Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262869 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Irene

• Jäsen
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #870 : 26.11.2008 klo 12:30:33 »
Medianäkyvyys maksimoituu, jos Tanja Karpelan saisi ylipuhuttua valitsijaksi. ;)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #871 : 26.11.2008 klo 12:37:08 »
Medianäkyvyys maksimoituu, jos Tanja Karpelan saisi ylipuhuttua valitsijaksi. ;)
Katsos kun ei ihan Ruususta. Taustalle vaikka se "anna pesää" -sarjakuva...

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #872 : 26.11.2008 klo 12:37:51 »
Jukka Kemppinen olisi hyvä valistunut diktaattori tässä asiassa.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #873 : 26.11.2008 klo 12:42:49 »
Katsos kun ei ihan Ruususta. Taustalle vaikka se "anna pesää" -sarjakuva...

Hyviä ehdokkaita kumpainenkin, ja ns. alalta: entinen kulttuuriministeri ja entinen kirjailija.

norpatti

• Vieras
« Vastaus #874 : 26.11.2008 klo 13:57:48 »
Voihan sitä vaikka tanssia takapihalla koko ikänsä, vaikka tosi hyvinkin, mutta tuskin silti olisi kovinkaan pätevä arvioimaan Tanssi-Finlandiaa...

Ei nyt Milla puhuttu sinusta (ellei sua ole jo kysytty vuoden 2008 Sarjakuva-Finlandian tuomariksi - mikä olisi tietysti vähän epäilyttävää, koska ehdollakin olet). Mutta täällä onkin tullut jo ihan hyviä "sarjakuvalukijapaljastuksia" diktaattoriehdokkaiksi. Asiantuntevan tuomarin voi siis napata muualtakin kuin Merihovin saunasta.

Mä menisin oikein mielelläni valitsemaan tanssifinlandiaa!
Ja tiedän, ettei puhuttu musta, (HÄ?! KENESTÄ ihmiset muka puhuu jos ei MINUSTA?) Mä vain tykkään verrata kaikkea itseeni kun ei muitakaan tuu mieleen. Jee!

Kyl tää kvaakki on niin kiva leikkipaikka! Aina ku tääl käy tekee mieli vaan alkaa tanssia ja laulaaaaa! Ei muuta kun seuraavaksi osallistumaan iskelmä-finlandia kisaan ja sitten kirjottamaan kirjaa!

I´ll get my coat.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #875 : 26.11.2008 klo 14:08:35 »
I´ll get my coat.

Mutta tuu silti takaisin. Musta noi sun mielipiteet oli hyviä ja oikeeseen osuvia.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #876 : 26.11.2008 klo 14:13:00 »
Oonko mä ainoo joka enää välittää? Oonko mä ainoo joka on sitä mieltä että Sarjakuva-Finlandia tällaisenaan ei oo omiaan nostamaan sarjakuvan yleistä arvostusta vaan pikemminki päinvastoin?
Vastausten perusteella et ole ainoa, mutta siitä huolimatta olette kaikki väärässä.  :)
Sarjakuvan yleiseen arvostukseenTM vaikuttaa eniten se minkä verran ne tuottavat tekijöilleen rahaa ja mainetta.

Miksei sarjisfinlandiaa voi nähdä esimerkiksi vain markkinoinnin työkaluna? Kustantajien kannattaa tietenkin myös itse mainostaa ehdokkuuksiaan, sen sijaan että odottavat kaiken promoamisen tulevan SF-organisaatiolta.

Monet normaalisti fiksun oloiset ihmiset tuntuvat tässä keskustelussa (ja kuohunnassa ylipäätään) lähtevän siitä että valittu teos olisi paras. Tai ainakin pelkäävät sitä että muut pitävät sitä parhaana (jonkun muun parhaimman sijaan).

Tämä ei ole mikään ihme, sillä sama harha tuntuu ulottuvan myös kirja-finlandioihin. Saattaa tulla pienenä shokkina, mutta Sarjakuva-Finlandian voittaja ei ole paras vuoden kuluessa ilmestynyt albumi vaikka sen valitsisi itse Martti Ahtisaari. Sen sijaan Sarjakuva-Finlandia -ehdokkuus on sekä kauppiaille että lukijoille yksi vihje siitä mihin teokseen kannattaa ehkä tarttua ja mitä rummuttaa.

