Kirjoittaja Aihe: Tintti  (Luettu 512556 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Secos-Bill

• Jäsen
Vs: Tintti
« Vastaus #1440 : 21.02.2014 klo 22:26:12 »
Ja kaupaksi se epäilemättä myös menisi, koska maailma on täynnä arvostelukyvyttömiä uuvatteja näitä ostamassa.
Onneksi kuitenkin on olemassa henkilöitä, joilla on niin paljon arvostelukykyä, että he pystyvät arvostelemaan jopa teoksen, jota ei ole vielä tehtykään.
Meidän muiden poloisten tarvitsee aina edes selata, ennen kuin tiedämme  :(

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #1441 : 21.02.2014 klo 22:46:52 »
No eihän sillä nyt ole mitään merkitystä onko teos hyvä vai huono, vaan sillä että sitä ollaan ylipäätään tekemässä. Koko projektin lähtökohdat ovat rikolliset.

Mambrinon kypäri

• lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
« Vastaus #1442 : 22.02.2014 klo 19:15:32 »
No eihän sillä nyt ole mitään merkitystä onko teos hyvä vai huono, vaan sillä että sitä ollaan ylipäätään tekemässä. Koko projektin lähtökohdat ovat rikolliset.
(Mainittakoon että olen pihalla Tintti-kohtaisista tekijänoikeuskysymyksistä kuin satunnaisen lentävän lauseen kansanviisausvertaus.)

Näin periaatteellisella tasolla minusta siinä ei olisi yhtään mitään nokan koputtamista (päin vastoin) että Conrad (tai joku) tekee rahaa hergettömillä Tinteillä ...jos sama pätee keneen tahansa muuhun taiteilijaan.

Jos yritetään tehdä puolivillaisesti Disneyt ja alppari tehdään vain jotta Tintin tekijänoikeudet ei raukea, kannatan ajatusta vähemmän. (Saatan sietää jos Moulinsart(?) jatkaa monopoliaan Tinttiin tehtailemalla hyviä albumeita.)

Tietyn ajan jälkeen kaikesta fiktiosta pitäisi tulla ihmiskunnan yhteistä kulttuuriperintöä j.n.e. j.n.e. yleviä periaatteita. Se mitä nykyään kutsutaan fanifiktioksi (sanalla on turhan väheksyvä sävyjä), tulkinnoiksi, jne. voi olla aivan erinomaista omilla ansioltaan, ja kasvaa osaksi sitä legendaa mikä tekee alkuperäisestä teoksesta suuren. Esimerkiksi nyt vaikka koko halvatun Sherlock Holmes.

Ei sillä etteikö vanhan teoksen pohjalta inspiroitunut 'henkinen perillinen' mutta kuitenkin uusi, erillinen tuotos olisi tekijältään luovempi ratkaisu ja näin ollen usein myös siten arvostettavampi itsenäisenä teoksena. Edelleen esimerkkinä Sherlock Holmes ja mitä Reichenbachin kohtaamisen jälkeen dekkarigenreen (ja moneen muuhunkin) on versonnut.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014 klo 19:20:19 kirjoittanut Mambrinon kypäri »

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1443 : 22.02.2014 klo 19:50:46 »
Hei Darth Mika, mitäpä jos sitä piirtäisit ja kirjoittaisit itse omat mieleisesi Tintti-sarjikset. Ne olisivat nimittäin aivan yhtä aitoja ja arvokkaita kuin nämä Hergén muistoa ja toiveita häpäisevät euronkuvat silmissä kehitellyt kannibalisointiviritykset.

Fanifiktiota saa kyllä piirtää kuka hyvänsä, ja sitähän tämä Conradkin haluaa tehdä. Mutta hän haluaa myös myydä sitä, mikä on äpärätoiminnan kylmintä ydintä. Ja kaupaksi se epäilemättä myös menisi, koska maailma on täynnä arvostelukyvyttömiä uuvatteja näitä ostamassa.
Hoohoijjaaa!

