Adobeltahan voi ladata ihan kokonaisen Photoshopin ja tesmailla sitä 30 päivää. Jos tykkäät, voit ostaa Adobelta lisenssin - mä käsitin, ettei sitä sit edes tulis fyysisessä muodossa, mutta en tiedä, kun en ostanut, koska Adoben sivuilta lisenssi oli tosiaan yli 200e kalliimpi kuin melkein mistä tahansa suomalaisesta tietokonekaupasta.
GIMPillä pääsee tosi pitkälle, mutta kyllä tosta Photoshopista näkee, että niillä on "vähän" enemmän resursseja tehdä ohjelmaa. Gimppi mun näkemykseni mukaan riittäis, jos tekis ruudulla näytettävää, photarilla on miellyttävämpää käsitellä printtikoon tiedostoja - näin ainakin vuos sitten. Siinä on tietty sitten sekin, että jos ei ihan hirveesti oo innostunut tietokoneista, niin kahden eri ohjelman opettelu voi harmittaa. Periaatteet kummassakin ohjelmassa on aika pitkälle samat, se vaan vie aikaa löytää että millä komennolla ja millä työkalulla mitäkin saa aikaan, varsinkin jos on eka oppinut toisen. Mä olen käyttänyt tietokoneita aktiivisesti yli puolet mun elämästäni, joten ei paljoa hetkauta, jos pitää uus ohjelma opetella.