Kirjoittaja Aihe: Skannerit, monitoimikoneet ja tulostimet  (Luettu 41237 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: Skannerit, monitoimikoneet ja tulostimet
« Vastaus #45 : 09.12.2010 klo 12:50:40 »
Minäkin luulen, että tuo on viallinen jotenkin. Koskaan ei ole tosiaan irronnut mustejauhetta noin paljon kuin tosta uudesta printteristä. Maahan tuojaan olin yhteydessä ja sieltä sanottiin, että pitäisi viedä huoltoon. On selvä toimintahäiriö. Ei pitäisi mustetta jäädä paperin pintaan vaan sen pitäisi kiinnittyä siihen kunnolla. Mutta ihmettelen sitä, että aivan uusi printterini pitäisi viedä huoltoon???? Mitkä ovat yleensäkkin ostajan oikeudet jos tuliterä kone pitää viedä heti huollettavaksi? Sehän tarkoittaa käytännössä ainakin sitä, että en näe printteriäni pitkään aikaan, koska huollossa varmasti jonot. Sitten kustannuksia siitä, minun täytyy viedä kone huollettavaksi. Ja sitten mahdollisesti jatkossa jos tulostin taas takkuilee tulee katkeamaton huolto-kierre.  >:( >:( >:(  

Sain tänään eräältä henkilöltä tärkeän sähköpostin. Siinä valotettiin kuluttajan oikeuksia ja sitä, että pitää toimia nopeasti. 14 päivän sisällä pitää tuote viedä takaisin ja mahdollisuus saada rahat takaisin, jos printteri on viallinen. Mietin seuraavaksi HP:n all in one laitteen ostoa, jossa on skannaus ja kopiointi mahdollisuus tai sitten Canonin pixma sarjaa. Millainenhan tuo Canonin laite olisi. Maksoi verkkokaupassa 99 euroa ja sislätää 5 värikasettia. kolme niistä oli värillistä ja kaksi sitten mustaa. Toinen musta oli kuville ja toinen tekstille. En ymmärrä, miksi pitää olla kaksi mustaa värisäiliötä? Värit tulevat maksamaan miltei 75 euroa tai jotain tohon Canoniin. Täytyy katsella tuota HP-merkkiä, jos tulisi edullisemmaksi hankkia.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2010 klo 13:05:31 kirjoittanut Orjan May »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #46 : 09.12.2010 klo 13:08:04 »
Ei pitäisi irrota ei. Kuumennustelojen pitäisi puristaa jauhe tiukasti paperiin. Itse tosin vahingossa huomasin kun tulostin 120 grammaselle, joka on jo kartonkia, jäi jauhe kunnolla kiinnittymättä. Asetuksista olis pitänyt muistaa laittaa päälle ruksi että nyt tulostellaan kartongille. Näissä on yleensä asetukset erikseen kartongeille, tarroille ja muille erikoisemmille materiaaleille laitteesta riippuen.
Tarkista ettet tulostanut esim. liian paksulle paperille.
Omani on HP Laserjet.

Timo

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #47 : 09.12.2010 klo 13:26:04 »
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/virhe/tavara/virheen-hyvitys/

Myyjä voi alkaa vängätä että se lähtee huoltoon, koska hänellä on lain mukaan siihen oikeus. Sinä taas voit vedota siihen että virhe ei ole vähäinen ottaen huomioon että laite on noin uusi ja siksi on täydet perusteet kaupan purkuun. Mikäli myyjä ei tähän suostu, niin vaihto ehjään.

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #48 : 09.12.2010 klo 14:41:46 »
Tiedättekös te armon piirustelijat, että mikä olisi hyvä scanneri sarjakuvien ja piirrosten scannaamiseen? Laadukas sais olla ja mielellään A3 kokoa. Meikän vanha Epson on alkanut tekemään kummaa viirua toiseen laitaan....ei hyvä.
Nii joo, mun laitteisto keikahtaa tuonne mäkkipuolelle. Jos sillä nyt tässä kohden on merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2010 klo 15:04:03 kirjoittanut J.Vehnä »

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #49 : 09.12.2010 klo 15:25:50 »
Sain tänään eräältä henkilöltä tärkeän sähköpostin. Siinä valotettiin kuluttajan oikeuksia ja sitä, että pitää toimia nopeasti. 14 päivän sisällä pitää tuote viedä takaisin ja mahdollisuus saada rahat takaisin, jos printteri on viallinen.

14 päivää on tietysti postimyynnissä oleva minimiaika kaupan purulle, jos tuote on käyttämätön – siis täysin ehjänkin tuotteen. Ei taida koskea printteriä, jota on testattu. Sitä usein sotketaan myös myymälässä tapahtuvaan myyntiin, ja osa myyjistä sellaisen edun kyllä antaa.