En tiedä mitä sanoisin näihin Pässi raivokkaisiin viesteihin.
Ajattelin kirjoittaa tähän jotain painokelvotonta, mutta onneksi olen sen verran fiksumpi, etten jaksa vaivautua.

Sanon vain, että tätä maailmaa pyörittää raha ja se raha ratkaisee. Noi uudet Tintit tulee joka tapauksessa jossain vaiheessa...pidit siitä taikka et. Pieni ihminen ei voi vaikuttaa mihinkään.
Älä ajatteli maailmaa niin musta-valkoisesti. Uskaltaudu kokeilemaan kaikkea uutta...jos uudet Tintit ei toimi, niin älä lue niitä...mikään pakko ei ole.
Ketään ei pakoteta pitämään semmoisesta, josta ei pidä.
En minäkään pidä lentämisestä, Facebookista, TV-kameroista kaupoissa, kun olen siellä ostoksilla, ruottalaisista, ahtaista paikoista jne.
Olen kumminkin joutunut kestämään niitä ja tiedän, että joudun joskus näiden asioiden kanssa tekemisiin.
Ja kun Pässin kirjoituksia lukee, niin aika paljon tulee hyvin agressiivista palautetta, vit..lua jne. Yritä nyt hyvä ihminen vähän relata. Saat tolla meiningillä pian vatsahaavan, turhaa stressiä ja ohimolta puhkee suoni.
Ajattele positiivisesti, ole optimisti, chillaa, vedä vaikka muutama henkonen erästä kasvia, rakastu uusiin tuleviin Tintteihin jne.
Ei tule maailmanloppu, jos kaikki ei pyörikään sun navan ympärillä...opettele antamaan periksi.
Olin nuorempana samanlainen kuin sinä...kiukuttelin kaikesta mahdollisesta. Kun tulee ikää, rauhoittuu ja alkaa katsoa elämää toisesta näkövinkkelistä.
Kyllä säkin opit jos vain haluat.
No en viitsi enempää kiusata sun aikaasi. Mee kattoo Putous-ohjelmaa ja anna hymyn tulla esiin...puhkea ns. kukkaan.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014 klo 20:14:36 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #1444 : 23.02.2014 klo 17:51:59 »
Jotain muuta Tinteistä...

Turun pääkirjaston Saaga-osastolla on nyt vielä muutaman päivää jokin lentokonemallien näyttely, jossa näytti olevan mukana 4 kpl Tintti-sarjakuvissa esiintyneitä koneita. Hauskoja mielestäni, koska nuohan olisi itsekin mahdollista toteuttaa kun löytää oikean konemallin ja jaksaa maalata Messerschmittin Bordurian ilmavoimien väreihin!

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1445 : 23.02.2014 klo 18:06:18 »
Jotain muuta Tinteistä...

Turun pääkirjaston Saaga-osastolla on nyt vielä muutaman päivää jokin lentokonemallien näyttely, jossa näytti olevan mukana 4 kpl Tintti-sarjakuvissa esiintyneitä koneita. Hauskoja mielestäni, koska nuohan olisi itsekin mahdollista toteuttaa kun löytää oikean konemallin ja jaksaa maalata Messerschmittin Bordurian ilmavoimien väreihin!
Onko muuten jossain nettisivulla koskaan tullut vastaan jonkinmoista luetteloa, jossa kerrottaisiin kaikki Tintti-albumeissa esiintyvät veneet, autot, lentokoneet ja muut härvelit.
Kyllä noita koottavia lentokoneitakin voisi tosiaan rakennella. Voi kun tulisi Suomeen myös Yksisarvisen koottava laiva...sitä kyllä rupeisisin tekee. En kyllä rupee ostelee valmiina...liian kallis.
Ja se Sirius-laivakin olisi ihan mukava. Jos tekisi siitä vedenkestävän ja työntäis höyrykoneen sisään. Sillä vois sitten ajella Töölönlahdella.
Kyllä Star Warseista, Star Trekeistä on Model kit-juttuja, mutta ei Tinteistä.
Tiedän, että Ranskassa on tullut se yksi Yksisarvisen koottava, mutta Suomessa semmoisesta saa vaan haaveilla...tänne ei tuu mitään.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #1446 : 23.02.2014 klo 19:30:55 »
Editions Atlas on vääntänyt ne albumien Tintti-autot ainakin sarjaksi. Joukossa taisi olla yksi helikopterikin. Mielenkiintoinen video niiden tekemisestä löytyi kanssa:
http://www.youtube.com/watch?v=phLP9te1mwI
Itselläni alkaa nuo kaikki 70 erilaista olla kasassa. Mutta tosiaan Sirius alus vaikkapa hai-sukellusvene kannella olisi kiva. Jos vain olisi tilaa sellaiselle.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1447 : 23.02.2014 klo 20:08:46 »
Atlas on aloittanut myös lentokoneiden sarjan.
http://www.afnews.info/wordpress/2014/02/12/tintin-e-gli-aerei/#.Uwo5DNzktct
Koottaviahan nää ei tietenkään oo.

