Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177367 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #180 : 13.02.2007 klo 12:13:45 »
Ei yrittäjän eikä kirjanpitäjän tarvitse selvittää, miten kulu liittyy yritystoimintaan. Eihän verottajan resurssit riittäisi lukemaan selvityksiä, jos jokainen kuluerä pitäisi selvittää. Verottaja kyllä ottaa yhteyttä, jos jotain epäselvää on.

Ihailtavaa idealismia. Minä olen kyllä saanut eri ohjeet. Kuitit eivät yksinkertaisesti mene vähennyksinä läpi, jos niitä ei ole perusteltu. Esim. matkalippu Angoulemeen ilman tarkkaa matkakuvausta, ketä tapasit jne. Näin on minulle sanoneet sekä kulttuurialaan erikoistunut kirjanpitäjä että lukuisat eri taiteilijajärjestöjen neuvot. Paljon riippuu kyllä myös oman alueen verotoimistossa. Helsingissä kai uskotaan helpommin, Turussa on kaveri saanut lähettää oikaisupyyntöjä jopa työhuoneen vuokrasta ja siveltimistä!

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #181 : 13.02.2007 klo 12:19:47 »
Minä jouduin hirvittävään velkakierteeseen tuon YELin takia. Siinä on tietty minimimaksu. Muutenhan sen suuruus arvioidaan etukäteen. (Eikö alvissa ole sama? Tosin ne rahat saa myöhemmin takaisin.)
YEL arvioidaan työtulon perusteella. Työtulo on hämärä käsite, sen verran pitäisi maksaa työsuhteessa toimivalle vastaavasta työstä. Mikä on sarjakuvapiirtäjien keskipalkka? Olisiko 100e/kk? Sarjakuvapiirtäjällä, joka toimii yrittäjänä, on perusteita saada YEL minimityötulon perusteella eli 5000e työtulon mukaan, jolloin maksettavaa tulee noin 1000e/vuosi. Tai kokonaan ilman YELiä. Tosin päättäjät ovat tiukentaneet YEL-säädöksiä tämän vuoden alusta. Eläke on järkevintä hankkia sijoittamalla eläkerahastoihin tai osakkeisiin tai omaan firmaan. Tuotto on huimasti parempi.

ALV:t maksetaan (tai pitäisi maksaa) toteutuneen tilanteen perusteella kaksi kuukautta jälkikäteen.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #182 : 13.02.2007 klo 12:24:19 »
Ihailtavaa idealismia. Minä olen kyllä saanut eri ohjeet. Kuitit eivät yksinkertaisesti mene vähennyksinä läpi, jos niitä ei ole perusteltu. Esim. matkalippu Angoulemeen ilman tarkkaa matkakuvausta, ketä tapasit jne. Näin on minulle sanoneet sekä kulttuurialaan erikoistunut kirjanpitäjä että lukuisat eri taiteilijajärjestöjen neuvot. Paljon riippuu kyllä myös oman alueen verotoimistossa. Helsingissä kai uskotaan helpommin, Turussa on kaveri saanut lähettää oikaisupyyntöjä jopa työhuoneen vuokrasta ja siveltimistä!

Tiukalta tuntuu. Itse laitan joka vuosi pari viinakaupan laskua edustuskuluihin.
Muuten Rojun yel-tarina on tutunoloista toimintaa. Kohtuutonta mutta totta.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #183 : 13.02.2007 klo 12:25:38 »
Ihailtavaa idealismia. Minä olen kyllä saanut eri ohjeet. Kuitit eivät yksinkertaisesti mene vähennyksinä läpi, jos niitä ei ole perusteltu.
...vuokrasta ja siveltimistä!
Ei varmasti mene, jos kulut laittaa tulonhankkimiskuluiksi. Silloin todella on aivan verovirkailijan varassa, mitä verovirkailija ymmärtää taiteilijan toiminnasta. Yrittäjä taas tekee erillisen kirjanpidon, josta lähtee verottajalle tilinpäätös (tase ja tuloslaskelma), jossa kulut ovat kuluerittäin köntättynä. Käytännössä nämä menee verottajalla läpi aina, ellei ole jotain syytä puuttua (epäloogisuutta tms). Verotarkastus on eri juttu, mutta verottajaa ei taida liiemmin kiinnostaa sarjakuvapiirtäjien tulot ja vähennykset. Sen verran pientä tuloa piirtäjillä yleensä on.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #184 : 13.02.2007 klo 12:28:18 »
Tuntuma: kirjanpitofirma ottaa isomaan tuntimaksun kuin sarjakuvanekijä? Samaten albumin/kirjan taittaja ja painaja saa isomman liksan kuin se joka sen piirsi. Faktorista puhumattakaan.