Sen sijaan näemmä aika monella firmalla on Dead-on-arrival-määre, eli jos ilmoitat asiasta saman tien, pääset jonon ohi huoltoon – tai saatat saada jopa uuden laitteen tilalle. Asiakkaan kustannuksethan kuljetuksestahan pitää joka tapauksessa korvata – ei nyt ihan kaukaa haettua olisi, että lähettäisivät jonkun lähetin hakemaan koneen.

Ota nyt kuitenkin yhteys myyjään ja kysy miten toimitaan. Kaikissa merkeissä voi olla tehtaalta tullessa viallinen osa (todennäköisyydessä voi olla eroja tietysti...) ja pelkästään yhden hajonneen tapauksen takia ei välttämättä tarvitse itselleen sopivaa mallia vaihtaa toiseen.

(ihan oikeastihan lasertulostin kyllä tunkee ilmaan pienhiukkasia, mutta ei sen kotikäyttäjän tulostusmäärillä pitäisi missään tuntua.)
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #50 : 09.12.2010 klo 15:32:04 »
Täytyy katsella tuota HP-merkkiä, jos tulisi edullisemmaksi hankkia.
Joku aika sitten vaihdoin Kuolleen Epson Stylus-monitoimilaitteen (alkoi vanhemmiten olemaan häikkää musteiden kanssa) uuteen. Myyjä sai minut ylipuhuttua ostamaan HP Photosmart All in One-vempaimen. Myyjältä koetin kysellä kaiken tarvittavan ja vehje tuntui sopivan tarkoituksiini mutta yhtä en kysynyt ja se osoittautui ongelmaksi. Kone piti niin suurta meteliä että ei viitsinyt pienessä huoneistossa ilta/yöaikaan käyttää l. testatkaa tuollainenkin ominaisuus. Lahjoitin koneen pois ja ostin tilalle Canonin Lide-skannerin ja Samsungin mustavalkolaserin. Tuo Samsung oli edullinen ostaa ,muste riittää ja on paljon nopeampi kuin muut joita olen käyttänyt.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #51 : 04.04.2011 klo 11:39:01 »
Kymmenen vuoden mustesuihkutuskailun jälkeen olen tullut siihen tulokseen että värimustesuihkutulostin ei toimi ihmisellä, joka tulostaa päivittäin, mutta väritulosteita noin kerran kuussa. A4 on riittänyt minulle, sillä 21cm maksimileveydestä huolimatta kaikissa tulostimissani on ollut mahdollisuus tulostaa A4-kokoa pidempiä printtejä. Onko kenelläkään suosituksia A4-lasertulostimesta, jossa löytyy sama mahdollisuus (ohisyöttö)? Hintakatto olisi suunnilleen 500 euroa, halvempikin saa olla.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #52 : 16.03.2012 klo 20:41:52 »
A3-puolella kutkuttaisi nyt ihan pirskatistas' Mustek MCS 500 A3 PRO -asiakirjakamera, jota ainakin skannerina myydään:

http://www.pixmania.com/fi/fi/9126487/art/mustek/variskanneri-mcs-500-a3-p.html

Mutta onko tästä bideesuihkun oloisesta tilaihmeestä "oikean" skannerin korvaajaksi? Olisiko täällä kenelläkään kokemuksia moisen teknologian toimivuudesta, ja jos: pyydän ne täten jakamaan.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #53 : 16.03.2012 klo 21:05:33 »
Lainaus käyttäjältä: http://www.pixmania.com/fi/fi/9126487/art/mustek/variskanneri-mcs-500-a3-p.html
2592 x 1944 pikselin resoluutiolla lopputulos on erinomainen.

= A5/300dpi
A3 alle 200dpi
Näyttölaatua lukee.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #54 : 24.04.2012 klo 09:19:39 »
Haussa on A3+ kokoon yltävä mustesuihkutulostin. Minulla ei ole niistä kokemusta, joten jos on vinkkejä hyvistä laitteista tai vaihtoehtoisesti niistä, joita kannattaa välttää, niin kiitän jo etukäteen.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #55 : 24.04.2012 klo 11:53:55 »
Haussa on A3+ kokoon yltävä mustesuihkutulostin. Minulla ei ole niistä kokemusta, joten jos on vinkkejä hyvistä laitteista tai vaihtoehtoisesti niistä, joita kannattaa välttää, niin kiitän jo etukäteen.

Mä ostin viime vuonna (muistaakseni Jyrki Vainion suosituksesta) Brother DCP6690CW -monitoimikoneen jossa on siis A3-skanneri ja A3 värimustesuihku. Hintaa laitteelle oli Amazonissa hiukan alle 200 puntaa, ja yks olennainen valintaan vaikuttava seikka on että värit voi täyttää yksi kerrallaan ja täyttösäiliöt on todella halpoja, muistaakseni punnan kappale. Äkkiä ne kyllä kuluvatkin. Skanneri ei ole värikuvien syvyyden hahmottamisessa paras mahdollinen ja kuvissa on pientä käyrtymää (aina Photarissa viivoittimet esiin ja Distort päälle niin ongelma korjautuu heti), mutta toimii tarkoitukseensa varsinkin mustavalkoisena vallan ok, varsinkin kun kuvissa ei ole varsinaista vikaa (raitoja tms) ja reso on riittävä. Tulostin on erittäin hyvä kun vähän säätää, pystyen niin jatkuvaan käyttö-väritulostukseen kuin hitaaseen valokuvatulostamiseen varsin hyvällä laadulla.

