Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkoT

• Jäsen
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #570 : 01.03.2008 klo 16:48:11 »
Muumimamman olen ostanut jo aiemmin. Nyt ajattelin ihan Markon ansiosta ostaa itselleni Anssin albumin. Saa nähdä, vaikka innostuisin hankkimaan aiempaakin tuotantoa.

Jotain hyvääkin. Harvoin sitä on tullut tehtyä yhtä paljon ilmaista pr-työtä toisen kustantamon tuotteelle. Ja vielä kaupalliselle! Ovelasti olivat järjestäneet kustantamossa asian. “Laitetaan ulos puolivillaisesti tehty kirja ja annetaan Turusen hoitaa markkinointi.”

Mitä muuten pidit Muumimamman omasta tarinasta?

Minun näkemykseni mukaan se ei ole ollut raha mikä on ottanut voimille vaan Finlandia-nimike. Muistaakseni parina edellisenä vuotena Egmontin kilpailuissa on ollut kyse suunnilleen saman suuruisista summista mutta ei niistä kilpailuista ole mitään tappelua syntynyt.

Minä luulen, että olen täällä Kvaakissa sanottavani toistaiseksi asiasta sanonut ja markkinoinut Bosporin Helmeä tarpeeksi ja siirryn Daadablogiin jatkamaan keskustelua onko edellinen blogin kommentoija Benjamin vai Jaakko. Jos joku haluaa jatkaa aiheesta kanssani niin tervetuloa Daadablogiin.

Kiitos unohtui. Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 01.03.2008 klo 16:50:27 kirjoittanut MarkoT »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #571 : 01.03.2008 klo 16:58:19 »
Minun näkemykseni mukaan se ei ole ollut raha mikä on ottanut voimille vaan Finlandia-nimike. Muistaakseni parina edellisenä vuotena Egmontin kilpailuissa on ollut kyse suunnilleen saman suuruisista summista mutta ei niistä kilpailuista ole mitään tappelua syntynyt.

Sama näkemys.

Minä luulen, että olen täällä Kvaakissa sanottavani toistaiseksi asiasta sanonut ja markkinoinut Bosporin Helmeä tarpeeksi ja siirryn Daadablogiin jatkamaan keskustelua onko edellinen blogin kommentoija Benjamin vai Jaakko. Jos joku haluaa jatkaa aiheesta kanssani niin tervetuloa Daadablogiin.

Muista arvioida ne viisi muutakin teosta!

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #572 : 01.03.2008 klo 22:26:45 »
Wow mikä keskustelu. En tiedä lisäänkö tähän mitään mutta minusta Muumia (jota en vielä ole ostanut)  ja Bosporin helmeä lyödään liian kovaa.

Sinisalon analyysi joskus aikoinaan Tähtivaeltajassa, jossa minusta artikkelien taso vaihtelee tyhmästä käsittämättömän kautta loistavaan, oli terävä, kattava ja kunnioittava. Niin paljon että se sai minut aikuisena lukemaan kaikki Muumikirjat uudestaan. Matalaotsaista leimata Sinisalon Muumi oheistuotteeksi. Ruokola on loistava piirtäjä, häneltä alisuoritus mutta onhan hän keskivertonakin sitä ankaraa keski-Eurooppalaista tasoa.

Mikä johtaa Rauhalaan. Tunnen miehen, lasken sen kaveriksi joten mielipide voi olla puolueellinenkin. Mutta pidin sen viivasta yli kymmenen vuotta ennen kuin tavattiin. On totta että ranskalaisilla ja belgialaisilla on ylivertainen tekniikka mutta aika usein niissä on yhtä paljon henkeä kuin pohjoiskorealaisten animaattorien tuntipalkalla piirtämissä Transformers-animaatioissa. Minusta Anssi voisi piirtää rupisemminkin, puheet fanipojasta ovat täyttä paska (uskon että olen lukenut huomattavasti enemmän isonenäsarjakuvaa kuin keskivertokvaakkaaja). Bosporin helmi ei ole minunkaan suosikkini koska tarina kusee taas:mielenkiintoisia uskonnollishistoriallisia teorioita sotkettu pöhköön törmäilykomiikkaan, epäuskottavat henkilöt. Odotan että ne tekevät jatkossa sen albumin joka ansaitsee palkinnon.