Timo
Tämä on perverssi totuus. Teoksen hintahan jaetaan suunnilleen näin:
- Tekijä 10 %. Suurin riski, 1-2 vuoden työ
- Kustantaja 55 %. Kohtuullinen riski, painokulut
- Kirjakauppa 35 %. Täysin riskitön kun kirjavälityksen toimittama vapaakappale tilitetään vasta kun teos on myyty

Tähän ei Kirjailijaliittokaan ole saanut muutosta. Mutta voiko tätä muuttaa? Voi. Vaatimalla, ja tekemällä niin hyvän teoksen että vaatimuksiin suostutaan.

Koko yrittäjäkuvio on suunniteltu voittoatavoitteleville jatkuvasti kasvaville yrityksille.
Tuo on ihan tunnustettu juttu. Yrittäjyyteen kannustetaan mutta joku Herra sanoi joskus ääneen että yritys joka ei kasva on merkityksetön. Eli assaria palkkaamaan!

Eläke on järkevintä hankkia sijoittamalla eläkerahastoihin tai osakkeisiin tai omaan firmaan. Tuotto on huimasti parempi.
Omaan firmaan, korkeakorkoiselle tilille, taattuihin obligaatioihin tai vastaaviin. Rahastojen ja osakkeiden tuotto ei ole varmaa, toisin kuin väitetään. Ne perustuvat ikuiseen talouskasvuun. Jos rahat on eläkerahastossa, rahaston pitää olla voitolla silloin kun tahtoo eläkkeelle.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #185 : 13.02.2007 klo 12:34:56 »
Onnea yritykselle. Aika erikoinen ammatinvaihdos edessä...  :)

Kiitos. Ammatinvaihdos on tosin jo takana. Vain tutkinto uupuu. :)

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #186 : 13.02.2007 klo 12:39:55 »

Eroa tuntuu selvästi olevan paikkakunnittain. Kyllä kaiken olen verottajalle selvittänyt, mutta en todellakaan jokaista sivellintä yksitellen vaan niputtanut siveltimet, printterit, skannerit tms. materiaalikuluihin. Työhuoneeseen on riittänyt "Työtila asunnon yhteydessä", ilmoitettu asunnon vuokra ja koko sekä työtilan koko. Aikaa koko ruljanssiin menee alle puoli tuntia vuodessa. Näin täällä Helsingissä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #187 : 13.02.2007 klo 12:59:37 »
Minkähänlaiset perustelut Nokia laittaisi, jos toimisi kuin sarjakuvapiirtäjät?
"Ostin tämän muovitehtaan (kts. liite A5) Intiasta, koska tarvitsen sitä kännyköiden (kts. liite D1) näyttöpaneelien muoviosien valmistamiseen. Viinatehdas (kts. liite D2) Thaimaassa on välttämätön yritystoiminnalleni, koska tehtaidemme johtohenkilöt (kts. liite E3) tarvitsevat juomia kutsuvierastilaisuuksien (kts. liite R66), lehdistötilaisuuksien (kts. liite R67) ..."

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #188 : 13.02.2007 klo 13:30:57 »
Verottaja voi myös tuhota ihmisen taiteellisen uran. Katsokaa, ettei teille käy näin:
"Siitä alkoi monen vuoden taistelu, jonka aikana olin joitakin vuosia täysin lamaantunut ja työkyvytön. En pystynyt työskentelemään, en pitämään näyttelyitä, enkä opettamaan."
http://tatusotu.blogspot.com/2006/12/verottaja-ammatti-identiteetin.html

Rakastakaamme siis kaikki veroja ja verottajaa.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #189 : 13.02.2007 klo 13:42:26 »
<snip>
Rakastakaamme siis kaikki veroja ja verottajaa.

Ja jos ei rakasta veroja, voi muuttaa Monacoon. Siellä ei peritä veroja ollenkaan... kyllä maailma on yksinkertainen.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #190 : 13.02.2007 klo 13:54:36 »
Ja jos ei rakasta veroja, voi muuttaa Monacoon. Siellä ei peritä veroja ollenkaan... kyllä maailma on yksinkertainen.

