Kirjoittaja Aihe: Helsingin Sanomien stripit  (Luettu 199312 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Helsingin Sanomien stripit
« Vastaus #255 : 05.01.2011 klo 15:48:02 »
"Puffaan nyt edelleen sitä Barnieta ja Clydea"

Näyttää ainakin pirun hyvältä.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #256 : 05.01.2011 klo 17:16:35 »
Mielenkiintoista kuulla kommentteja.
Mukava että olet mestoilla katsomassa mitä mieltä täällä ollaan!

Mutta eipä sinuakaan käy kateeksi. Teet mitä tahansa niin aina tulee jostain suunnasta naputusta. Joko vanha suosikki poistettiin tai ikäloput rainat eivät vaan suosutu poistumaan. Ikinä ei ole hyvä :)

Haraldilla, Karvisella ja Masilla on omat, laajat ja vankat kannattajakuntansa, ja siksi ne jatkavat. Sarjissivumme on erittäin luettu, ja sen uudistamisessa pitää ajatella, että Hesari on joukkotiedotusväline. Miljoonaan lukijaan mahtuu monenlaisia makuja, ja valtaosa ei ole sarjisharrastajia.
Ei toki ole.
Ja siksi eivät tiedä ja pidä mistään muusta kuin n-kymmentä vuotta vanhoista sarjoista josta terä on kulunut pois jo aikapäiviä sitten (jos sitä on koskaan ollut; *köh* Karvinen *köh*). Heillä ei enimmäkseen ole mahdollisuutta pitää muusta kuin siitä mitä lehdessa on tarjolla.

Kysyt kovasti mitä uudet sarjat toisivat Hesariin nykyisten sijaan.
Minusta hyvää ja laadukasta sarjakuvaa elähtäneiden fossiilien tilalle.

Oma listani:
-Petri Hiltusen ajankohtaisuuksia ruotiva Väinämöinen
http://www.petrihiltunen.fi/petrihiltunen.fi/Comic_strips.html

-Scott Kurtzin populaarikulttuuriakin ruotiva PvP, jota mies ainakin taannoin tarjosi lehdille ilmaiseksi
http://www.pvponline.com/

-Sinfest toimii kohtalaisen hyvin kanssa.

-Kamala luonto saa myös minulta puoltoäänet

(Pellonreuna taasen ei ole minulle millään lailla iskenyt)

Kaikkiaan viime vuosina on Hesarin sarjakuvasivuilla ollut ainakin se hyvä puoli että ollaan uskallettu lähteä kokeilemaan uusia sarjoja ja katsomaan miten ne menestyisivät -hieno homma & lisää samaa! Itse totean jälleen kerran että lisää rohkeutta peliin ikäloppujen ja täysin luutuneiden ei-hauskojen huumoripuolen kehäraakkien poistoon (Masi, Karvinen & Harald. Esim Rip Kirby oli toimivampi kuin nämä kaikki yhteensä.)

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #257 : 05.01.2011 klo 19:51:13 »
PvP tai Sinfestin ongelma taitaa olla se populaarikulttuurikeskeisyys, jos suuri osa jutuista jää täysin hämäriksi suurelle osalle lukijoista niin ei se oikein ole oikeassa paikassa (Fingerpori on ajoittain haastava mutta suuri osa oivaltavuuksista perustuu kuitenkin suomen kieleen jota lukijan oletetaan osaavan).
Saman tien voi ottaa Doonesburyn tai jonkun vielä hämärämmän.

Pellonreuna menee minusta "ihan kiva" osastoon, on se parempi kuin Harald muttei se nyt niin ihmeellinen ole...
Tuo Barnie&Clyde vaikuttaa ensikosketuksella kiinnostavalta.

Jatko/seikkailusarjoista, nythän sinne tuli jo se Muumi?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #258 : 05.01.2011 klo 22:34:38 »
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Viivi & Wagner on ilmestynyt Ruotsissa sarjakuvalehdissä, ei sanomalehdissä. Vai kuinka?

