Kirjoittaja Aihe: Hellsing  (Luettu 32610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
Vs: Hellsing
« Vastaus #60 : 09.08.2008 klo 11:14:43 »
Peesaan: ei juonta, silti kiehtova ja varmasti tulee hankittua (englanniksi luettu 6 ekaa osaa, pakko tietää kuinka päättyy).
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #61 : 25.10.2008 klo 00:00:01 »
kunhan ajattelin huomauttaa että Hellsing osa 1 on jo myynnissä.
7,95€ suomennoksesta varmaan lisää myöhemmin.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #62 : 25.10.2008 klo 13:19:04 »
Ostin hellsing 1:sen,ja en pitänyt en lukenut edes loppuun sellasta verellämässäilyä : S
siis tuli ennenminkin ahdistunut olo koko oopuksesta.Sekä kuvitus oli aika mitään sanomatonta.
Kello- viiden- tee.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #63 : 25.10.2008 klo 14:35:58 »
.....en pitänyt en lukenut edes loppuun sellasta verellämässäilyä : S
siis tuli ennenminkin ahdistunut olo koko oopuksesta.Sekä kuvitus oli aika mitään sanomatonta.

Täysin päin vastainen kanta.
Kōta Hirano mitään sanomaton? Kuvitukseltaan mitään sanomaton?
Ihan niin juu. Jack Kirby oli aikaansaamaton samalla periaatteella.

Eksa

• Vieras
Vs: Re: Hellsing
« Vastaus #64 : 25.10.2008 klo 14:38:31 »
Anime ei pääse lähellekään mangan psykopaattista fiilistä. Manga on aivan mahtava, yksi ehdottomista suosikeistani  ;D

Totta.Anime on roskaa suoraan sanoen.Loppuu ennen aikojaan, mutta manga, sitä suosittelen.  :-*

Bard

• Jäsen
« Vastaus #65 : 26.10.2008 klo 08:08:49 »
Kirjamessuilta tuli ostettua eka Hellsing suomennos hintaan 5,50.
Sen kummemmin en ole vielä kerennyt sarjaan tutustumaan kuin että vilkaissut tuota pokkaria ja hyvältähän tuo ainakin näyttää ja kuulemani kehut tuskin pahentavat asiaa ollenkaan =)
KABLAM!

Sunnikka

• Jäsen
  • Turha säheltäjä, ikuismyöhässä oleva iltaihminen.
« Vastaus #66 : 12.11.2008 klo 14:13:52 »
Toista osaa odottelen jo kuola suupielestä valuen... En ollut aiemmin tämän sarjan mangaan tutustunut, koskapa sen englanninkielinen painos oli niin ylihintainen (olikohan parhaat hintapyynnöt jopa 18 euron luokkaa per osa...). Joten minulle tarina oli tuttu vain animesta. Anime tuntui melko sekaiselta räpellykseltä, vaikka itse tarinan pohja kiehtoikin. Imho.

Mangan ensimmäinen osa koukutti heti! Silmät suurina katselin kaikkea sitä verenroisketta... ja ihastuin. *ryntää ikkunaan ja huutaa; Oi Alucard, take me now!*
Öh.. Mutta siis kuitenkin. Tarina vaikuttaa mangassa paljon selkeämmältä kuin animessa, jossa ryntäiltiin vähän siellä sun täällä. Ehkäpä animesarjan lyhyys oli tähän syypäänä; olisi kenties kaivannut enemmän jaksoja, jotta asioita oltaisiin saatu selvitettyä paremmin ja hahmot olisivat saaneet enemmän syvyyttä.
Hulluja nuo suomalaiset.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #67 : 12.11.2008 klo 21:15:43 »
Hieman ihmettelen vain piirrostyylien eroa, verrattuna ekstra-tarinaan Hellsingin piirrostyyli on jotenkin alkeellisen ja suttuisen näköistä.

Eksa

• Vieras
« Vastaus #68 : 13.11.2008 klo 07:38:46 »
Hieman ihmettelen vain piirrostyylien eroa, verrattuna ekstra-tarinaan Hellsingin piirrostyyli on jotenkin alkeellisen ja suttuisen näköistä.

Kenties tarkoituksella?...  ;D

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #69 : 24.11.2008 klo 08:18:53 »
Arvostelu löytyy etusivulta.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #70 : 24.11.2008 klo 15:44:22 »
Arvostelu löytyy etusivulta.

Ja oivallinen arvostelu onkin.

Hellsing ei varsinaisesti ikinä ole loistanut psykologisella syvyydellä, mutta ainoa nipottamisen aihe on ehkä tuo lopun vertaus.
Itse toki pidän Bad taste-elokuvasta sioinä missä Undeadista tai braindeadista mujtta vertailukohta on minusta eri.

Hellsing on enemmän kuin 80-luvulla syntyneet toimintakauhuelokuvat: aliens ja sen jälkikasvu selkeimmin samanlainen olisi John Carpenterin Vampire$ joka on kirjana paljon parempi.

Mutta itse vain nautin siitä että moista herkkua(Hellsing) on saatavilla suomeksi.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #71 : 24.11.2008 klo 16:34:11 »
Hellsing ei varsinaisesti ikinä ole loistanut psykologisella syvyydellä, mutta ainoa nipottamisen aihe on ehkä tuo lopun vertaus.
Itse toki pidän Bad taste-elokuvasta sioinä missä Undeadista tai braindeadista mujtta vertailukohta on minusta eri.

Hellsing on enemmän kuin 80-luvulla syntyneet toimintakauhuelokuvat: aliens ja sen jälkikasvu selkeimmin samanlainen olisi John Carpenterin Vampire$ joka on kirjana paljon parempi.