Toki harhaisuuteen voi olla syynä myös lisääntynyt kilpailuhenkisyys (joka saralla). Sen annetaan pesiä myös kulttuurin puolella, koska mahdollisesti kilpailu parantaa tuloksia. Ehkä se parantaakin, mutta samalla pakonomainen teosten järjestykseen paneminen myös tyhmentää niistä käytyä keskustelua (mot).

Timon huomio siitä että valtaosa kisaajista on strippikokoelmia (tai vastaavia) on hyvä. Sitä voisi pohtia pidempäänkin, mutta pohdinta ei muuttaisi sitä että pitkiä tarinoita vertaileva palkinto olisi toistaiseksi mahdoton toteuttaa. Hyvä kun näillä julkaisumäärillä on saatu uskottavasti edes tämän tyyppinen vertailu aikaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #877 : 26.11.2008 klo 16:02:23 »
Timon huomio siitä että valtaosa kisaajista on strippikokoelmia (tai vastaavia) on hyvä.

Eikun siis yleisön suosikeista:

Lainaus
Suomalaiset tykkäävät, jos albumeista puhutaan, Mitä Suomi lukee -listan perusteella K. Siilistä, B. Virtasesta, V & Wagnerista, Maisasta ja Kaarinasta, Fingerporista jne.

Toivottavaa olisi, jos palkinto saisi ihmiset tarttumaan laajemmin vähän haastavampaan luettavaan, mikäli palkittava olisi joku muu kuin vitsikokoelma.

Tohtori Arajärvi, kulttuuriministeri Stefan Wallin, toimitusjohtaja Jari Sarasvuo... he ovat kaikki tunnettuja kuvasarjojen ystäviä ja lukijoita.

Minä heitän vielä kerran sekaan sitä Outi Nyytäjää. Ymmärtäisi dramaturgina pidempää tarinaa ja esillepanoa.

Timo

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #878 : 26.11.2008 klo 16:07:03 »
Minä heitän vielä kerran sekaan sitä Outi Nyytäjää. Ymmärtäisi dramaturgina pidempää tarinaa ja esillepanoa.

Kannatan! :)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #879 : 26.11.2008 klo 16:48:34 »
Kaikki ovat strippi- tai vastaavia kokoelmia. Kokonaisia albumeita pitkin tarinankaarin ei näy. Mahtaisko jossain vaiheessa tulla... en tiä.

Tästä on selkeä teoria: mitä muita sarjakuvia luulette olevan suuren yleisön mielestä aku ankan lisäksi?

Eikä näihin ole yksittäisiä tekijöitä lukuunottamatta edes panostettu.

Ilkeä noidankehä kiertää, tutustutaan vain siihen mikä on jo tuttua. Millan Kiroileva siili rikkoi netin avulla kaavaa, mikä itsellään oikeuttaa viime vuotisen palkinnon, mutta kun kyse ei ole pelkästään siitä mikä on "paras" albumi.
Idea on naurettavuudessaan mahdoton koska parhautta on erilaista, eikä vain subjektiivisesti.
paras komedia toimii eri ehdoin kuin paras trilleri tai paras draama.
Sarjakuvamuodossa kukin vaatii oman kuvakielensä, kerronan vauhdin, ruutujaon, tyylin ja sitten on vielä se ajatussisältökin.

Stripit jyräävät koska kiitos sanomalehtien niitä jopa osataan lukea.
kyky sarjakuvalehden tai albumin, kutsui sitä romaaniksi tai kirjaksi, uupuu useimmilta.
se ettei se tällä foorumille näy ei ole ihme
se vaatii toteutuakseeen suuren yleisön kohdalla enemmän erilaisia julkaistuja albumeita ja vähintään vuoden pari aikaa, ellei kauemmin.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #880 : 26.11.2008 klo 18:12:49 »
Kunhan se pulliainen edes tutustuisi kaikkiin ehdokkaisiin.
Itse katsoisin että kilpailu on saavuttanut tavoitteensa mikäli edes osa pulliaisista tarttuisi mihin tahansa ehdokkaaseen.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #881 : 26.11.2008 klo 19:32:49 »
Itse katsoisin että kilpailu on saavuttanut tavoitteensa mikäli edes osa pulliaisista tarttuisi mihin tahansa ehdokkaaseen.

tai heidän teoksiinsa.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #882 : 26.11.2008 klo 21:28:00 »
edes osa pulliaisista tarttuisi mihin tahansa ehdokkaaseen
tai heidän teoksiinsa.