No ei Dagens Nyheterissä sentään, mutta parissa paikallisaviisissa. En muista nimiä mutta toinen niistä ilmestyy Gävlessä. Puolen vuoden koejakso oli tarpeeksi.

Hupaisaa että Fingerpori ilmestyy nyt tanskalaisessa paikallislehdessä - joka ei ole se joka julkaisi niitä Buddha-pilakuvia vai mitä Mooseksia nyt olivatkaan. Tuo mahdoton fennofilia-taudin riivaama strippisarja josta eräskin 100% ammattilaiskääntäjä totesi: "Minä käännän mitä vaan, mutta EN Fingerporia, en!"

Jaa niin Doonesbury eli "Kampuksen kaverit". Se ei suomeksi onnistu, koska DB on rakennettu vuosikymmenien ajan sellaiseksi saippuaoopperaksi jota ei voi "avata" uusille lukijoille tuosta vaan.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2011 klo 22:37:21 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Irene

• Jäsen
« Vastaus #259 : 06.01.2011 klo 12:56:58 »
Mulle jää Billeriä ikävä. Osui ja upposi meikäläiseen.

No pitänee hommata AB:n Biller-julkaisut omaan hyllyyn korvikkeeksi...
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #260 : 06.01.2011 klo 13:05:03 »
Mulle jää Billeriä ikävä. Osui ja upposi meikäläiseen.

No pitänee hommata AB:n Biller-julkaisut omaan hyllyyn korvikkeeksi...

Hesarin yleisönosastollakin joku toi julki kaipauksen tunteensa. Kaikilla sarjoilla on ystävänsä.

Uudistus oli silti yleisesti ottaen hyvä, vaihtelu virkistää.

Kvaakilaisen perinteen mukaisesti täytyy valittaa Muumin viivan kehnoudesta. Puhekuplissakin teksti tavuttuu kahdella peräkkäisellä rivillä ja... ja on se sentään Muumi. Hyvä.

Lönkka

• Jäsen
« Vastaus #261 : 06.01.2011 klo 17:47:34 »
Kvaakilaisen perinteen mukaisesti täytyy valittaa Muumin viivan kehnoudesta. Puhekuplissakin teksti tavuttuu kahdella peräkkäisellä rivillä ja... ja on se sentään Muumi. Hyvä.
Itselläni on outo suhde näihin muumisarjakuviin.

Kun sarjaa julkaistiin Iltalehdessä en vaan kyennyt saamaan siitä otetta ja pääsemään sisälle. D&Qn kokoelmina luettuna ovat taasen olleet kutkuttavan hauskoja. Ja nyt taas Hesarista luettuna tuntuvat jotenkin kummilta. Ehkä eivät vaan toimi minulle pieninä päivän annoksina!? Kaikkiaan hyvin strangellista.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #262 : 06.01.2011 klo 19:47:21 »
Ehkä eivät vaan toimi minulle pieninä päivän annoksina!?
Ei toiminut Muumi Hesarissa, ei yhtään. En jaksanut lukea edes noita kolmea ruutua. (Jos aika on ajanut oh Rip Kirbystä päivittäisenä sanomalehtisarjana, niin samoin on käynyt Muumillekin) Minäkin voin lukea Muumia kuitenkin albumeina suht' hyvin. Tosin Rip Kirby sujuu paljon paremmin, jopa på franska.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #263 : 06.01.2011 klo 19:56:38 »
Ei toiminut Muumi Hesarissa, ei yhtään.

Jostain syystä se näytti jotenkin nukkavierulta?!?

Mutta kuten sanoin, onhan sen pakko olla hyvä, sehän on Muumi! Lasten luulisi tykkään. Tosin se alkoi aika vaikeasti, monikohan tenava tajusi Muumin etsivän Nuuskamuikkusta?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #264 : 06.01.2011 klo 20:01:15 »
Kakarana mä inhosin varsinkin Muumi-sarjakuvia. Se tuli joskus ainakin Katsossa.

Ihan kuin noita Hesarin Muumi-strippejä olisi suurennettu. Minusta ne ovat näyttäneet aikaisemmin pienemmiltä. Optinen harhako?

