Kirjoittaja Aihe: Fingerpori ja muut Pertti Jarla -sarjakuvat  (Luettu 1758637 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Kähkönen

• Vieras
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #210 : 12.02.2007 klo 16:05:24 »
Hesarilla on nyt yxinoikeus Fingeriin, pitäis sen niiden nettisivuillakin olla. Vaan ei näkyne ei-tilaajille?
Onko puolen vuoden vai vuoden karenssiaika ennen kuin saa ilmestyä muualla?

Aikooko Hesari laittaa sen julkiseen, ilmaiseen jakoon, kuten Viivin ja Wagnerin? VW:n suosion perusteella näyttäisi että kaikille avoin ilmainen nettijako ei ainakaan heikentäisi sarjan leviämismahdollisuuksia muualle. Ehkä jopa päinvastoin.

Wade

• Jäsen
« Vastaus #211 : 12.02.2007 klo 16:08:29 »
Onko puolen vuoden vai vuoden karenssiaika ennen kuin saa ilmestyä muualla?

Aikooko Hesari laittaa sen julkiseen, ilmaiseen jakoon, kuten Viivin ja Wagnerin? VW:n suosion perusteella näyttäisi että kaikille avoin ilmainen nettijako ei ainakaan heikentäisi sarjan leviämismahdollisuuksia muualle. Ehkä jopa päinvastoin.
Jep. Hesarin nettisivuillekin ehdottomasti vingeripori. Monasti aamulla ei kerkiä lukemaan Hesaria ja ennen kuin se koulussa vapautuu, olen netissä kerennyt käydä.

Kännykälläkin tulee joskus luettua vw
Wade Koivurinne

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #212 : 12.02.2007 klo 19:29:52 »
Fingerpori on kyllä Hesarin parasta sarjakuvaa tällä hetkellä Viivin ja Wagnerin ohella. Ennen luin aina lehden automaattisesti kronologisessa järjestyksessä eli sarjakuvat lähes viimeisenä, mutta viime aikoina onkin tullut jostain syystä luettua sarjikset ja etenkin Fingerpori heti ensimmäisenä.  ;D

Mielelläänhän näitä strippejä lueskelisi joskus uudelleen jonkinlaisessa albumiformaatissakin.

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #213 : 19.02.2007 klo 20:26:18 »
He, piti hetki miettiä, ennen kuin tajusin, mistä kulttuurista jäänteet ovat.

(ma 19.2)

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #214 : 19.02.2007 klo 20:37:15 »
Niin siinä kävi. Jarlan ansiosta tulee avattua Hesari.

(Tosin vain sarjissivulta kun on niin hoppu töissä.)

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #215 : 19.02.2007 klo 21:01:20 »
He, piti hetki miettiä, ennen kuin tajusin, mistä kulttuurista jäänteet ovat.

(ma 19.2)

Häh? Mää en tajunnu. Muistan kurtistaneeni kulmiani ja miettineeni että jotain tää varmaan tarkottaa ja käänsin sivua ja rouskutin lisää muroja hajamielisesti.

(Tyhmä) Kansa(nosa) vaatii tietää!
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #216 : 19.02.2007 klo 22:10:10 »
Itse en ole nähnyt viime aikoina kovin montaa Hesaria, mutta muutaman stripin perusteella vaikuttaa siltä että iskee meikäläiseen. Hesari teki hyvän valinnan! ;D

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #217 : 19.02.2007 klo 23:17:53 »
Itse en ole nähnyt viime aikoina kovin montaa Hesaria, mutta muutaman stripin perusteella vaikuttaa siltä että iskee meikäläiseen. Hesari teki hyvän valinnan! ;D
Tässä parina viimeisenä aamuna olen miettinyt, että olisiko tuo iskenyt minuun yhtä kovasti, jos en olisi kvaakkiin eksynyt. Epäilen että olisi: tykkään tuon tyylisestä huumorista. Piirrostyyliin silmäni eivät vielä ole tottuneet, mutta ei tuo häiritse. Uskon sisäistäväni tuon nopeasti.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #218 : 20.02.2007 klo 09:07:08 »
Tämän aamun Fingerporin jälkeen on vaikea enää koskaan lukea Mustanaamiota kuten ennen, jotakin on lopullisesti tuhottu... Viattomuus on kuollut.