Mulla on näiden ohella parempi mutta kuva-alaltaan pienempi vanha skanneri, ja A4 lasertulostin jokapäiväiseen printtaamiseen, mutta kun originaalien koko on aina isompi kuin A4 niin aikaa säästyy eikä tarvi miettiä. Ja kyllä, ainakin mun käyttämät noin 200g/m2 paperit menee printteristä yks kerrallaan kun varovasti syöttää.

Kivi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #56 : 24.04.2012 klo 12:34:03 »
Monitoimikone menee minulla vähän hukkaan, kun on jo hyvä skanneri.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #57 : 24.04.2012 klo 14:28:19 »
Löytyy ainakin Epson Workforce WF-7515 ja WF-7525. En sit tiedä minkälainen tulostusjälki noista syntyy. Halvin noista on 250 € luokaa.
Eihän nää mitään huipputulostimia ole printtauksen tasolla. Huippuprinteissä värikasettien määrä on jotain 8-10 kpl ja hintakin 600 euroo ja pitkästi ylikin.
Brothereista en tiedä, mutta olen kuullut, ettei niissä ole paljoa tuota väriä kaseteissa.
Jos olis tilaa, niin ostais A3-skannerin ja suurkoko tulostimen erikseen...niin ja jos olis myös rahaa. noi meinaa maksaa vähän liikaa.

Äh luin huonosti ton jutun. Etsit siis pelkästään printteriä. Itse olen tykästynyt Epsoneihin. Niissä on hyvä määrä väriä kaseteissa ja muutenkin hyvälaatuisia. Et ole harkinnut suurkoko tulostinta...siihen sais rullapaperinkin. Epson Stylus Pro 4900 on aika hyvä...kelpais mullekin...hinta vaan aika suolainen...pikkasen alle 3000 euroa. A3-tulostimissa Epson Stylus Photo R3000 ja Canon Pixma Pro9500 MArk II on kanssa hyviä.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2012 klo 14:40:02 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #58 : 24.04.2012 klo 15:25:07 »
Monitoimikone menee minulla vähän hukkaan, kun on jo hyvä skanneri.

No noin minäkin ajattelin, mutta kun ostamalla monitoimikoneen sai samat ominaisuudet kolmanneksella hinnasta :-)

Sitten on sellainen mahdollisuus, että jos (kuten minä) tarvitset väri+suurkokoprinteriä lähinnä tulostaaksesi yhdistelmän koneella tehtyä mustaa ruudunreunaa ym. elementtiä, ja siniseksi määriteltyä koneluonnosta käsinpiirettäväksi, kannattaa tosissaan harkita pystyykö tekemään sivun kahdesta tai useammasta noin 200-216mm korkeasta vaakarivistä: monet A4-tulostimet ovat A4/US-Letter (210/215.9mm) -maksimikokoisia vain sivun leveyssuuntaan ja pystyvät tulostamaan pidemmällekin paperinauhalle tarpeen mukaan, kunhan ominaisuuden määrittelee. Ja tämä tieto nyt tähän siksi, että A4-tulostimia saa vaikka ilmaiseksi, kun vähän hakee.

Tällaista,
Kivi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #59 : 24.04.2012 klo 15:40:13 »
No noin minäkin ajattelin, mutta kun ostamalla monitoimikoneen sai samat ominaisuudet kolmanneksella hinnasta :-)

Sitten on sellainen mahdollisuus, että jos (kuten minä) tarvitset väri+suurkokoprinteriä lähinnä tulostaaksesi yhdistelmän koneella tehtyä mustaa ruudunreunaa ym. elementtiä, ja siniseksi määriteltyä koneluonnosta käsinpiirettäväksi, kannattaa tosissaan harkita pystyykö tekemään sivun kahdesta tai useammasta noin 200-216mm korkeasta vaakarivistä: monet A4-tulostimet ovat A4/US-Letter (210/215.9mm) -maksimikokoisia vain sivun leveyssuuntaan ja pystyvät tulostamaan pidemmällekin paperinauhalle tarpeen mukaan, kunhan ominaisuuden määrittelee. Ja tämä tieto nyt tähän siksi, että A4-tulostimia saa vaikka ilmaiseksi, kun vähän hakee.

Aika hyvin arvattu. Tuo on yksi tavoitteeni. Mutta tekisin mielelläni sarjissivut yksinä kokonaisuuksina. Lisäksi on tarvetta myös tulostaa luonnoksia isommassa muodossa muutenkin, joten A3 on vastaus. A4, ja ihan hyvä sellainen, minulla jo onkin. Mutta pitää testata tuollaisilla pidemmillä suikaleilla.