nyt kun mietin, niin syy on joku "gamma correction", eikä yhtään hajua mistä wintoosassa sitä säädetään.

Gamma correction muuttaa kirkkautta ja puna-vihreän osuuksia väreissä, noin yksinkertaisesti sanottuna. Esimerkiksi tuolta löytyy lisätietoa, jos haluat tietää tarkemmin mikä se gamma-korjaus oikein on.

Mutta: Gamma-korjauksen säätäminen pitäisi löytyä näytönohjaimen asetuksista (luntattuna ATI Radeonin kontrolleista): Oikea hiirennappi työpöydällä ja siitä Ominaisuudet (Properties) -> Asetukset (Settings) -> Lisäasetukset (Advanced) -> Värit (Color), ja sieltä pitäisi löytyä myös gamma-korjaus. Tämä voi nyt tosin vähän riippua näytönohjaimestasi, ja suomenkieliset termit voivat olla vähän erilaisia (käänsin nuo ulkomuistista, kun itse käytän englanninkielistä versiota), mutta sieltä Lisäasetuksista pitäisi tuo löytyä.

Kokeile mitä säädöt vaikuttavat, parempaa apua en valitettavasti osaa antaa, kun käytännössä kokeilemalla säädän omankin näyttöni.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

• Jäsen
« Vastaus #23 : 16.09.2004 klo 16:16:40 »
Gamma correction muuttaa kirkkautta ja puna-vihreän osuuksia väreissä, noin yksinkertaisesti sanottuna. Esimerkiksi tuolta löytyy lisätietoa, jos haluat tietää tarkemmin mikä se gamma-korjaus oikein on.

Mutta: Gamma-korjauksen säätäminen pitäisi löytyä näytönohjaimen asetuksista (luntattuna ATI Radeonin kontrolleista): Oikea hiirennappi työpöydällä ja siitä Ominaisuudet (Properties) -> Asetukset (Settings) -> Lisäasetukset (Advanced) -> Värit (Color), ja sieltä pitäisi löytyä myös gamma-korjaus. Tämä voi nyt tosin vähän riippua näytönohjaimestasi, ja suomenkieliset termit voivat olla vähän erilaisia (käänsin nuo ulkomuistista, kun itse käytän englanninkielistä versiota), mutta sieltä Lisäasetuksista pitäisi tuo löytyä.

Kiitoksia! Tuota halusinkin löytää. Kyllä tämän manuaalisestikin saan varmasti kuntoon, tämä NVidian palikka olikin aika yksinkertainen.  Ja mitä turhaa suomentamaan, itselläki on enkku-versio :)

paddy

• AD
  • Jäsen
Re: Monitorin kalibrointi (myös softa)
« Vastaus #24 : 11.03.2005 klo 11:33:03 »
Olen todennut työssäni täydelliseksi:
GretachMacBeth spektrofotometri ja Binuscan PhotoRetouchePro + Colorcase.
Maahantuoja on:
http://www.communicationpro.com
Graafinensuunnittelija/kuvittaja/muotoilija.
Teen kuvituksia, mainontaa, nettisivuja, 3D-töitä. Oma toimisto. Toimeksiannot pääasiassa ulkomailta. Harrasteena kitarat, akvarellit, puuveneet. Alalla 1976 lähtien. Koulutus: AtlanticCollege, Cambridge, MIT, Raivaajasuk.koulu. Merisotak.