Muistutuksena itselle mitä on se keskieurooppalainen sarjakuva lapsille parhaimmillaan hain tänään pöndeltä kasan ruotsinkielisiä albumeita joissa osat ovat kohdallaan, Peyon Benjaminia, Sipuleenaa ja Klorofylliä. Miten hienosti näissä monimutkaisia asioita esitetään yksinkertaisessa muodossa! Tertsi voi varmaan valottaa lisää siitä miten helvetin taitavasti ne on piirretty.

Itse en kuulu kumpaankaan leiriin, ostan ja luen sitä taiteellisempaakin puolta paljon. Minusta vaan kohtuuttoman kovaa täällä nyt piestä  tekijöitä jotka tekevät sillä ikävällä kaupallisella puolella olosuhteista huolimatta laadukasta duunia. Meidän vaihtoehtosarjakuvahan ei todellakaan rämmi missään mudissa vaan on kansainvälisesti todella arvostettua. Ongelma on toi laadukas kotimainen kaupallinen sarjakuva. Kuka haluaa edes yrittää kun sarjakuvaeliitti sylkee päälle, välillä edes lukematta?

Ai niin, Kvaak voisi jakaa kyllä palkinnon vuoden huonoimmasta sarjakuvateosta, hukatusta mahdollisuudesta ja typeryydestä  Herlinille
« Viimeksi muokattu: 01.03.2008 klo 22:47:54 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tertsi

• Vieras
« Vastaus #573 : 02.03.2008 klo 00:27:17 »
Wow mikä keskustelu. En tiedä lisäänkö tähän mitään mutta minusta Muumia (jota en vielä ole ostanut)  ja Bosporin helmeä lyödään liian kovaa.
Hyi, Antti.
Sä et vaan tykkää, kun muilla on erilainen maku kuin sulla.

Mutta panitko merkille sen kauhean asian, että iho on koko ajan samanvärinen.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2008 klo 00:39:00 kirjoittanut Tertsi »

Herra Mielipide

• Vieras
« Vastaus #574 : 02.03.2008 klo 01:46:55 »
Te ihmiset, jotka ajattelette että jokin tyyli tehdä sarjakuvaa on toista parempaa, olette typeryksiä! Tietenkin saa ajatella ja sanoakin, että ei itse pidä jostakin piirrostavasta tai koulukunnasta. Mutta on silkkaa idiotismia sanoa, että jokin tyylisuunta on objektiivisesti huonompaa kuin toinen.

Sarjakuva kaikissa muodoissaan on helvetin siisti juttu. Ahdasmielisyys ei ole.

PS. Ja tiedän että olen itse ahdasmielinen kun en suvaitse teidän hölmöyttänne. Mutta minä olenkin Herra Mielipide, ja vituttaa kun taiteessakin on tuollaisia saatanan insinöörejä jotka tulevat kertomaan kuka on ensimmäinen ja kuka toinen.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #575 : 02.03.2008 klo 01:59:21 »
Mutta on silkkaa idiotismia sanoa, että jokin tyylisuunta on objektiivisesti huonompaa kuin toinen.

Siksi varmaan kukaan ei ole niin sanonutkaan. :)

Ja Tertsi voisit vaikka lukea nuo Sarjakuva-Finlandia -ehdokkaat ja kirjoittaa omat arvostelusi? Se lienee hedelmällisin tapa käydä tätä keskustelua. Voisit sitten perustella oman näkökulmasi ajatuksen kanssa, ja Bosporin helmestäkin nousisi esille erilaisia seikkoja, kuin mihin Marko on kiinnittänyt huomiota.

Naaman väritykseen voi edelleen kiinnittää huomiota siinä missä joku toinen kiinnittäisi jossain toisessa teoksessa huomiota perspektiivivirheisiin. Se ei kai tuossa arvostelussa ollut se olennaisin kohta.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2008 klo 02:10:22 kirjoittanut Grezen »

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #576 : 02.03.2008 klo 02:19:16 »

Sanoin Anssille että olen karsastanut aina sitä karamelliväritystä mutta sitten taas kun on niin hullu ruutu kuin ne pullistuvat Lenin-purjeet Tallinnassa tai outo punerrus Kölnin katedraalin takana... Ehkä ne ei ole huonot värit ollenkaan.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Herra Mielipide

• Vieras
« Vastaus #577 : 02.03.2008 klo 02:20:55 »
Siksi varmaan kukaan ei ole niin sanonutkaan. :)

No kuule sekä daideilijoiden että belgi-supersankarifanien kirjoittamina voimme ymmärtää niin aika monesta viestistä ympäri kvaakkia. Vai kuvittelenko vain, jotta pääsin kivittämään?

