Kirjoittaja Aihe: Helsingin Sanomien stripit  (Luettu 199573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kennel

• Jäsen
Vs: Helsingin Sanomien stripit
« Vastaus #390 : 08.01.2013 klo 06:26:23 »
Arkistrippien määrä kasvoi kymmeneen, Muumit poistui.

Fingerpori
Viivi ja Wagner
Wumo
Kamala Luonto
Rauta-Reetta
Harald Hirmuinen
Masi
Jalmari
Lassi ja Leevi
Kamut

Sunnuntaisista tippui Minun elämäni, Nanna, Julle ja Santeri.

Kisu
Lassi ja Leevi
Velho
Harald Hirmuinen
Karvinen
Jere
« Viimeksi muokattu: 08.01.2013 klo 06:32:57 kirjoittanut Kennel »

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #391 : 08.01.2013 klo 07:09:54 »
Iloinen yllätys, että arkena kaikki mun lemppari-sarjikset saivat jatkoajan. Muumit saikin mennä...eipä tullut luettua...olen noi aikanaan lukenut...en tykkää uusinnoista. Hienoa arkeen tuli 2 sarjakuvaa lisää...jiihaaaa!
Mutta sit vähän kapinoin tota, että sunnuntai-sarjakuvia typistettiin. Olisi saanut jäädä 8 sarjakuvaan...ei se lehti olis siitä konkkaan mennyt, vaikka siinä olisi ollut ne 8 sarjakuvaa. Onneksi Jere ja Harald edes jäi vanhoista. Santeri kyllä vähän kismittää...itse ainakin pidin pikku-kaverista.
Kokonaisuudessaan olen kyllä positiivisen puolella, koska sarjakuvien määrä on kuitenkin kasvanut ja suurin osa vanhoista jäi tallelle. Mikähän sota olisi syttynyt jos esim. Fingerpori olis heitetty pois. Aika moni olis suuttunut. Näistä uusista en sano vielä mitään, mutta Lassi & Leevit olen lukenut kaikki...vähän oli turha. Hesari olis voinut julkasta noi silloin 1985-1995 vuosina eikä näin jälkikäteen.
Muuten toi uusi tabloi-hesari tuntu jotenkin "enemmältä". Kattoo nyt miten tohon tottuu. Mitä sitä vanhaa kokoa olikaan painettu...123 vuotta. Oli ehkä jo aika vaihtaa kokoa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sherman

• Uusi jäsen
« Vastaus #392 : 08.01.2013 klo 10:27:45 »
No voi harmistuksen harmistus, sunnuntaiaamun kohokohta Julle tipahti pois. Onko noita julkaistu albumeina millään ymmärrettävällä kielellä (Suomi, Ruotsi, Englanti?) Santeriakin jään kaipaamaan. Ja joku Karvinen säilyttää paikkansa..

Arkistrippien osalta näyttää hyvältä, varsinkin Kamala Luonto on omaan mieleen. Tosin ne iänikuiset Masit ja Haraldit olisi jo voinut kuopata, mutta kai niilläkin on omat faninsa. Lassi ja Leevi nyt on tuttua tutumpi, mutta ihan mukavaa kun se alkoi aivan alusta.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2013 klo 10:29:45 kirjoittanut Sherman »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #393 : 08.01.2013 klo 11:28:34 »
Perinteistä sarjakuvan muotoa rikotaan sen verran että Kisu tulee herättämään vastustusta.

Minussa herättää vastustusta, että haastattelun kirjoittamisen sijasta yleisö pannaan katsomaan latautuvia videoita.

Kisua aion lukea jos saan silmiini.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #394 : 08.01.2013 klo 11:45:38 »
Minussa herättää vastustusta, että haastattelun kirjoittamisen sijasta yleisö pannaan katsomaan latautuvia videoita.
Toi Nelosen video on eri kuin aamun lehteen painettu haastattelu. Toimituksethan on yhdistetty ja tämä on verkko.  :)

Nannan pudottaminen harmittaa, vaikka se ei ollut mikään suursuosikkini, se oli kuitenkin Jullen ja Timpan sarjan ohella helskutin laatuisa ja eniten silmääni miellyttävää jälkeä.
Minun elämäni päätösjaksossa olikin havaittavissa jonkinlaista summaamista, sehän poikkesi linjasta. Muistelen että päähenkilöä ei näkynyt ollenkaan tms. Sunnuntaisarjiksissa on mulle aika nihkeesti lukemista uudistuksen jälkeen.

Stripeissä ei näköjään saatu vieläkään värejä käyttöön.  :laugh: Sitähän naureskeltiin jo jonkun edellisen sarjissivun uudistuksen aikaan (vai oliko se silloin kun hehkutettiin jotain uutta painoa ja siirtymistä laajemmin väreihin), joka tapauksessa joskus 10 vuotta sitten, että Hesari on tässä suhteessa ajastaan pahasti jäljessä.
En mä nyt niin niitä värejä sinänsä kaipaa, mutta onhan tuo aika hassua painaa väristrippejä mustavalkoisena, kun vieressä on SUDOKUJA väreissä.  :)

« Viimeksi muokattu: 08.01.2013 klo 11:47:18 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #395 : 08.01.2013 klo 12:40:10 »
Niin. Onhan se kurjaa, että telkkarissakin esitetään mustavalkoisia elokuvia vaikka värit ovat olleet käytössä jo vuosikymmeniä.