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #219 : 20.02.2007 klo 09:38:21 »
Tämän aamun Fingerporin jälkeen on vaikea enää koskaan lukea Mustanaamiota kuten ennen, jotakin on lopullisesti tuhottu... Viattomuus on kuollut.
Oli hyvä!  ;D  Piti lukea toiseen kertaan tarkemmin keskittyen ilmeisiin.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #220 : 20.02.2007 klo 13:09:55 »
Piirrostyyliin silmäni eivät vielä ole tottuneet, mutta ei tuo häiritse.

Kerro lisää! Mietin itse jatkuvasti, että mitä sille piirrosjäljelle pitäis tehdä. Kasvattaisinko originaalikokoa (sain piirtämisen sujumaan vasta, kun pienensin sitä nykyiseen, mutta nyt viivat näyttää nuhruisilta). Lisää mustaa, lisää detaljia, vaiko vähemmän?

Se on harmillista kuulla, että jotkut jutut menee kokonaan ohi. Siinähän ei ole mielestäni mitään vikaa, jos joutuu lukemaan stripin uudemman kerran tajutakseen dzoukin.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #221 : 20.02.2007 klo 13:30:06 »
Se on harmillista kuulla, että jotkut jutut menee kokonaan ohi. Siinähän ei ole mielestäni mitään vikaa, jos joutuu lukemaan stripin uudemman kerran tajutakseen dzoukin.

Nää, emmä olis huolissani. Kaikki jutut ei oo kaikille tarkoitettu. Muutenhan tuon nimi ei olisi Fingerpori vaan Karvinen. Yksi mun suosikkistripeistä on Zippy the Pinhead, josta tajuan ehkä kolmanneksen. Stripin kotisivuillakin iso osa fanipalautteesta on näitä kyselyjä...
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
« Vastaus #222 : 20.02.2007 klo 13:51:37 »
Mietin itse jatkuvasti, että mitä sille piirrosjäljelle pitäis tehdä. Kasvattaisinko originaalikokoa (sain piirtämisen sujumaan vasta, kun pienensin sitä nykyiseen, mutta nyt viivat näyttää nuhruisilta). Lisää mustaa, lisää detaljia, vaiko vähemmän?

Kokemus tuo varmuutta. :-)

Jotkut piirtäjät tekevät skissit melko pienimuotoisina ja sitten suurentavat niitä ennen kun piirtävät sarjakuvan puhtaaksi. Pääviivat ovat sulavampia kun niitä piirtää pienimuotoisina. Jos piirtää isompana, käden pääliikkeeseen tulee vääjäämättä hieman sivuliikettä joten sellainen "eheä elastisuus" (en osaa paremmin selittää) häviää.

Olen itse huomannut, että käsikirjoituksissani muutamassa sekunnissa piirretyissä pienissä hahmoissa jäntevyys ja dynaamisuus ovat paljon parempia kuin isommalla piirretyt lopulliset hahmot.

Mustan ja valkoisen tasapainossa voi ottaa oppia Bill Wattersonilta, niistä stripeistä missä hän käyttää paljon mustaa. Mike Mignolan mustavalkoiset Hellboyt ovat myös oivaa opetusmateriaalia.

Mutta en minä oikeasti tiedä näistä asioista mitään, kunhan sävellän...

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #223 : 20.02.2007 klo 13:55:36 »
Toisaalta kiva jos joku ei ota mallia Wattersonista (jep, minä-paraskin-puhuja). Onhan tuo tyyli sulla Jarla hyvin hallussa. Ainahan voit kokeilla pienempää sivellintä? Moni pieneen kokoon tussaava ammattilainen käyttää älyttömän ohuita siveltimiä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #224 : 20.02.2007 klo 13:56:27 »
En voi ostaa tuota originaalia jossa isukki kertoo että jonain päivänä tämä kaikki on sinun kun olen varaton. Haluaisin siihen kuitenkin option. Eilisessä dinosaurusten kokoontumisajossa kaikki oli yhtä mieltä että se on mainio koska piippu ei välttämättä ole aina piippu Wienissä. Puhuimme myös paljon belgialaisista mutta en heti tajunnut että Piippu viittaa sekä Tardiin että Magritteen
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".