No nimenomaan. Kukaan meistä kun ei ole tähänastisen elämänsä aikana saanut mitään verovaroin kustannettuja palveluja, eihän?
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #191 : 13.02.2007 klo 14:02:36 »
Arvasinkin, että tästä maasta löytyy verojen rakastajia.

Ulkomaille muutto ei ole vain ihan yksinkertainen juttu: kirjanpitolait, verolait, terveydenhuolto, vieras kieli, ystävät ja tutut kaukana jne.

mari

• Jäsen
« Vastaus #192 : 13.02.2007 klo 14:36:41 »
Nyyhg kun te onnistutte aina sotkemaan mun pään näillä jutuilla!

(Tai no, sekaisin se on kuitenkin jo...)

Ajattelin, että käyn nyt juttelemassa tuon kyseisen verotoimiston kanssa että mitä hän asiasta tuumaa... Toi starttiraha on kyllä sellainen, mikä olisi hyvä saada. Pitää kysellä enemmän siitä, millon sen saa...

Onko teillä siis muita vaihtoehtoja kuin toiminimi? Toi osuuskunta on aika kallista lystiä ainakin aloittaa (muistaakseni). Kävin joskus kysymässä ihan informaatiota tuosta freelancer verokortista verotoimistosta, ja mut naurettiin sieltä pihalle...

Mä jotenkin ajattelin että se olis kaikista yksinkertaisinta tuolla toiminimi-tilitoimisto systeemillä, mä vaan haluaisin sellaisen rutiinin veroasioihin ja laskutukseen, niin että vois OIKEESTI keskittyä vain tekemiseen. Tuntuu nyt että kaikki aika mitä vois käyttää oman osaamisen kehittämiseen menee pähkäillessä jotain tälläisiä asioita...

Niin, ja ottakaa oikeesti huomioon, että mä oon normaalia tyhmempi näissä asioissa. Ikinä mitään tajunnu verotuksesta tai alvista tai mistään, eikä oo kauheesti kiinnostanutkaan... Eikä kiinnostais nytkään jos ei olis pakko...

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #193 : 13.02.2007 klo 14:48:32 »
Starttiraha kannattaa ehdottomasti yrittää saada. Helpottaa alkuvaihetta.

YEL-jutussa kannattaa olla tarkkana. Se voi olla järkevä, mutta siitä ei välttämättä koskaan kostu mitään. YEListä neuvovat eläkevakuutusyhtiöiden henkilökunta. Jos YEL on pakko ottaa, ainakin alussa YEL kannattaa ottaa miniminä vedoten osa-aikaisuuteen, töiden vähyyteen jne. Pitäisi mennä suorilla läpi, varsinkin jos on opiskelija.

Tilitoimisto on siitä hyvä, että se neuvoo aloittavaa yrittäjää ja on "puolellasi". Veronmaksajien keskusliittoon kannattaa liittyä, sieltä jäsenet saavat ongelmatapauksissa edullista puhelinneuvontaa. Jos tilitoimisto on asiantunteva, ei välttämättä itse tarvitse tietää niin paljon.

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
« Vastaus #194 : 13.02.2007 klo 14:55:23 »
Kannattaa myös miettiä, millaisia sarjakuvia on aikeissa tehdä, jos niillä haluaa elää. Jos on tyytyväinen siihen, että saa piirtää lähes mitä vain sarjakuvia (esimerkiksi kuvittaa jotain esitettä tilaussarjakuvilla), tilanne on tietenkin helpompi. Jos taas haluaa vain tehdä omaa tavaraa ilman kompromisseja, on enemmän taiteilija kuin työläinen ja mahdollisuudet ansaita ovat huomattavasti pienemmät. Tietenkin jos ideat ovat sellaiset, että niillä on selkeää kaupallista potentiaalia (esim. strippejä söpöistä eläimistä), mahdollisuus ansaita rahaa on suurempi kuin omasta synkästä taiteilijaelämästä kertovat kokeelliset albumit.

Mutta riippumatta siitä mitä haluaa tehdä, pitää joka tapauksessa olla valmis kustantamaan itse omat piirtämiset muutamaksi vuodeksi.