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #578 : 02.03.2008 klo 02:26:17 »
Vai kuvittelenko vain, jotta pääsin kivittämään?

Näin se on nähtävä. :D

Heh, valtaosaa suomalaisesta sarjakuvasta ei muuten pysty mitenkään määrittelemään joko taide- tai viihdesarjakuvaksi. Sama pätee myös noihin Finlandia-ehdokkaisiin. Joku Ada esimerkiksi voi ihan hyvin olla kumpaa vaan. Eiköhän tuo jaottelu ole enemmänkin suurten sarjakuvamaiden ja kustantamojen juttu.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #579 : 02.03.2008 klo 08:13:49 »
Suuret kiitokset daadalle ja Keijolle jäsennellyistä, ajatelluista ja perustelluista kritiikeistä...

Sehän siinä on hyvä, että ne ovat ajateltuja ja perusteltuja. Ihmisillä on selvästi nopeammat prosessorit kuin minulla. Jos yritän muotoilla luettavaa tekstiä kuvaamaan, millainen usvainen mutu-aavistuspohja on "mielipiteideni" taustalla, saan tehdä monia tunteja töitä... senkin jälkeen ne tunnit olisivat kumminkin hukkaan heitettyjä.

Lainaus
... jos jäisi odottamaan, että sieltä jostain ensirykäisyllä kuoriutuisi täydellinen briljantti, niin tekemättä jäisi.

Lähden kohta sunnuntaipäiväksi neuvomaan nuorempiani, että miten tuommoisia tehdään. Ei siitäkään palkkaa makseta.

.... Eiköhän tuo jaottelu ole enemmänkin suurten sarjakuvamaiden ja kustantamojen juttu.

Eilen illalla sattumalta istuttiin Ville Hännisen ja Karstein Vollen kanssa tuopillisella, ja Karstein kertoi eksyneensä Angoulemessa belgialaisten ammattipiirtäjien kanssa samaan pöytään. "Mukavia tyyppejä, jotka tekevät isonenähuttua päivätyönä, josta maksetaan ihan oikeaa palkkaa! Nauttivat elämästä ilman luovia paineita! Piirtämällä saa maksettua kodin ja perheen!"

Kaunis visio.

Mutta tämä meni ohi aiheen. Keskeistä lienee, että Sarjakuva-Finlandialla ei kannata odottaa olevan merkitystä, ja sarjakuvaa ei Suomessa varmaan arvosteta edelleenkään.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #580 : 02.03.2008 klo 12:56:42 »
Eilen illalla sattumalta istuttiin Ville Hännisen ja Karstein Vollen kanssa tuopillisella, ja Karstein kertoi eksyneensä Angoulemessa belgialaisten ammattipiirtäjien kanssa samaan pöytään. "Mukavia tyyppejä, jotka tekevät isonenähuttua päivätyönä, josta maksetaan ihan oikeaa palkkaa! Nauttivat elämästä ilman luovia paineita! Piirtämällä saa maksettua kodin ja perheen!"

Samassa pöydässä olin Angoulêmessa minäkin. Samaiset ammattipiirtäjät kertoivat muun muassa myös, etteivät naiset oikein tahtoneet jaksaa miestensä työtahdin mukana. Kummallakin herralla taisi olla jo kolmannet vaimot menossa...

(Tässä teille viihdettä Belgian malliin: http://www.studiomax.be Iloluontoisia herroja olivat kyllä. Ja jaksoivat syödä enemmän libanonilaisia jälkiruokaleivoksia kuin kukaan meistä. Mutta kyllä minä tuhat kertaa mieluummin Anssin piirtojälkeä katselen... )
« Viimeksi muokattu: 02.03.2008 klo 13:12:30 kirjoittanut Grezen »

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #581 : 02.03.2008 klo 21:40:15 »
Hyi, Antti.
Sä et vaan tykkää, kun muilla on erilainen maku kuin sulla.