Olen kyllä samaa mieltä, ettei tuo lopun vertaus ollut täysin osuva, mutta en vain keksinyt parempaa. Vuosiin ei ole tullut katsottua huvittavia gore-leffoja, joten oli hieman vaikeuksia kaivaa muistin syövereistä sopivaa vertailukohtaa. Muistini mukaan Bad Taste piti kuitenkin sisällään vastaavanlaista yliampuvaa verellä mässäilyä kuin Hellsing.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #72 : 24.11.2008 klo 18:59:24 »
Itse olin lukenut joskus aiemmin kaksi ensimmäistä Hellsing-pokkaria. Ostin tämän uuden tavanomaista kookkaamman formaattinsa vuoksi.

Tiesin siis ennalta suhtautua tähän puhtaana toimintaviihteenä. Kuten Mielonen totesi, nopeaan tahtiin luettuna Hellsing toimii mainiosti. Fiksu huomio. Tällaista rehellistä toimintakauhua ei järin paljon olekaan tarjolla.

Minua huvitti asia, jonka tekijä itsekin nostaa eräässä sivukommentissaan esiin: hahmoilla on järjestään silmälasit. Tuntien tekijän taustan erotiikan parissa, kuvittelisin tällä olevan piilomerkitystä fetissimielessä.

Pidin myös katoliset vs. protestantit -asetelmasta ja karkeasta tavasta, jolla esim. Pohjois-Irlannin kysymystä sivuttiin. Kirkkoa, erityisesti paavin johtamaa katolista kirkkoa kohtaan tunnetaan nykyisin melkoisesti epäluottamusta, mikä viihteen puolella näkyy tällaisinä höpsöinä Opus Dei -tyyppisinä iskuryhminä. Niissä on kuitenkin omaa vetovoimaa ja länsimainen ihminen on niin ehdollistunut kristilliseen kuvastoon, että sen yhdistäminen tiettyihin elementteihin (kuten kauhuun itseensä) toimii kuluneisuudestaan huolimatta takuuvarmasti.

Arvostelu on hyvä, mutta näin uudelleen luettuna mieleen juolahti, liittyykö sarjakuvailmaisuun Suomessa Disney-julkaisujen kahlitseva vaikutus niin, että väkivaltaa täytyy erikseen kauhistella, vaikka elokuvissa Saw-tyyppisten elokuvien vastenmieliset kidutussessiot ovat arkea? Olen itsekin tuohon syyllistynyt, joten tämä ei ollut kritiikkiä arvostelua kohtaan, lähinnä samantyyppistä pohdintaa kuin ajatus ehdollistumisesta tuossa edellä.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #73 : 24.11.2008 klo 19:45:07 »
Minua huvitti asia, jonka tekijä itsekin nostaa eräässä sivukommentissaan esiin: hahmoilla on järjestään silmälasit. Tuntien tekijän taustan erotiikan parissa, kuvittelisin tällä olevan piilomerkitystä fetissimielessä.
Noissa silmälaseissa ihmetytti, että lähes aina vasen (tai oikea, en nyt muista) linssi oli täysin valkea, kun taas toisesta linssistä näkyi selvästi läpi. Koskaan ei ollut toisin päin.

Arvostelu on hyvä, mutta näin uudelleen luettuna mieleen juolahti, liittyykö sarjakuvailmaisuun Suomessa Disney-julkaisujen kahlitseva vaikutus niin, että väkivaltaa täytyy erikseen kauhistella, vaikka elokuvissa Saw-tyyppisten elokuvien vastenmieliset kidutussessiot ovat arkea? Olen itsekin tuohon syyllistynyt, joten tämä ei ollut kritiikkiä arvostelua kohtaan, lähinnä samantyyppistä pohdintaa kuin ajatus ehdollistumisesta tuossa edellä.
Tarkoitus ei ollut kauhistella väkivaltaa, ajattelin vain heti alkuun tehdä selväksi, että tämä on tarkoitettu aikuisille, niin tätien ei tarvitse kauhistella mitä lapset lukevat.

Onhan tuo väkivalta aikaa hurjaa muihin lehtipisteen sarjakuviin verrattuna. Jossain ketjussa VesaK mainitsi, että joku kauppaketju kieltäytyi ottamasta XIII:ta myyntiin liian väkivaltaisena. On tainnut maailma muuttua viime aikoina, tai sitten kaupat eivät katso mitä Egmont lehtihyllyillä tarjoaa.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #74 : 24.11.2008 klo 20:01:47 »
tämä on tarkoitettu aikuisille, niin tätien ei tarvitse kauhistella mitä lapset lukevat.

Hyvä pointti.

Onhan tuo väkivalta aikaa hurjaa muihin lehtipisteen sarjakuviin verrattuna.

Sitähän se on. Elokuva-analogiaa hyödyntäen Disney on kenties lasten animaatioleffa, Hellsing splatter-kauhua. Eli kuten totesit, kohderyhmät ovat erilaiset. Henkilökohtaisesti toivotan Hellsing-sarjan tervetulleeksi, aivot nollille viihdettä ei oikein sarjakuvina tule etsittyä erikseen käsiinsä.

Mutta ehkä tämän keskustelun avaus sinun arvostelusi kohdalla ei ollut lainkaan oikeutettua, olen vain pariin otteeseen katsonut omia arvostelujani ja jälkikäteen miettinyt, miksi olen käsitellyt väkivaltaa ikään kuin tuomitsevasti. Ettei taustalla olisi kuitenkin jokin yleismaailmallisempi reaktio: kun sarjakuvan hardcore-harrastajatkin tuomitsevat graafisen väkivallan sarjakuvissa, eikö taustalla pilkotakin jokin yleisasenne siitä, ettei väkivaltaa tulisi esittää sarjakuvissa?