Suurentaminen selittäisi viivan pikselisöitymisen.
No, pilalle mennyt viivahan alkaa olla Sanomien tavaramerkki. Onneksi Muuminkin pystyy kuitenkin vielä lukemaan. Terveisiä vaan kuluttajavalituslautakunnan puupäille puusilmille.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2011 klo 23:16:45 kirjoittanut Tertsi »

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #265 : 06.01.2011 klo 20:50:45 »
Selittäkää minulle, kun en ole koskaan oikein tajunnut, mikä siinä Cul de Sacissa on hauskaa? Tekstit ovat pitkiä, aiheet aika perinteisiä. Mitä se toisi lisää esimerkiksi Kamuihin nähden?

Jos muistaa lapsuudestaan esim. kuinka oikea kommentti toteamukseen "Minä olen viisi ja puoli vuotias ja osaan koskettaa kielellä nenääni!", on ilman muuta "Meidän naapuri on kauhean lihava ja haisee tomaateilta!".
Pellonreunan runous on kyky muistaa lapsuuden logiikka vielä vanhanakin, ja nähdä huumoria lapsiperheiden kauppareissutragedioissa. Pellonreunan "pitkät tekstit" eivät niinkään sisällä asiaa kuin tunnelmaa. Ja useimpien muiden ns. perhesarjojen kyyninen ilkeys loistaa poissaolollaan.
Kamut taasen odottaa vielä ensimmäistä hauskaa vitsiään.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Lönkka

• Jäsen
« Vastaus #266 : 06.01.2011 klo 22:04:46 »
Kamut taasen odottaa vielä ensimmäistä hauskaa vitsiään.
Touché!

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #267 : 06.01.2011 klo 23:01:14 »
Kamut oli hauska, mutta se oli silloin kun olin n. 20 kiloa laihempi työtön.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

sarja

• Jäsen
« Vastaus #268 : 07.01.2011 klo 13:37:16 »
Ei  nämä  Rip Kirbyn  tuuraajat  oikein innosta. Valitettavasti  huumori-linja voitti  Helsingin  Sanomissa. Kyllä  kotimaiset  tekijät  olisivat  tehneet  hyviä  seikkailusarjoja.
Harmi, ettei  lahjakkaita  seikkailusarjojen kirjoittajia  ja  piirtäjiä  valittu. Jaksan  vielä  taistella  kotimaisen  seikkailusarjakuvan puolesta. En  tiedä miten  sanomalehdissä  asiat  nähdään, mutta  mielestäni  Hesari  olisi  voinut valita jonkun muun sarjan kuin tämän nykyisen.
Aamulehdessä  kunnioitetaan  parhaiten  seikkailusarjakuvaa. Siellä  Kalkkaroa  julkaistaan  väreissä, joka  on kerrassaan upeaa.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #269 : 07.01.2011 klo 15:01:57 »
Ei selvästikään ole helppoa hyvän stripin valinta.
Valituksi tulleet oli huonoja valintoja, kaikki täällä olleet ehdotukset oli myös huonoja.

Reetta tarjoaa tyhjänpäiväistä mölinää karvisen hengessä, kamala luonto hukkuisi b-sarjaan eikä kiinnostaisi ketään ilman kotimaisuuspisteitä. Barnie & Clyde, äsyttävää hymistelyä newsweekin lukijoiden makuun, Cul de Sac olisi tyylikäs strippisarja jos siihen lisättäisiin sisältö, vähän kuin lassi ja leevi ilman huumoria. Sinfest on ihan kohtuullisesti piirretty, mutta kaikki muu ilo pitääkin itse repiä "hauskoista" alakulttuuriviittauksista tms.

Muumi alleviivatkoon mielipiteeni, 50 vuotta vanhoja sarjoja pitää kierrättää kun mitään uutta hyvää ei nyt vaan ole saatavilla.

Fingerpori ja jo aika pahasti väsähtänyt Viivi ja Wagner. Kaikki muut voisi vaihtaa, mutta turhaahan se on jos ei ole parempaakaan tarjoilla.