Itselleni mustavalkoinen ilmaisu passaa ihan hyvin, varsinkin kun sanomalehtipaperi on mitä on.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #396 : 08.01.2013 klo 13:02:20 »
Tuossa pientä ensiapua Pondusta kaipaaville engleskan taitajille:

http://mylittlenorway.com/2010/04/pondus-in-english/

Virallisilla sivuillaankin on paljon kuvia suomeksi:

http://www.pondus.no/
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #397 : 08.01.2013 klo 13:41:10 »
Niin. Onhan se kurjaa, että telkkarissakin esitetään mustavalkoisia elokuvia vaikka värit ovat olleet käytössä jo vuosikymmeniä.

Itselleni mustavalkoinen ilmaisu passaa ihan hyvin, varsinkin kun sanomalehtipaperi on mitä on.

Osa stripeistä ei tosiaankaan väriä kaipaa mutta esim. Wulffmorgenthaler heittää välillä mukaan strippejä jotka perustuvat väreihin...

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #398 : 08.01.2013 klo 13:44:19 »
Osa stripeistä ei tosiaankaan väriä kaipaa mutta esim. Wulffmorgenthaler heittää välillä mukaan strippejä jotka perustuvat väreihin...

Klassikkostrippi "albiinot lumihangessa" ei mustavalkoisena oikein avautunut...

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #399 : 08.01.2013 klo 15:11:18 »
Keskustelin tuolla juuri päättyvässä Hesarin Chat-tilaisuudessa ja kyselin tämmöisiä:

Silloin ensimmäisessä tabloidia koskevassa Chat-keskustelussa kyselin sarjakuva-osion muutoksista tabloidiin siirryttäessä ja näin vastasitte: Toimitus: Sarjakuvien määrä ei näillä näkymin vähene. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan sarjiksia + tehtäviä (sudoku, uutisguru jne) lee olemaan arkilehdissä tabloidiaukeaman verran, sunnuntailehdessä 3 sivua. Onko toiveita sarjisten valikoimasta, laajuudesta, linjasta? Miksi sunnuntain sarjakuvat kumminkin pieneni? Aivan hyvin olisi voinut pitää 8 sarjakuvaa siellä...ei HS varmaan olisi siitä konkurssiin mennyt.

Toimitus: Mika M, sarjakuvien määrä lisääntyi uudistuksessa, samoin sudokujen. Valikoimaa harkitaan kuitenkin jatkuvasti, sekä arjen että sunnuntain osalta. Kun on nähnyt koko valikoiman, voi antaa palautetta, esimerkiksi kulttuuritoimitukseen, joka Hesarissa hoitaa sarjakuvia. hs.kulttuuri@hs.fi

Arkilehden sarjakuvien lisäys kahdella oli positiivinen asia ja, että suurin osa vanhoista sarjakuvista sai jatkaa. Toivoisin kumminkin, että toisitte arki-hesariin jonkin jatkuvaluontoisen sarjakuvan. Esim. Mustanaamio voisi olla hyvä, koska moni jäi kaipaamaan mustanaamio lehteä, kun se lopetettiin muutama vuosi sitten.

Toimitus: Kiitos Mika M, välitän palautteen! Minusta meillä on jatkuvaluonteisiakin, mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.

Kattoo nyt miten tota sarjakuva-osiota pyritään parantamaan. Olen kumminkin ihan tyytyväinen arkihesarin osalta muutokseen. Sunnuntai kyllä vähän kaihertaa, mutta tähän on totuttauduttava. Ei tää uudistus nyt kumminkaan maata kaada ja on muitakin lehtiä, jossa on sarjakuvia tarjolla, jos ei hesari riitä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #400 : 08.01.2013 klo 15:15:29 »
Digiväritystä peliin vaan muihinkin kuin isoihin klassikoihin.  :)

On toi Jalmarikin aika aneeminen mv:nä. Selvästi ajateltu ja tehty värilliseksi. Eipä kyllä haittaa, sillä en kuulu stripin  kohderyhmään. Ja...

En mä nyt niin niitä värejä sinänsä kaipaa

Fingerpori toimii tosi hyvin, koska koko näyttää olevan pari prossaa isompi kuin broadsheetissä ja uusi taitto näyttää hyvin miten esim. joku Rauta-Reetta ja jenkkistripit on suhteessa matalampia kuin kotimaiset.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #401 : 08.01.2013 klo 16:48:56 »
No voi harmistuksen harmistus, sunnuntaiaamun kohokohta Julle tipahti pois. Onko noita julkaistu albumeina millään ymmärrettävällä kielellä (Suomi, Ruotsi, Englanti?) Santeriakin jään kaipaamaan. Ja joku Karvinen säilyttää paikkansa..

Arkistrippien osalta näyttää hyvältä, varsinkin Kamala Luonto on omaan mieleen. Tosin ne iänikuiset Masit ja Haraldit olisi jo voinut kuopata, mutta kai niilläkin on omat faninsa.
Tismalleen samaa mieltä kaikesta, lienet jonkinasteinen kloonini? :P

Huikeaa Nannaa jäin myös kaipaamaan.

Hyvin kertoo toimituksen tasosta se että ovat olleen Mikalle:
"Minusta meillä on jatkuvaluonteisiakin, mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat."

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Vastaus #402 : 08.01.2013 klo 17:29:32 »
Olenko minä sitten ainoa, joka jää kaipamaan Santeria?

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #403 : 08.01.2013 klo 17:32:50 »

Eikös just edellisessä viestissä kaksikin henkilöä kaipaile sitä?

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #404 : 08.01.2013 klo 18:07:08 »
Mäkin tykkäsin siitä! Jeren ja Santerin luin aina ensiksi!