Ihan kuin sä ottaisit tämän jotenkin todella henkilökohtaisesti...?
Klik klik --> Sarjisblogini

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #582 : 02.03.2008 klo 23:42:13 »
Joten Moomin Characters Ltd. saa olla ehdokkaana Sarjakuva-Finlandiaan?
Niin. Vastaanpa nyt omaan kysymykseeni kun "Egmontin ja Tampereen salaliitto"  :) ei vastaa. Muumimamma on todellakin © Moomin Characters Ltd. ja © Egmont Kustannus, totuuden nimessä on sanottava että onhan siellä mukana myös Sinisalon ja Ruokolan nimi (vissiin Latva-Nikkolakin?). Jos © :llä ajatellaan (hieman virheellisesti) merkittävän tekijyyttä tai tekijänoikeutta, niin onhan tämä mielenkiintoinen tapaus.  :) Julkaisupiireissähän ei ole tavatonta että kirjailija myy/luovuttaa kustantamis/painamisoikeuden kustantajalle tietyksi ajaksi, mutta käsittääkseni tässä on kysymys vähän muusta.

Eri mieltä olen Keijon kanssa siitä että
Lainaus
"Herge teki rumaa ja mielenkiinnotonta sontaa monta albumillista..."
Mainittu Hergén "sonta" on kaunista ja mielenkiintoista. Arvioon tosin saattaa vaikutttaa nostalgia-faktori.  :)

Keskustelu on ollut mielenkiintoista varsinkin B-Helmeen liittyen. Jyrki tuossa kirjoitti:
Lainaus
"...Julkaisusta katsotaan vain, että "ai jaa, tämä on sitä NIIDEN juttua" ja kiinnostus lopahtaa siihen...."
Haluan huomauttaa että yleisölle (ja kyllä itellekin) pätee se, että jos on lukenut yhden huonon NIIDEN jutun/albumin, niin kynnys tarttua toiseen on jo aika iso. Siinä mielessä vähän epäilen Anssin (sinänsä kunniallista) strategiaa.

Mitä graffaan tulee, pidän jopa jossain määrin sarjakuvan kannalta ongelmallisena sitä että visuaalisuun vaikuttaa siinä usein niin vahvasti. RUmaa ei vaan pysty lukemaan (oli se ruma sitten mitä kellekin).

Esimerkiksi tuon Muumin kohdalla saattaisin taipua lukemaan enemmänkin kuin alkua, ellei väritys tekisi siitä niin masentavan oloista. Toki näihin vaikuttaa omat mielipiteet, kohderyhmä-ajattelu ja kouliintuneisuus, mutta allekirjoitan hyvin pitkälle ns. taide-liittouman käsityksen siitä että sarjakuvan pitäisi olla kokonaisuutena koherentti, mietitty, onnistunut ja rehellinen. Kaupallisuus tuottaa helposti niin hirvittävän määrän kompromisseja että niiden mukana kokonaisuus vesittyy lähes lukukelvottomaksi. Kaupallisuus on siis tavallaan ihan yhtä iso ongelma kuin taitamattomuus. Eri tyyppiset lukijat vain reagoivat erilaisiin piirteisiin tuotteissa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #583 : 03.03.2008 klo 10:21:50 »
Heh, valtaosaa suomalaisesta sarjakuvasta ei muuten pysty mitenkään määrittelemään joko taide- tai viihdesarjakuvaksi. Sama pätee myös noihin Finlandia-ehdokkaisiin. Joku Ada esimerkiksi voi ihan hyvin olla kumpaa vaan.

Juurikin tuosta syystä Finkkarisuosikkini ylitse muiden ovat Ada ja Kanerva. Raskaan ja keveän tasapaino on taitolajeista vaativimpia.

KalleH

• Sekatyömies
  • Jäsen
« Vastaus #584 : 06.03.2008 klo 20:05:27 »
Osataan sitä muuallakin. Tässä norjalainen SPROING palkinto.
http://www.tegneserier.no/sproing/default.htm

Voittaja julkaistaan 8.3.