Korjaan vitsailevan lisäyksen: tai niiden tekijöihin.

Ehdokkaita eivät ole tekijät vaan teokset.

Koko ajan tekisi mieleni muistuttaa ja tolkuttaa, kuinka nämä Finlandia-ehdokkuudet ja palkinnot kohdistuvat yksittäisille teoksille.

Silti kirjallisuuskeskustelussakin jankataan ehdolle asetettujen tai teosten sijasta, kuinka Jari Tervo tai Panu Rajala sivuutettiin. Jopa jälkimmäisen aiheena ollut Mika Waltari on vedetty henkilökohtaisen marttyyriyden kehään. Minulla heräävät aina epäilykset itse "kilpailijoiden" eli teosten kehnosta tuntemuksesta tai laiskuudesta nähdä niitä erillään tekijänsä valmiiksi muokkautuneesta julkisesta profiilista. Ja rinnakkain muiden teosten kanssa.

Muuten olen Millan kanssa samaa mieltä, että tekotavaltaan ja kerronnaltaan erilaisten sarjakuvien vertailussa voi olla suuriakin ongelmia, jos jotan absurdia absoluuttista keskinäistä "paremmuutta" halutaan löytää.
Silti olen Lietzenin jatkoteesien linjalla siinä, että sen ei tarvitse olla ongelma, jos monimuotoisuus otetaan selväksi ja tunnustetuksi pointiksi ja lähtökohdaksi. Silloin on helpompi tunnistaa ja tuoda esiin teoskohtaisia arvoja, vaikka palkinto valikoituisikin toisin perustein muualle.
Ja Lönkka saa näin ollen myös puoltoni. Minä pulliainen nimittäin tartuin aika pian esilistojen ilmestyessä useampaankin ehdokkaaseen ja luotettavien kvaak-tahojen ylistämiin haastajiinkin.

Mukavaa muuten, että kaikki ilmoitetut teokset näkyvät SF-kotisivun laidassakin vaihtuvana kuvagalleriana.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2008 klo 21:29:33 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #883 : 26.11.2008 klo 21:38:10 »
Silti olen Lietzenin jatkoteesien linjalla siinä, että sen ei tarvitse olla ongelma, jos monimuotoisuus otetaan selväksi ja tunnustetuksi pointiksi ja lähtökohdaksi. Silloin on helpompi tunnistaa ja tuoda esiin teoskohtaisia arvoja, vaikka palkinto valikoituisikin toisin perustein muualle.

Hyvin sanottu. Kirjallisuus-Finlandian voi saada vain romaani, mutta esimerkiksi Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnosta kisaavat samassa kasassa romaanit, runokokoelmat ja novellikokoelmat. Eikä ongelmia ole tietääkseni ollut.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #884 : 26.11.2008 klo 22:42:54 »

Ehdokkaita eivät ole tekijät vaan teokset.

Koko ajan tekisi mieleni muistuttaa ja tolkuttaa, kuinka nämä Finlandia-ehdokkuudet ja palkinnot kohdistuvat yksittäisille teoksille.

Silti kirjallisuuskeskustelussakin jankataan ehdolle asetettujen tai teosten sijasta, kuinka Jari Tervo tai Panu Rajala sivuutettiin. Jopa jälkimmäisen aiheena ollut Mika Waltari on vedetty henkilökohtaisen marttyyriyden kehään. Minulla heräävät aina epäilykset itse "kilpailijoiden" eli teosten kehnosta tuntemuksesta tai laiskuudesta nähdä niitä erillään tekijänsä valmiiksi muokkautuneesta julkisesta profiilista. Ja rinnakkain muiden teosten kanssa.

tämä olisikin ideaali ja hämmentää kyllä se idea palkinnon taustalla.
Ja yksi iso syy miksi ketju on enemmän kuin ammuksia Kova länsi 2 teokseen...

Ongelmia ei tarvitse tulla lainkaan, mutta tämän toisen kierroksen kohdalla moni on jo luovuttanut ja on vakuuttunut että asia menee heidän katsoakseen yhtä pieleen kuin viime vuonnakin.

sanonta "yrittänyttä ei laiteta" on virheellinen. Koska laiteta kääntyy nykykieleen moitita tai sätitä niin tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

mutta siitä jos tämä nostaa yhdenkään sarjakuvan julkisuutta, ehdokkaan tai varjo-sellaisen, hyvä.
silloin palkinto on ajanut asiansa.