Ratkaiseva kai tässä on se YEL. Jos taiteilijat pakotetaan ottamaan YEL, silloin 20% arvioidusta työtulosta pitää maksaa eläkemaksua. Muilla kuin YELiä maksavilla tämä on pienempi. YEL on siinä mielessä järjetön, että taloudellisena sijoituksena se on todella huono. Ainoa hyvä puoli siinä on se, että vaikka sitä olisi maksanut vähän aikaa, saa sen perusteella lasketun työkyvyttömyyseläkkeen tai erilaisia äitiys/isyys/vanhempain/työttömyys/sairauspäivärahoja. Mutta joka tapauksessa huono sijoitus. Ja joidenkin kohdalla voi käydä niin, ettei siitä saa mitään hyötyä koskaan, vaikka olisi maksanut satoja tuhansia euroja eläkemaksuja.
Minä jouduin hirvittävään velkakierteeseen tuon YELin takia. Siinä on tietty minimimaksu. Muutenhan sen suuruus arvioidaan
etukäteen. (Eikö alvissa ole sama? Tosin ne rahat saa myöhemmin takaisin.) Minulla tulot ovat vaihdelleet roimasti vuodesta toiseen (ei ole esim. vakkaripalstoja aina) mutta nuo maksut pätkähtää kesälläkin. Kesäisin ei ole ollut töitä valmistumisen jälkeen varmaan ikinä, säästöillä mennään. Esim. ammattiyhdistysmaksuani maksan tasan sen verran mitä olen tienannut.
Eläke on ihan mahtava juttu, mutta mulla ei ihan oikeasti ole varaa maksaa sitä samaa arviosummaa joka kuukausi. En sit ehkä jää eläkkeelle. Ja tuo ansiosidonnainen äitiyspäiväraha huolettaa myös, isosti. Sairastumista en halua edes ajatella. Onneksi minulla on myös jonkin verran tuloja, joista työnantaja maksaa em. kulut (mm. opetuspalkat). Tosin niitäkään en saa kesäisin. Tiedän että logiikka maksamattomuudessani ontuu, mutta minulla *ei* ole varaa maksaa edes 100 € kesäkuukausina. Talvella voisin maksaa vaikka enemmänkin, tai aina kun iso palkkio kohdalle osuu. Olen ajatellut säästää isommin sitten kun/jos saan vakkariduunin joskus.
Koko yrittäjäkuvio on suunniteltu voittoatavoitteleville jatkuvasti kasvaville yrityksille. Taiteilijan toiminta ei ole yrittäjyyttä. Sarjakuvapiirtäjissä on aste-eroja tuolla taiteilija-yrittäjä-akselilla, mitä tienestien koostumukseen tulee. Jokaisen pitäisi laskeskella omalla kohdallaan, mikä on kannattavinta. Tuo Mihan 8500 € oli hyvä esimerkki. Ja eläkettä maksetaan siis käteenjäävästä palkasta, ei koko liikevaihdosta, joten tuo summa pitäisi jäädä käteen kuittien ja kulunkien jälkeen ennenkuin yrittäjyys kannattaa.
Tästä aiheesta on muuten keskusteltu perusteellisesti jo aikaisemminkin, muistan Janosin asiantuntevat kommentit...
En ole ainoa taiteilija tai tutkija tässä tilanteessa, siksi aktivoidun.