Timo

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1448 : 23.02.2014 klo 20:23:51 »
Atlas on aloittanut myös lentokoneiden sarjan.
http://www.afnews.info/wordpress/2014/02/12/tintin-e-gli-aerei/#.Uwo5DNzktct
Koottaviahan nää ei tietenkään oo.
Onkohan näitä tulossa Suomeen!
Itse tykkäisin Model Kittinä näistä...semmoisia isoja. No ehkä noi on vähän kestävämpiä, mutta myös kalliimpia.

Ääääh! Katoin videon...kauheen pieniä...pitäisi olla isompia!

« Viimeksi muokattu: 23.02.2014 klo 20:25:34 kirjoittanut Darth Mika »

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #1449 : 24.02.2014 klo 09:24:30 »
Mussunmussunmussun...

Hergé sanoi Nuna Sadoulin haastattelussa näin:
Vain minä voin saattaa elämään Tintin, Haddockin, Tuhatkaunon, Dupondtit: Tintti olen minä, aivan niinkuin Flaubert sanoi: Rouva Bovary olen minä. Tämä on yhden henkilön tuotanto, samalla tavoin kuin maalarilla tai kirjailijalla on tuotanto. Jos toiset jatkaisivat Tinttiä, he tekisivät sen ehkä paremmin, ehkä huonommin. Yksi on varmaa: he tekisivät sen toisin, eikä se enää olisi Tintti.

Edesmenneiden mestareiden ja yleensäkin vainajien muistoja en enää pahemmin kunnioiteta, mikä on ikävää. Mutta se, että niitä pyritään tietoisesti häpäisemään on jotakin, mitä ei pysty edes sanoin kuvailemaan. Se on selvää, etteivät rahan perässä juoksevat korporaatiot välitä tippaakaan mistään inhimillisesti tärkeistä arvoista, mutta onneksi on sentään asialle omistautuneita faneja, jotka esim. tällaisella sarjakuvataidetta ja sen historiaa rakastavalla foorumilla ymmärtävät, millainen on se immateriaalinen arvo, joka jää sarjakuvien historiaan suojelemaan tulevia sukupolvia ja jota ei pidä tuhota menneisyyttä kannibalisoimalla.

Hups.

Se tapa miten täällä lukijoiden keskuudessa pyyhitään persettä kuolleen mestarin toiveella häpeämättömän kylmäverisesti, on kuvottavaa. Mutta omalla karulla tavallaan se kertoo paljon tästä määrättömän egoistisesta ja hedonistisesta ajastamme, jossa regressiiviset tahtotunteet nousevat koko elämää määrittäväksi tekijäksi ja keski-ikäiset ihmiset taantuvat 5-vuotiaan tasolle: Minä haluan lukea uusia Tinttejä. Minä halua katsella uusia Tähtien sotia. Minä haluan istua Bätmän-motskarissa. Minä haluan minä. Pois alta elävät ja kuolleet, kun minä tulen täältä haluamaan.

Tämä aikuisten vauvojen sukupolvi on synnyttänyt kokonaan uuden teollisuudenhaaran joka tarjoaa tissiä henkisille taaperoille. Maksua vastaan tietenkin. Tätä teollisuutta ruokitaan tietenkin menneisyydellä ja nostalgialla, lapsuuden kauneimmilla asioilla. Rahojen ottaminen pois tyhmiltä ihmisiltä on oikein sinänsä, sillä sen he ovat ansainneet. Mutta jos se tehdään menneisyyden muistoja ja historiaa pilaamalla, kulttuuristamme ja kollektiivisista muistoistamme katoaa peruuttamattomasti jotakin tärkeää ja puhdasta. Ja tämä tuho on peruuttamaton.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #1450 : 24.02.2014 klo 10:02:14 »
Otin hatun pois päästä. Hieno manifesti, Pässi. Tuosta viestistä haluan sinut muistettavan. Se nimittäin oli täyttä asiaa.

Tuohon viestiin tiivistyy komeasti se mikä minustakin on mennyt pieleen taiteen kaupallistamisessa. Alkuperäisellä tuotteella, jos sitä on koskaan ollutkaan, ei ole enää nykyisessä valtavirrassa pätkääkään merkitystä.

On aivan sama liittyykö se moottoripyörä Batmaniin oikeastaan edes mitenkään.
Nimellä myydään tuotteita nykyään ja sitä mielikuvaa, eikä alkuperäisteos ole juurikaan nimeä tärkeämpi.

Kyse ei ole nyt siitä, olisiko Tintistä tehdyt elokuvat tai uudet sarjakuvat tyydyttäviä missään mielessä. Kyse on siitä, että jo lähtökohtaisesti taiteesta tehdään muuta kuin se on rahan vuoksi, ja pahimmassa tapauksessa siitä tehdään joku hemmetin liukuhihnalta poimittu roska jonka ainoa tarkoitus on pitää varsinaiset tuotteet, eli oheistuotteet myynnissä.

Tämä on häiritsevää jo lähtökohtaisesti sen takia, että kun minä saakeli soikoon menen ja keskustelen ihmisten kanssa Tintistä, niin silloin minä hitto soikoon haluan keskustella Tintistä enkä Indiana Jonesista. Rasittavaa hommasta tekee tietenkin se että Indiana Jones on jo itsessään rip-off.

Nykyinen linja kaupallisuudessa tekee kuitenkin moisen keskustelun jo lähtökohtaisesti mahdottomaksi. Sarjakuvaelokuvissa ja kaikessa siinä muussa kaupallisessa sotkussa ei useimmiten ole edes mitään uniikkia mihin tarttua.

Olkoon että Tintti elokuva oli minusta ihan hienosti hoidettu tuotos.
Mutta kun ongelma onkin, että se oli vain "ihan hieno".
Mistä helvetissä siinä nyt olisi jo ihan lähtökohtaisesti tarkoitus keskustella?
Pitäisikö keskustella siitä, että mitä yhteistä sillä on Indiana Jonesin kanssa?

"Spielberg käytti Tintissä vaikutteena myös Indy leffojen tapaan Carl Barksin tuotantoa, ja se oli kieltämättä ihan mielenkiintoinen veto. "
"Joo, Carl Barksin tuotanto on hienoa tavaraa. Mietin nyt sitäkin kun se koira sanoi sillain ja ne munat oli tollein."

...ja tästä eteenpäin keskustelu jatkuu joko Barksista tai sitten päätän antaa olla ja hypätä aiheeseen mukaan kun keskustelu menee suuntaan jossa siinä voisi havaita jostakin elokuvasta tai muusta jotain uutta ja kiinnostavaa, jonka vuoksi voisi tarkastella sitä uudestaan.

En minä vaadi, että sarjakuvaelokuvien tai sarjakuville tehdyn "jatkon" pitäisi olla täsmälleen niin kuin alkuperäinen. Mutta kai nyt Tintin tarinalle tehdyllä "jatkolla" pitäisi olla jotain tekoa Tintin kanssa, ja jos vielä saisi nähdä jotain hieman uutta ja erilaista, jotta ei tuntisi vain tuhlanneensa aikaansa, ja huomaavansa pian kuulevan valitusta siitä kuinka "en osaa puhua kuin vain fiktiosta".

No saakeli soikoon! Jos vituttaa niin kauheasti se että on olemassa ihmisiä joita fiktio ja populaarikulttuuri kiinnostaa enemmän kuin saakelin tylsä arkielämä, niin **** täytyy kyllä suoraan sanoen ihmetellä, että mistä ihmisten kanssa voi keskustella ja mitä helvetin kiinnostavaa he itse puuhaavat että siitä jaksaa pauhata päivästä toiseen? Ja voisiko joku kertoa mistä minä saan sitä samaa että en olisi niin jumalattoman tylsä ihminen! Olen avoin ehdotuksille!

Kiitos Pässi. Nyt maailma tuntuu hieman paremmalta paikalta.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Keuhko

• Jäsen
« Vastaus #1451 : 24.02.2014 klo 12:05:15 »
"Ehkä he tekisivät sen huonommin, ehkä he tekisivät sen paremmin. Mutta he tekisivät sen eri tavalla, eikä se enää olisi Tintti."
Mielestäni tuo on viimeinen sana keskustelussa, pitäisikö Tinttiä jatkaa sitten joskus.

Duck Woman kiteytti asian aika osuvasti jo viime syksynä.
Voihan uus-Tinttejä tietysti perustella jollain kehityksen edistymisellä, mutta aika heikolta kuulostaa tämä idea vaikka sitä katsoisi miltä kantilta.

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Vastaus #1452 : 24.02.2014 klo 12:25:18 »
Käsitin että tämä puheenaihe lähti liikkeelle kun jossain keskustelussa spekuloitiin Tintin et Thermozero - albumin viemisestä loppuun.

Itse en näkisi sellaisessa suurempaa moraalista ongelmaa. Tarinasta on sentään olemassa synopsis ja  muutamia Hergén piirtämä sivuja. Suht autenttisesta tuotoksesta olisi siis kyse.

Tietty sellainen riski siihen liittyisi, että toteutessaan hanke voisi olla päänavaaja kaiken maailmaan uusiokammotuksille...

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #1453 : 24.02.2014 klo 13:55:41 »
Henkilökohtaisesti en jaksanut innostua Aakkostaiteestakaan joten Thermozeroonkin suhtaudun varautuneesti, oli Hergen synopsis tai ei.

On aina vähän epäilyttävää kun kaivellaan esiin tekijän kaikki jälkeenjääneet paperit ja väännetään kaikki marginaaleihin raapustetut juoniaihiot valmiiksi tarinoiksi "niinkuin tekijä olisi halunnut".
Myös elokuvien, kirjojen yms. puolella törmää aika ajoin sellaiseen merkilliseen käsitykseen että keskenjäänyt ja julkaisematon leffa tai kirja olisi automaattisesti jokin huikea Graalin malja jonka olemassaolo olisi muuttanut maailman kertaheitolla paremmaksi, mutta siihen on usein ihan hyvä syy miksi tekijä on päättänyt dumpata projektin...

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Vastaus #1454 : 24.02.2014 klo 14:17:08 »
Henkilökohtaisesti en jaksanut innostua Aakkostaiteestakaan joten Thermozeroonkin suhtaudun varautuneesti, oli Hergen synopsis tai ei.

Joo, kyllähän sitä jokin raja ylitettiin jo Aakkostaiteen julkaisemisessa. Tokkopa Hergé itse olisi antanut keskeneräistä työtä julkisuuteen.

Thermozerossa on kuulemma on lähes kokonainen käsikirjoitus, ei vain pelkkä synopsis. Hergé kai hyllytti sen, koska totesi kokonaisuuden muistuttavan liikaa Tuhatkaunon tapausta,

« Viimeksi muokattu: 24.02.2014 klo 14:19:41 kirjoittanut CryingBlueRain »
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.